تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۰۶۴۵۷
تحلیل معنادار «واشنگتن پست» از فرجام بحران قطر و 4 کشور عرب

دوحه، گذار از مرحله دفاع به مرحله تهاجم

(روزنامه جام‌جم - 1396/05/21 - شماره 4894 - صفحه 6)

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی نوشت: ایستادگی قطر در برابر تحریم‌های کشورهای تحریم‌کننده چهارگانه یعنی عربستان، امارات،بحرین و مصر باعث شده است این کشور اکنون آماده «حمله» شود.

واشنگتن پست نوشت: به رغم آن که قطر کشوری کوچک است اما به شکلی «چالش‌برانگیز» و خطرناک در برابر تحریم‌ها ایستادگی کرد و این امر باعث شد که اکنون موضع گیری هجومی در پاسخ به تصمیم گیری‌های تحریم اتخاذ کند. این روزنامه آمریکایی در گزارش خود از تدابیری خبر داد که قطر به منظور کم کردن تاثیر تحریم‌ها به اجرا در آورده است.

اقدام‌های موفقیت‌آمیز

اقدام‌ها و تدابیری که دوحه به وسیله آنها توانست تحریم‌های عربستان و متحدانش را به شکست بکشاند عبارتند از:

1ـ تقویت روابط با ترکیه و ایران.

2ـ بهره بردن از میلیارد‌ها دلار برای تقویت اقتصاد.

3ـ اجرای اصلاحات در چندین بخش برای جلوگیری از تأثیرات منفی تحریم‌ها.

4ـ تشکیل ائتلاف‌های جدید که شکل همه منطقه را تغییر می‌دهد.

5 ـ تنوع بخشیدن به اقتصاد و رها شدن از تکیه به همسایگان خلیجی‌اش (کشورهای حاشیه خلیج فارس).

راه‌حل دشوار است

این روزنامه آمریکایی نوشت: ایجاد راه‌حل برای بحران قطر با کشورهای تحریم‌کننده تا حدود زیادی دشوار است، زیرا اختلاف‌ها میان رهبران این کشورها تبدیل به مساله‌ای شخصی شده است. «بیری کاماک» تحلیلگر امور خاورمیانه در موسسه صلح بین‌المللی «کارنگی» به روزنامه واشنگتن پست گفت: اختلاف تبدیل به اختلاف شخصی شده است و همین باعث شده است که یافتن راه حل یا شیوه‌ای برای دادن امتیاز دشوار شود و احتمال این وجود دارد که بحران برای مدتی تشدید شود.

نیمار و قطر

روزنامه واشنگتن پست در ادامه نوشت: قطر در بازی «روابط عمومی» به شکل بزرگی در برابر کشورهای تحریم‌کننده بویژه پس از آن که قرارداد پیوستن «نیمار» ستاره فوتبال برزیل به تیم«پاریس سن ژرمن» را امضا کرد، برنده شد. نیمار به این تیم پاریسی که در تملک یک تاجر قطری است در هفته گذشته و پس از آن‌که هزینه‌ای را تیم «بارسلونای» اسپانیا پرداخت کرد با قراردادی به ارزش 262 میلیون دلار آمریکا پیوست. این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: این مبلغ کلان، سرمایه‌گذاری خوبی پیش از برگزاری جام جهانی در سال 2022 که قرار است در قطر برگزار شود، به شمار می‌رود. همچنین این قرار داد یک موفقیت در زمینه روابط عمومی است و باعث شد قطر مورد توجه جهان قرارگیرد.

این روزنامه ادامه داد: پیش بینی‌های زیادی درباره بالا بودن تهیه مقدمات جام جهانی به دلیل تحریم‌ها صورت گرفت، اما مشخص شد دوحه به اندازه‌ای ذخایر مالی دارد که بتواند همه هزینه‌های اضافی را پوشش دهد. همچنین قرارداد نیمار چهره‌ای طلایی به این کشور داد که میلیون‌ها دلاری را که برای این قرارداد پرداخت کرده، جبران می‌کند.

سلاح سری

درباره تدابیری که قطر برای حمله به کار می‌گیرد نیز روزنامه واشنگتن پست نوشت: قطر در عمل برای محاصره کردن تحریم‌کنندگانش طرح هوشمندانه‌ای را آغاز کرده است.

این روزنامه آمریکایی توضیح داد: دوحه بازی وسوسه کارگران خارجی برای ماندن در قطر را بازی کرد و فراتر از آن کارگران خارجی در دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس را نیز تشویق کرد به این کشور بیایند و این کار را از طریق ارائه تسهیلات بی‌سابقه برای اقامت و نیز دادن اقامت دائمی به برخی از ملیت‌ها و دستیابی کارگران خارجی به تامین اجتماعی و آموزش مجانی و امکان تملک زمین و دادن ملیت به فرزندان مادران قطری انجام داد.

دوحه با این کار به‌دنبال رویارویی با محاصره اقتصادی با ارائه مشوق‌ها به کارگران خارجی برای ماندن و جذب سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها برای انتخاب دوحه به‌عنوان پایتخت اقتصادی خلیج فارس و مهاجرت از دبی است.

این روزنامه آمریکایی به نقل از «آنتونی کوردسمان» تحلیلگر امور خاورمیانه نوشت: یکی از دلایل این اقدام قطر ترسش به‌خاطر از دست دادن تعداد زیادی از کارگران به دلیل بحران است و نیز قطری‌ها اشاره‌هایی به غرب و دیگران در خارج از این کشور می‌کنند با این مضمون که قطر متمدن‌تر است و تلاش بیشتری در مقایسه با کشورهای دیگر تحریم‌کننده در زمینه اصلاحات انجام می‌دهد. اما قطر سلاح سری دیگری در اختیار دارد که می‌خواهد آن را از رو بکشد و آن سلاح ارائه شکایت به شورای امنیت و سازمان تجارت جهانی و سازمان پروازهای هوایی بین‌المللی برای رویارویی با تحریم هاست بویژه آن که حریم‌های هوایی روی خطوط هوایی قطر بسته شده است.

همین امر به نوشته واشنگتن پست، در تقویت روابط قطر با غرب و دیگر کشورها کمک کرد تا از دست دادن هم پیمانان استراتژیکش را در خلیج فارس جبران کند. واشنگتن پست در پایان تصریح کرد: کوردسمان گفت: ادامه بحران باعث می‌شود اعتماد یک طرف به دیگر طرف دشوار شود و رسیدن به توافق نیز امر دشوارتری و چه بسا ناممکنی شود.

http://press.jamejamonline.ir/Newspreview/2952036605176019050

ش.د9601921

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات