صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۰۶۶۸۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 5 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بسیج، پدیده‌ کم‌نظیر انقلاب اسلامی است که می‌تواند در بخش‌های مورد نیاز، حضور داشته باشد و گر‌ه‌های مشکل را باز کند. انقلاب اگر بسیج مردمی را نداشت قطعاً لنگی در کارش به ‌وجود می‌آمد.(96/9/1) **سالروز تأسیس بسیج مستضعفین گرامی باد**
نامدار گمنام!
گمنامی و دیده نشدن و کار خالصانه و خدمت به خلق برای رضای خدا از ویژگی‌های بارز بسیجیان است. چنانکه حضرت امام(ره) در پیام تاریخی پنجم آذر خود که باید از آن به «مرام‌نامه بسیج» یاد شود، آورده است: «بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته‌های رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سر داده‌اند.»
امروز جوانان بسیاری در بسیج محلات بدون چشمداشت و حتی توقع تشکر از کسی، برای امنیت و آبادانی محل خود مشغول فعالیت هستند و از جان و دل برای کشور و نظام و ملت مایه می‌گذارند؛ اما اینکه در دل یک بسیجی عشق به گمنامی موج می‌زند، مسئولیت را از بقیه سلب نمی‌کند و دیگران نباید وظایف خود نسبت به مردمی‌ترین سازمان را فراموش کنند؛ چرا که حضرت امام(ره در همان پیام) خطاب به بسیجیان مرقوم داشته‌اند: «اگر مسئولین نظام اسلامی از شما غافل شوند، به آتش دوزخ الهی خواهند سوخت.»
امروز سالروز آن پیام تاریخی است، در ایامی که بسیجیان در کرمانشاه بدون سروصدا مشغول امدادرسانی به زلزله‌زدگان هستند، در ایامی که بسیجیان با خون و جان خود موجب اضمحلال داعش شدند، در زمانی که بسیج جهانی اسلام در عراق، پاکستان، افغانستان و سوریه تحقق یافته است، در دورانی که رهبری امیدش برای اصلاح امور به رویش‌های بسیجیان است و به اراده آنها ایمان دارد، در چنین فضایی انتظار این بود که مسئولان و رسانه‌ها حداقل از ترس آتش جهنم، کمی از درگیری‌های سیاسی فاصله بگیرند و در صفحات اول روزنامه‌شان یا طلیعه سخنان‌شان دین خود به بسیج را ادا کنند؛ اما متأسفانه در این امر کوتاهی‌هایی دیده می‌شود، به گونه‌ای که به جز یک یا دو روزنامه هیچ مطبوعه دیگری حتی روزنامه‌های اصولگرا مطلب قابل توجهی از این روز تاریخی را در صفحه اول خود کار نکردند! شاید از این بی‌توجهی، بسیجیان خوشحال هم باشند که حتی در روزی هم که به نام خودشان است، باز هم گمنام مانده‌اند؛ اما مسئولان باید بدانند اگر امروز حادثه‌ای کشور را تهدید نمی‌کند، به دلیل طنین‌انداز شدن تفکر بسیجی در بین مردم است و هر جا هم به اهداف خود نرسیده‌ایم، به سبب دوری مسئولان از تفکر بسیج بوده است.

▼ گزارش روز
دشوار و دور از منطق
«جمعه سیاه» کلید واژه‌ای است که حتماً در روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات اینترنتی و صفحه‌های شخصی کاربران پر مخاطب اینستاگرام و... به آن برخورده‌اید! تبلیغاتی که می‌خواهند این‌گونه القا کنند که شما با یک فروش فوق‌العاده روبه‌رو هستید و می‌توان در آن کالاهایی را با قیمت باورنکردنی از پایگاه‌های فروش کالا خریداری کرد. این تبلیغات چنان مؤثر افتاده که دو پایگاه مشهور فروش ‏اینترنتی در همان دقایق اولیه آغاز حراج خود آنقدر مراجعه‌کننده داشتند که سرویس‌دهنده مرکزی آنها پاسخگو نبود و دسترسی به آنها با اختلال همراه شد! اما فارغ از راست یا دروغ بودن این تبلیغات، آنچه ما با آن روبه‌رو هستیم بسیار فراتر و جدی‌تر از آن است که بخواهیم به سادگی از کنار آن عبور کنیم یا ماجرا را در حد حراج اینترنتی چند پایگاه‌ فروش کالا تقلیل دهیم! «جمعه سیاه» در واقع تقلیدی است از «بلک فرایدی» آمریکایی، به این معنا که فروشگاه‌های بزرگ در جمعه‌های پایانی سال کالاهای خود را با تخفیف‌های ویژه عرضه می‌کنند، تقلید از این سنت بازار آمریکا را می‌توان در خوش‌بینانه‌ترین حالت نمونه دیگری از حرص و شیفتگی جریان غربگرا و طبقه متوسط شهر‌نشین برای تقلید و الگوبرداری از جامعه سرمایه‌داری غرب دانست که رهاورد ساده آن نیل بیش از پیش جامعه ما به سبک زندگی مصرف‌گرایانه و تشویق به مصرف بیشتر است؛ اما موضوع تغییر سبک زندگی در ایران تنها به مسئله مصرف‌گرایی و حراج‌های اینترنتی خلاصه نمی‌شود و آغاز رواج «بلک فرایدی» در کشور را باید ادامه ترویج مناسبت‌هایی، چون ولنتاین و هالووین، به ویژه در سال‌های اخیر و به لطف گسترش شبکه‌های اجتماعی دانست؛ مناسبت‌هایی که بسیار دشوار و دور از منطق خواهد بود اگر آنها را تنها از سر اتفاق بدانیم، اگر چه گویا دستگاه‌های فرهنگی و نظارتی پر تعداد در کشور بر همین نظر دور از منطق و دشوار تأکید دارند و تنها نظاره‌گر ترویج بیش از پیش سبک زندگی مصرف‌گرایانه در جامعه هستند.

▼ اخبار ویژه
بی‌اعتمادی اصلاح‌طلبان به واعظی!
  روزنامه اعتماد در گزارشی به عملکرد محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور پرداخت و با اشاره به عزل و نصب‌های واعظی و برخی مواضع سیاسی او نوشت: «اختلافات واعظی و اصلاح‌طلبان و فراکسیون امید را چگونه باید تحلیل کرد؟ اختلاف واعظی با اصلاح‌طلبان در دولت دوازدهم اوج گرفته؛ اما مسئله امروز و دیروز نیست. او به صراحت اعلام می‌کند نقش اصلاح‌طلبان در پیروزی روحانی را نمی‌پذیرد. البته تنها اقدام عملی برای عبور از اصلاح‌طلبان نیست و لابی‌کردن‌های به نفع لاریجانی در جریان انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس را نیز باید به آن افزود. لابی‌گری‌هایی که صدای نمایندگان اصلاح‌طلب را درآورد... با این شرایط اصلاح‌طلبان نمی‌توانند نسبت به حسن نیت واعظی اطمینان خاطر داشته باشند.»

پیش‌بینی سه فتنه
 سردار سیدمسعود جزایری، سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح درباره شکست داعش در غرب آسیا و احتمال روی دادن فتنه‌های جدید در منطقه به دست کشورهای فرامنطقه‌ای اظهار داشت: ما سه فتنه را با ابعاد و طراحی‌های مشخص در این زمینه پیش‌بینی می‌کنیم که دو مورد از این سناریو‌ها مربوط به مباحث منطقه‌ای و یکی از آنها مربوط به داخل کشور است. وی افزود: برای مقابله با این سناریو‌ها تمهیدات لازم اتخاذ شده است و برای این فتنه‌ها آمادگی کامل داریم.

▼ اخبار
1‌ـ تهاتر گاز و برق بین ایران و ارمنستان

سعید توکلی، مدیرعامل شرکت انتقال گاز درباره صادرات گاز به ارمنستان گفت: بر اساس قرارداد امضا شده بین دو کشور، ایران گاز خود را از طریق مرز «نوردوز» با یک خط لوله اختصاصی ۳۰ اینچ به طول ۱۱۰ کیلومتر در تبریز به ارمنستان صادر و در مقابل آن برق دریافت می‌کند. وی درباره حجم گاز صادراتی به این کشور گفت: در سال ۹۵ طبق قرارداد، ۳۶۵ میلیون متر مکعب و در نیمه نخست امسال ۲۵۰ میلیون متر مکعب گاز از این خط لوله به ارمنستان صادر شده، البته ظرفیت سالیانه خط لوله صادراتی حدود دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب است. ایران در ازای یک متر مکعب گاز، سه کیلو وات ساعت برق از ارمنستان در مرز تحویل می‌گرفت که این میزان هم اکنون به 2/3 کیلو وات ساعت برق افزایش یافته است. به گفته مسئولان وزارت نیرو و شرکت توانیر، در تابستان امسال ۳۰۰ مگاوات برق از ارمنستان و ۱۵۰ مگاوات برق از جمهوری آذربایجان وارد کشور شده است.

2‌ـ همه گروه‌های افراط‌گرا ساخته آمریکا هستند
«سومریه‌نیوز» نوشت: «جبار المعموری» از فرماندهان حشد‌الشعبی عراق اعلام کرده است: نیروهای آمریکایی «ابوبکر البغدادی» سرکرده گروهک تروریستی داعش را بازداشت کرده‌‌اند. این مسئول عراقی گفت: اگر آمریکایی‌ها نیاز داشته باشند که هدف خاصی را محقق کنند یا سرکرده داعش دیگر برای آنها فایده‌ای نداشته باشد، او را اعدام خواهند کرد و ماجرای مرگش را هم مانند یک فیلم هالیوودی کارگردانی می‌کنند تا جهان روایت آمریکا از سرنوشت البغدادی را باور کند. وی تأکید کرد: «جهان به این نتیجه رسیده است که همه گروه‌های افراط‌گرا را که در چند دهه گذشته ظهور پیدا کرده و ادعای پیروی از اسلام را داشته‌اند، سازمان اطلاعات آمریکا ایجاد کرده است و متأسفانه با نقش چشمگیر و حمایت مالی کشورهای عربی پدید آمده‌اند.»

3‌ـآمریکا ادعای سعودی‌ها را تأیید کرد!
کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای با تأکید بر اینکه سپاه پاسداران در حمله موشکی به عربستان سعودی دخالت داشته، مدعی شد: موشک‌هایی که عربستان سعودی را هدف قرار دادند، در یمن وجود نداشتند و این موشک‌ها متعلق به ایران است. در بخش دیگری از بیانیه کاخ سفید آمده است: همکاری جامعه جهانی برای اجبار به بازخواست ایران درباره نقض‌های متعدد و سوء‌استفاده سپاه پاسداران برای آرمان‌های منطقه‌ای‌اش الزامی است. گفتنی است، این بیانیه در حالی منتشر می‌شود که در روزهای اخیر شورای امنیت سازمان ملل پس از بررسی ابعاد مختلف ماجرا، اعلام کرده بود هیچ مدرک و دلیلی وجود ندارد که ادعاهای عربستان سعودی را مبنی بر اینکه ایران مسئول حمله اخیر موشکی انصارالله به ریاض است، ثابت کند.

4‌ـ کمک‌هایی که هرگز به مقصد نرسید!
خبرگزاری «تابناک» در گزارشی با توجه به جمع‌آوری کمک برای مردم زلزله‌زده کرمانشاه از سوی سلبریتی‌ها در حادثه زلزله غرب کشور اقدامات این افراد در اتفاقات مشابه پیشین را بررسی کرده و مدعی شده است: ورود چهره‌های سرشناس برای کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه و کمک بی‌نظیر مردم برخی زخم‌های کهنه را هم باز کرده است و موجب این نگرانی شده که این کمک‌ها به مقصد نرسد. شاید در نگاه اول، این نوع نگرش به نظر بسیار بدبینانه باشد؛ ولی با مرور اتفاقات گذشته، به نمونه‌های بسیاری از این موارد برخواهیم خورد؛ از جمع‌آوری کمک برای ساخت هنرستان موسیقی در بم تا ساخت فرهنگسرا در مناطق زلزله‌زده ورزقان که با وجود کمک‌های فراوان مردم، هرگز به نتیجه مشخصی نرسیدند!

▼ اخبار کوتاه
حامد سعیدی، دبیر کارگروه پهپادهای غیر نظامی گفت: هم‌اکنون 11 هزار و 500 تیم پهپادی غیرنظامی در کشور فعالیت می‌کنند که هفت هزار تیم از این فناوری به مثابه شغل بهره می‌برند. وی اظهار داشت: در زلزله کرمانشاه 9 تیم پهپادی به عنوان یگان‌های پهپاد واکنش سریع و یگان مشترک با هلال احمر فعالیت خود را در منطقه آغاز کردند. این پرنده‌ها کار نقشه‌برداری، فیلم‌برداری سه‌بعدی، عکس‌برداری و مدل‌سازی منطقه‌ای را در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌دهند که کمک بزرگی به مدیریت بحران در هر منطقه است.
اسكوبار روزنامه‌نگار برزيلي پایگاه روسی «راشا اینسایدر» حشدالشعبی، نیروی مردمی عراقی را تحلیل کرده و نوشته است: «حشد‌الشعبی اکنون ستون اصلی نیروهای امنیتی این کشور است و به عامل ثبات‌بخش در عراق تبدیل شده است و مهم‌تر از همه سطحی از بازدهی را در عراق به نمایش گذاشته است که در سه دهه گذشته در عراق بسیار ناآشنا بوده است. این نوعی از جهش مکانیزم‌های دولتی است که از اخلاق مقاومت سرچشمه گرفته است.»
حريرچي، قائم‌مقام وزير بهداشت با بيان اينکه در حال حاضر حدود 60 درصد بيمارستان‌ها فرسوده‌اند، اظهار داشت: با مطالعاتي که انجام شده، بازسازي بیشتر بيمارستان‌هاي فرسوده مقرون به صرفه نيست؛ زيرا بازسازي آنها بيش از هزينه ساخت يک تخت جديد است. وي يکي از موانع بزرگ براي بيمارستان‌سازي يا ساخت مراکز بهداشتي و درماني ما در شهرهاي بزرگ را تأمين زمين مناسب دانست.
عبدالملک الحوثی، رهبر جنبش‌ انصارالله یمن طی سخنانی اقدام رژیم سعودی در اجازه دادن به ورود یکی از صهیونیست‌ها به مسجد شریف نبوی(ص) را به‌شدت محکوم کرد. وی افزود: وارد کردن یکی از صهیونیست‌ها به مسجد نبوی و اظهار تمایل و دوستی رژیم سعودی برای صهیونیست‌ها، جنایتی شنیع علیه پیامبر اکرم(ص) است.
فخرالسادات محتشمی‌پور از چهره‌های اصلاح‌طلب گفت: عجیب بود که روحانی یک زن را برای وزارت انتخاب نکرد. انتظار می‌رفت پس از این قضیه زنان فعال سیاسی و اجتماعی اعتراض‌هایی داشته باشند و حضور نداشتن وزیر زن در کابینه دوازدهم را پیگیری کنند.
«ابراهیم اصغرزاده» در مصاحبه با روزنامه «آفتاب یزد» گفت: دولت روحانی نتوانسته یا نخواسته است قدمی مؤثر در راه از میان برداشتن «فساد»، «شوق غارت»، «مال خودسازی»، «خویشاوندسالاری» و «انحصارطلبی خواص و نورچشمی‌ها» بردارد؛ مگر چقدر زمان داریم.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات