تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۰۶۴۶۳
حیدری نماینده تهران: لاریجانی تأکید کرد، به جد پیگیر موضوع خواهد بود

دیدار کمیته «رفع حصر» با رئیس مجلس

(روزنامه ايران - 1396/05/18 - شماره 6564 - صفحه 3)

کمیته «رفع حصر» فراکسیون امید به دیدار علی لاریجانی رفته است؛ تنها یک روز بعد از اعلام تشکیل آن. همین خبر کافی است تا مشخص شود که اصلاح‌طلبان مجلس برای پیگیری این موضوع فعالتر از قبل به نظر می‌رسند. دیدار آنها با رئیس مجلس یعنی اینکه پیگیری رفع حصر برایشان جدی‌تر از چند اظهار نظر در فضای مجازی و انتقاد گاه و بی‌گاه شده است. خبر مهم‌تر اما آن است که غلامرضا حیدری درباره این جلسه به «ایلنا» گفته «آقای لاریجانی نیز تأکید کردند که به جد پیگیر موضوع خواهند بود.» این شاید برای اولین بار باشد که اقداماتی در جهت حل و فصل موضوع حصر در این سطح انجام می‌شود و فردی در این جایگاه و با توجه به گرایش‌های سیاسیاش نیز قول همکاری می‌دهد. خبر دیدار این کمیته با رئیس مجلس را دیروز ظهر مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس اعلام کرد.

خبر تشکیل این کمیته هم اولین ساعات روز سه‌شنبه توسط غلامرضا حیدری در خبرگزاری «ایسنا» منتشر شد. کمیته‌ای که او گفته است با دستور «محمدرضا عارف» شکل گرفته است. به گفته این نماینده مجلس، تشکیل این کمیته در بهارستان از این منظر دارای اهمیت است که از یک سو «محصورین در شرایط جسمانی خوبی قرار ندارند» و از سوی دیگر رفع حصر «مطالبه اکثریت» است. او همچنین اظهار امیدواری کرده که در صورت پیگیری این موضوع توسط کمیته مذکور از رئیس جمهوری، رئیس مجلس و رئیس دستگاه قضایی، تلاش‌ها در این زمینه به نتیجه برسند. در طول دو هفته گذشته چندین بار اخباری از وخامت حال محصورین منتشر شد. در این مدت پس از دو بار آنژیوگرافی مهدی کروبی به علت پایین بودن ضربان قلب ، پزشکان برای قلب وی باتری کار گذاشته‌اند.

فرزندان میرحسین موسوی نیز هفته گذشته اعلام کردند که حال والدین آنها در حصر مساعد نیست. اخبار بعدی از کمیته پیگیری «مطالبه رفع حصر» فراکسیون امید اما خیلی زودتر از آنچه توقع می‌رفت، منتشر شد. کمتر از 24 ساعت پس از اعلام موجودیت این کمیته، مسعود پزشکیان از برگزاری نشست کمیته پیگیری مطالبه رفع حصر فراکسیون امید با رئیس مجلس خبر داد. وی دیروز به خبرگزاری «ایسنا» گفت: «کمیته پیگیری مطالبه رفع حصر فراکسیون امید ظهر دیروز با آقای لاریجانی دیدار و گفت‌وگو کردند تا بتوان از این طریق راه حلی برای این موضوع پیدا کرد.» وی افزود: «مقام معظم رهبری بارها بر ضرورت وحدت تأکید کردند چرا که آنچه باعث اقتدار و قدرت کشور می‌شود انسجام داخلی است و هر چه انسجام وجود نداشته باشد کشور دچار از هم پاشیدگی خواهد شد و قدرت کشور تضعیف می‌شود.»

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس با بیان اینکه موضوع حصر باعث بروز برخی مشکلات و ایجاد گره‌هایی در جامعه شده است ادامه داد: «تا زمانی که این موضوع به هر طریقی حل نشود، انسجام ایجاد نخواهد شد؛ لذا به اعتقاد من لازم است بزرگان برای این موضوع راه حلی پیدا کنند.» پزشکیان با تأکید بر اینکه ایجاد انسجام داخلی موجب ممانعت از دخالت های دشمنان و بیگانگان خواهد شد،‌ تصریح کرد: «همه ما از کرد، ترک، لر، عرب و عجم با هم برابر هستیم و آنچه بین ما حکم می‌کند باید قانون و عدالت باشد؛ چرا که اگر این گونه نباشد ثبات ایجاد نخواهد شد.» نایب رئیس مجلس همچنین خاطرنشان کرد: «جدای از اینکه چپ هستیم یا راست، سنی هستیم یا شیعه و چه قومیتی داریم قانون و عدالت باید بین ما حاکم باشد؛ چرا که در غیر این صورت انسجام ما به هم خواهد خورد.»

پیشتر به دنبال چند مورد وخامت حال محصورین، برخی نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس ابراز نگرانی کرده بودند که در صورت وقوع اتفاقی غیرمنتظره برای این افراد، شخصیت نظام جمهوری اسلامی ضربه خواهد خورد. از جمله غلامرضا حیدری که ماه قبل در جلسه علنی مجلس گفت که «اگر خدای ناکرده اتفاقی مشابه آنچه برای آیت‌الله هاشمی پیش آمد برای این افراد هم پیش بیاید در شأن نظام نیست.» دیروز بعد از دیدار کمیته پیگیری «مطالبه رفع حصر» با علی لاریجانی، غلامرضا حیدری نماینده تهران جلسه برگزار شده را مثبت ارزیابی کرده و گفته است: «در این جلسه همه حضار بر لزوم پیگیری موضوع رفع حصر تأکید داشته و ابراز امیدواری کردند که به سرعت این مشکل مرتفع شود.» او با بیان اینکه «آقای لاریجانی نیز تأکید کردند که به جد پیگیر موضوع خواهند بود»، توضیح داده «نمایندگان حاضر در جلسه از آقای لاریجانی درخواست کردند که محور اقدامات مربوط به موضوع رفع حصر باشد.»

همزمان قاسم میرزایی نیکو، عضو شورای مرکزی فراکسیون امید هم در گفت و گو با «ایلنا»، دیدار با رئیس مجلس را نخستین گام در مجموعه اقدامات کمیته پیگیری «مطالبه رفع حصر» عنوان کرده است. او همچنین توضیح داده است: «البته پیش از این نیز اقداماتی در این راستا انجام شده و یکی از نمایندگان به نمایندگی از آقای عارف دو مرتبه با آقای لاریجانی صحبت‌هایی داشته است.» دیدار روز گذشته کمیته پیگیری «مطالبه رفع حصر» فراکسیون امید با علی لاریجانی یکی از مهمترین اقدامات عملی در این خصوص طی سال‌های گذشته است. اقدامی که برای روشن شدن نتایج آن همچنان نیاز به گذر زمان است.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/BlockPrint/194863

ش.د9601878

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات