تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۰۷۲۶۷
«وطن‌امروز» از ماجراجویی‌های اخیر حکام بی‌تجربه سعودی علیه ایران و تنش‌آفرینی در منطقه گزارش می‌دهد

محور شرارت

(روزنامه وطن امروز – 1396/08/16 – شماره 2301 – صفحه 2)

عربستان‌سعودی باز هم ایران را متهم کرده است. سعودی‌ها می‌گویند موشکی را که انصارالله یمن شنبه‌شب به فرودگاه بین‌المللی ملک خالد در ریاض شلیک کرده، ایران در اختیار این تشکیلات یمنی قرار داده است. بر اساس گزارش سازمان هواپیمایی عربستان‌سعودی، این موشک در محوطه فرودگاه ملک خالد اصابت کرد و باعث شد پروازهای این فرودگاه مختل شود. شلیک موشک به ریاض یک نقطه عطف در جنگ عربستان علیه یمن به شمار می‌رود.

کارشناسان می‌گویند اصابت موشک به ریاض می‌تواند معادلات جنگ میان عربستان و دوستانش با یمنی‌ها را تا حدود زیادی تغییر دهد. مقامات یمنی اعلام کردند این موشک از نوع موشک برکان 2 با برد بیش از 800 کیلومتر بوده است. ارتقای توان موشکی یمنی‌ها در جنگ با عربستان‌سعودی می‌تواند باعث آن شود که گستره بیشتری از خاک عربستان در تیررس یمنی‌ها قرار بگیرد. به گزارش «وطن امروز» اما در عربستان، پادشاه و پسرش که این روزها تلاش می‌کنند در سایه بحران‌آفرینی، روند حذف رقبای پادشاهی محمد بن‌سلمان را سرعت ببخشند، این بار نیز انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه رفته و مدعی شده‌اند موشک برکان توسط ایران در اختیار یمنی‌ها قرار گرفته است.

سعودی‌ها به همراه دوستان‌شان در جنگ یمن، دیروز بیانیه‌ای صادر کرده و مدعی شدند ایران، نیروهای انصارالله را به موشک‌های بالستیک مجهز کرده است. در بیانیه سعودی و دوستان آمده است: «این اقدام ایران تجاوزی مستقیم به عربستان به‌ شمار می‌رود و امنیت و صلح بین‌المللی در منطقه و جهان را هدف قرار می‌دهد و به‌منزله نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت است». ائتلاف متجاوز سعودی در ادامه ادعاهای خود افزوده است عربستان حق واکنش به ایران در زمان مناسب را برای خود محفوظ می‌داند.

نکته قابل تامل اینکه این اقدام سعودی‌ها در حالی است که نخستین‌بار این دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بود که در واکنش به حمله موشکی یمنی‌ها به ریاض، انگشت اشاره را به سمت ایران نشانه رفت. ترامپ روز یکشنبه- در حالی که سازمان هواپیمایی عربستان اصابت موشک به فرودگاه ملک خالد را تایید کرده است- مدعی شد موشک انصارالله مورد هدف سیستم دفاع موشکی آمریکا قرار گرفت و سرنگون شد. او سپس گفت این موشک‌ها از طریق تهران به انصارالله داده شده است. یک روز پس از این اتهام ترامپ علیه ایران، حالا سعودی‌ها مدعی شده‌اند ایران، یمنی‌ها را مجهز به موشک کرده است.

اتهام غیرمتعارف!

اتهام سعودی‌ها علیه ایران در حالی است که روز یکشنبه سردار سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به ادعای مقامات واشنگتن، گفت ترامپ دروغ می‌گوید. فرمانده کل سپاه در پاسخ به سوالی درباره ادعای ترامپ درباره حمله موشکی یمن به عربستان و اینکه ایران را عامل این شلیک‌ها نامیده، گفت: ترامپ سخنان بی‌حساب، غلط و دروغ زیاد گفته است و این نیز یکی از آن تهمت‌هاست. جعفری افزود: اصلا امکان انتقال موشک به یمن وجود ندارد و این موشک‌هایی که شلیک می‌شود متعلق به خود یمن است که آنها را بازسازی کرده‌ و با افزایش برد آنها در پی انتقام خون شهدای یمن هستند. در کنار فرمانده سپاه، دیروز وزارت امور خارجه ایران نیز به این ماجرا واکنش نشان داد. بهرام قاسمی بیانیه عربستان و دوستانش علیه ایران را اتهاماتی ناروا، غیرمسؤولانه، مخرب و تحریک‌آمیز خواند.

قاسمی با اشاره به جنایات جنگی و تجاوز چندساله سعودی‌ها در قبال مردم یمن، واکنش یمنی‌ها را اقدامی مستقل خواند که عامل آن را باید در تجاوزات سعودی‌ها و نه اقدام یا تحریک هیچ کشور دیگری جست‌وجو کنند. وی همچنین افزود: سعودی‌ها که در جنگ و تجاوز طولانی‌مدت نظامی قادر به دستیابی به اهداف شوم خود نبوده و نیستند، در یک عملیات ناشیانه و نابجای روانی با وارد کردن اتهامات موهوم، بی‌اساس و سراسر کذب، ائتلاف شکست‌خورده خود را در تنگناهای بیشتری قرار می‌دهند. توصیه مشفقانه ما به آنان این است که با کنار نهادن فرافکنی و اتهام‌زنی‌های پوچ، حملات به مردم بیگناه و بی‌دفاع یمن را هر چه سریع‌تر متوقف کنند و راه را برای گفت‌وگوهای یمنی- یمنی و برقراری صلح در آن کشور هموار کنند.

در کنار این واکنش جمهوری اسلامی ایران و تکذیب ادعای سفارشی آمریکا مبنی بر ایرانی بودن موشک شلیک‌شده انصارالله به ریاض اما کارشناسان مسائل حقوق بین‌الملل نیز معتقدند این اتهام سعودی و آمریکا علیه ایران، تبعات بین‌المللی علیه ایران نخواهد داشت، چرا که در جنگ‌ها، مسؤولیت هر اقدامی از سوی طرفین، فقط متوجه خود آنهاست و نه کشورهای حامی یا فروشنده سلاح به آنها، بنابراین اینکه سعودی‌ها با استناد به این حمله موشکی یمنی‌ها برای ایران خط و نشان کشیده‌اند در واقع فاقد پشتوانه حقوق بین‌الملل است.

حکایت باد و توفان

سعودی‌ها در باتلاق یمن گیر افتاده‌اند. عربستان هزینه قدرت‌طلبی پسر پادشاه را می‌پردازد. آنها روزانه چندصد میلیون دلار برای جنگ علیه یمن هزینه می‌کنند. جنگی که ابتدا با حملات پرشمار سعودی و دوستان به یمنی‌ها آغاز شد حالا با یورش موشکی انصارالله و ارتش یمن مواجه شده است تا حکایت «باد کاشتن و توفان درو کردن» را تداعی کند. در این میان، عربستان‌سعودی که حالا در مخمصه جنگ با یک کشور کوچک و فقیر گیر افتاده، تلاش می‌کند اینگونه القا کند که منشأ این نابسامانی و ضعف سعودی، در اراده کشورهای بزرگ و قدرتمند مانند ایران است. این در حالی است که ایران طی سال‌های اخیر بارها و بارها از جنگ‌طلبی و تروریست‌پروری عربستان‌سعودی آسیب دیده است؛ از تجهیز تروریست‌ها در جنوب شرق ایران همانند تروریست‌های ریگی گرفته تا تامین مالی تروریست‌های کردستان عراق توسط عربستان‌سعودی برای ناامن کردن ایران. کار حتی به جایی رسید که محمد بن سلمان، ولیعهد و احتمالا شاه آینده سعودی، رسما اعلام کرد به دنبال آن است تا جنگ را به داخل مرزهای ایران بکشاند.

او در گفت‌وگو با تلویزیون «ام‌بی‌سی» مدعی شد: «هدف اصلی نظام ایران رسیدن به قبله مسلمانان است. ما منتظر نمی‌مانیم که عربستان میدان جنگ شود، بلکه تلاش می‌کنیم نبرد را به درون ایران بکشانیم». جالب آنکه یک ماه پس از اظهارات بن‌سلمان و تهدید او مبنی بر کشاندن ناامنی به مرزهای ایران، حادثه تروریستی بهارستان شکل گرفت. 17 خردادماه امسال 2 عملیات تروریستی در حرم مطهر امام خمینی(ره) و مجلس شورای اسلامی رخ داد. در کانون این عملیات تروریستی در مجلس شورای اسلامی، 3 تروریست مسلح وارد ساختمان مراجعات عمومی در مجلس شورای اسلامی شده و 17 نفر را شهید و52 نفر را زخمی کردند. شیوه عملیات این تروریست‌ها و فیلم ویدئویی که آنها قبل از عملیات گرفته بودند نشان می‌داد شیوه عملیات انتحاری آنها کاملا همانند تکفیری‌ها بوده است.

نکته دیگر این بود که این تروریست‌ها از میان تروریست‌های آموزش‌دیده در کردستان عراق انتخاب شده بودند و این در حالی بود که یک سال پیش از آن عربستان‌سعودی تروریست‌های ضدایرانی کرد را در اربیل و خاک کردستان عراق علیه ایران تجهیز کرده بود. تلفیق تروریست‌های کرد و تفکر وهابی نشان می‌داد سازماندهی عملیات تروریستی، از سوی تکفیری‌ها صورت گرفته است. از همه مهم‌تر صبح روز عملیات تروریستی، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در توئیتر نوشت ایران باید تنبیه شود. در متن توئیت جبیر آمده بود: «ایران به خاطر دخالت و حمایت از تروریسم در منطقه باید تنبیه شود». این گمانه‌زنی‌ها البته با مواضع مقامات سیاسی و دفاعی ایران رسمی شد. 21 خردادماه یعنی 4 روز پس از به خاک و خون کشیده شدن ایرانی‌ها در بهارستان، سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل مشترک نیروهای مسلح ایران پیامی درباره این حمله تروریستی صادر کرد و نخستین نشانه‌ها درباره طراح اصلی این ترورها را مطرح کرد.

در پیام سرلشکر باقری آمده بود: به شرکت‌کنندگان در رقص شمشیر اخیر سعودی‌ها و آنهایی که همچنان درصدد توطئه‌چینی علیه ایران هستند هشدار می‌دهیم از فرجام تروریست‌های مهاجم ۱۷ خرداد و نیز آنچه بر سر سایر عوامل شان طی روزهای جاری و نیز سال‌های دور در دیگر نقاط کشور عزیزمان آمد عبرت بگیرند و از پرورش و تکرار خطا حتی در ذهن و خیال خودداری کنند. در این پیام همچنین تاکید شد: فرزندان عاشورایی ملت ایران در نیروهای مسلح و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشور با ملحوظ داشتن حق انتقام از مسببان و عاملان اقدام تروریستی اخیر در تهران، مصمم‌تر از گذشته راهبرد «مقابله عملی ضدتروریسم» را در دستور کار خود داشته و به پشتوانه اطلاعات 80 میلیونی و اشراف اطلاعاتی بر تحرکات و برنامه‌های جبهه دشمن، درس‌های فراموش‌ناشدنی جدیدی به تروریست‌ها و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آنان در نقطه دلخواه خواهند داد.

حسین امیرعبداللهیان، معاون سابق عربی و آفریقای وزارت امور خارجه که اطلاعات دقیقی از ماجرا داشت نیز، درباره این ترورها اظهارنظر کرد. امیرعبداللهیان گفت: اخباری وجود دارد که نشان می‌دهد در سفر ترامپ به منطقه گفت‌وگو‌هایی در این رابطه با سعودی‌ها انجام شده است، عوامل افراطی در آمریکا هم در پشت پرده این حادثه می‌توانند نقش داشته باشند. دستیار رئیس مجلس در امور بین‌الملل ادامه داد: علاوه بر این عادل الجبیر و محمدبن سلمان وزیر دفاع عربستان که اخیرا تهدید کرده بود ناامنی را به داخل ایران خواهیم کشاند، باید در مقابل این اتفاقات پاسخگو باشند.22 خردادماه فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رسما اعلام کرد عربستان‌سعودی پشت پرده عملیات تروریستی در ایران قرار دارد. سرلشکر محمدعلی جعفری در این باره اظهار داشت: آمریکا و رژیم صهیونیستی از اینها حمایت کرده‌اند و ما اطلاعات دقیق داریم که متأسفانه عربستان نیز ضمن حمایت از تروریست‌ها، انجام عملیات در ایران را از آنها مطالبه کرده ‌است.

23 خردادماه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز به این موضوع اشاره کرد. وی در سخنان خود در مجمع اسلو در نروژ، به اظهارات اخیر مقامات سعودی علیه کشورمان اشاره کرد و گفت که این اظهارات از پیش، حاکی از حملات تروریستی اخیر در تهران بود. ظریف اظهارات سعودی‌ها را تهدیدی مستقیم و بسیار خطرناک و تحریک‌آمیز از سوی ریاض دانست. بنا به گزارش شبکه پرس‌تی‌وی، وزیر امور خارجه همچنین گفت: «ایران هوشیار است. ما اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد عربستان‌سعودی در توسعه گروه‌های تروریستی که در نزدیکی مرزهای شرقی و غربی ایران فعالیت می‌کنند، مشارکت دارد. محمد بن‌سلمان، وزیر دفاع عربستان ماه گذشته در اظهاراتی خصمانه گفت کشورش تلاش خواهد کرد جنگ به داخل خاک ایران کشیده شود.

همچنین عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان روز 6 ژوئن، ساعتی پیش از وقوع حادثه تروریستی در تهران گفت که ایران باید برای آنچه ریاض دخالت تهران در منطقه می‌خواند، مجازات شود». حادثه تروریستی در مجلس شورای اسلامی البته یکی از ده‌ها عملیات تروریستی است که با هدایت سعودی‌ها علیه ایران صورت گرفته است. ماجرای حمله تروریستی به سفارت ایران در بیروت توسط ماجد الماجد، افسر اطلاعاتی سعودی که با مدیریت مستقیم بندر بن سلطان صورت گرفت نیز از جمله مواردی است که متاسفانه به واسطه انفعال وزارت خارجه و برخی چشمداشت‌ها نسبت به «برادران سعودی» پیگیری نشد تا اکنون سعودی‌ها بتوانند براحتی علیه ایران اتهام‌افکنی کنند.

وزیر خارجه عربستان بار دیگر ایران را تهدید کرد

وزیر خارجه عربستان سعودی با اتخاذ مواضع تکراری ضد ایران تهدید کرد ریاض حق پاسخ به رفتارهای «خصمانه» ایران در شکل و زمان مناسب را پیش خود محفوظ نگه می‌دارد. به گزارش فارس، «عادل الجبیر» اعلام کرد: دخالت‌های ایران در منطقه به امنیت کشورهای همسایه و صلح و امنیت بین‌المللی آسیب وارد می‌کند و ما هرگز اجازه نخواهیم داد به امنیت ما آسیب وارد شود. وزیر خارجه عربستان در ادامه اظهارات و ادعاهای تکراری خود علیه ایران اعلام کرد: «تروریسم ایرانی» با به مخاطره انداختن امنیت دیگر کشورها، کشتار کودکان و نقض قوانین بین‌المللی ادامه دارد و هر روز بیشتر مشخص می‌شود که حوثی‏ها ابزار تروریسم برای نابودی یمن هستند. جبیر افزود: عربستان حق پاسخ به رفتارهای خصمانه ایران را در شکل و زمان مناسب، پیش خود محفوظ می‌دارد.

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/2301/2/184140/0

ش.د9603723

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات