تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۰۶۴۵۶

سنگ‌اندازی جدید آمریکا علیه تجار ایرانی

(روزنامه جام‌جم - 1396/05/21 - شماره 4894 - صفحه 4)

کارشکنی‌ها و مانع‌تراشی‌های پنهان و آشکار آمریکا علیه مراودات تجاری ایران، در هفته‌های اخیر شدت گرفته و مشکلاتی را بر سر راه تجار ایرانی ایجاد کرده است.

در روزهای اخیر بتدریج، آثار تصویب قانون جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران نمایان شده و در حالی که این قانون هنوز اجرایی نشده، برخی کشورها از بیم عواقب اجرای این قانون، به استقبال آن رفته و اقدام به تحریم حساب‌های بانکی ایرانیان کرده‌اند.

به گزارش جام‌جم، سوم آگوست 2017 همزمان با 12 مرداد دونالد ترامپ قانون تحریم‌های گسترده علیه ایران، روسیه و کره‌شمالی را امضا کرد و اکنون به دلیل نگرانی‌ها نسبت به اجرای این قانون، برخی کشورهای منطقه و شرکای تجاری ایران، به بهانه مبارزه با پولشویی، مراودات تجاری خود را با ایران کمرنگ و حساب‌های ایرانی را مسدود کرده‌اند.

در دو هفته اخیر شاهد مسدود شدن حساب ایرانیان در کشورهای چین و امارات بودیم. همچنین بر سر راه صادرات محصولات پتروشیمی ایران به چین و انتقال ارز آن به داخل کشور، اخلال‌ ایجاد شده است. این در حالی است که پتروشیمی بعد از نفت، ارزآورترین صنعت در کشور محسوب می‌شود اما ظاهرا آمریکایی‌ها قصد دارند این ارزآوری را از ایران بگیرند و خواب جدیدی برای بازار نفت ببینند.

در یک ماه گذشته بسیاری از کشورها از جمله امارات متحده عربی، عمان، کویت، قطر، جمهوری آذربایجان، تایوان و کره به بهانه تحریم‌های دو ماه پیش ایران به دلیل فعالیت‌های موشکی، بازی جدیدی آغاز کرده و حساب شرکت‌های ایرانی را که چندان مواضع روشنی ندارند، بلوکه می‌کنند. مسدود شدن حساب‌های ایرانی در کشورهای دیگر نشان می‌دهد که تحریم‌های جدید علیه ایران در حال تأثیرگذاری است و مقامات ایرانی باید نسبت به این موضوع آگاه باشند و واکنش متقابل را نسبت به این تحریم‌ها در دستور کار قرار دهند. چندی پیش زمانی که مشکل صادرات پتروشیمی به کشور چین به وجود آمد علی طیب‌نیا مذاکرات خود را برای رفع این معضل آغاز کرد اما ظاهرا نتایج لازم حاصل نشد و اکنون صادرات محصولات با استفاده از روش‌های دوران تحریم انجام می‌شود که این موضوع باعث بروز نارضایتی برای صادرکنندگان شده است.

پای آمریکا در میان است

احمد مهدوی، رئیس انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در آخرین نشست خبری خود با اشاره به کاهش صادرات محصولات پتروشیمی گفت: کشورهای عربستان و آمریکا با فشار بر کشورهای دیگر قصد دارند ارزآوری پتروشیمی ایران را کاهش دهند و جالب اینجاست که مسئولان داخلی توجه نکردند.

وی تاکید کرد: بانک‌های بزرگ چینی حاضر به همکاری با ایران نیستند، در حالی که از نظر قوانین بین‌المللی هیچ محدودیتی ندارند، ما احساس می‌کنیم که فشارهایی غیررسمی از کانال آمریکا و عربستان به چین وارد شده که این کشور از ایران محصولات پتروشیمی نخرد؛ چراکه دشمنان ایران در حال شناسایی این هستند که بجز نفت، منابع درآمدی ما کجاست و وقتی بیشتر ارز کشور از صادرات پتروشیمی تأمین می‌شود به دنبال حذف این منبع درآمدی ایران هستند اما متأسفانه مسئولان توجه لازم را به این مساله مهم ندارند.

امارات هم پیشقدم شد

دکتر مسعود دانشمند، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات با تائید خبر مسدود شدن حساب‌های ایرانی در کشور امارات اظهار کرد: اقدامات امارات و کشورهای دیگر هرچند در حجم تجارت ایران تأثیر چندانی ندارد، چون به‌هرحال تجار کار خود را می‌کنند، اما هزینه تجارت را افزایش می‌دهد.

وی افزود: امارات با بهانه پولشویی‌، درست پس از تحریم‌های دو ماه پیش آمریکا علیه ایران در مورد تحریم‌های موشکی، حساب شرکت‌های ایرانی را یک‌به‌یک می‌بندد.

دانشمند با بیان این‌که دامنه نفوذ تحریم‌های اخیر آمریکا از امارات، عمان، کویت و قطر به چین و کره و تایوان هم رسیده است، بیان کرد: آن‌گونه که از جلسات مشترک با اماراتی‌ها خبر می‌رسد، سیاست باز هم بر روابط دو کشور، سایه انداخته و آنها بهانه‌هایی مانند نگرانی ‌از تحریم‌های جدید آمریکا را مطرح می‌کنند. آنها به نقل از آمریکایی‌ها می‌گویند اگر با شرکت‌های ایرانی که در فعالیت‌های اتمی، نظامی و موشکی این کشور همکاری می‌کنند، وارد روابط شوید، شما را جریمه می‌کنیم. اماراتی‌ها هم از ترس جریمه، حساب شرکت‌های ایرانی را که فعالیتشان چندان شفاف نیست می‌بندند تا خود را گرفتار تحریم‌های آمریکایی‌ها نکنند.

وی افزود:‌ می‌گویند حدود 4 درصد سرمایه بانک امارات، آمریکایی است و سهام آن در بورس آمریکاست. قطری‌ها و کویتی‌ها و تا حدودی عمانی‌ها هم همین را می‌گویند. آنها ادعا می‌کنند آمریکایی‌ها در هیات‌مدیره بانک‌ها و شرکت‌های مهم تصمیم‌گیر هستند و ما را کنترل می‌کنند، بنابراین اگر با شرکتی کار کنیم و بعدا مشخص شود آن شرکت در فعالیت‌های موشکی یا اتمی ایران دست داشته، ما را تحریم می‌کنند.

فشار برای عضویت در FATF

اسدالله عسکراولادی، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین هم از اهداف پشت پرده فشارهای اخیر به تجار ایرانی پرده برداشت و به خبرنگار ما گفت: حساب ایرانیانی که با کشورهای دیگر مراوده شخصی داشتند و شرکت ثبت‌نشده ندارند، مسدود شده است و این موضوع ارتباطی به همکاری شرکت‌ها ندارد. به نظر می‌رسد این کشورها با راهنمایی کشورهایی مانند آمریکا قصد دارند ایران را با فشار عضو FATF کنند.

وی افزود: برخی اشخاص ایرانی در کشوری مانند چین به صورت شخصی خرید و فروش می‌کنند و مالیات را پرداخت نمی‌کنند و این کشور نیز به بهانه مبارزه با پولشویی حسابشان را مسدود کرده و گفته برای فعالیت باید شرکت ثبت شود تا صورتحساب شرکت‌ها به صورت شفاف در دسترس سازمان مالیاتی چین باشد.

اظهارات عسکراولادی از آن جهت حائز اهمیت است که اجرای دستورالعمل‌های گروه ویژه مالی FATF در ایران، پیش‌نیاز اجرای تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران است، زیرا در چارچوب قانون جدید تحریمی آمریکا، هر نهاد و شرکت ایرانی که با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نهادهای وابسته به آن مراوده داشته باشد، به فهرست تحریم اضافه خواهد شد. اجرای دستورالعمل‌های FATF در ایران، شرکای تجاری سپاه در داخل کشور را افشا می‌کند.

معضل صادرات پتروشیمی

مهدی شریفی نیک‌نفس، مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی هم به جام‌جم گفت: اکنون کشورهایی که محصولات ایرانی مقصد صادراتشان بود با مسدود کردن حساب تجار و ممانعت برای افرادی که دارای پاسپورت ایرانی هستند و مجوز کار دارند مشکلاتی را برای بخش تجارت کشور به وجود آورده‌اند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: برخی بانک‌های خارجی حتی پول ایرانی را در کشور خودشان تبدیل به ارز دیگر نمی‌کنند و همین موجب شده پول حاصل از فروش محصولات به صورت عادی به حساب ایرانی‌ها واریز نشود. اکنون پتروشیمی‌ها از همان روش دوران تحریم برای دریافت پول خود استفاده می‌کنند و مقامات ایرانی هم در این زمینه به صورت جدی ورود نکردند.

این فعال اقتصادی اضافه کرد: کشور چین چهار بانک‌ امارات را تحریم و اعلام کرده که نباید با بانک‌های ایرانی همکاری می‌کردید و این موضوع نشان می‌دهد که ابعاد تحریم بسیار گسترده است.

شریفی نیک‌نفس با اشاره به این‌که دولت باید از کانال وزارت امور خارجه و بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت این موضوع را پیگیری کند، گفت: در همین رابطه روز پنجشنبه هفته گذشته با سفیر چین در ایران گفت‌وگو کردیم.

ارتباط انسداد حساب‌ها با تحریم‌های آمریکا

معصومه آقاپورعلیشاهی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که بانک‌هایی که حساب ایرانیان را در چین مسدود کرده‌اند بانک‌هایی هستند که با بانک‌های آمریکایی ارتباط دارند، گفت:آمریکایی‌ها با این بانک‌ها ارتباط دارند و به این دلیل که حجم اعظمی از مبادلات آنها با بانک‌های آمریکایی است مجبور به اعمال تحریم‌ها علیه ایران هستند.

وی درخصوص این‌که این اعمال تحریم‌ها علیه ایران توسط برخی بانکهای چینی تاثیری بر روابط اقتصادی و صنعتی ایران و چین دارد یا خیر، اظهار کرد: آنقدر روابط کشور ما با چین در زمینه سرمایه‌گذاری، صادرات، واردات و اقتصاد آزاد با دوام است که تاثیری ندارد.

تحریم‌ها را خنثی کنیم

محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران هم به جام‌جم گفت: واقعیت این است که حجم تجارت آمریکا در دنیا بسیار بالاست و تاثیرگذاری تصمیمات آنها در کشورها زیاد است. وقتی آمریکا تحریم‌هایی علیه کشوری وضع می‌کند برای افراد و شرکت‌های داخل کشور خودش وضع می‌کند، اما از آنجا که حجم تجارتش با کشورهای دیگر بالاست آنها می‌ترسند همکاری آمریکا را از دست بدهند به همین دلیل آمریکا را همراهی می‌کنند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به این‌که تحریم‌های جدید علیه ایران قطعا تبعاتی به دنبال خواهد داشت، افزود: چه بخواهیم و چه نخواهیم تاثیر این تحریم‌ها در اقتصاد ایران موثر است و بهترین راه برای خنثی کردن این تحریم‌ها همکاری با کشورهای امضاکننده برجام غیر از آمریکاست.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: اکنون کشورهای اروپایی مانند گذشته همراه آمریکا نیستند و ایران باید از این ظرفیت استفاده کند. لاهوتی تاکید کرد: مقامات ایرانی نیز باید تمهیدات لازم را برای مقابله با تحریم‌ها در نظر بگیرند و به سیاست‌های کلی اکتفا نکنند. اکنون وزارت امور خارجه باید وارد عمل شود و مذاکراتی را انجام دهد.

تکذیب مسدود شدن حساب بانکی ایرانیان در چین

علی‌اصغر خاجی، سفیر ایران در چین اعلام کرد: ملاقات‌هایی با مقامات دولتی و بانکی چین انجام شده و بنا به گفته مسئولان چینی، مسدود شدن حساب بانکی برخی از اتباع ایرانی در این کشور، ارتباطی به تحریم‌های اخیر آمریکا علیه کشورمان ندارد. به گفته مسئولان چینی، این کنترل و سختگیری‌ها ارتباطی به اتباع ایرانی نداشته و قوانین و نظارت‌ها درخصوص اتباع تمام کشورها و حتی شهروندان چینی نیز اعمال می‌شود و در صورت نقص مدارک و ابهام در تراکنش‌های مالی، حساب افراد مسدود می‌شود. بر همین اساس حساب بانکی تعدادی از شرکت‌های ایرانی در چین از بانک‌های کشاورزی، ABC و ICBC و نه تمام شعب و فقط در شهر ایوو مسدود شده است.

http://press.jamejamonline.ir/Newspreview/2952275780523353710

ش.د9601920

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات