صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۰۶۴۲۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 27 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اگر از گنجینه وجود پیامبر(ص) استفاده کنیم، امت اسلامی به آنچنان موقعیتی خواهد رسید که نتوانند دیگر به او زور بگویند و او را زیر فشار و تهدید قرار بدهند؛ این درس است برای ما.(1386/12/22) *سالروز شهادت حضرت‌ علی‌بن‌ موسی‌الرضا(ع) را تسلیت می‌گوییم*
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
داعش در خط پایان
پس از اعلام آزادی کامل شهرستان «راوه» از اشغال تروریست‌های داعش، مقامات عراقی، پایان داعش در عراق را از نظر نظامی اعلام کردند. راوه از آخرین پایگاه‌های تروریست‌های داعش در عراق محسوب می‌شد و پیش از این نیز شهر و منطقه «الرمانه» آزاد شده بود. در حال حاضر، تروریست‌های داعش هیچ شهر مهمی را در عراق تحت اشغال خود ندارند و صرفاً در مناطق حاشیه‌ای و برخی روستاها تردد می‌کنند. در سوریه نیز پس از آزادسازی رقه، پایتخت خودخوانده داعش در این کشور، عمده درگیری‌ها در مناطق مرزی سوریه با عراق متمرکز است و امید می‌رود به زودی نیز پایان داعش در سوریه اعلام شود. با این حال، پایان حیات داعش در بعد نظامی به معنای پایان کل حیات آن نیست و ممکن است پس از این شکست‌ها، آنها بار دیگر تجدیدقوا کرده، در قالب گروهکی دیگر، با اسم و عنوانی دیگر یا در کشوری دیگر به فتنه‌انگیزی‌های خود ادامه دهند.
به نظر می‌رسد با شکست داعش در سوریه و عراق، راهبرد اربابان بین‌المللی و منطقه‌ای آن، یعنی آمریکا،‌ رژیم صهیونیستی،‌ عربستان سعودی و... پایان ‌نیافته، بلکه آنها به هر قیمتی تلاش خواهند کرد بازی با این کارت را ادامه دهند. بنابراین، آنها می‌کوشند به هر نحو ممکن، ادامه حیات داعش و فتنه‌انگیزی به وسیله آن را تضمین کنند. از این‌ رو، دولت‌های منطقه و به‌ویژه جبهه مقاومت باید همچنان تا شکست کامل و ریشه‌کنی داعش در لایه‌های اجتماعی به مبارزه خود ادامه دهند. در واقع، اعلام شکست داعش در عراق و شکست قریب‌الوقوع آن در سوریه دستاورد مهمی برای محور مقاومت در منطقه است و نشان می‌دهد این محور به نیرویی بسیار تعیین‌کننده در منطقه تبدیل شده است.
در این میان باید به این نکته نیز توجه داشت که این پیروزی در حالی حاصل شده است که جبهه استکبار در سال‌ها و ماه‌های اخیر و در عرصه‌‌های مختلف متحمل شکست‌ها و ناکامی‌های متعددی شده است و برای فرار و سرپوش گذاشتن بر وضعیت متزلزل خود، به رفتارهای غیرمنطقی روی ‌آورده است. رفتار و موضع‌گیری غیرمنطقی عربستان سعودی در قبال تحولات لبنان نمایشی از این سردرگمی راهبردی بود که جبهه مذکور در اثر شکست‌های متعدد در منطقه به آن مبتلاست.

▼ گزارش روز
فتح‌الفتوح جبهه مقاومت
آخرین پایگاه‌های تروریست‌های داعش در عراق نیز سقوط کرد تا  «قاسم الاعرجی» وزیر کشور عراق به طور رسمی اعلام کند کار داعش در عراق به پایان رسید؛ اما این پیروزی چگونه به دست آمد و امروز چه کسانی از شنیدن آخرین نفس‌های داعش در منطقه خوشحال نخواهند شد؛ بلکه درست برخلاف آن بر عصبانیت و نگرانی‌‌شان افزوده خواهد شد؟! برای یافتن پاسخ کافی است به معادلات این روزهای منطقه نگاه کنیم، از یک‌سو ایران، عراق، لبنان، یمن، سوریه، ترکیه، روسیه و قطر قرار گرفتند که بر ثبات و امنیت منطقه تأکید دارند و در مقابل نیز کشورهایی چون امارات و بحرین به سرکردگی رژیم سعودی در کنار آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار دارند که به دنبال ایجاد تنش‌های جدید در منطقه هستند! موضوع استقلال کردستان عراق که با حمایت ویژه رژیم صهیونیستی کلید خورد و بسیار زود با هوشیاری کشورهای منطقه و ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران متحمل شکست سختی شد، تشدید جنگ در یمن که همچنان هیچ سودی برای شاهزادگان رژیم سعودی نداشته و مقاومت کم‌نظیر مردم یمن سران این رژیم را مستأصل کرده است، طرح دوباره ادعاهای واهی علیه جمهوری اسلامی ایران و توان دفاعی ملت ایران از سوی عربستان سعودی، صهیونیست‌ها، آمریکایی‌ها و برخی دولت‌های اروپایی، ادامه بازی رسانه‌ای با برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان و برجام از سوی ایالات متحده، جنجال‌سازی علیه حزب‌الله لبنان و نیروهای مقاومت در یمن و عراق، گروگانگیری سعد حریری و تلاش سعودی‌ها برای نزدیک شدن به برخی جریان‌های شیعی در عراق و... همه و همه نشان می‌دهد دست بالای محور مقاومت و توان جمهوری اسلامی ایران در همراه‌سازی روسیه، ترکیه و قطر با جریان مقاومت، حتی حامیان داعش را از پروژه بی‌ثباتی منطقه از طریق گروه‌های تروریستی و تکفیری ناامید کرده و آنها به دنبال سناریوهای جدید در سطح منطقه برای نیل به اهداف شوم خود هستند؛ البته فتح‌الفتوح جبهه مقاومت در پیروزی بر داعش با همه حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای فراوانی که داشت، نشان می‌دهد سناریوهای استکبار همچنان با صخره مستحکم و دژ نفوذناپذیر مقاومت روبه‌رو است و ابتر خواهد ماند، ان‌شاء‌الله.

▼ اخبار ویژه              
تقدیر امام خامنه‌ای از کارگردانان جوان
پس از تماشای فیلم ویلایی‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، دفتر ایشان در تماس تلفنی با «منیر قیدی» کارگردان این اثر ضمن تشکر از او، برای وی آرزوی موفقیت کردند. گفتنی است، این سومین کارگردانی است که در یک سال گذشته مورد تقدیر رهبر فرزانه انقلاب قرار گرفته است. ایشان پیشتر از شعیبی برای «سیانور» و از مهدویان برای «ماجرای نیمروز» نیز تقدیر کرده بودند. نکته قابل توجه در این تقدیرها جوان بودن همه این کارگردانان است که به نظر می‌رسد، حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای نگاه جوان‌گرایانه به عرصه سینما دارند.

فرانسه برنامه موشکی ایران را عامل بی‌ثباتی منطقه می‌داند!
«رویترز» در گزارشی با موضوع مواضع فرانسه در قبال برنامه موشکی ایران نوشته است: «ژان ایو لو دریان» وزیر خارجه فرانسه قرار بود به تهران سفر کند؛ اما منابع دیپلماتیک می‌گویند که این سفر به دلیل برنامه فشرده او به تعویق افتاده است. در زمینه این تعویق نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که با وجود آنکه اتحادیه اروپا اعلام کرده است تحریمی علیه برنامه موشکی ایران در دستور کار ندارد، فرانسه همچنان در حال تلاش برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران است.
 
▼ اخبار
1ـ منافع مشترک صهیونیست‌ها و سعودی‌ها برای مقابله با ایران

«گادی آیزنکوت» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی در اولین مصاحبه خود با روزنامه عربی‌ـ سعودی «ایلاف» که از لندن به‌روزرسانی می‌شود، مدعی شد: طرح ایران تسلط بر خاورمیانه به وسیله دو هلال شیعی است. اولین هلال از ایران آغاز می‌شود و از طریق عراق به سوریه می‌رسد و دومین هلال از ایران آغاز می‌شود و از طریق خلیج‌فارس، یعنی از بحرین تا یمن و دریای سرخ امتداد دارد. وی سپس ادعا کرد: گروه‌های تروریستی، مانند النصره و داعش دشمنان اسرائیل هستند و آنچه درباره کمک این رژیم به گروه‌های مذکور گفته می‌شود، درست نیست. آیزنکوت گفت: اسرائیل و عربستان منافعی مشترک در مقابله با ایران دارند. وی همچنین تأکید کرد: ارتش اسرائیل قصدی برای حمله به حزب‌الله در لبنان ندارد.

2ـ صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق
بر اساس آخرین آمار در سال جاری، صنایع آب و برق کشور توانسته‌اند بیش از ۵۸ پروژه با ارزشی بالغ بر 1/6 میلیارد دلار را در خارج از کشور اجرایی کنند یا در حال اجرا داشته باشند که بیش از ۵۰ عدد از این پروژه‌ها مربوط به پروژه‌های برقی است که ارزش آنها به بیش از 6/5 میلیارد دلار می‌رسد. حمیدرضا تشیعی، رئیس مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنعت آب و برق در این‌باره اظهار داشت: وزارت نیرو طی سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ در بخش صادرات خدمات فنی و مهندسی رتبه اول را کسب کرده است؛ همچنین از نظر خودکفایی در صنعت آب و برق بیش از ۹۵ درصد تجهیزات را در داخل تولید می‌کند.

3ـ نیروهای انصارالله عامل قحطی در یمن هستند!
عادل الجبیر با تکرار ادعاهای بی‌اساس خود تهدید کرد، کشورش به تجاوزات ایران پاسخ خواهد داد. وی گفت: کاسه صبرمان لبریز شده است و ما پاسخ دشمنی و تجاوزات ایران را می‌دهیم. وی درباره جنبش مقاومت لبنان نیز گفت: باید حزب‌الله خلع سلاح شود تا لبنان با ثبات شود. وزیر خارجه عربستان گفت: ریاض با هم‌پیمانان خود در زمینه اتخاذ گام‌ها علیه حزب‌الله مشورت می‌کند و در زمان مناسب تصمیم خواهد گرفت. وی بدون اشاره به محاصره یمن از سوی ائتلاف عربستان و قحطی و شیوع وبا در یمن مدعی شد: نیروهای انصارالله یمن دلیل قحطی در این کشور هستند و به غیر نظامیان حمله می‌کنند!

4ـ حزب‌الله از لبنان در برابر داعش دفاع کرد
جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان که به روسیه سفر کرده است، در جمع خبرنگاران گفت: حزب‌الله از لبنان در برابر گروه تروریستی داعش دفاع کرد. وی همچنین افزود: زمانی که دولت و ارتش لبنان کوتاهی کردند، این حزب‌الله بود که با داعش مبارزه کرد. وزیر خارجه لبنان گفت: برخی از شخصیت‌های لبنانی در موضوع سعد حریری دست دارند و این چیزی است که گذشت زمان آن را مشخص خواهد کرد. باسیل تأکید کرد: تلاش‌هایی برای ایجاد هرج‌ومرج در منطقه در حال انجام است و حوادث لبنان دال بر این مدعا است. وزیر خارجه لبنان اظهار داشت: حریری می‌داند که قطع روابط با سوریه، به نفع لبنان نیست.

5ـ بازداشت زائران اربعین در بحرین
انجمن حقوق بشر بحرین اعلام کرد، تنها طی ۱۲ تا ۱۴ اکتبر۲۰ مورد هجوم نیروهای امنیتی به منازل مردم در هشت منطقه از بحرین را ثبت کرده است. این انجمن همچنین افزود: سخت‌گیری بر شهروندانی که از خارج وارد بحرین می‌شوند، همچنان ادامه داشته و طی این مدت 20 نفر از زوار اربعین در حین بازگشت از سفر زیارتی در عراق بازداشت شده‌اند. این انجمن تأکید کرد: هجوم به منازل مردم در ساعات نیمه‌شب و بازداشت خودسرانه افراد در نیمه‌شب با هدف ایجاد ترس و وحشت در بین شهروندان صورت می‌گیرد که ناشی از نبود سیستم بازخواست و پیگردِ نیروهای امنیتی بحرین است‌.

▼ اخبار کوتاه
روزنامه «الاخبار» نوشت: عربستان به دنبال آن است که در نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب در قاهره حزب‌الله و ایران را به بی‌ثبات‌سازی منطقه محکوم کرده و پیشنهاد تعلیق عضویت لبنان در اتحادیه عرب را ارائه کند. این روزنامه افزود: تماس‌های دیپلماتیک عربستان نشان می‌دهد به جز کشورهای امارات، بحرین و نماینده «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری خودخوانده یمن، کشورهای دیگر حاضر به همراهی با سعودی‌ها در تعلیق عضویت لبنان نیستند.
نماینده شیراز در مجلس درباره افزایش قیمت نان گفت: «بی‌تردید افزایش ۱۵ درصدی قیمت نان به مردم و به ‌خصوص اقشار آسیب‌پذیر و لایه‌های پایین جامعه فشار وارد می‌کند.» نانوایان نیز معتقدند، اگر قرار باشد پس از حدود سه سال و نیم که نرخ نان ثابت مانده، تنها ۱۵ درصد افزایش یابد، عادلانه نیست و همان بهتر که افزایش نیابد.
وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف حمایت از تولید داخل، در نظر دارد برای 272 قلم کالا ممنوعیت و برای 282 قلم کالا افزایش تعرفه را اعمال کند. بر اساس این، در صورت تصویب در هیئت دولت، برای درج در کتاب مقررات صادرات و واردات سال جاری، 554 قلم کالا با ممنوعیت واردات یا افزایش تعرفه وارداتی مواجه خواهند شد.
عبدالله رمضان‌زاده، از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب، پس از آنکه وزیر مسکن به جای هر خرابی دیگری دستور بررسی خرابی مسکن مهر را داد، در توئیتر خود به او اعتراض کرد و نوشت: جناب آخوندی! فقط مسکن مهر نیست. بیمارستان سر پل ذهاب که کارفرمایش وزارتخانه شماست هم کاملاً تخریب شده است.
محمدرضا رضایی، رئیس کمیسیون عمران با تأکید بر اینکه بررسی میزان مقاومت واحدهای مسکن مهر سراسر کشور در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد، اظهار داشت: اگر نظر کارشناسان این بود که ایمنی این واحدها در برابر سوانحی مانند زلزله پایین است، باید با هزینه دولت نسبت به مقاوم‌سازی آن اقدام شود.  
محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه سومین کنگره حزب مردمی اصلاحات در پاسخ به این پرسش که آیا در جهت اصلاح روند انتصابات در شهرداری تهران که انتقاد اصلاح‌طلبان را به دنبال داشته، گامی برداشته‌اید یا خیر، اظهار داشت: انتقاداتی در این زمینه وجود ندارد.
گروهک تروریستی منافقین با سوء‌استفاده از فرصت پیش‌آمده برای کمک مردمی در زلزله کرمانشاه اقدام به اعلام شماره‌حساب در فرانسه برای جمع‌آوری پول کرده است!


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات