صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۰۶۹۶۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 13 آذر

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): مواجهه با معارضه‌ها در گرو ایستادگی و تقویت روزافزون توانایی‌های نیروهای مسلح است. امروز نیروهای مسلح به بهترین نیروی انسانی از لحاظ فکری، عملی و عزم و اراده احتیاج دارند.(96/9/12)
کودتای نافرجام یمن
تحرکات در محدوده منزل «طارق محمدصالح» برادرزاده علی‌ عبدالله صالح، رئیس‌جمهور مخلوع یمن و متحد دو سال گذشته به مرور رنگ و بوی یک کودتای نظامی را به خود گرفت و افرادی از نیروهای دولت نجات ملی یمن و نیروهای مردمی و گروه طرفدار صالح کشته و مجروح شدند. انصارالله با صدور بیانیه‌ای خبر از خیانت و فریب عبدالله صالح با حمایت عربستان و امارات داد و تأکید کرد که نیروهای مردمی و دولت نجات ملی به شدت با برهم‌زنندگان نظم داخلی و شورشیانی که از بیرون حمایت می‌شوند، مقابله خواهد کرد.
اسناد دیدارهای متعدد علی عبدالله ‌‌صالح با فرماندهان نظامی اماراتی و ارتباط طارق با سرویس‌های اطلاعاتی سعودی و اقدامات خبری و تحلیلی رسانه‌های عربی طرفدار کودتا نشان از هماهنگی و حمایت آنها از کودتایی می‌داد که با چراغ سبز مثلث شوم سعودی‌ـ صهیونیستی‌ـ آمریکایی برای شکست انقلابیون یمن رقم خورده و مشخص می‌کند که سعودی‌ها علاوه بر کوبیدن بی‌رحمانه مردم بی‌گناه یمن در مدارس، مساجد، منازل و بیمارستان‌ها، طرح‌های موازی در حوزه کودتا و جنگ نرم را نیز در دستور کار داشته‌اند که با هوشمندی نیروهای دولت نجات ملی و انصارالله خنثی شد و امروز عده بسیاری از سوی نیروهای دولت و ارتش دستگیر شدند که به یقین شنیدن اعترافات آنها جالب خواهد بود و می‌تواند پرده از بخشی از زوایای نقشه اقدام جبهه ظلم بردارد؛ جبهه‌ای که دو سال و نیم است ناجوانمردانه عرصه زندگی را بر مردم بی‌گناه یمنی تنگ کرده و سکوت سازمان‌ها و مجامع بی‌کفایت بین‌المللی همچنان ادامه دارد.
 نیروهای دولتی به کمک نیروهای محبوب و مردمی انصارالله یمن توانستند این شبه کودتا را خنثی کنند و نقاب از چهره نفاق و فریب کسانی که به ظاهر ادعای مبارزه و مقابله با اشغالگری عربستان را شعار خود کرده بودند بردارند، اما به طور حتم این آخرین توطئه دشمنان انقلاب و یمن نخواهد بود.
باید هوشیار بود و دانست که یمن در پیچ تحولات منطقه، امروز برای جبهه کفر و سلطه و ارتجاع اهمیت و جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است که تنها با ایستادگی و مقاومت می‌تواند شاهد زیبای استقلال و آزادی واقعی یمن را به آغوش بکشد.

▼ گزارش روز
تضعیف شأن نمایندگی ملت
اخیراً دوباره داستان دروغین رابطه دامادی تاجری به نام مدلّل با حضرت آیت‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی(دامت برکاته) در بعضی از سایت‌ها آمده است! مکرر از معظم‌له شنیده‌ایم که هرگز نامبرده را ندیده و نمی‌شناسم و هیچ‌گونه رابطه‌ای با ما نداشته و ندارد. اما آنها که نه ایمان دارند و نه وجدان، از تکرار دروغ‌های خود ابا ندارند؛ که کار این افراد، مانند وهابیت است که بارها با دلایل مختلف اثبات کرده‌ایم که شیعه قائل به تحریف نبوده و نیست و در کتب تفسیری و علوم اصول و...  همه این دلایل را آورده‌ایم، اما همه این دلایل را می‌شنوند و دوباره می‌گویند که چرا شیعه قائل به تحریف است!»
 این عبارات واکنش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله مکارم‌شیرازی در برابر ادعای یکی از نمایندگان مجلس درباره نسبت یکی از بدهکاران بانکی با این مرجع تقلید است؛ ادعایی که محمود صادقی مجبور شد آن را پس بگیرد! اما فراتر از این ادعا و تکذیب شدنش شاهد شکل‌گیری یک رویه غلط و خطرناک از سوی این نماینده اصلاح‌طلب هستیم. او با عضویت در شبکه‌های اجتماعی پس از تکیه زدن بر کرسی مجلس شورای اسلامی چندین و چند بار با طرح ادعاهای کذب جنجال آفریده است که مشهورترین نمونه آن در موضوع حساب‌های ویژه قوه قضائیه و حمله به آیت‌الله آملی‌لاریجانی بود که در آن موضوع هم در نهایت مجبور شد اعتراف کند هیچ تخلفی رخ نداده است! نماینده‌ای که شأن نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی را تا حد یک کاربر که با دروغ‌پردازی به دنبال جلب توجه‌ و دیده شدن است تقلیل داده، بدون آنکه واکنش درخوری از سوی مجلس شورای اسلامی، هیئت رئیسه آن و شورای نظارت بر رفتار نمایندگان در برابر اقدامات وی صورت بگیرد!

اخبار ویژه
بدتر و خطرناك‌تر از منافقین!
سعید حجاریان یک بار دیگر به بهانه نوشته‌ای از بغض قدیمی خود نسبت به شهید لاجوردی رونمایی کرد. حجاریان طی یادداشتی در پایگاه اینترنتی جماران به بهانه تجلیل از آیت‌الله عبدالکریم موسوی‌اردبیلی می‌نویسد؛ «البته در کنار مجموعه محاسن، می‌بایست یادآور شد که ‌ایشان در بعضی مواقع بسیار محافظه‌کار می‌شد. مثلاً در قبال اعمال و افعال آقای لاجوردی آنچنان که باید و شاید ایستادگی نکرد و با آنکه به امام نزدیک بود و می‌توانست مانع از ادامه فعالیت‌های لاجوردی شود، همواره ملاحظه‌کاری می‌کرد. البته ایشان بالاخره توانست آقای لاجوردی را برکنار کند، اما زمانی که دیگر دیر شده بود.» گفتنی است حجاریان همچنین پس از شهادت شهيد لاجوردی در مصاحبه‌اي گفته است: «لاجوردي به خود من همواره مي‌گفت شما از منافقين هم بدتر و خطرناك‌تريد، مي‌گفت رجوي دورانديش نبود و خيلي زود دست خودش را رو كرد، اما شما دورانديش هستيد و خودتان را براي آينده آماده كرده‌ايد و منتظر فرصت هستيد تا شرايط به نفع‌تان مهيا شود.»

ترویج روابط نامشروع در یک سایت ایرانی!
سایت آپارات در اقدامی عجیب در یکی از برنامه‌های خود به ترویج برقراری روابط نامشروع در بین مردم اقدام کرد. مسئله اصلی از جایی شروع می‌شود که در این برنامه که در یک سایت ایرانی و برای مخاطبان ایرانی و با کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال تولید و انتشار محتواست، مستقیم به سراغ عادی‌سازی روابط جنسی نامشروع رفته است!

▼ اخبار
1ـ فساد در نظام مهندسی مانع اجرای مقررات ملی ساختمان

حمید ادیبی مدیر عامل مؤسسه تحقیق و توسعه خانه عمران در نشست راهبردهای دانش‌محور و عملیات ایمن‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله با تأکید بر اینکه 55 هزار مهندس ساختمان را به میزان پنج میلیون نفر ساعت آموزش داده است، گفت: قوانین زیادی در بخش ساخت‌و‌ساز وجود دارد؛ اما متأسفانه اجرا نمی‌شود. می‌توان گفت یکی از آفت‌های بزرگ در عرصه ساخت‌وساز، پایین بودن کیفیت نظام مهندسی است. فساد فراوانی در نظام مهندسی وجود دارد که اجازه نمی‌دهد بسیاری از مقررات ملی ساختمان به خوبی اجرا شود. ادیبی خاطرنشان کرد: عمر مفید ساختمان در کشور 20 سال است، در حالی که از لحاظ استاندارد این رقم باید 80 تا 100 سال باشد. وی افزود: در کل باید گفت عملکرد وزارت راه و شهرسازی طی چهار سال گذشته برای بالا بردن کیفیت ساخت‌وساز موفق نبوده است؛ بنابراین برای مقابله با زلزله باید کیفیت ساخت‌و‌ساز را بالا برد.

2ـ ایران ناوهای آمریکایی را غرق می‌کند!
وبگاه آمریکایی «امریکن کانزروتیو» در تحلیلی به قلم «هنری جی کازیانیس» مدیر مطالعات دفاعی «مرکز نشنال اینترست» با اعتراف به اینکه صد‌ها موشک ضد کشتی کروز ایران در تنگه هرمز مستقر شده و منتظر دریافت داده‌ها از رادارهای ساحلی، پهپاد‌ها، کشتی‌ها، و زیردریایی‌ها هستند، گفت؛ گلوله‌باران‌ها و حملات چند لایه، موشک‌های ضد کشتی ایران را قادر می‌سازد تا سامانه‌های دفاعی آمریکا را مغلوب کنند؛ وی در ادامه می‌نویسد؛ نیروی دریایی ایالات متحده یا صادقانه‌تر بگویم، کل ارتش نمی‌خواهد این واقعیت را بپذیرد، اما در جنگ بزرگ بعدی با قدرت‌هایی چون ایران دست‌کم یکی از ناوهای هواپیمابر آمریکا غرق شده و به قعر دریا خواهد رفت. این امر به معنای کشته شدن هزاران نفر خواهد بود. این تحلیلگر آمریکایی در پایان نیز اذعان می‌کند؛ البته برای ممانعت از آن نیز کار چندانی از دست ما برنمی‌آید.

3ـ اصلاح‌طلبان باید پاسخگوی عملکرد دولت باشند
محمدنبی حبیبی، دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی در پایان نشست دبیران این حزب اظهار داشت: گزارش ۱۰۰ روزه حتی نتوانست قاطبه اصلاح‌طلبان را راضی کند و آنها نقدهای جدی به آن وارد کردند. وی افزود: برخی از آنها به دلایلی بر طبل جدایی از دولت می‌کوبند، به طوری که پیشنهاد استعفای آقای جهانگیری از معاونت اول رئیس‌جمهور را بی‌پرده در روزنامه‌های خود مطرح می‌کنند. حبیبی گفت: خیلی جالب است که عده‌ای از اصلاح‌طلبان می‌خواهند از مزایای با دولت بودن و بر دولت بودن به طور همزمان استفاده کنند؛ اما این خلاف انصاف سیاسی است. وی افزود: اصلاح‌طلبان اکنون پست‌های زیادی را در کشور اشغال کرده‌اند و بسیاری از ناکارآمدی‌ها به نقش منفی آنها در دولت بازمی‌گردد. آنها باید پاسخگوی مطالبات مردم باشند و نمی‌توانند از زیر بار پاسخگویی فرار کنند.

4ـ اعتدال یک گفتمان نیست و به آن نیاز نداریم
محمدرضا عارف، فعال اصلاح‌طلب و رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی به تازگی در یک دیدار سیاسی گفته است: شخصاً «اعتدال» را یک گفتمان نمی‌دانم و شرایط زمانی ما را به مسیری برد که واژه «اعتدال» را به «اصلاحات» الصاق کردیم، در حالی که الزاماً به این کار نیاز نبود؛ چرا که در دل گفتمان اصلاحات، اعتدال نهفته است. وی تصریح کرده است: اصلاحات پاسخگوی نیازها است و به گفتمان جدیدی به نام اعتدال نیاز ندارد. گفتنی است، عارف پیش از این نیز در سخنانی جنجالی گفته بود: در انتخابات مجلس سال 98 با دولت ائتلاف نمی‌کنیم. ناظران سیاسی معتقدند این اظهارات آغاز مرحله‌ای دیگر، یعنی «عبور از روحانی» و تقلّای اصلاح‌طلبان برای گرفتن طلاق سیاسی خودشان از دولت است.

▼ اخبار کوتاه
جواد مظفری مدیر کل دفتر ارتباطات علمی و همکاری‌های بین‌المللی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی خاطرنشان کرد: در بانک ژنتیک گیاهی ایران بیش از 70 هزار نوع ژن گیاهی وجود دارد و در بانک ژن مرتع و جنگل ایران بیش از 45 هزار نوع ژن گیاهی موجود است که هر یک از آنها به قوانین و مقررات مصوب نیاز دارد، تا دستمایه تاراج کشورهای دیگر نشود؛ چرا که یکی از برنامه‌های کشورهای پیشرفته دستیابی به منابع ژنتیکی دیگر کشورهاست. گفتنی است کشورهای اروپایی تا 98 درصد محتاج منابع ژنتیکی کشورهای دیگر هستند.
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در حساب اینستاگرامی خود نوشت: توان موشکی ما در جایگاه یک بازدارنده دفاعی، امنیت را برای سرزمین و منطقه به همراه آورده است و دشمنان ما بهترین سند و گواه برآنند که موشک‌های ایران برای جنگ ساخته نشده‌اند، بلکه دلیل صلح‌طلبی و امنیت‌سازی جمهوری اسلامی ایران است و چنانچه دستاورد سی ‌ساله خود را از دست بدهیم، ناامنی‌های منطقه وارد کشورمان می‌شود.
مک‌مستر، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا طی سخنانی در بنیاد ریگان در ادامه ادعاهای بی‌پایه خود علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: «ایران و کره‌شمالی به دنبال سلاح‌های کشتار جمعی هستند و تروریسم را به دیگر کشورها صادر می‌کنند.» وی با بیان اینکه دوران صبر استراتژیک تمام شده است، افزود: «مقابله با چالش‌های امنیتی امروز، نیازمند آن است که خودباوری استراتژیک خود را بازیابیم.»
آیت‌الله احمد جنتی در همایش ناظران انتخابات و فعالان فرهنگی اجتماعی استان بوشهر با بیان اینکه بر اساس تفسیر شورای نگهبان نظارت این شورا باید استصوابی و نه استطلاعی صرف باشد، یادآور شد: کسانی که مخالف این نوع نظارت هستند، اغلب افرادی هستند که خود رد شده و ناراحتند. به همین دلیل از اصل قانون ایراد می‌گیرند.
غلامرضا مصباحی‌مقدم گفت: بهترین راه برای خروج از حصر، بازگشت سران فتنه از مواضع نادرست‌شان است. باید این مواضع را اصلاح کنند، باید از ادعای ظالمانه‌ای که داشتند و گفتند تقلب بزرگ رخ داده دست بردارند و بگویند ما اشتباه کردیم و از درگاه خداوند و ملت ایران عذرخواهی کنند.
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در واکنش به محاکمه مدیر یکی از بانک‌های ترکیه به اتهام دور زدن تحریم‌های ایران، گفت: این اقدام دستگاه قضایی آمریکا «باج‌گیری» است و آنکارا در برابر چنین اقدامی، کوتاه نمی‌آید.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات