صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۰۶۹۳۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 12 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): یک ملّت تا عزم راسخ نداشته‌ باشد، نمی‌تواند به هیچ ‌جا برسد؛ سعی می‌کنند عزم راسخ ملّت را در مسائل مهمّ مربوط به سرنوشت کشور به هم بزنند، در آنها تردید ایجاد کنند؛ جای احساس عزّت و اعتمادبه‌نفس ملّی، احساس حقارت ملّی را به آنها تزریق می‌کنند. (93/1/1)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
رفتار انقلابی سرباز امام

نامه رئیس سازمان سیا به سردار سرلشکر قاسم سلیمانی اولین بار از سوی مسئول دفتر رهبر معظم انقلاب رسانه‌ای شد. حجت‌الاسلام و المسلمین محمد محمدی‌گلپایگانی در این باره گفته است؛ رئیس سازمان سیا از طریق یکی از رابطان خود در منطقه، نامه‌ای برای فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فرستاد، اما او با امتناع از دریافت نامه گفت «نامه تو را نمی‌گیرم و نمی‌خوانم و اصلاً با این افراد صحبتی ندارم.» گفتنی است در حالی که طرف ایرانی از محتوای نامه خبری نداشت، رئیس سازمان سیا محتوای این نامه را افشا کرد و مدعی شد، برای سردار قاسم سلیمانی نامه‌ای ارسال کرده و درباره حمله به منافع آمریکا در عراق به وی هشدار داده است. اکنون این سؤال پیش می‌آید که چرا این فرمانده نیروی قدس سپاه با بی‌اعتنایی از کنار پیام محرمانه رئیس سازمان سیا گذشته است؟
1ـ رئیس سازمان سیا در آستانه شکست داعش به دنبال تهدید ایران و نیروهای مقاومت بوده است و بی‌اعتنایی و  به حساب نیاوردن دشمن بهترین پاسخ از نظر عملیات روانی محسوب می‌شود. 2‌ـ یکی از روش‌های کنترل حریف در عرصه جنگ نرم و سخت استفاده از فن «محک زدن» است، این شیوه نوعی اثر بازگشتی برای فرد اعمال‌کننده دارد و میزان شناخت وی را افزایش می‌دهد؛ سردار سلیمانی با این رفتار پیام خود را با قدرت و با کمترین هزینه به مقام آمریکایی ابلاغ کرده است.3‌ـ روش در نظر گرفتن حق برای خود یکی از رفتارهای آمریکا است که در بحران‌های مختلف سعی می‌کند سهم کیک خود را کنار بگذارد؛ اما سردار سلیمانی با این شیوه آمریکا را فاقد هرگونه سهم دانسته است.4‌ـ تفرقه‌اندازی یکی دیگر از شیوه‌های آمریکا در این نامه بوده که آمریکا سعی کرده است در گرماگرم پیروزی میان قوای مقاومت با این نامه عملیات روانی گسترده‌ای را با هدف تفرقه‌اندازی میان نیروها دامن بزند که این حربه هم به شکست انجامید.
نکته آخر اینکه این رفتار نوعی خودباوری و بازگشت به هویت انقلابی خویش است؛ چه بسا اگر این نامه برای هر یک از مقامات سطح اول کشورهای منطقه ارسال می‌شد؛ پاسخ آن را با احترامات ویژه می‌دادند و این در حالی است که سرباز امام خامنه‌ای کمترین اعتنایی به چنین چیزهایی ندارد.

▼ گزارش روز 
روشنگری یک واکنش جمعی

جمعه، 10 آذر ماه، کاخ کرملین و مراسم قرعه‌کشی جام جهانی 2018 روسیه؛ قرعه‌کشی که طی آن تیم ملی جمهوری اسلامی ایران در گروه دوم مسابقات قرار گرفت؛ گروهی که در آن کشور پرتغال، قهرمان قاره اروپا به کاپیتانی فوق ستاره‌اش که صاحب پنج توپ طلا است، اسپانیا با ستاره‌های نامدار لالیگا و مراکش، یکی از قدرتمند‌ترین تیم‌های آفریقایی حاضر در جام که بدون گل خورده و بدون باخت پا به این مسابقات گذاشته است، حضور دارند. قرعه‌ای از نظر فوتبالی بسیار دشوار که توجه رسانه‌ها و اهالی فوتبال در سراسر جهان را به خود جلب کرد؛ اما مهم‌تر از این قرعه دشوار، واکنش جامعه، به این اتفاق بود؛ بلافاصله پس از پایان مراسم قرعه‌کشی حجم وسیعی از واکنش‌های تعجب‌برانگیز از سوی کاربران در فضای مجازی منتشر شد که نقطه مشترک بیشتر آنان تحقیر تیم ملی کشور و از پیش بازنده دانستن ما در برابر تیم‌های پرقدرت جهان فوتبال بود. برخی از کاربران نیز با حمله به صفحات مجازی ستاره پرتغالی و بازیکنان اسپانیایی از آنها خواستند با ایران مدارا کنند! موضوعی که البته تنها به کاربران شبکه‌های اجتماعی محدود نماند و برخی از چهره‌های ورزشی نیز واکنشی مشابه داشتند! واکنشی حیرت‌آور و تعجب‌برانگیز که یک سؤال مهم را در برابر ما قرار می‌دهد؛ چه اتفاقی افتاده است که در چنین شرایطی تا این حد خودباوری ملی ما کاهش پیدا کرده و خود را از پیش بازنده می‌دانیم؟ در حالی که جام جهانی به منزله یک میدان ورزشی فرصتی است برای مبارزه، برای تمرین خودباوری ملی و تلاش‌هایی که می‌تواند همه معادلات و محاسبات را برهم بزند؛ اما به جای ورود قهرمانانه به جام جهانی، گام اول‌مان در این مسیر را لرزان برداشتیم و در واکنش اول خودمان را کوچک کردیم؛ موضوعی که می‌تواند ریشه ناکامی‌ها و ضعف‌های‌مان در حوزه‌های گوناگون را به نمایش بگذارد و این مطلب را گوشزد کند که ملتی که به خود و نیروهایش ایمان ندارد، شانسی برای پیروزی و پیشرفت هم نخواهد داشت.

▼ اخبار  ویژه 
 شورای نگهبان حقوقی است نه سیاسی

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه بعضی می‌گویند در صورت باز بودن باب گفت‌وگو با شورای نگهبان درباره موضوع عضو زرتشتی شورای شهر یزد قضیه به این مرحله نمی‌رسید، گفت: شورای نگهبان از هرگونه گفت‌وگویی استقبال می‌کند و از اصحاب رسانه و سیاسیون خواهش می‌کنیم نظرات خود را برای ما بفرستند؛ چرا که این نظرات برای ما راه‌گشا است، اما تقاضایی که پیشتر نیز در این مورد مطرح شده بود، در قالب رایزنی سیاسی بود؛ در حالی که شورای نگهبان نهادی سیاسی نیست، ولی به منزله نهادی حقوقی قطعاً از انتقادات استقبال می‌کند و امروز نیز پژوهشکده شورای نگهبان در این زمینه فعال است.

عده‌ای منتظر اراده آمریکا برای تکرار مدل برجام هستند!
روزنامه همدلی در گزارشی با عنوان «آیا می‌توان «برجام منطقه‌ای» را متصور بود؟» نوشت: «ایران یک‌بار چنین الگویی (برجام) را در رابطه با توانایی هسته‌ای خود آزموده است. گرچه دستاوردهای هسته‌ای ایران در مذاکرات برجام پس از آمدن ترامپ با چالش‌هایی مواجه شد؛ اما همچنان بسیاری می‌گویند که الگوی برجام با همه کاستی‌هایش الگوی موفقی در حل‌وفصل چالش‌ها است. حال باید پرسید آیا می‌توان مذاکراتی را متصور بود که به یک برجام منطقه‌ای بینجامد؟ یکی از لوازم تعمیم آن الگو به دیگر حوزه‌ها، وجود اراده نزد دو طرف است که در حال حاضر به نظر می‌رسد نزد طرف آمریکایی چنین اراده‌ای وجود ندارد.»

▼ اخبار
سابقه سودهای کلان در مؤسسات غیر مجاز

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی درباره فعالیت برخی از مؤسسات مالی اعتباری غیرمجاز اظهار داشت: در دوره‌ای کاشف به عمل آمد که 25 درصد از فعالیت بانکی در مؤسسات غیرمجاز انجام شده است، اما در حال حاضر خوشبختانه پس از گذشت چهار سال از آن آمار، در کشور دیگر مؤسسه غیرمجازی وجود ندارد و همه مؤسسات زیر چتر نظارت بانک مرکزی هستند. وی افزود: ما مورد داریم در مؤسسه ثامن‌الحجج(ع) 89 درصد سود می‌گرفته که البته این موارد به مراجع قضایی منعکس شده است. سودهای 40، 42 و 43 درصد هم در این مؤسسات طبیعی بوده است. مورد داشتیم شخصی مبلغ 23 میلیارد تومان از سال 92 تا 94 نزد مؤسسه ثامن‌الحجج(ع) سپرده داشته و ماهیانه 89 درصد سود دریافت ‌کرده، شخص دیگری هم 11 میلیارد تومان سود گرفته است؛ اگر ما دیرتر اقدام می کردیم، این اعداد و ارقام می‌توانست بیشتر از این باشد.

2030 با عنوان دیگری در حال اجراست
حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نفوذ دشمنان در کشور، گفت: خبرها حاکی از آن است که عده‌ای در حال پیگیری ماجرای 2030 با عناوین دیگری هستند، این در حالی است که متأسفانه هیچ یک از قراردادها و برنامه نهادهای بین‌المللی که داخل کشور بسته یا اجرا می‌شوند، شفاف نیستند. در واقع همه آن کلی‌گویی و مجمل‌بافی است و وسط آن هم چند بند اضافه شده است که بیشتر آنها، مانند قراردادهای ترکمنچای هستند. وی همچنین تأکید کرد: سازمان ملل بدون اینکه آموزش و پرورش ما اطلاع داشته باشد، به صورت رابطه‌ای دوره‌های آموزشی در تهران برگزار می‌کند و هیچ کس از آن اطلاعی ندارد. آنها در دانشگاه‌های ما میتینگ سیاسی برگزار می‌کنند؛ نمونه‌های زیادی همین امسال برگزار شده که هیچ نظارتی بر آنها نیست.

دشمنان شکست‌خورده به دنبال فروپاشی داخلی یمن هستند
دفتر سیاسی انصارالله یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد، دشمنان این کشور پس از آنکه ارتش‌های‌شان نتوانستند از خارج کاری کنند، روی فروپاشی یمن از داخل حساب باز کرده‌اند. انصارالله تأکید کرد، مقاومت مردم یمن و فداکاری‌های بزرگ آنها در مقابله با دشمنان و محاصره این کشور، با وجود توطئه علیه ما هر چقدر هم که باشد، هدر نخواهد رفت. انصار‌الله، «علی عبدالله صالح»، رهبر حزب کنگره مردمی یمن و رئیس‌جمهور سابق این کشور را به پایبند نبودن به توافقات با انصارالله متهم کرد و گفت: اینکه صالح به شراکتی که هرگز به آن اعتقادی نداشت، پشت کند، عجیب و غافل‌کننده نیست؛ چرا که مواضع سابق وی تنها در حد حرف و حدیث بود و مشارکت عملی وی با ائتلاف متجاوز عربستان بوده است.

بر سر توان دفاعی کشور مذاکره نخواهیم کرد
سردار سیدمسعود جزایری، معاون ستاد کل و سخنگوی ارشد نیروهای مسلح گفت: توان بالای دفاعی کشورمان، اصلی‌ترین عامل بازدارندگی در برابر دشمنان انقلاب اسلامی به شمار می‌آید که همواره در مسیر ارتقا حرکت خواهد کرد. وی تصریح کرد: افزون بر تدابیر صریح رهبر معظم انقلاب و فرمانده معظم کل قوا درباره افزایش قدرت دفاعی، این مهم مورد اجماع همگانی در هرم مدیریت و آحاد مردم ایران قرار دارد. سخنگوی ارشد نیروهای مسلح در پایان گفت: به همه کسانی که درباره جمهوری اسلامی ایران حرف می‌زنند توصیه می‌کنیم، زحمت ورود در حوزه‌های دفاعی و موشکی را به خود ندهند؛ چرا که تقاضای هرگونه مذاکره در زمینه توان موشکی جمهوری اسلامی ایران از اساس منتفی است.

▼ اخبار کوتاه
غلامرضا مهدوی، وکیل شرکت ملی نفت با بیان اینکه هنوز هیچ تغییری در پرداخت بدهی یا صدور حکم بابک زنجانی حاصل نشده، اظهار داشت: حکم بابک زنجانی قطعی صادر شده و درخواست اعاده دادرسی ایشان نیز رد شده است، بنابراین هیچ تغییر خاصی در پرونده نداشته‌ایم. وی تصریح کرد: جز دو هزار میلیارد تومانی که تملک شده، حتی یک ریال هم پرداخت نکرده است و وی همچنان حدود 10 هزار میلیارد تومان بدهکار است.
در شرایطی که روسیه و ایران دو بازار از سه بازار نخست گردشگری ترکیه محسوب می‌شوند، معاون کمیته توریسم دولتی جمهوری باشقیرستان معتقد است، با اعمال لغو روادید بین ایران و روسیه می‌توان تعداد زیادی از گردشگرانی را که به ترکیه می‌روند، بین دو کشور ایران و روسیه مبادله کرد. ایران و روسیه طی یک سال اخیر قدم‌های محکمی را برای لغو روادید به منظور تورهای گروهی برداشته‌اند.
سعید محمدزاده، مدیرعامل راه‌آهن کشور در حاشیه انعقاد قرارداد 450 دستگاه مسافری ریل‌باس با شرکت توسعه صنایع ریلی ایرانیان (ایریکو) و شرکت هیوندای روتم کره‌جنوبی، گفت: این قرارداد به منظور افزایش ظرفیت قطارهای حومه‌ای و انتقال سفرهای جاده‌ای به ریل اجرا می‌شود. این قرارداد براساس فاینانس کره‌جنوبی به مبلغ 720 میلیون یورو است که با تکمیل این پروژه  70 میلیون صندلی در سال به ناوگان ریلی افزوده می‌شود.
بهرام‌ قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اخبار منتشر شده در برخی خبرگزاری‌های خارجی مبنی بر «جدال لفظی شدید وزرای خارجه ایران و عربستان در نشست اخیر در رم» گفت: این یک خبرسازی آشکار و با نیّات و اهداف خاص است؛ چرا که اصولاً حضور وزرای امور خارجه ايران و عربستان برای سخنرانی در نشست گفت‌وگوهای مدیترانه در دو روز جداگانه صورت پذيرفته است.
محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: وزارت علوم باید در جایگاه دستگاه متولی موضوع انحلال سازمان سنجش را پیگیری کند. انحلال این سازمان مسئله قابل توجهی است و باید ارزیابی جدی و نقادانه‌ای نسبت به عملکرد کنکور در آموزش عالی صورت گیرد.
بلومبرگ نوشت: منابع آگاه می‌گویند رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا بیش از پیش نگران آن است که گفت‌وگوهای محرمانه میان «جرد کوشنر» داماد ترامپ و «بن‌سلمان» ولی‌عهد عربستان، منطقه خاورمیانه را به آشوب بکشاند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات