صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۰۶۷۶۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 7 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): کسانی در دنیای اسلام برخلاف نص صریح قرآن، «اشداء بینهم و رحماء علی الکفار» هستند. در کسوت مفتی دین، فتوا می‌دهند که مبارزه با صهیونیست حرام است و جایز نیست! این فاجعه است.(1396/9/2)

▼ حرف روز
 پیروزی مرهون رهبری

این روزها که شاهد فتح‌الفتوح جبهه مقاومت و شکست داعش هستیم، باید بیش از پیش به واکاوی این پیروزی بزرگ بپردازیم. در واقع، محور مقاومت در برابر توطئه پیچیده استکبار جهانی، صهیونیسم بین‌الملل و کشورهای مرتجع عربی شکل گرفت و گام‌به‌گام کشورهای مختلف به این مجموعه اضافه شدند؛ اما این جمهوری اسلامی ایران بود که نقش اساسی را برعهده داشت. هدایت‌ها و رهبری‌های ولی امر مسلمین در قوام جبهه مقاومت و اتحاد نیروهای مقاومت در کشورهای منطقه تأثیر بسزایی داشت. این هدایت و راهبری ابعاد مختلفی داشت که برخی از آنها عبارتند از:
1‌ـ یکی از مهم‌ترین وجوه رهبری امام خامنه‌ای، ترسیم آینده روشن و همراه با پیروزی برای جبهه مقاومت بود. به طور حتم شش سال زمان کمی نیست و جنگیدن و صبر برای پیروزی نیازمند بصیرتی نافذ است که گاه حتی داشتن چنین بصیرتی در میان فرماندهان ارشد جنگ نیز به راهنمایی و هدایت نیاز دارد. 2‌ـ وجه مهم دیگر از مدیریت جنگ با داعش مقابله همزمان با این پدیده در عراق و سوریه است؛ به گونه‌ای که با دشمن در جبهه‌های مختلف مقابله شود و حلقه ایجادشده نوبه‌نو تنگ‌تر ‌شود و کار به جایی برسد که داعش دیگر جایی در منطقه پیدا نکند. از همین رو از یک جایی به بعد دیگر این متجاوزان نیستند که میدان جنگ را تعیین می‌کنند؛ بلکه آنها مجبورند برای زنده ماندن خودشان بجنگند و مدیریت میدان جنگ در دست مدافعان است. 3‌ـ در شرایطی که بسیاری در داخل کشور به دنبال ایجاد این سؤال در ذهن‌های مردم بودند که جنگ در سوریه و عراق چه ارتباطی به مردم ایران دارد، رهبر حکیم انقلاب این نکته را تبیین کردند که اگر در عراق و سوریه نمی‌جنگیدیم، باید در کرمانشاه و همدان به مقابله با دشمن می‌رفتیم. این تنها نمونه‌ای از حمایت لسانی رهبر معظم انقلاب از رزمندگان مدافع حرمی است که در خط مقدم می‌جنگند. 4‌ـ یکی دیگر از هنرهای مدیریت این میدان این است که جمهوری اسلامی ایران محور مقاومت می‌شود و فاطمیون، زینبیون، حیدریون و... با محوریت جمهوری اسلامی با دشمن مقابله می‌کنند. شاید با نگاه واقع‌بینانه‌تر هیچ‌گاه امکان ایجاد چنین آرایشی که مؤلفه‌های جبهه مقاومت را تشکیل می‌دهند، حول کشوری دیگر وجود نداشت.

▼ گزارش روز
ما فراموش نکرده‌ایم!
«اصولگرایان هر بار که از آغاز گفت‌وگوی ملی سخن به میان آمد، مسئله انتخابات ۸۸ را پیش کشیدند و گفتند اصلاح‌طلبان باید توبه کنند! در حالی که اصلاح‌طلبان اقدام خلافی نکردند. به هر روی، این جریان باید از هجمه به اصلاح‌طلبان در رسانه‌های خود دست بردارد و با مصلحت‌اندیشی به مذاکره با جریان مقابل رضایت بدهد.»؛ این مطلب بخشی از متنی است که روزنامه «آرمان امروز» نزدیک به جریان کارگزاران و خانواده مرحوم هاشمی‌رفسنجانی با عنوان «گفت‌وگوی ملی مستلزم عزم همه جریان‌ها» به چاپ رسانده است تا بار دیگر استعداد حیرت‌انگیز اصلاح‌طلبان در قلب و تغییر واقعیت را به نمایش بگذارد. این روزنامه با تقلیل فتنه 88ـ که شورشی علیه جمهوریت نظام و اصل انقلاب اسلامی و ولایت فقیه بودـ به یک نزاع حزبی میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان به‌ گونه‌ای قلم‌فرسایی می‌کند که گویا هیچ خطایی از آنان سر نزده و حتی از انقلاب و مردم طلبکار هم هستند! اگر آنها روزهای پس از انتخابات ریاست‌جمهوری، تهدید نظام از سوی پیاده نظام‌شان در کف خیابان مبنی بر اینکه هر نتیجه‌ای به جز پیروزی نامزد مطلوب‌شان را نمی‌پذیرند، برگزاری نشست خبری و اعلام پیروزی در زمانی که هنوز مردم در حال رأی دادن بودند، طرح دروغ بزرگ تقلب و عدم پذیرش رأی مردم، انتشار بیانیه‌ها و سخنان علیه نظام، اردوکشی‌های خیابانی و اصرار بر تقابل با نظام، تمکین نکردن به قانون و راه‌های قانونی برای رسیدگی به اعتراضات حتی پس از نماز جمعه 29 خرداد ماه و سخنان پدرانه رهبر معظم انقلاب اسلامی، شعارهای ساختارشکنانه در راه‌پیمایی روز قدس، هتک حرمت به امام(ره) در 16 آذرماه 88، حوادث عاشورای سال 88 و در نهایت تلاش برای تقلید از انقلاب‌ها و اعتراضات مردم در کشورهای منطقه و ده‌ها اقدام خلاف امنیت و مصلحت دیگر را  فراموش کرده‌اند، مردم انقلابی و نظام اسلامی آن روزها و آن اقدامات ابتر را فراموش نکرده‌اند، ما فتنه‌ای را که قرار بود آرزوی آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و حاکمان مرتجع منطقه برای انقلاب رنگی در ایران اسلامی را محقق کند، فراموش نکرده و نخواهیم کرد.

▼ اخبار ویژه 
حمله یک اصلاح‌طلب به سردار سلیمانی!
ابراهیم اصغرزاده، فعال اصلاح‌طلب و از چهره‌های ستادی این جریان به تازگی در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه «آفتاب یزد» صحبت‌هایی را مطرح کرده است که قاعدتاً اعتراض به اقدام اخیر سردار سلیمانی مبنی بر صدور بیانیه و اعلام «پایان داعش» تلقی می‌شود. اصغرزاده گفته است: «بیشترین دستاورد دولت در عرصه سیاست خارجی است که موقعیت کشور را در منطقه پرتلاطم خاورمیانه بهبود بخشید، اما بلاتکلیفی و تشتت دامن همین سیاست خارجی را گرفته است. گویی کار از دست دستگاه دیپلماسی‌اش خارج شده است و برخی دیگر درباره اوضاع منطقه تصمیم می‌گیرند، اطلاعیه می‌دهند و خط و نشان می‌کشند. کجا در ممالک دموکراتیک و متمدن رسم است که چنین رفتاری خارج از وزارت خارجه انجام بگیرد؟!»
                                  
پیروزی‌های مقاومت نتیجه برجام است!
روزنامه اصلاح‌طلب «بهار» در گزارشی تعجب‌برانگیز پیروزی‌های مقاومت را نتیجه برجام دانست و نوشت: «تا پیش از برجام تصویری که از ایران در جامعه جهانی ساخته شده بود، کشوری مخل امنیت و در تقابل با نظامات بین‌الملل بود که پس از برجام این تصویر به شکل اساسی تغییر کرده است. مذاکرات هسته‌ای تأثیر ملموسی بر کنشگری منطقه‌ای ایران داشته است. حضور ایران در سوریه در صورتی که این تغییر جایگاه رخ نداده بود، قطعاً نمی‌توانست همراهی امروز را برانگیزد.»

▼ اخبار
1‌ـ دولت ترامپ باید تعامل را جایگزین تقابل کند

اندیشکده آمریکایی «کیتو» در گزارشی تحت عنوان «اشتباه غیرضروری: ریسک‌های تقابل با ایران» به قلم «اِما اشفورد» محقق و «جان گلیزر» مدیر بخش مطالعات سیاست خارجی خود، راهبرد پیش روی دولت ترامپ در مقابل ایران را بررسی کرده و همه آنها را دارای ریسک‌ها و نقاط ضعف فراوان دانسته و نوشته است: «هرگونه رویکرد خصمانه دولت ترامپ مقابل تهران، افزون بر آنکه ناکارآمد خواهد بود، دقیقاً همان مشکلاتی را تشدید خواهد کرد که واشنگتن به دنبال حل آنهاست.» به عقیده این کارشناسان آمریکایی، بهترین راه برای تقابل با ایران «پذیرش توافق هسته‌ای و استفاده ابزاری از آن برای تعامل بیشتر با هدف تعدیل رفتار ایران» است؛ چرا که عمل نکردن آمریکا به تعهداتش تحت توافق هسته‌ای موجب تقویت «تندروها» و تضعیف «اصلاح‌طلبان پراگماتیکی» خواهد شد که معتقدند امتیاز دادن به غرب در ازای دریافت تخفیف در تحریم‌ها و همکاری با جهان بیرون ارزشش را دارد.

2‌ـ فروش زمین برخی مناطق آزاد برای پرداخت حقوق کارمندان!
آهنگران، معاون شورای‌عالی مناطق آزاد گفت: مکان‌یابی مناطق آزاد به‌درستی صورت نگرفته است؛ چون شیوه مدیریت مناطق آزاد درآمد هزینه‌ای است. وی ادامه داد: از دیگر مشکلات مناطق آزاد مساحت زمین‌هایی است که انتخاب می‌شود. در کشورهایی که روی مناطق آزاد سرمایه‌گذاری کرده‌اند، مناطق آزاد بیش از 400 تا 500 هکتار نیستند؛ اما برخی مناطق آزاد در ایران، مانند منطقه آزاد ماکو 540 هزار هکتار است و همین مسئله موجب شده است مدیران مناطق آزاد به جای تولید و صادرات به دنبال کارهای عمرانی و شهرداری بروند؛ چون مناطقی که به عنوان منطقه آزاد تعریف شده، شهرها و روستاهای بسیاری را در برگرفته است. آهنگران در ادامه افزود: رسوب نیرو و تأمین حقوق آنها در مناطق آزاد از دیگر مشکلات این مناطق به شمار می‌آید.

3‌ـ نیویورک‌تایمز: ایرانیان متحد هستند
روزنامه «نیویورک‌تایمز» در یادداشتی تأثیر سیاست‌های ضد ایرانی‌ دولت جدید آمریکا و عربستان سعودی بر افکار عمومی در ایران را بررسی کرد و نوشت: «دونالد ترامپ» و سعودی‌ها ایرانیان را متحد کرده‌اند. در ابتدای این یادداشت با اشاره به سلیقه‌های گوناگون سیاسی در بین جامعه ایران، آمده است: «تغییر رویکرد ایرانیان (و اتحاد سیاسی آنها) را می‌توان در پی دو عامل دانست؛ یکی انتخاب شدن «دونالد ترامپ» به ریاست‌جمهوری آمریکا و دیگری افزایش تقابل عربستان سعودی با ایران و تنش‌زایی‌های «محمد‌بن‌سلمان» ولی‌عهد این کشور.» نیویورک‌تایمز نقش محوری ایران در نابودی حکومت گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق را مسئله مشترکی دانست که همه ایرانیان به آن افتخار می‌کنند. این روزنامه در ادامه نوشت: «دو نفر اکنون ستاره این روزهای ایرانیان هستند؛ سردار قاسم سلیمانی و محمدجواد ظریف.»

4‌ـ دروغی دیگر در ادامه سمپاشی علیه مقاومت
پس از آنکه روزنامه عکاظ عربستان در گزارشی مدعی شد، حزب‌الله لبنان برای اعضای حماس، حساب‌های بانکی در الجزایر باز کرده است، «سامی ابوزهری» از اعضای ارشد حماس‌ـ که نام وی نیز در گزارش عکاظ آمده‌ـ در واکنش به این خبر گفت: ملت فلسطین قدردان نقش تاریخی الجزایر در دفاع از آرمان فلسطین هستند؛ اما اینکه حساب‌هایی به نام من در برخی بانک‌های الجزایر باز شده، کلامی سخیف است و صحت ندارد. وی افزود: این دروغ‌ها بخشی از اقدامات منظمی است که صهیونیست‌های عرب در پشت پرده آن قرار دارند و تلاش می‌کنند علیه مقاومت دست به تحریک بزنند؛ هدف از این اقدامات، عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و از بین بردن مسئله فلسطین است.

▼ اخبار کوتاه
تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد، نخست‌وزیر این رژیم به «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه هشدار داده است اگر اسد به طور رسمی با تداوم حضور نظامی ایران در سوریه موافقت کند، رژیم صهیونیستی به سوریه حمله نظامی خواهد کرد. گفتنی است، چند روز پیش نیز «بنیامین نتانیاهو» طی گفت‌وگوی تلفنی با «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه، مدعی شده بود فعالیت ایران در سوریه هدفی برای نیروهای اسرائیلی می‌شود و در صورت لزوم، اسرائیل دست به حمله خواهد زد.
پایگاه آمریکایی «امریکن کانسروتیو» افشا کرد: با توجه به تحولات منطقه، سعودی‌ها به شدت نگران این بودند که حریری ممکن است به دامان ایران پناه ببرد و به همین علت طرحی را علیه ایران تهیه کرده و از حریری خواستند آن را اجرا کند؛ اما وی طرح عربستان برای مقابله با ایران را رد کرد و محمد‌بن‌سلمان تصمیم گرفت تلافی کرده و او را از قدرت پیاده کند.
اسماعیل کوثری در واکنش به گزافه‌گویی‌های اخیر ولی‌عهد عربستان گفت: عربستان هیتلر را هم روسفید کرده است؛ چنانکه بن‌سلمان، آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی داعش را درست کردند که صد مرتبه بدتر از هیتلر بود. جانشین قرارگاه ثارالله گفت: هیتلر اگر کسی را اسیر می‌کرد، نمی‌کشت؛ اما داعش به پشتوانه عربستان 1700 نفر را که به اسارت گرفته بود، یک‌جا سر برید.
سعد حریری در مصاحبه با یک نشریه سعودی گفت: دوست دارم نخست‌وزیر لبنان باقی بمانم و آنچه را که در عربستان بر من گذشت، نزد خودم نگاه می‌دارم. وی با بیان اینکه اگر حزب‌الله تغییر در شرایط موجود را نپذیرد، استعفا خواهم داد، افزود: حزب‌الله در امور کشورهای عربی دخالت می‌کند و  جمهوری اسلامی ایران در پشت پرده این دخالت است!
روزنامه اتریشی «وینر سایتونگ» نوشت: براساس اطلاعات صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) بیش از 11 میلیون کودک در یمن درگیر جنگ‌های داخلی به کمک فوری نیاز دارند. این روزنامه افزود: در یمن هر ده دقیقه یک کودک به یک بیماری که قابل پیشگیری است، مبتلا می‌شود. متأسفانه، جنگ در یمن جنگ علیه کودکان است.
محسن رفیق‌دوست در گفت‌وگویی درباره اظهارات رئیس دولت‌های نهم و دهم و بست‌نشینی او و یارانش گفت: من از اول احمدی‌نژاد را قبول نداشتم، او تعادل ندارد. وی خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین مشخصه احمدی‌نژاد این است که به ولایت مؤمن نیست و با این رفتار و اعمال به دنبال اسم و رسم است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات