تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۰۶۶۰۳

شرط آمریکا برای مذاکره با کره شمالی

(روزنامه همشهري - 1396/05/17 - شماره 7167 - صفحه 30)

درحالی‌که مقام‌های آمریکا پس از تصویب تحریم‌های جدید شورای امنیت به‌دنبال باز کردن راهی برای مذاکره با پیونگ‌یانگ هستند مقام‌های کره‌شمالی با رد مذاکره، آمریکا را تهدید به انتقام کرده‌اند.

شوراي امنيت سازمان ملل به تازگي قطعنامه پيشنهادي آمريكا براي تحريم‌هاي جديد كره‌شمالي را با ۱۵ رأي موافق تصويب كرد كه مي‌تواند درآمد سالانه صادرات كره‌شمالي را يك سوم كاهش دهد. كره‌شمالي در واكنش به اين تحريم‌ها با وجود آب شدن يخ ديپلمات‌ها در نشست آسه‌آن در بيانيه‌اي تهديد كرده هزاران برابر از آمريكا انتقام خواهد گرفت و واشنگتن بهاي اين اقدام را خواهد پرداخت. در اين بيانيه كه خبرگزاري رسمي كره‌شمالي منتشر كرده تأكيد شده كه تحريم‌هاي جديد نقض حاكميت اين كشور و بخشي از نقشه‌اي شنيع براي منزوي و ساكت كردن كره‌شمالي است.

رد مذاكره از سوي كره‌شمالي

گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه وزيران خارجه كره‌جنوبي و شمالي روز گذشته در حاشيه يك نشست منطقه‌اي در پايتخت فيليپين با يكديگر مواجه شده‌ و براي چند دقيقه‌اي با هم گفت‌وگو كرده‌اند. بكانگ كيونگ-وها، وزير خارجه كره‌جنوبي و ري يونگ-هو، از كره‌شمالي كه براي شركت در نشست آسه‌آن به مانيل سفر كرده‌اند با يكديگر دست دادند و گفت‌وگوي آنان در مورد شرايط بحراني شبه‌جزيره كره صورت گرفت.

در اين گفت‌وگو كانگ از وزير خارجه كره‌شمالي خواسته تا به پيشنهاد كشورش براي گفت‌وگو بين مقامات نظامي دو طرف در راستاي كاهش تنش‌ها موافقت كند. وزير امور خارجه كره‌شمالي اما به صراحت اين پيشنهاد را رد كرده و گفته كه با توجه به وضعيت كنوني و همكاري سئول با آمريكا براي افزايش فشارها بر كره‌شمالي، چنين پيشنهادي فاقد صداقت است. اين نخستين گفت‌وگوي مقامات ارشد دو كره از زمان آغاز به‌كار مون جه-اين، رئيس‌جمهور جديد كره‌جنوبي در ‌ماه مه ‌سال ‌جاري است.

كره‌جنوبي به همراه آمريكا به‌شدت از تصويب قطعنامه 2371در شوراي امنيت كه با همراهي چين و روسيه همراه شد ابراز خوشحالي و رضايت كرده است. پيونگ‌يانگ از محل صادرات خود سالانه ۳ ميليارد دلار درآمد دارد و قطعنامه جديد حداقل يك ميليارد دلار اين درآمد را كاهش مي‌دهد. هدف اصلي اين قطعنامه جلوگيري از صادرات مهم كره‌شمالي ازجمله زغال‌سنگ، سنگ‌هاي معدني، سرب، آهن و غذاهاي دريايي است.

پيشنهاد مشروط آمريكا

ركس تيلرسون، وزير خارجه آمريكا در حاشيه نشست مانيل با وانگ‌يي و سرگئي لاورف، وزيران خارجه چين و روسيه ديدار و گفت‌وگو كرده است. او پس از ديدار با مقام‌هاي چيني و روسي، بار ديگر تأكيد كرد كه نخستين گام براي مذاكره جهت حل بحران كنوني شبه‌جزيره كره، توقف آزمايش‌هاي موشكي كره‌شمالي است اما مشخص نكرد كه لازم است اين آزمايش‌ها براي چه مدت متوقف شود تا آمريكا آماده مذاكره باشد.

او گفت: من درنظر ندارم مدت مشخصي مثلا چند روز يا چند هفته را تعيين كنم زيرا آنچه اهميت دارد آمادگي روحي براي چنين گفت‌وگوهايي است و كره‌شمالي بايد با متوقف كردن آزمايش‌هاي موشكي نشان دهد كه روحيه مناسب براي چنين گفت‌وگوهايي را دارد. تيلرسون با اشاره به اين مسئله تأكيد كرد: محتواي تحريم‌هاي جديد نشان مي‌دهد كه جامعه جهاني انتظار ندارد كه كره‌شمالي مايل باشد در راستاي تحقق خواسته‌هاي ما يعني غيراتمي كردن شبه‌جزيره كره گامي اساسي بردارد.

آب‌شدن يخ ديپلمات‌ها با كره‌شمالي

نشست آسه‌آن در مانيل، پايتخت فيليپين باعث شده تا يخ ديپلمات‌ها در مذاكره با كره‌شمالي كمي آب شود و اميدها براي احتمال مذاكره با پيونگ‌يانگ بار ديگر رنگ بگيرد. اين نشست براي نخستين بار طي ۸ سال گذشته تبديل به صحنه مذاكرات چند جانبه با كره‌شمالي در تلاش براي حل و فصل مسئله هسته‌اي اين كشور شده است. ديپلمات ارشد كره‌شمالي در حاشيه اين نشست مذاكرات كم‌سابقه‌اي با كشورهاي فعال در پرونده موشكي و هسته‌اي اين كشور داشته است.

به جز آمريكا و ژاپن مابقي كشورهاي مذاكرات شش‌جانبه‌اي كه در سال ۲۰۰۹ شكست خورد با وزير امور خارجه كره‌شمالي ديدار و مذاكره داشته‌اند. روسيه، چين و كره‌جنوبي هر كدام در اين مذاكرات به نوعي تلاش داشته‌اند تا ماجرا به جاي تقابل به پاي ميز مذاكره بازگردد. سرگئي لاورف، وزير امور خارجه روسيه در ديدار با همتاي خود از كره‌شمالي خواستار اجتناب از هر نوع سناريوي نظامي در شبه جزيره كره شد.

وزارت امور خارجه روسيه در بيانيه‌اي درباره اين ديدار اعلام كرده لاوروف در اين ديدار از همه طرف‌هاي درگير خواسته تا حداكثر خويشتنداري را به‌منظور اجتناب از هرگونه سناريوي نظامي منفي در شبه‌جزيره كره نشان دهند و فورا شروع به بررسي يك راه‌حل سياسي و ديپلماتيك به‌منظور حل جامع مشكلات شبه جزيره كره كنند.

http://www.hamshahrionline.ir/details/378624/world/asia

ش.د9601903

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات