فرهنگی >>  دین >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۰۶۷۸۶

عمران و آبادی در جامعه اسلامی، از ویژگی‌های یاران امام زمان

ربیع‌الاول آغازگر یک بهار ارزشمند برای شیعیان است، بهار امامت منجی عالم بشریت که نامش برای مسلمانان برکت و برای ناکسان مملو از ترس است.
هشتم ربیع‌الاول فرا رسیده است. دل‌های داغدار شیعیان از نبود رهبری که یک عمر با محنت، تبعید و محاصره خلفای عباسی زندگی کرد و تا ۲۸ سالگی توانست این رهبری را با بهترین شکل در شرایطی سخت حفظ کند، غمگین است.

شیعیان می‌دانند که وعده خداوند و اولیایش عملی خواهد شد، همین است که التیام دردی چنین عمیق است. وعده خالی نشدن زمین از حجت الهی...

هرچند که هنگام شهادت پدر تنها ۵ سال دارد و امام حسن عسگری برای حفظ جانش، تولد جانشین خود را در خفا نگه داشته، اما تقدیر الهی این است که طفلی ۵ ساله سکان هدایت مسلمین و عاشقان دین را در دست گیرد.

انتظار و امید

خبر آغاز امامت آخرین حجت خدا بالاخره به گوش خلیفه عباسی می‌رسد تا دشمنی این خاندان بی‌ریشه عاملی برای آغاز اولین دوره غیبت باشد. غیبتی که هرچند طولانی نیست، اما پس از خود شاهد آغاز غیبت کبری است و شیعیان را در انتظاری سخت و امیدی همیشگی باقی گذاشت.

امروز هرچند سؤالات زیادی در خصوص نحوه زندگی، تعاملات و تصمیمات امام عصر(ع) برای دوستداران ایشان مطرح می‌شود اما دوستداران امام به یک چیز قویاً اعتقاد دارند، اینکه مهدی(عج) هست، حضور دارد، می‌بیند، می‌شنود و ناظر اعمال ریزودرشت پیروانش است.

هرچند که غیبت کبری با غربتی بزرگ‌تر برای آخرین حجت خدا بر زمین همراه بود و هست، اما آیا نمی‌توان این غربت را با مهدوی کردن زندگی کمی برطرف کرد؟

شیعه اگر حقیقتاً پیروی علی(ع) را می‌کند لازم است تا در بسیاری امور بهتر از سایر ساکنان زمین عمل کند، آنجا که باید گذشت داشته باشد، آنجا که باید خاموش باشد و آنجا که باید شجاعت به خرج دهد، اما در همه این امور نباید فراموش کند که یک امام، یک حجت، یک رهبر، یک دلسوز، یک ناجی، یک شفیع و یک مهربان حقیقی ناظر اعمالش است. همین مورد اگر فراموش نشود، اگر یادش بماند، اگر جدی گرفته شود آیا نمی‌توان گفت راه مهدویت با وجود شرایط غیبت ادامه یافته است؟

امروز با وجود تلخی غیبت، می‌توان شیرینی شهد حضور را با کارنامه‌ای پسندیده چشید. آری امروز می‌توان قلب جانشین پیامبر(ص) را با یک بندگی ساده، متواضعانه و مخلصانه در محضر الهی شاد کرد. می‌توان با وجود غیبت همراهش شد و تنهایش نگذاشت.

بحث ظهور و حضور امام عصر(ع) باید برای مردم روشن شود

رئیس اداره امور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی استان قم اظهار داشت: مسئله‌ای که در حال حاضر باید در ذهن مردم مسلمان جامعه ما روشن شود بحث ظهور و حضور امام عصر (ع) است، درست است که حضرت ظهور ندارند اما حضور ایشان مانند خورشید پشت ابر است.

حجت‌الاسلام سید جواد عظیمی با بیان اینکه وظیفه نهادهای دینی و مبلغان مذهبی است که چنین مسائلی را برای مردم مطرح کنند، گفت: مردم باید بدانند که آنچه موجب نزول برکات الهی برای آن‌ها می‌شود اصل وجود امام زمان (عج) است، درواقع آن کسی که واسطه رحمت خداوند و ارتباط بین زمین و آسمان می‌شود امام معصوم و حضرت مهدی(عج) است.

وی افزود: متأسفانه در جامعه ما مردم درگیر مسائل روزمره زندگی هستند و گاهی از این حقایق دور می‌شوند، لذا طلاب علوم دینی، بزرگان حوزه، علما و همه عزیزانی که در این زمینه دغدغه دائمی دارند باید وارد عرصه شوند و توجه مردم را به این امور جلب کنند.

حجت‌الاسلام عظیمی ادامه داد: بهترین راهکار این است که مبلغان در زمینه اصل وجودی امام عصر(عج) توضیحاتی برای مردم داشته باشند، ما باید این موضوع را که همه ما در محضر امام زمان(ع) هستیم مرور کنیم، لذا گروه‌های دینی و تبلیغی به برگزاری برخی همایش‌ها و جلسات با حضور خودشان و انتشار چند کتاب از این برنامه‌های گروهی بسنده نکنند.

رئیس اداره امور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی استان قم تأکید کرد: مسائلی که به چاپ کتاب‌هایی که ممکن است خوانده شود یا نه خلاصه شود نشر امام شناسی و مهدویت نیست، این مسائل باید توسط مبلغین در بطن جامعه بیان و مرور شود، باید بحث مهدویت و لازمه آمادگی برای زندگی در این عصر از دوران کودکی و آموزش‌های دبستان و پیش دبستانی به کودکان آموزش داده شود، باید برای نسل‌های بعد روایت‌هایی که پیرامون نزول برکات به واسطه حجت خدا بر سایر بندگان وجود دارد را تفهیم کنیم.

عمران و آبادی در جامعه اسلامی از ویژگی‌های یاران امام عصر(ع) است

حجت الاسلام علیرضا پناهیان نیز در این زمینه اظهار داشت: هرکسی که کار خیر و علمی انجام دهد در خدمت امام زمان(عج) است، پس ایجاد عمران و آبادی در جامعه اسلامی از ویژگی‌های یاران امام عصر(ع) است.

وی با بیان اینکه حرکت در راه امام زمان(عج) ایجاد زمینه ظهور و حرکت به سوی آینده است، گفت: هر کاری که برای امام زمان(عج) انجام می‌دهیم مستقیماً ارتباط با ولایت الهی دارد، بسیاری از مشکلات سیاسی و اقتصادی جامعه ناشی از بی‌توجهی به فرهنگ و مدیریت مهدوی است.

استاد دانشگاه و پژوهشگر مذهبی با بیان اینکه مقوله امام زمان مسئله‌ای تشریفاتی نیست، افزود: متأسفانه هنوز در شناخت و عمل به مضامین مهدویت در ابتدای راه هستیم، واقعاً تعجب‌آور است که برای میلاد امام جشن مفصل می‌گیریم اما برای آغاز شکل‌گیری امامت و ولایت ایشان کار خاصی نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه متأسفانه برخی از متولیان هنوز مقوله مهدویت را در گناه نکردن و دعا کردن خلاصه کرده‌اند، ادامه داد: ایشان تنها امامی هستند که اصحاب خود را گلچین کرده و دنبال جمع کردن سیاهی لشکر نیستند.

پاداش احیای شهادت امام عسکری(ع)

آیت‌الله‌العظمی حسین وحید خراسانی هم با بیان دعای حضرت امام صادق علیه‌السلام نسبت به احیاکنندگان امر اهل‌بیت علیهم‌السلام، گفت: یک دعای امام ششم (علیه‌السلام) برای همه شما اکسیر اعظم است؛ و آن دعا این است؛ رحم الله من احیاء امرنا. شکل اول متکفلِ از یک صغری و یک کبری و نتیجه قطعی است؛ اما صغری، بلا تأمل این هیئات، این مجالس، مصداق اتّم احیاء امر آل محمد (صلی‌الله علیه و آله و سلم) است.

وی اضافه کرد: چون در این مجالس، ذکر، فکر متوجه آن هدف عالی و متعالی است. این صغری محرز است. کبری هم رحم الله من احیاء امرنا. دعای امام (علیه‌السلام) رد شدنی نیست. مضمون دعا هم این است که خدا رحمت کند آن کسی را که امر ما را احیاء کند.

این استاد سطوح عالی حوزه در ادامه با یادآوری ۸ ربیع، سالروز شهادت حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام، خاطرنشان کرد: مردم غافل‌اند! نه‌تنها این مملکت، بلکه «بِیمْنِهِ رُزِقَ الْوَرَی وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْاَرْضُ وَ السَّمَاءُ». کسی که به یمن وجود او همه ما بر سر سفره احسان اوییم. او قلب عالم امکان است. شهادت امام حسن عسکری (علیه‌السلام)، آیا شهادت پدر او هست یا نه!؟ اگر کسی در رحلت پدر شما یک مجلسی بگیرد تا زنده‌اید هرگز یادتان نمی‌رود.

وی بیان داشت: ما غافلیم. پیشامد هشتم ربیع شهادت مظلومانه پدر امام زمان (علیه‌السلام) است. اگر قدمی در راه احیاء امر شهادت پدرش بردارید، او با شما چه خواهد کرد!؟ از ما ران ملخی است، اما او که سلیمان پیغمبر، سفره‌نشین احسان ولی‌عصر (علیه‌السلام) است، با ما چه خواهد کرد!؟

آیت‌الله وحید خراسانی تصریح کرد: ان شاء الله همه همت کنید، شهادت امام یازدهم (علیه‌السلام) در این مملکت احیاء شود؛ اجرتان هم دم جان دادن، هم شب اول قبر و هم روز قیامت ببینید.

وی در بیان پاداش احیای شهادت امام عسکری علیه‌السلام و هشدار از غفلت و وسوسه شیطان در این امر، افزود: «رحم الله من احیاء امرنا». آیا امر، امر آن‌ها است یا نه!؟ این یک مقدمه. مقدمه دیگر، احیاء امر آن‌ها، به اقامه مجالس، بیرون آمدن هیئات و مراسم عزاداری است، این هم روشن است؛ اما رحمت، این است که امام ششم (علیه‌السلام) از خدا برای شما خواسته: متن قرآن است: «و رحمة ربک خیر مما یجمعون» همه اولین و آخرین، آنچه اندوخته دارند، یک رحمت خدا مافوق همه آن‌هاست و این سعادت در پیش است و بخت شما یاری کرده؛ مبادا شیطان کاری کند که از این سفره فیض محروم بشوید.

انتقال امامت از حضور به غیبت سخت‌ترین دوران امامت بود

یکی دیگر از اساتید سطوح عالی حوزه‌ نیز گفت: دوران امامت امام حسن عسکری(ع) با وجود اینکه کمترین دوره امامت بود اما بسیار باکیفیت بود و انتقال امامت از حضور به غیبت سخت‌ترین دوران امامت بود که در دوره ایشان گذشت.

آیت‌الله هادی عباسی افزود: تا قبل از شهادت امام حسن عسکری(ع)، مردم به امام زمان خودشان دسترسی داشتند اما اراده الهی به غیبت امام تحقق یافت. دشواری کار امام یازدهم اینجا بود که ائمه قبلی اگر امامان بعد از خودشان را به صورت علنی معرفی می‌کردند ایشان نمی‌توانستند به طور علنی، امام زمان(عج) را معرفی کنند.

این استاد حوزه گفت: بزرگ‌ترین هنر امام حسن عسکری(ع) در امامت این بود که امت را برای ظرف و زمان جدیدی از امامت که «غیبت» باشد آماده کردند. با وجود اینکه دشمنان آن‌قدر نسبت به فعالیت‌های ایشان احساس خطر کرده بودند و ایشان را از تمام جهات محدود کرده بود، ولی امام، نظام اسلامی را نظام‌مند کردند.

وی افزود: امام حسن عسکری(ع) با نقل حدیثی از قول رسول گرامی اسلام(ص)، ولایت فقیه را بنیانگذاری کردند. پیامبر اسلام(ص) در این حدیث فرمودند که سخت‌تر از یتیم جداشده از پدر، یتیمی است که از امامش جدا شده و توانایی دستیابی به وی را ندارد.

آیت‌الله عباسی اظهار داشت: این کلام امام حسن عسکری(ع) در شرایط کنونی که دوران غیبت امام مهدی(عج) است، تعیین کننده است. آن حضرت به نقش برجسته و محوری عالمان شیعه در دوران غیبت اشاره کردند، بنابراین رهبریت و مرجعیت در همین راستا نقش آفرینی می‌کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات