آذربایجان شرقی >>  عمومی >> یادداشت سیاسی
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۰۶۶۵۷

همراه با عاشقان بی ادعا و حافظان حریم ولایت

انکار بسیج و بی احترامی به آن، یا نابخردانه است، یا خائنانه است. تا وقتی برای کشور امنیت لازم است تا وقتی که این کشور و این ملت به امنیت احتیاج دارد، به نیروی بسیج به انگیزه بسیجی، به سازماندهی بسیجی و عشق و ایمان بسیجی احتیاج است.
پایگاه بصیرت / زهرا قربانی
اکنون که سال ها از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد، با هر رخدادی که در داخل و بیرون کشور مواجه می شویم روز به روز به رازهای نهفته فرمان امام مهم و تاریخی معمار بزرگ انقلاب حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل بسیج مستضعفین بیشتر پی می بریم. حضرت امام خامنه ای (مد ظله العالی) نیز با پیروی از آرمان های بزرگ امام، بسیج مستضعفین را در رسیدن به اهداف اسلام ناب محمدی (ص) راهنمایی و هدایت می نمایند.
فلسفه پیدایش نهاد بسیج
بسیج به عنوان یک نهاد انقلابی شامل آحاد مردم است که عضویت در آن داوطلبانه صورت می گیرد. این نهاد انقلابی الگویی برگرفته از صدر اسلام است که در آن مسلمانان در مسجد گرد هم می آمدند تا ضمن آشنایی با احکام و اصول دین ، توان خود را از نظر نیروی انسانی و تجهیزات مورد بررسی قرار دهند و با ساماندهی نیروهای خود در برابر دشمن، همیشه مهیا و آماده باشند و در حفظ ارزش های اسلامی و صیانت از اسلام و پیامبر از هم سبقت گیرند. تشکیل بسیج در مساجد ، دستاورد همان حرکت بود که پیامبر (ص) پیش گرفته بود.
امام (ره) معتقد بودند "مملکت اسلامی باید همیشه نظامی باشد و تعلیمات نظامی داشته باشد" تا با آموزش مردم و فراهم کردن بستر دفاعی در برابر تجاوزات بتواند از خود در مقابل متجاوز دفاع نمایند. در یکی از بیاناتشان می فرمایند:"دفاع از اسلام و کشور امری است که در مواقع خطر، تکلیف شرعی و الهی و ملی است و بر تمام اقشار و گروه ها واجب است."
بسیج به عنوان یک حرکت اجتماعی و خود جوش با هدف حفظ و حراست از دست آوردهای انقلاب به فرمان امام خمینی(ره) در آذر ماه 1358 تشکیل شد که در راستای تحقق فرمایش حضرت امام (ره)، مبنی بر تشکیل هسته های حزب اله و تشکیل ارتش بیست میلیونی بود.
بسیج در اساسنامه بسیج مستضعفین اینگونه تعریف شده است: بسیج نهادی تحت فرماندهی رهبری که هدف آن نگهبانی از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن و جهاد در راه خدا و گسترش حاکمیت قانون خدا در جهان، طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران و تقویت کامل بنیه دفاعی از طریق همکاری با سایر نیروهای مسلح و همچنین کمک به مردم در هنگام بروز بلایا و حوداث غیر مترقبه است
بسیج عبارت است از مجموعه ای که در آنها پاک ترین انسان ها، فداکارترین و آماده به کارترین جوانان کشور، در راه اهداف عالی این ملت و برای به کمال رساندن و به خوشبختی رساندن این کشور جمع شده اند. مجموعه ای که دشمن از آن بیمناک و دوستان را امیدوار و خاطر جمع می کند( بیانات رهبری، 2/9/77)
راهکارهای اعتلای بسیج
هر کس که در دل برای سرنوشت خود، سرنوشت این ملت و آینده ایران اسلامی ارزش قائل است آن کسی که برای استقلال و هویت ملت خویش ارزش قائل است. آن کسی که از تسلط قدرت های بیگانه بیزار است. آن کسی که برایش آینده این کشور و این ملت و آینده دنیای اسلام یک هدف بزرگ محسوب می شود. آن کسی که مایل است بیش از یک میلیارد مسلمان دینی قدرت عجیبی را تشکیل بدهند که بیشتر بشریت را به سمت کمال هدایت کنند و خودشان در قله کمال قرار گیرند. آن کسی که احساسات و این درک ها را دارد و حاضر است در این راه قدمی بردارد، بسیجی است. ( بیانات رهبری در اجتماع مردم اراک 24/8/79)
پس ما نیازمند الگوی جدیدی هستیم. الگویی که تحول آفرین باشد. باید از وضعیت کنونی خارج شد و با محور قرار دادن این شعار که "بسیج امروز، حامی نظام و انقلاب در آینده است "زیرساختهای لازم را مهیا کرد.
باید با توجه به سرمایه های انسانی در بسیج و استفاده از ظرفیت های پایگاه ها، انعطاف پذیری و با داشتن برنامه برای آینده حرکت کنیم. تقویت برنامه هایی که از قابلیت سازمان دهندگی برخوردار هستند.(یعنی ایجاد برنامه هایی که افراد به کمک آنها در تجربه های خود به معنای جدیدی دست یابند، همانند برنامه های بسیج سازندگی)
باز اندیشی در محتوای بعضی از برنامه ها و انسجام بخشی به فعالیت ها و داشتن پیوستگی و دوری از دوباره کاری های بیهوده که فقط توان و وقت و نیرو را می گیرد و چیزی جز خستگی روحی و فیزیکی ندارد.
حرکت به سوی فعال کردن حداکثری ظرفیت های مثبت و شاخص ساز برای همکاری و همراهی (با سازمان ها و نهادها و..)
داشتن ارتباط مناسب و گسترده با مردم و ارائه تصویری مطلوب از بسیج با توجه به قرار دادن خواسته ها و مطالبات بسیجیان و در واقع افزایش کارآمدی و از بین بردن شکاف بین مردم و مسئولین
خیزش مجدد برای احیای دوباره روحیه انقلابی، نه با شعار، بلکه با عمل و فراهم نمودن شرایطی جهت مشارکت مردم در بیشتر برنامه ها و طرح ها
نداشتن نگاه سطحی به بسیج و بسیج هراسی و جلوگیری از تضعیف بسیج
آسیب شناسی پیرامونی در بسیج و تلاش برای برطرف کردن آن مسائل
تا وقتی در برطرف نمودن موانع و احصاء مشکلات فقط در حد حرف عمل می کنیم، بی تردید نتیجه ای مطلوب نخواهیم گرفت. پس ضروری است با وسعت نظر بیشتر برای ارتقاء عملکرد و اعتلای بسیج بنگریم. و با اشاره به اهمیت بسیج در بیانات رهبری که می فرمایند: "انکار بسیج و بی احترامی به آن، یا نابخردانه است، یا خائنانه است. تا وقتی برای کشور امنیت لازم است تا وقتی که این کشور و این ملت به امنیت احتیاج دارد، به نیروی بسیج به انگیزه بسیجی، به سازماندهی بسیجی و عشق و ایمان بسیجی احتیاج است." ( در دیدار با گروه کثیری از بسیجیان در مشهد 10/6/78)
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات