صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۰۶۴۷۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 29 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): به اتحاد و اتفاق عمومی بیندیشید که بی‌شک یک عامل مهم استحکام و اقتدار ملی است. همه در زیر سایه‌ نظام جمهوری اسلامی و فرزندان این میهنِ سرافرازید، بکوشید تا سهم خود از وظیفه‌ پیشبرد کشور به سمت هدف‌های بزرگ را بشناسید و دنبال کنید. برآمدن همه‌ آرزوهای ملی در گرو چنین اندیشیدن و چنین عمل کردن است.(96/2/30)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
یک سفر مبارک
رهبر معظم انقلاب سحرگاه امروز برای بازدید از مناطق زلزله‌زده غرب کشور و دیدار با مردم مصیبت‌دیده به کرمانشاه سفر کردند. به طور حتم این سفر از وجوه زیبای این حادثه تأسف‌انگیز است که عالی‌ترین مقام کشور به نوعی غیر تشریفاتی و سرزده برای بازدید از این مناطق و مشاهده وضعیت کمک‌رسانی‌ها و کاربست «همه‌ همّت و توان» مسئولان لشکری و کشوری و «همه کسانی که می‌توانند به نحوی در سبک کردن بار مصیبت و جبران خسارت مؤثر باشند» در بین مردم حضور پیدا می‌کند تا دست نوازشگر و بیان الهی‌اش مرهمی باشد بر دردهای جانکاه خسارت‌دیدگان و عزیز از دست دادگان. البته این حادثه مانند بیشتر پدیده‌های طبیعی و اجتماعی وجوه زشت و مشمئزکننده هم داشت. تلاش خط و نشان‌دار برخی از بخش‌های رسانه‌ای که در میان مصیبت مردمی غیور و مقاوم دعوای سیاسی همیشگی خود را از تریبون‌های رسانه‌ای و ارگان‌های حزبی دنبال کردند، یکی از آنهاست. از این رو با توجه به زمینه‌ها و بسترهای رسانه‌ای و سیاسی که در حاشیه این حادثه دردناک و مهیب شکل گرفته، چند نکته قابل تأمل وجود دارد:
1ـ این حادثه تألم‌انگیز در بطن خود پیام همیاری و کمک به همنوع مردم ایران را به تمام و کمال در منظر مردم جهان قرار داد که نمایشی از همبستگی اجتماعی و ملت ایران بود. باید برای این نعمت جبین سپاس بر آستان الهی سایید.
2ـ مردم در اوج غم و مصیبت نیز خادم و خائن را از هم تشخیص می‌دهند. همزمان با زمین‌لرزه کرمانشاه زمین ایمان و عقیده برخی صاحبان قلم، بیان، رسانه و تریبون نیز لرزید، آن هم به سبب فضایی که به دروغ و خدعه و در تبعیت خطی از رسانه‌های دشمنان این ملت از تهمت به دزدی کاروان‌های ارسالی از سوی افراد بومی تا بزرگ‌نمایی و حقیر جلوه دادن‌های تبلیغی و سیاسی عملکرد ارگان‌ها و سازمان‌های نظامی و دولتی برای سلب اعتماد مردمی از آنها و... آفریدند.
3ـ ضرورت اصلاح مدیریت بحران و نظامات مرتبط با شرایط اضطراری، مانند نظام جامع توزیع امکانات کمکی در ایام بحران که بیشترین حرف‌ها و حدیث‌ها از نارسایی این حوزه به وجود می‌آید و اسباب نقار و شکاف و بی‌اعتمادی درست می‌کند.

گزارش روز
اشتباه از ماست!
یکی‌شان لفظی را برای خانه‌های مردم به کار می‌برد که از تکرار آن در این نوشتار شرم داریم، دیگری‌شان در جایگاه مرجعیت می‌نشیند و فتوای محرمیت با همسر خواهر را با استدلال‌های صد من یه غاز می‌دهد و یکی دیگرشان درباره نجسی و پاکی سگ‌ها حکم صادر می‌کند، یک نفرشان هم راهی مناطق زلزله‌زده می‌شود و چند سلفی عجیب در صفحه اجتماعی‌اش منتشر می‌کند، عکسی که در آن او می‌خندد تا دندان‌های سفید و ردیفش خوب در عکس مشخص باشند؛ اما پیرمرد زلزله‌زده حتی به دوربین نگاه هم نمی‌کند، یکی دیگرشان سیاسی می‌شود و عامل زلزله اخیر را شعارهای ضد استکباری ملت بزرگ ایران می‌داند و می‌گوید خرابی امروز نتیجه بازگشت شعارهای هر روز مرگ بر آمریکاست و کاش این شعارها را تمام کنیم!
قصه خودنمایی و تظاهر و همه چیزدانی سلبریتی‌های هنر و سینما و ورزش و... که هر روز نیز بر تعدادشان افزوده می‌شود، ادامه دارد؛ اما راستش را بخواهید آنها مقصر نیستند، مقصر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است که سال‌های سال است برنامه‌هایش را بر محور همین بازیگران، بازیکنان و آوازه‌خوانان روی آنتن می‌فرستد و برنامه‌سازان از لحظه تحویل سال تا بلندترین شب سال؛ از شبکه اول تا شبکه‌های استانی و محلی گویا هیچ هنر و ایده‌ دیگری جز دعوت و قهرمان‌سازی از همین قشر تازه به دوران رسیده ندارند. تلویزیون جمهوری اسلامی ایران، سازمانی که قرار بود بزرگ‌ترین دانشگاه کشور را ایجاد کند، با هزینه بیت‌المال جزئی‌ترین مسائل زندگی این افراد را برای مخاطب مهم و با ارزش جلوه می‌دهد! بله؛ مقصر برخی از همین پایگاه‌های اینترنتی و رسانه‌های مشهور به انقلابی هستند که تا یکی از سلبریتی‌ها درباره رویدادهای ملی یا مناسبت‌های مذهبی چیزی نوشت، برایش هورا کشیدند غافل از اینکه این چهره‌های میان‌مایه و بزک‌شده کارکرد دیگری دارند، در عرصه فرهنگ درست بر عکس عمل می‌کنند و سر بزنگاهی که به وحدت و اتحاد نیاز داریم، راه دیگری را می‌روند.

▼ اخبار ویژه
1ـ دولت به شعارهای انتخاباتی‌اش نگاه کند
روزنامه اصلاح‌طلب «آرمان امروز» با انتقاد از عملکرد دولت دوازدهم نوشت: «آقای روحانی در دور دوم با توجه به ‌اینکه دولت توفیقی در حوزه اقتصادی پیدا نکرده بود، طبیعتاً احساس می‌کرد باید به بخشی از مطالبات اجتماعی و سیاسی مردم پاسخ بدهد... بهتر است آقای روحانی و دولت ایشان هر چند وقت یک‌بار نطق‌های زمان انتخابات را گوش کنند و ببینند که چقدر در حوزه عمل با آنها همراهی دارند... امروزه مردم از دولت کارآمدی می‌خواهند و این دولت را هم جدا از اینکه آقای روحانی چه باورهایی دارد، برآمده از جریان اصلاحات می‌دانند.»

2ـ تداوم فشار آمریکا به مشتریان نفت ایران!
فشارهای آمریکا به مشتریان نفت ایران ادامه دارد؛ به گونه‌ای که این کشور حاضر است به مشتریان ایران نفت ارزان‌تر بفروشد. در این میان کره جنوبی خرید نفت از ایران را کاهش داد؛ اما لهستان هنوز مقاومت می‌کند. برخی از مراکز مطالعاتی انرژی می‌گویند عمده‌ترین علت کاهش 5/9 درصدی خرید نفت کره جنوبی از ایران فشارهای آمریکا به این کشور است و حتی سفر رئیس‌جمهور آمریکا به این کشور بی‌تأثیر نبوده است. گویا آمریکا متعهد شده است نیاز هیدروکربوری کره جنوبی را در صورت خرید نکردن نفت از ایران تأمین کند.

اخبار
1ـ به همکاری با ایران افتخار می‌کنیم

قائم‌مقام نماینده سوریه در سازمان ملل در پاسخ به اتهام نماینده سعودی درباره دخالت ایران در امور اعراب در حالی که اظهارات خود را با نیشخندی به نماینده سعودی آغاز کرد، گفت: نماینده عربستان به کشورم و حضور نیروهای ایرانی در آن اشاره کرد؛ باید بگویم این یک دفاع مشترک بین ما و ایران است، همکاری ایران، روسیه و سوریه در مقابله با تروریسم و داعش است و روابط ما و ایران قوی، برادرانه و صمیمی است و به این همکاری افتخار می‌کنیم. نماینده سوریه در ادامه افزود: من باید نکته کوچکی را به سفیر سعودی بگویم شاید متوجه شود در گذشته چه اتفاقی افتاده است؟ در جنگ خندق که قبایل عرب در محضر رسول خدا(ص) در مدینه جمع شده بودند، سلمان فارسی پیشنهاد داد اطراف مدینه را خندق حفر کنند. این پیشنهاد قریش را از دست کفار نجات داد، حال باید از سعودی‌ها پرسید در آنجا هم ایران در امور اعراب دخالت کرد؟ آیا در زمان رسول خدا، فرمانده سپاه ایرانی نبود؟

2ـ ارتش و سپاه یک لشکر الهی هستند
امیر سرتیپ کیومرث حیدری گفت: ارتش و سپاه یک لشکر الهی هستند و این ریشه در شعور و اتحاد ما نظامی‌ها دارد. من و سردار پاکپور یک روح در دو جسم هستیم و این نشان‌‌دهنده اتحاد و همدلی ارتش و سپاه است. فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: اقدامات نیروی زمینی سپاه پاسداران در کمک به زلزله‌زد‌گان در منطقه غرب کشور بی‌نظیر است؛ چرا که نیروی زمینی سپاه توانسته است در 1900 نقطه با قدرت و سرعت امداد‌رسانی را انجام دهد. وی همچنین با اشاره به رهنمودها و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی به نیروهای مسلح برای کمک به زلزله‌زد‌گان در غرب کشور، گفت: خدا را شکر می‌کنیم که در نیروی مسلحی خدمت می‌کنیم که رهبری مدیر، مدبر و دانشمند در رأس کار قرار دارد و با تدبیر ایشان ما به سرعت خود را برای کمک به زلزله‌زدگان به منطقه رساندیم.

3ـ باید علیه ایران متحد شویم!
به گزارش روزنامه صهیونیستی «اورشلیم‌پست»، آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم غاصب صهیونیستی از کشورهای عربی درخواست کرده است با تل‌آویو برای مقابله بهتر با جمهوری اسلامی ایران وارد صلح و همکاری شوند. این مقام رژیم اشغالگر قدس در ادامه اظهارات خود علیه کشورمان گفت: از کشورهای عربی می‌خواهم تا مانند انور سادات، رهبر پیشین مصر که با سفر به تل‌آویو اولین کشور عربی بود که به دنبال عادی‌سازی روابط با ما بود، با ما علیه ایران متحد شوند. لیبرمن همچنین افزود: اکنون چیزی که خاورمیانه بیشتر از همه به آن نیاز دارد، اتحاد قوی علیه ایران است. گفتنی است، در ماه‌های اخیر ریاض روابط خود با تل‌آویو را در راستای آنچه کارشناسان همکاری برای تقابل با ایران می‌دانند، افزایش داده است.

4ـ ایران تا پایان 2018 صادرکننده «ال‌ان‌جی» خواهد شد
مؤسسه بی‌ام‌ای ریسرچ اعلام کرد: ایران احتمالاً اولین محموله ال‌ان‌جی خود را در پایان سال 2018 صادر خواهد کرد. بر اساس گزارش این مؤسسه، شرکت ملی نفت ایران قراردادی در این زمینه به امضا رسانده که طبق آن، یک کشتی با ظرفیت 500 هزار تن محصول ال‌ان‌جی ایران را حمل خواهد کرد. این طرح 600 میلیون دلار ارزش خواهد داشت. به این ترتیب، با توجه به محدودیت انتقال گاز از طریق خط لوله، بخشی از صادرات گاز ایران به مناطق دوردست، مانند اروپا باید به صورت ال‌ان‌جی و از مسیر دریا انجام شود. ال‌ان‌جی به گاز طبیعی اطلاق می‌شود که برای ذخیره‌سازی یا حمل‌ونقل در حجم زیاد به حالت مایع تبدیل شده است.

▼ اخبار کوتاه
کانال بهائیان با انتشار تصویری اعلام کرد: فائزه هاشمی با فریبا کمال‌آبادی، یکی از مدیران جامعه بهائی دیدار کرده است. گفتنی است، در پی انتشار خبر دیدار فائزه هاشمی برای اولین بار با چند نفر از نیروهای فرقه ضاله بهائیت، روزنامه جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با مرحوم هاشمی‌رفسنجانی نظر وی را در این زمینه پرسید که مرحوم هاشمی‌رفسنجانی گفته بود: «فائزه اشتباه بدی کرده و باید آن را تصحیح و جبران کند.» با وجود این، برای بار سوم است که خبر دیدار دختر کوچک مرحوم هاشمی با اعضای فرقه بهائیت رسانه‌ای می‌شود.
محمد موسی، نماینده کشور مصر در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، با پیشنهاد رژیم آل‌سعود برای سوریه مخالفت کرده و اعلام کرد: ماهیت این طرح کاملاً سیاسی و غیر حقوقی است و در آن توازن حداقلی رعایت نشده است. گفتنی است، رژیم سعودی در این طرح خواستار محاکمه آنان که جنایتکاران جنگی خوانده، در دادگاه بین‌المللی لاهه شده است. طرحی که روزنامه عبری‌زبان «یدیعوت آحارونوت»، آن را گام جدید ائتلاف صهیونیستی‌ها و سعودی‌ها علیه سوریه خواند.
مدیرعامل اتحادیه زنبورداران درباره واردات غیر قانونی ملکه‌های زنبور عسل گفت: این‌گونه واردات ذخایر ژنتیکی زنبور عسل را تهدید می‌کند و سبب بروز و گسترش بیماری‌های مختلفی که در کشورمان وجود ندارد، می‌شود. متأسفانه، این ملکه‌ها با راه‌های متفاوت و چمدانی از کشورهای نزدیک به ایران ترانزیت شده‌اند، بدون رعایت موازین قانونی قرنطینه شده‌ و شناسنامه‌ای که اصالت آنها را تأیید کند، ندارند.
عباس امیری‌فر، مسئول شورای فرهنگی نهاد ریاست ‌جمهوری در دولت دهم گفت: بسیار ناشایست است که وقتی مردم کشورمان داغدار زلزله هستند، افرادی با راه‌اندازی یک بازی بچه‌گانه در حرم حضرت عبدالعظیم کاری می‌کنند که هیچ‌گاه سابقه نداشته و ما حتی از سوی ضد انقلاب هم مشابه آن را سراغ نداریم.
سیدحسین مرعشى در کانال تلگرامی خود نوشت: ما هیچ‌گاه ادعا نکرده‌ایم روحانى اصلاح‌طلب است؛ بلکه روحانى میانه‌رو‌یی است که سیاست‌هاى امروزش سیاست‌هاى اصلاح‌طلبانه‌ای است. وی در ادامه نوشت: خطاهاى تاکتیکى دارد که نباید پاسخ این خطاهاى تاکتیکى را با اشتباهات راهبردى داد.
«محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی» وزیر خارجه قطر در گفت‎و‎گو با شبکه خبری «MSNBC» آمریکا با انتقاد از سیاست‌های امارات و عربستان در منطقه، گفت: روابط قطر با ایران منحصربه‌فرد و بی‌نظیر است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات