صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۰۷۱۵۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 19 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): امروز متأسفانه حاکمان و نخبگانی در منطقه به ساز آمریکا می‌رقصند. ما هیچ اختلافی با ملت‌های مسلمان نداریم، ما اهل وحدتیم؛ اما در مقابل اینها نصیحت می‌کنیم، زبان‌مان زبان نصیحت است. عاقبت این کاری که بعضی از دولت‌های منطقه می‌کنند، همان‌طور که در قرآن آمده است، نابودی خودشان است.(1396/9/15)

▼ حرف روز
پیروزی در چند جبهه
سال 96 تازه پس از تعطیلات ایام عید دفتر کارمان را گشوده بودیم که اندیشکده «امریکن تینکر» با ناامیدی نوشت: «جریان انقلاب اسلامی در بحران‌های منطقه به پیروزی رسیده است؛ بدون شک اوباما دنبال تقویت میانه‌روها و اصلاح‌طلبان در ایران بود تا به اهداف خود برسد؛ اما این قمار شکست خورد و نتوانست جلوی پیشروی نفوذ ایران در منطقه زیر نظر [آیت‌الله] خامنه‌ای را بگیرد.»
در هفته‌های اخیر پیروزی بر داعش در عراق، سوریه و پیروزی یمن در کودتای سعودی و باز شدن معبرهای کمک‌رسانی به مردم مظلوم یمن را شاهد بوده‌ایم که تبیین ابعاد مختلف این پیروزی‌ها ضروری به نظر می‌رسد. مدیریت عرصه نبرد در سه کشور سوریه، عراق و لبنان و به شکست کشاندن دشمنان نکات قابل توجهی داشته است؛ از جمله
1ـ در جبهه غرب برای گسترش بحران‌ها بیش از ده نشست بین‌المللی در کشورهای اروپایی برگزار شد که به نتیجه‌‌ای نرسید.
2ـ پای کار آمدن روسیه در این نبرد هم در عرصه نظامی و هم در عرصه دیپلماسی ماهرانه صورت گرفت؛ در این موضوع آمریکا و رژیم صهیونیستی بارها تلاش کردند این ائتلاف سه‌جانبه را از هم بپاشانند که موفق نشدند.
3ـ هماهنگ کردن مسئولان سیاسی، مراجع تقلید، احزاب و جریان‌ها و مذاهب مختلف در عراق، سوریه و لبنان نیز بسیار مهم بود و حل این پیچیدگی‌ها به زمان و تدابیر خاص نیاز داشت.
4ـ حضور سپاه پاسداران در ترکیب نیروهای نظامی دو ارتش خارجی و فعالیت مستشاری، هماهنگی کامل در فرماندهی و اجرا بدون کوچک‌ترین اختلاف و فرمان‌ناپذیری و همچنین هماهنگ کردن جنبش‌هایی از مبارزه در کشورهای پاکستان، افغانستان از موفقیت‌های این دوران است.
ده‌ها مورد دیگر از این قسم وجود دارد؛ اما مهم این است که دشمن درصدد است با بهره‌گیری از برخی نیروهای تجدیدنظر طلب، قدرت‌های موشکی و نظامی کشور را به عرصه چانه‌زنی و مذاکره بکشاند و این جریان‌ها درصدد هستند این آخرین راهبرد جریان سلطه را پیش ببرند؛ یعنی «مقابله با نیروهای انقلابی.» امریکن تینکر همان زمان خواستار این شده بود که دولت جدید ایالات متحده به رهبری ترامپ، برای عقب راندن سپاه پاسداران به پشت مرزهای ایران تلاش کند تا تهران دیگر نتواند اهداف خود که مخالف منافع آمریکاست، پیش ببرد.

▼ گزارش روز
شما نماینده‌اید نه منتقد!
مسعود پزشکیان، چهره اصلاح‌طلبی که روزگاری وزیر بهداشت دولت اصلاحات بود و اکنون بر کرسی نایب‌رئیسی مجلس دهم شورای اسلامی تکیه زده، طی سخنانی در یکی از دانشگاه‌های کشور به مناسبت روز دانشجو در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا عزمی در مجلس برای مبارزه با مفاسد وجود دارد؟ هنگامی که با درخواست مجری برنامه مبنی بر اینکه کوتاه پاسخ دهد، روبه‌رو شد، گفت: خیر! عزمی وجود ندارد. اگر بخواهید موضوع را شرح می‌دهم؛ اما اگر پاسخ کوتاه می‌خواهید، باید بگویم خیر. اظهارات تأمل‌برانگیز نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی پرسش‌های مهمی را در برابر ما قرار می‌دهد؛ از جمله اینکه، آنچه در سال‌های گذشته درباره مبارزه با فساد در مجلس شورای اسلامی و به طور کل از سوی نظام اسلامی در بررسی پرونده‌هایی، چون اختلاس سه هزار میلیاردی و دیگر موارد انجام شد، اگر به معنای عزم مجلس و نظام برای مبارزه با فساد نیست، پس چه معنایی دارد؟ چرا آقای پزشکیان،‌ در مقام یکی از مسئولان ارشد در خانه ملت به گونه‌ای سخن می‌گوید که القا شود مجلس با فساد سر مسامحه دارد؟ آیا  این رویکرد منطبق با واقعیت و منطبق بر مصالح ملی است؟ افزون بر این، اگر فرض را بر صحت گفتار آقای پزشکیان هم قرار بدهیم، باید از ایشان در مقام نماینده ملت و فرد حاضر در هیئت‌رئیسه مجلس  پرسید که نقش و سهم شما در این میان چیست؟ آیا مردم به شما رأی دادند تا به مجلس رفته و نقش منتقد به مجلس و نظام را بازی کنید یا وظیفه‌تان انجام مسئولیت‌های نمایندگی در دفاع از حقوق ملت و انجام وظایف نظارتی قوه مقننه است؟ باید به ایشان در جایگاه نایب‌رئیسی مجلس گوشزد کرد، اگر امروز به تعبیر شما عزمی در مبارزه با فساد وجود ندارد، آن را باید در خود جست‌وجو کنید و به دنبال چاره‌جویی برآیید، نه آنکه با سخنرانی و اظهاراتی از این دست افکار عمومی را نسبت به مجلس و نهادهای قانونی کشور بدبین و ناامید کنید.

▼ اخبار ویژه            
بازگشت اصلاح‌طلبان به ادبیات دوران فتنه
سعید حجاریان از نظریه‌پردازان اصلاح‌طلب به تازگی طی مطلبی با محتوای بررسی وضعیت اصلاح‌طلبان، که پایگاه جماران آن را بازنشر داد، نوشت: نه کسانی که به‌ دنبال قیام‌های خیابانی هستند ره به جایی می‌برند و نه کسانی که به امید ترامپ‌ نشسته‌اند و نه کسانی که به وضع موجود دل خوش کرده‌اند و سرشان را جز به علامت تأیید فرود نمی‌آورند. هیچ‌ یک از اینها گرهی از کار فروبسته ما نخواهند گشود. این کشور آفت زده است و اصلاحات تنها نیرویی است که می‌تواند به دفع آفات آن کمک کند، بدون آنکه این مریض زیر تیغ جراحی از بین برود. گفتنی است، جمله مشهور و البته غلط «جمهوری اسلامی ایران آفت زده است» را نخستین بار حسین مرعشی، از فعالان اصلاح‌طلب در مقاله‌ای در فتنه سال ۸۸ نوشت.

جامعه اصلاح‌طلبان را نمی‌پذیرد
علی شکوری‌راد، فعال اصلاح‌طلب و دبیر کل حزب اتحاد ملت طی اظهاراتی به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی تهران با بیان اینکه ما از اصلاحات به بهبودخواهی عدول کردیم، گفت: ما می‌دانستیم روحانی اصلاح‌طلب نیست، ولی از او حمایت کردیم؛ چون می‌دانستیم جامعه پذیرای یک اصلاح‌طلب نیست. وی همچنین در ادامه با اشاره به مجلس دهم و فراکسیون امید هم اظهار داشت: فراکسیون امید فراکسیون دوم خرداد مجلس ششم نیست. مجلس ششم تکرارشدنی نیست.

▼ اخبار
1ـ سهم 34 دهم درصدی ایران از کل مبادلات تجاری جهان
نشست تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) در جدیدترین گزارش اعلام کرد: از 32 هزار میلیارد دلار مبادلات تجاری جهان در سال 2016 تنها 34 دهم درصد آن برابر با 109 میلیارد دلار به ایران تعلق داشته است. آنکتاد تأکید دارد به طور کلی کشورمان 109 میلیارد دلار مبادلات تجاری با جهان داشته است که 69 میلیارد دلار آن صادرات و 40 میلیارد دلار آن را واردات تشکیل داده است. به این ترتیب، تراز تجاری ایران در سال 2016 مثبت 29 میلیارد دلار بوده است. در این محاسبات صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی نیز محاسبه شده است. بر اساس برآوردهای این نهاد بین‌المللی، رشد تولید ناخالص داخلی ایران در این سال برابر با 3/4 درصد و سرانه تولید ناخالص داخلی 5276 دلار بوده است. نرخ تورم نیز 6/8 درصد برآورد شده است. همچنین تراز حساب جاری ایران در سال 2016 به 23 میلیارد و 566 میلیون دلار رسیده بوده است.

2ـ یک چهره نظامی دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور ایران!
نشریه «فارین پالیسی» در خبری اختصاصی از تصمیم دولت «دونالد ترامپ» برای انتصاب یکی از حامیان وی در یکی از سمت‌های کلیدی سیاست‌گذاری در قبال ایران و عراق خبر داده است. بنا بر این گزارش، سه مقام وزارت خارجه آمریکا به  «فارین پالیسی» گفته‌اند، «اندرو ال.پیک» نظامی سابق و عضو تیم انتقالی وزارت خارجه دولت ترامپ قرار است به عنوان معاون جدید دستیار وزیر خارجه در امور ایران و عراق منصوب شود. این در حالی است که وی هیچ سابقه‌ای در امور دیپلماتیک ندارد و حتی کارشناس مسائل ایران یا عراق هم شناخته نمی‌شود. گفتنی است، این نشریه مدعی شده است از ابتدای دولت ترامپ، مقامات کاخ سفید در محافل خصوصی از نحوه مدیریت دیپلمات‌های کهنه‌کار وزارت خارجه آمریکا در پرونده ایران گلایه ‌کرده و حتی برخی اعضای شورای امنیت ملی آمریکا با بیان اینکه باید سیاست تهاجمی‌تری در قبال ایران در پیش گرفت، با این دیپلمات‌ها مجادله کرده‌اند.

3ـ چه کسی پشت تصمیم جنجالی ترامپ قرار دارد
«واشنگتن‌پست» با استناد به گفته‌های برخی مقامات کاخ سفید نوشت: تصمیم دونالد ترامپ برای انتقال پایتخت اسرائیل [رژیم صهیونیستی] به قدس، پاسخ به تعهدی بوده که او در مقابل حامیان مالی و پشتیبانان ثروتمند کارزار انتخاباتی خود داشته است. به گفتۀ مقامات کاخ سفید، این تغییر در سیاست خارجی آمریکا بدون توجه به هشدارهای «رکس تیلرسون» وزیر خارجه، «جیمز ماتیس» وزیر دفاع و «مایک پمپئو» رئیس سازمان سیا انجام شده است و در مقابل، دو مشوق اصلی دونالد ترامپ در این زمینه مایک پنس، معاون او و شلدون ادلسون، میلیاردر مشهور یهودی و از متحدان قدرتمند او بوده‌اند. گفتنی است، هرچند ترامپ در آغاز کارزار انتخاباتی خود به طور عمومی اعلام کرد که به حمایت‌کنندۀ مالی نیازی ندارد؛ اما به طور خصوصی با شلدون ادلسون ملاقات و از او تقاضای کمک مالی کرده است.

4ـ عربستان در خفا با ترامپ هم‌عقیده است
رویترز با اشاره به بیانیه‌های عربستان علیه تصمیم ترامپ، نوشته است: «با وجود ابراز خشم از تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به منزله پایتخت اسرائیل، اما مقامات عربی به صورت خصوصی می‌گویند به نظر می‌رسد ریاض با راهبرد کلی‌تر ایالات متحده درباره طرح صلح اسرائیلی‌ـ فلسطینی که فعلاً در مراحل اولیه‌اش قرار دارد، همراه است.» در این زمینه چهار مقام فلسطینی که خواسته‌اند نام‌شان فاش نشود، به رویترز گفته‌اند «محمدبن‌سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی و «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین درباره جزئیات «معامله‌ای جامع» که انتظار می‌رود در نیمه نخست سال ۲۰۱۸ دولت آمریکا آن را رونمایی کند، گفت‌وگو و توافق کرده‌اند.

▼ اخبار کوتاه
بررسی وضعیت تولید هشت ماهه شرکت‌های خودروساز نشان‌دهنده آن است که پژو ۲۰۰۸ که خط تولید آن در اردیبهشت ماه با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید، در آبان‌ماه نیز روی مدار تولید قرار نگرفته است. طبق جدول تولید خودرو در هشت ماهه امسال، تنها چهار دستگاه پژو ۲۰۰۸ در ایران‌خودرو به تولید رسیده که آن هم مربوط به مونتاژ این خودرو هم‌زمان با افتتاح خط تولیدش با حضور رئیس‌جمهور بوده است.
سفارتخانه‌های عربستان و بحرین در اردن به اتباع خود هشدار دادند از مشارکت در تظاهرات‌های ضد آمریکایی و مخالفت با به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی خودداری کنند. به نوشته روزنامه القدس‌ العربی، سفارت عربستان در صفحه توئیتر خود و سفارت بحرین نیز در بیانیه‌ای از شهروندان خود خواستند از نزدیک شدن به مکان‌های تجمع و راه‌پیمایی‌های همبستگی‌آمیز با ملت فلسطین خودداری کنند!
علی لاریجانی، رئیس مجلس در دیدار با وزیر خارجه انگلیس با انتقاد از همکاری نکردن انگلیس با ایران پس از برجام گفت: شما پس از تصویب برجام اقدام جدی برای همکاری اقتصادی انجام ندادید؛ در حالی که برخی از کشورهای اروپایی تلاش بسیار بیشتری کردند؛ حتی شما مشکل بانکی سفارت ایران در لندن را هم حل نکرده‌اید!
خبرنگار روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» که در یک نشست مردمی حمایت از فلسطین در استرالیا مشارکت کرده بود، اعلام کرده است این رژیم از ستمگرترین وحشی‌های روی زمین است. وی زندانی کردن دو میلیون انسان در باریکه غزه آن هم به مدت ۱۱ سال را، یکی از دلایل خود برای وحشی خواندن این رژیم خوانده است.
به گزارش وبگاه روزنامه «جروزالم‌پست» حدود 25 هزار معترض به نتانیاهو در زمینه پرونده‌های فساد مالی، دریافت رشوه و استفاده از اموال دولتی برای مصارف خصوصی، علیه وی در خیابان‌های تل‌آویو شعار دادند. تظاهرکنندگان ضمن سر دادن شعارهایی مبنی بر فاسد بودن کابینه، خواستار زندانی کردن نتانیاهو شدند.
نماینده‌ رهبر معظم انقلاب در سوریه از منطقه عملیاتی و شهر تازه آزادشده بوکمال بازدید کرد. آیت‌الله طباطبایی همچنین در دیدار با رزمندگان مدافع حرم، سلام رهبر معظم انقلاب اسلامی را ابلاغ و هدایای متبرک شده در حرم‌های مطهر حضرات زینب‌کبری(س) و رقیه(س) را به آنان تقدیم کرد.
شبکه ۱۰ رژیم صهیونیستی گزارش داد: محمدبن‌سلمان، ولی‌عهد عربستان سعودی به داماد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پیام داده است از تصمیمش درباره اعلام قدس به پایتختی اسرائیل، حمایت می‌کنند!


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات