صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۰۶۵۵۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 1 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): شما با متلاشی ساختن این توده‌ سرطانی و مهلک نه فقط به کشورهای منطقه و به جهان اسلام بلکه به همه‌ ملت‌ها و به بشریت خدمتی بزرگ کردید. این نصرتی الهی و مصداق «و ما رمیتَ اذ رمیت و لکن الله رمی» بود که به ‌خاطر مجاهدت شبانه‌روزی شما و همرزمان‌تان به شما پاداش داده شد. (96/8/30)
تلاش براي فعاليت سياسي حداکثري
مدتي است که در اردوگاه اصلاح‌طلبان تحرکاتي براي بسترسازي فعاليت‌هاي سياسي بيشتر آغاز شده است. اصلاح‌طلبان پس از شکست سناريوي اتخاذ شده واگرايي و خروج از حاکميت که از سال 1388 تا 1392 به طور عملي دنبال کردند، به خوبي دريافتند که چنين سياست‌هاي براندازانهاي نخواهد توانست خللي در حرکت نظام اسلامي ايجاد کند و دستاوردي جز انفعال و فراموشي براي صاحبان آن به همراه نخواهد داشت. از این رو سال 1392 تلاش برای بازگشت را آغاز کردند که حاصل آن موفقيت در چند انتخابات‌ اخیر بوده؛ اما از آنجایی که خطاهاي راهبردي این جریان همچنان پاشنه آشيلی براي موفقيت حداکثري‌ آنها است، بخشي از اين جريان، راهبرد گفت‌وگو با نهادهاي قانوني و انقلابي را کليد زده و در دستور کار خود قرار داده است.
در این راستا، گفت‌وگو با اعضاي شوراي نگهبان از آخرين اقدامات اين جريان است که قصد دارد نگاه اعضاي اين شورا را نسبت به تأييد صلاحيت منسوبان جريان اصلاح‌طلبان بهبود بخشد! اصلاح‌طلبان حتي از افزايش تعامل با اصولگرايان سخن مي‌گويند و در اين امر افرادي چون عارف را پيش‌قدم کرده‌اند. نهادهاي انقلابي همچون سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نيز از فهرست گفت‌وگوکنندگان اين جريان جا نمانده است که ضرورت آن را فردي همچون مرتضي حاجي مدتي پیش مطرح کرد. این جریان گفت‌وگو و ديدار با مراجع عظام تقليد را نيز در برنامه خود داشته است و مهم‌تر از همه ديدار با رهبري است که مدتي پیش ديدارهايي در این زمینه انجام شده است.
در وراي اين ديدارها و پيش از آنکه انتظار تغييراتي در رويه نظام اسلامي داشته باشيم، بايد به اين نکته توجه شود که اين اصلاح‌طلبان هستند که بايد با تغيير رويه و اعتمادسازی فرصت را براي فعاليت سياسي حداکثري خود فراهم آورند! و اولين شرط این موضوع نيز مرزبندي پررنگ با جريان ضد انقلاب و ارائه تضمين‌هايي براي جلوگيري از نفوذ جريان اپوزيسيون در اردوگاه آنان و برائت جستن از فتنه 88 است.
ملاحظه ديگر آنکه اردوگاه اصلاح‌طلبي نیاز به خانه‌تکاني دارد! افراطيون بايد طرد و حاشيه‌نشين شده و اصحاب تدبير و مصلحت و اعتدال و آنهايي که دل در گرو انقلاب و قانون دارند، بايد محوريت اين جريان را بر عهده بگيرند.

▼ گزارش روز
سازش یا مقاومت!
غلامحسین کرباسچی می‌گفت: «این دولت با غیرت دینی می‌گوید که بگذارید ما از توان دیپلماسی برای حل مسائل منطقه استفاده کنیم. توان دیپلماسی بزرگان دیپلماسی که شش تا ابرقدرت را جلوی خودش بنشاند و بزرگ‌ترین مسئله تحریم که تحریم‌های شورای امنیت بوده را حل بکند، می‌تواند با توان دیپلماسی بیاید این مسائل را هم حل کند.» محمدرضا خاتمی مدعی بود: «اصولاً اصلاح‌طلبان معتقدند راه و روش دیپلماسی جواب می‌دهد. مسئله اصلی این است که آیا حضور نظامی ما در سوریه منطقی و قابل قبول است یا نه؟ از نظر اصلاح‌طلبان این حضور نظامی چندان معنا ندارد. البته این تبلیغات و شعار وجود دارد که اگر ما آنجا نجنگیم، باید با آنها در شیراز و اصفهان بجنگیم. البته من نمی‌د‌انم این چقدر واقعیت داشته باشد. بالقوه داعش برای همه خطرناک است؛ اما به علت تفاوت‌های زبانی، مذهبی و روشنفکری ایران خیلی امکان نفوذ آنها در کشور وجود ندارد»، مصطفی تاج‌زاده نیز می‌گفت: «باید مثل برجام رفتار کنیم. با قدرت‌ها بنشینیم و به توافق برسیم که این داستان فاتح نظامی ‌ندارد. اسد نمی‌تواند مخالفان مسلح خود را نابود کند. آنها نیز نمی‌توانند اسد را به زیر بکشند. پس باید مذاکره کنند که چگونه می‌توانند به توافقی برسند که حداقل خواست‌های همه را پوشش دهد»؛ اگر از این موضوع بگذریم که در ماه‌های ابتدای بحران سوریه، این افراد و همفکران‌شان در رسانه‌های پر تعدادشان تروریست‌های حاضر در سوریه را مردم این کشور و منتقدان دولت بشار اسد دانسته و حتی در مواردی با تروریست‌ها درباره برکناری رئیس‌جمهور قانونی سوریه هم‌نظر بودند؛ عبارت‌های فوق بخشی از جملات پرتکرار این چهره‌ها در سال‌های اخیر برای چگونگی حل بحران در سوریه بود! راه‌حلی که عبارت است از تکرار برجام در مسائل منطقه، اما حالا که تروریست‌ها شکست خورده‌اند و داعش به نقطه پایان خود رسیده است، وقت مناسبی است تا یک بار دیگر به مسئله و راه‌حل پیشنهادی آنها و دوگانه مقاومت و سازش نگاهی بیندازیم. اکنون در آذر ماه 1396 پس از گذشت شش سال از بحران سوریه و پنج سال آغاز مذاکرات منتهی به برجام نتیجه بسیار روشن و عبرت‌آموز است، یک سو برجام و بدعهدی و دستاورد تقریباً هیچ و سوی دیگر مقاومت و ایستادگی و دست برتر مقاومت در منطقه و شکست تروریست‌های تکفیری.

▼ اخبار ویژه
1ـ فرش قرمز ریاض برای فعالان اقتصادی عراق
نزدیک به 100 شخصیت عراقی شامل بازرگانان و فعالان در امور مالی، تجاری، اقتصادی و بانکی برای سفر به ریاض دعوت شده‌اند که رئیس بانک مرکزی و رئیس هیئت نظارت مالی، از جمله آنها هستند. عربستان و عراق در طول چند ماه گذشته در چارچوب از سرگیری روابط، مجموعه اقداماتی انجام دادند که مهم‌ترین آن گشایش گذرگاه مرزی «عرعر» پس از 27 سال و آغاز پرواز هواپیماهای سعودی به فرودگاه‌های عراق پس از 25 سال توقف است.

2ـ پرونده ایران دوباره به جریان افتاد!
شعبه دوم دادگاه منطقه‌ای تجدید نظر در نیویورک اعلام کرده است: رأی دو سال پیش دادگاه در ردّ شکایت علیه بانک مرکزی ایران، به دلیل همکاری بانک‌های «یو.بی‌.اِی.ای» ایتالیا و «کلیراستریم» لوکزامبورگ که به گشایش حساب برای بانک مرکزی انجامیده، اشتباه بوده است. بر اساس مصوبه نمایندگان در آوریل سال 2016، بانک مرکزی ایران باید حدود دو میلیارد دلار را که در آمریکا بلوکه شده است، به «قربانیان تروریسم» پرداخت کند.

▼ اخبار
1ـ حضور ناطق‌نوری در مراسم حزب مؤتلفه معنای سیاسی ندارد
حمیدرضا ترقی با اشاره به اینکه مراسم روضه دهه آخر صفر حزب مؤتلفه امسال نیز طبق روال معمول هر سال برگزار شد، اظهار داشت: دبیر کل حزب مؤتلفه از تعدادی از نمایندگان مجلس، مسئولان کشور و دبیران کل احزاب به صورت مکتوب برای حضور در این مراسم مذهبی دعوت می‌کند. افزون بر آن از طریق اطلاعیه‌ها و بنرهای سطح شهر از عموم مردم نیز برای حضور در این مراسم دعوت می‌شود. وی در ادامه افزود: مسئولان و شخصیت‌های سیاسی مختلفی از این مراسم استقبال کرده و در آن حضور می‌یابند که امسال هم آقای ناطق‌نوری در این مراسم شرکت کردند. برنامه ویژه و خاصی درباره حضور وی یا مذاکره و جلسه سیاسی در راستای آنچه این روزها در مطبوعات درباره فعالیت سیاسی ناطق‌نوری اعلام می‌شود، وجود نداشت و در واقع یک برنامه روتین و هر ساله مؤتلفه بوده و موضوع آن هم مذهبی بود، نه سیاسی.

2ـ مخالفت عراق با طرح اتهام علیه ایران و حزب‌الله
هیئت عراقی، شرکت‌کننده در نشست ویژه وزیران خارجه اتحادیه عرب با انتشار بیانیه‌ای مخالفت خود را با دو بند از بیانیه پایانی این نشست اعلام کرد. در بیانیه وزارت خارجه عراق آمده است: بندهای ۸ و ۹ بیانیه پایانی نشست کشورهای اتحادیه عرب، جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان را به حمایت از تروریسم متهم می‌کند و این با موضع آشکار عراق که برگرفته از تعریف واقعی و دقیق تروریسم است، همخوانی ندارد و ما معتقدیم میان موضع سیاسی برخی علیه دیگران و وارد کردن اتهام آشکار تروریستی بدون شواهد ملموس تفاوت وجود دارد؛ زیرا این سبب می‌شود منطقه و جهان این فرصت را از دست بدهند که حامیان تروریسم را مشخص کند و این به تروریست‌های واقعی برای توجیه اقدامات خود فرصت می‌دهد. بر اساس این، هیئت عراقی در اتحادیه عرب با بندهای مربوط به ایران و حزب‌الله مخالف است.

3ـ راه‌حل ثابت اصلاح‌طلبان در شرایط مختلف!
روزنامه «همدلی» در گزارشی با عنوان «آیا زمان برجام منطقه‌ای فرا نرسیده است؟» نوشت: «آخرین پایگاه داعش در سوریه هم برچیده شد. سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، شخصاً فرماندهی این عملیات را برعهده داشت. پیشترها نیز با مشارکت ایران، ارتش و نیروهای مردمی عراق موفق شده بودند داعش را در عراق شکست دهند... حال با نظرداشت تفوق ایران در منطقه به مدد نیروی نظامی، آیا زمان آن نرسیده است که این داشته‌ها در عرصه نظامی، به مدد دیپلمات‌های وزارت امور خارجه و با پیروی از مدل مذاکرات برجام، به امنیت پایدار و روابط دوستانه ایران با همه همسایگانش منجر شود؟» گفتنی است، روزنامه‌های اصلاح‌طلب در شرایط مختلف که گاهی این شرایط 180 درجه نیز با یکدیگر متفاوتند، یک راه‌حل و پیشنهاد ثابت دارند و آن، پیروی از مدل برجام است!

4ـ افتخار خادمی رهبر معظم انقلاب
عبدالله گنجی، مدیر مسئول روزنامه «جوان» در یادداشتی تلگرامی با تیتر «سردار یا خادم؟» در واکنش به برخی مطالب تخریبی در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی، نوشت: «پس از پخش کلیپ جناب حقانیان درباره معاون اول رئیس‌جمهور ـ که خوشبختانه مجدداً توضیح داد که قصد سوئی نداشته است ـ خناسان به واسطه ایشان دو نهاد بیت رهبری و سپاه را مورد هجوم قرار داده‌اند و به صورت مستمر از واژه سردار برای ایشان استفاده می‌کنند. لازم است همگان بدانند ایشان نه تنها سردار سپاه نیستند که هیچ عضویتی در نیروهای مسلح نداشته و ندارند. افتخار خادمی رهبر معظم انقلاب عنوان گویاتری است که آقای حقانیان مفتخر به آن هستند.»

▼ اخبار کوتاه
بیژن زنگنه، وزیر نفت درباره برخی حاشیه‌های ایجاد شده در زمینه قرارداد توتال اظهار داشت: توتال ۵۶ میلیون یورو تعهد کرده و بر اساس آن، در حال پیشبرد کارها است. وزیر نفت درباره اینکه توتال چه زمانی می‌تواند از توسعه فاز ۱۱ کناره‌گیری کند، گفت: اگر تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران اعمال شود، توتال ممکن است قرارداد را ترک کند که در صورت ترک توتال، سهم آن به دو شرکت دیگر این کنسرسیوم (سی‌ان‌پی‌سی‌آی و پتروپارس) می‌رسد.
صادق خرازی، مؤسس حزب ندای ایرانیان با انتشار تصویری از حاج قاسم سلیمانی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «سردار سربدار برادرم قاسم زنده باشی! شرف با نام تو معنا می‌یابد. گفتی و انجام دادی؛ امروز داعش را و فردا نیز دشمنان دیگر ایران و اسلام را نابود خواهید کرد. تو مرد روزهای سخت این کشور و امت اسلام هستی، عمرت به بلندای آفتاب باد که نامت لرزه بر اندام دشمن افکند، سلام بر تو عزیزتر از جانم.»
احمد علیرضابیگی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس از طرح سؤال یا استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس خبر داد و گفت: با توجه به اینکه مسئولیت احداث ساختمان بیمارستان‌هایی که به تازگی افتتاح شده، نظیر اسلام‌آباد غرب که در زلزله کرمانشاه آسیب دیده، به‌ عهده وزارتخانه راه و شهرسازی است، بنابراین تصمیم گرفتیم آقای آخوندی به‌ نحوی پاسخگوی مردم و نمایندگان باشد.
وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: توقع ما این است که حزب‌الله سلاح را کنار گذاشته و برای حاکمیت دولت لبنان احترام کامل قائل شود. وزارت خارجه این کشور اروپایی که به تازگی میزبان حریری بوده است، بدون اشاره به مجاهدت‌های رزمندگان حزب‌الله در مقابله با تروریست‌ها در سوریه ادعا کرد: بر این باوریم که دخالت حزب‌الله در جنگ سوریه خطرناک است.
یالچین تاپچو، دستیار رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد: زمان تجدید نظر درباره عضویت ترکیه در ناتو فرا رسیده است. وی افزود: پارلمان ترکیه باید موضوع عضویت ترکیه در ناتو را بررسی کند. ناتو در این امر مقصر است که ترکیه در عرصه دفاعی به دیگر کشور‌ها وابسته است.
خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در گزارشی با اشاره به دیدار بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در سوچی، تأکید کرد: این دیدار نشان‌دهنده موافقت دمشق با طرح‌های صلح روسیه، ایران و ترکیه است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات