تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۰۶۸۳۸
سخنگوي دولت خبر داد

بررسي «حصر» در جلسه شوراي عالي امنيت ملي

(روزنامه اعتماد – 1396/06/08 – شماره 3893 – صفحه 2)

«در حال حاضر فعلا سخنگوي دولت هستم.» اين را محمدباقر نوبخت در نخستين جلسه‌اي كه با عنوان «نشست سخنگوي دولت» مطرح شد، مي‌گويد؛ سخنگويي كه احتمالا رداي سخنگويي در دولت دوازدهم براي او موقتي خواهد بود اما متولي برگزاري نخستين جلسه سخنگويي در دولت دوازدهم شد. ديروز محمدباقر نوبخت كه در چهار سال گذشته مسووليت سخنگويي را بر عهده داشت از اولويت‌هاي دولت دوازدهم گفت و به سوالاتي كه براي رسانه‌ها در روزهاي اخير به وجود آمده بود، پاسخ گفت. از مساله «حصر» كه نوبخت در مورد آن از مطرح شدن موضوع در جلسه شوراي عالي امنيت ملي خبر داد و تاكيد كرد اميدوار است تا گام‌هاي بعدي هم برداشته شود تا وضعيت معاونت اطلاع‌رساني رييس‌جمهور كه بازهم نوبخت جواب آنچنان روشني در مورد آن نداد.

به هر شكل محمدباقر نوبخت صبح ديروز درباره مساله حصر، اعتصاب غذاي كروبي و خروج نيروهاي امنيتي از خانه او، اظهار كرد: درباره خروج نيروهاي امنيتي، وزير اطلاعات گزارشي داد كه اين اتفاق افتاده و ان‌شاءالله گام‌هاي بعدي هم برداشته شود. وي ادامه داد: اينكه دادگاهي تشكيل شود در حوزه اختيارات قوه‌قضاييه است اما من در جلسه شوراي عالي امنيت ملي حضور داشتم كه مباحث خوب و دقيقي آنجا مطرح شد كه البته جمع‌بندي آن را دبير شورا گزارش خواهد كرد. به گزارش ايسنا، نوبخت در پاسخ به سوالي درباره ديدار نيكي هيلي با آمانو و درخواست بازديد از مراكز نظامي ايران و اينكه آيا اين تخطي از برجام است يا خير؟ گفت: همكاران ما در وزارت خارجه با صراحت نظرات خود را بيان كردند. ما هيچ چيزي كه خارج از چارچوب باشد به ويژه بازديد از اماكن نظامي كه اطلاعات آن كاملا طبقه‌بندي و سري است را نمي‌پذيريم و اينها آرزوهايي است كه از طرف آنها بيان مي‌شود اما ما مصمم هستيم از همه‌چيز كه مصالح و منافع ملي ما را تامين كند، دفاع كنيم.

سخنگوي دولت در پاسخ به اين سوال كه آيا زمان سفر رييس‌جمهور به نيويورك قطعي شده و آيا اين سفر انجام مي‌شود يا خير؟ اظهار كرد: معمولا طراحي براي سفر به نيويورك در هفته آخر شهريور صورت مي‌گيرد اما به محض اينكه قطعي شود، اطلاع‌رساني خواهد شد. رييس سازمان برنامه و بودجه درباره اينكه توزيع بودجه ملي خواهد بود يا استاني، بيان كرد: ما اصلاحات متعددي در سازمان برنامه و در دولت دوازدهم براي بودجه ٩٧ در نظر داريم و مي‌خواهيم بودجه‌ريزي را از روش سنتي افزايشي تغيير دهيم.

دستگاه‌ها اول بايد بگويند ماموريت و برنامه‌هاي‌شان چيست و هزينه برنامه‌ها از قبل محاسبه شده كه طبق بودجه‌ريزي بر مبناي صفر عمل خواهيم كرد. دستگاه‌ها هر سه ماه بايد گزارش بدهند و اگر به اهداف‌شان دست يافته بودند بودجه بعدي داده خواهد شد. مصمميم براي فعال كردن استان‌ها امتيازات استان را بسيار زياد كنيم و بودجه‌اي كه مي‌توان در چارچوب استاني تعيين شود به استان تخصيص بدهيم. وي در واكنش به صحبت‌هاي رييس مجلس براي جلوگيري از ورود كالاهايي كه مشابه داخلي دارند، تاكيد كرد: دولت مصمم است هرچه مي‌تواند واردات كالاها به خصوص آنهايي كه مشابه داخلي دارند را محدود كند. براي اين كار يك اصلاح تعرفه هم صورت گرفت. دولت براي استفاده از توليد داخلي و كم كردن واردات مصمم است.

معاونت اقتصادي، دوگانگي نيست

انتخاب محمد نهاونديان كه در دولت يازدهم مسووليت رياست دفتر رييس‌جمهور را بر عهده داشت و در اين دولت به معاونت تازه تاسيس اقتصادي رييس‌جمهور رفت، نيز محور سوالات ديگر خبرنگاران از نوبخت بود. او هم درباره تشكيل معاونت اقتصادي و حضور دستيار اقتصادي براي رييس‌جمهور و اينكه بالاخره چه كسي فرمانده اقتصادي است، ‌تصريح كرد: در دولت يازدهم كه اين سبك همچنان ادامه دارد، غير از اينكه هر دستگاه اقتصادي شرح و وظايف خود را دارد چون وضع اقتصادي پيچيده است فكر مي‌كرديم بايد فراتر از تك‌تك دستگاه‌ها به اقتصاد نگاه كنيم، بنابراين ستادي با مسووليت شخص رييس‌جمهور تشكيل شد كه در آن معاون اول به‌عنوان فرمانده ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي، وزير اقتصاد، رييس بانك مركزي، رييس سازمان برنامه و مشاورين رييس‌جمهور حضور داشتند كه آقاي نهاونديان هم به عنوان رييس دفتر رييس‌جمهور و يك فرد اقتصادي حاضر بود. سخنگوي دولت اضافه كرد: غير از كارهاي روزمره كه همه دستگاه‌ها انجام مي‌دهند اگر تصميم مهمي در عرصه اقتصاد مثل اصلاح نظام بانكي كه فراتر از يك دستگاه است قرار بود گرفته شود، آنجا مطرح مي‌شد و رييس‌جمهور به همه فرصت اظهارنظر مي‌داد و بعد تصميم گرفته مي‌شد.

حالا هم در اين جمع دستيار ويژه (نيلي) اضافه شده كه قبلا هم مشاور بود و معاونت اقتصادي هم آقاي نهاونديان است كه قبلا در جلسات حضور داشت، اين هيچ دوگانگي نيست. وي در ادامه افزود: در اقتصاد به دنبال فرمانده نگرديد. در اين ستاد اقتصادي همه نظر مي‌دهند و با نظريات مختلفي كه دارند با هم هماهنگ هستند و در آنجا تصميمات كلان اقتصادي گرفته مي‌شود. تعداد افراد موجب چندگانگي نيست.

نوبخت در پاسخ به سوالي درباره اينكه چرا حقوق نيروهاي مسلح ٢٣ روزه پرداخت شده است، گفت: با وجود اينكه ارقام بودجه كاملا محقق نشده ولي ما حقوق و مزاياي نيروهاي مسلح عزيز را بيش از صددرصد تخصيص داديم و انصاف نبود اين مساله به اين شكل مطرح و رسانه‌اي شود. حالا به هر دليلي اين تصميم (پرداخت ٢٣ روز حقوق به نيروهاي مسلح) گرفته شده مي‌توانست پخته‌تر عمل شود و اين اقدام كه ٢٣ روز حقوق داده شود از نظر بودجه‌ريزي نادرست است و اينكه رسانه‌اي شد، هم نادرست است. سخنگوي دولت در ادامه درباره گشايش فاينانس هشت ميليارد يورويي از طرف كره و جزييات آن، خاطرنشان كرد: آقاي دكتر خزايي كه مسوول سازمان سرمايه‌گذاري خارجي است جزييات را توضيح داده كه اين يك فرصت ١٠ ميليارد دلاري است كه مي‌تواند تا ٣٠ ميليارد دلار افزايش پيدا كند.

ممكن است جمع‌بندي در مورد اطلاع‌رساني شكل ديگري باشد

تيم اطلاع‌رساني حسن روحاني در چهار سال آينده موضوعي است كه اين روزها محل دغدغه چهره‌هاي زيادي شده است. زمزمه تشكيل «معاونت اطلاع‌رساني رييس‌جمهور»موضوع ديگري است كه در روزهاي گذشته به گوش رسيده است. هرچند كه حضور نوبخت به عنوان سخنگوي دايمي دولت دوازدهم هنوز قطعي نشده است اما اينكه قرار است تيم اطلاع‌رساني رييس‌جمهور در چهار سال آينده چه رويكردي داشته باشد موضوع ديگري بود كه از او پرسيده شد. نوبخت در پاسخ به اين سوال كه آيا قرار است معاونت اطلاع‌رساني در دولت ايجاد شود، عنوان كرد: رسانه‌ها فقط نوشتاري و ديداري نيستند و فضاي مجازي به انرژي زايدالوصفي نياز دارد. ما در دولت، شوراي اطلاع‌رساني را داريم كه يك جزء از آن مجموعه سخنگوي دولت است كه مواضع رسمي دولت را بيان مي‌كند.

من به عنوان سخنگو اين مسووليت را ندارم كه از صبح تا شب در فضاي مجازي جست‌وجو كنم و پاسخگو باشم بلكه موظفم مصوبات هيات‌وزيران و اطلاعاتي كه لازم است را ارايه دهم. وي ادامه داد: البته شايد رياست بر سازمان برنامه و عضويت در شوراي عالي امنيت ملي، شوراي عالي انقلاب فرهنگي و ستاد اقتصادي در اين زمينه به من كمك كرده و آقاي رييس‌جمهور هم به همين دليل من را در اين مسووليت قرار داده است. براي اين مسووليت افرادي كه مطرح هستند بسيار شايسته‌اند. در اين فكر هستيم و بسيار خوب است كه بتوانيم اطلاع‌رساني و ارتباطات را متمركز كنيم اما ممكن است جمع‌بندي به شكل ديگري صورت بگيرد.

با اين توصيف من خود را سرباز كوچكي در دولت مي‌دانم. سخنگوي دولت در پاسخ به اين سوال كه تكليف تفكيك وزارتخانه‌ها چه شد؟ گفت: اين مساله هنوز نهايي نشده و در بعضي از كميسيون‌هاي مجلس آن را تاييد يا رد كردند. اميدواريم نسبت به مواردي كه دولت مطرح كرده راي بدهندتا با ساختار چابك‌تر بتوانيم ايفاي نقش كنيم. وي درباره اينكه همكاري و تعامل دولت با شهرداري جديد تهران چگونه خواهد بود و آيا شهردار مي‌تواند در جلسات هيات دولت حضور داشته باشد يا خير؟ اظهار كرد: در جلسات مشتركي بين دولت وشهرداري مطالبات و انتظارات مي‌تواند مطرح شود تا همكاري صورت گيرد. در مورد حضور شهردار در جلسات هيات دولت هم هنوز تصميم خاصي گرفته نشده است.

تغيير استانداران طبيعي است

وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود درباره تغيير استانداران و افزايش اختيارات آنها يادآور شد: هم وزارت كشور و هم رييس‌جمهور از عملكرد استانداران ارزيابي دارند و مثل كابينه طبيعي است كه در سطح استانداران هم ترميم صورت گيرد. قرار است دولت دوازدهم كارهاي بزرگ‌تري در جهت سرمايه‌گذاري و توليد انجام دهد. استانداران هم هميشه اختيارات بيشتري طلب مي‌كنند به همين جهت سازمان برنامه، بودجه هر استاني را دراختيار استاندار قرار مي‌دهد تا با اختيار بيشتري توقعات را برطرف كند. وي با اظهار بي‌اطلاعي از به سرانجام رسيدن شكايت دولت از تخلفات انتخاباتي بعضي از ائمه جمعه عنوان كرد: ائمه جمعه بيانات معنوي دارند و انسان‌هاي باتقوايي هستند البته در روز انتخابات واژگاني تحت عنوان خيانت مطرح شد كه قابل تامل بود اما اين عزيزان اينقدر متقي هستند كه انسان احساس مي‌كند اشتباه شنيده است.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=84886

ش.د9603101

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات