تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۰۷۳۱۶
ايران، روسيه و تركيه براي فرداي سوريه توافق كردند

اتحاد استراتژیک

پایگاه بصیرت / هستی قاسمی

(روزنامه آرمان – 1396/09/02 – شماره 3474 – صفحه 2)

رئیس‌جمهور دیروز در فرودگاه مهرآباد و پیش از ترک تهران به مقصد سوچی در روسیه به منظور شرکت در نشست سه جانبه سران کشورهای ایران، روسیه و ترکیه گفت: ما در منطقه دنبال تعامل و نه تقابل هستیم. دکتر روحانی در تشریح جزئیات نشست سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه افزود: متأسفانه بیش از 6 سال است که منطقه ما دچار بی‌ثباتی، ناامنی و فعالیت‌های مخرب تروریست‌ها شده است. رئیس‌جمهور با اشاره به پیروزی اخیر گفت: البته‌ این پیروزی معنایش آن نیست که مسأله تروریسم و داعش در منطقه تمام شده است، اما پایه‌های اینها فرو ریخته است. از سوی دیگر نشست 3 جانبه روسای جمهور کشورهای ایران، روسیه و ترکیه در حالی آغاز شد که در آغاز نشست سوچی هر یک از روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه به بیان اظهاراتی درباره شرایط کنونی سوریه و ضرورت یک راه حل مناسب برای خروج از بحران سیاسی سوریه پرداختند.

در این نشست حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان با اشاره به دخالت برخی از کشورها برای طولانی شدن بحران در سوریه گفت: هیچ توجیهی برای حضور نیروهای خارجی در سوریه بدون کسب موافقت دمشق وجود ندارد. در همین راستا ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با بیان اینکه بحران سوریه به مرحله‌ای جدید رسیده است، اظهار کرد: راه حل سیاسی نهائی در سوریه در مذاکرات ژنو نمایان خواهد شد. رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نیز نشست سوچی را یک دیدار تاریخی خواند و خاطرنشان کرد: نشست‌های آستانه به تمامی منطقه فایده رساند،اما باید تلاش‌ها ادامه یابد. اجلاس سوچی در حالی برگزار شد که 3 رئیس‌جمهور دست در دست یکدیگر در اتحادی استراتژیک تصمیمات مشترکی را در ارتباط با بحران سوریه اتخاذ و به نقطه نظرات خوبی نیز دست یافتند.

مبارزه با تروریسم

رئیس‌جمهور در آغاز نشست 3 جانبه سوچی گفت: کشورهایی هستند که برای تحقق اهداف کوته نظرانه، از حمایت از تروریسم دست برنداشتند. مداخله خارجی و حمایت از افراد مسلح از سوی طرف‌های خارجی باعث طولانی شدن بحران در سوریه و عدم دستیابی به راه‌حل‌ها شد. وی همچنین تصریح کرد: ایران آماده ارائه کمک‌هایی به کشورهای منطقه در مبارزه با تروریسم است. هیچ توجیهی برای حضور نیروهای خارجی در سوریه بدون کسب موافقت دمشق وجود ندارد. دکتر روحانی افزود: خوشبختانه اکنون در شرایطی هستیم که پایه‌های داعش فرو ریخته و بقیه گروه‌های تروریستی نیز در سراشیبی فروپاشی قرار گرفته‌اند. این پیروزی بی‌شک مرهون رشادت‌ها و فداکاری‌های مردم عراق و سوریه و داوطلبان، سربازان و جوانان دلیری است که دژهای اهریمنی تروریسم را در هم کوبیدند و شراره‌های آتش را خاموش کردند. او اضافه کرد: ضروری است مبارزه با تروریسم تا ریشه کنی آخرین هسته‌های تروریست‌های تکفیری در سوریه تداوم یابد تا مردم سوریه دیگر هیچگاه تحت سلطه تروریسم و عملیات تروریستی قرار نگیرند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما در مبارزه با تروریسم بین‌المللی جدی هستیم و آماده‌ایم در صورت درخواست دیگر کشورهای منطقه، به آنها نیز در این مسیر کمک کنیم. سیاست‌های ایران، که حضور فعال در فرایند آستانه یکی از جلوه‌های آن است، در نقطه مقابل تفرقه‌افکنان و آشوب‌طلبان است. رئیس‌جمهور افزود: راهبرد ایران در منطقه پیرامونی‌اش بر اساس همکاری نه رقابت، هماهنگی نه تقابل، همراهی با اراده ملت‌ها نه پیروی از دولت‌های بیگانه و صلح‌طلبی نه جنگ افروزی بنا نهاده شده است. حجت الاسلام و المسلمین روحانی اظهار داشت: تعاملات ما در این اجلاس نیز نشان می‌دهد که چگونه سه کشور با تعامل و دوستی و همکاری، جرثومه فساد ترور و وحشت را از خاک سوریه برانداخته و سایه گسترده داعش را از این کشور زدودند و چشم‌انداز آینده روشنی را برای منطقه به تصویر کشیدند. رئیس‌جمهور با اشاره به راهکارهای حل بحران سوریه گفت: راهکار جنگ با تروریسم هنوز پایان نیافته است.

به هیچ وجه نباید پیروزی اخیر علیه داعش ما را از تداوم خطر تروریست‌های تکفیری در سوریه و منطقه غافل کند. لذا ضروری است به مردم سوریه کمک کنیم تا با انسجام لازم تا شکست کامل تروریسم در کشور خود به مبارزه خود با این پدیده شوم ادامه دهند در این مبارزه احترام به حاکمیت ملی سوریه غیرقابل خدشه است. دکتر روحانی تاکید کرد: اکنون هیچ بهانه‌ای برای حضور نظامی بیگانگان در خاک سوریه بدون توافق دولت مشروع آن کشور وجود ندارد. بعد از سال‌ها مبارزه با تروریست‌ها و حامیان آنها، مردم سوریه در وضعیتی قرار دارند که با بهره‌گیری از شرایط جدید می‌توانند آینده خود را که در آن آزادی‌های اساسی مردم تضمین شده، تنوع قومی مورد احترام قرار گرفته و مردم سالاری تثبیت شود، بسازند.

تلاش‌های 3 کشور

در ادامه ‌این نشست ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرد: فرصت واقعی برای پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه وجود دارد. وی خاطرنشان کرد: بحران سوریه به مرحله‌ای جدید رسیده است. او گفت: راه حل سیاسی نهائی در سوریه در مذاکرات ژنو نمایان خواهد شد و این راه حل به جانفشانی‌هایی از سوی همگان از جمله نظام سوریه نیاز دارد. رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرد: ضربه محکمی به افراد مسلح در سوریه وارد شد که فرصتی را برای پایان جنگ در این کشور فراهم کرد. پوتین همچنین به همتایان ایرانی و ترکیه‌ای خود این پیشنهاد را داد تا برنامه جامع و بلندمدتی برای بازسازی سوریه تدوین شود. او تاکید کرد: تلاش‌های روسیه، ایران و ترکیه اجازه داد که سوریه تقسیم نشود. رئیس‌جمهوری روسیه به نقش برجسته همتایان ایرانی و ترکیه‌ای خود در مذاکرات آستانه اشاره کرد و گفت، هفت دور از مذاکرات آستانه زنجیره‌ای از تصمیمات سرنوشت‌ساز را به بار آورد. روسای جمهور سه کشور بر برقراری صلح و ثبات پایدار، وحدت و تمامیت ارضی در سوریه تأکید داشته و همکاری‌های خود را تا پایان دادن کامل به تروریسم در منطقه ادامه خواهند داد.

پوتین با بیان اینکه موفقیت‌های خوبی در راستای حل و فصل بحران سوریه با تلاش‌ها و رایزنی‌های سه کشور به دست آمده است، گفت: در این اجلاس درباره بازسازی سیاسی سوریه در دوران پس از مناقشه تبادل نظر شد و عرصه‌های واجد همکاری و اهداف مشخص در این راستا تبیین گردید. رئیس‌جمهور روسیه با بیان اینکه مذاکرات آستانه کمک شایانی به کاهش سطح خشونت در سوریه کرد، گفت: ایران، ترکیه و روسیه همکاری خود را در مسیر توسعه ثبات پایدار منطقه ادامه خواهند داد. پوتین با بیان اینکه با موافقت روسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه، کنگره ملی سوری-سوری برگزار خواهد شد، گفت: معتقدیم سرنوشت سوریه را باید مردم سوریه تعیین کنند. همچنین باید در چارچوب مذاکرات به بازسازی اجتماعی، اقتصادی و توسعه زیرساخت‌ها در این کشور نیز بیندیشیم.

مشارکت همگانی

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نیز تصریح کرد: همگان باید در راه حل سیاسی مشارکت داشته باشند که ‌این راه حل مورد قبول مردم سوریه باشد. رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: تصمیمات سرنوشت سازی امروز درمورد بحران سوریه گرفته خواهد شد. وی تصریح کرد: نشست سه جانبه سوچی یک دیدار تاریخی برای حل و فصل بحران و پایان دادن به خون‌ریزی‌ها در سوریه است. رئیس‌جمهوری ترکیه تصریح کرد: نشست‌های آستانه به تمامی منطقه فایده رساند اما باید تلاش‌ها ادامه یابد. تصمیم گرفتیم که گام دیگری را در زمینه ‌ایجاد صلح و ثبات در سوریه برداریم و موفقیت این تلاش را در موضع رژیم سوریه و مخالفان آن می‌دانیم. ارودغان تصریح کرد: پیروی از موضع سازگارانه میان طرفین دارای نقش بسیار حساسی است.

او با بیان این که نباید هیچ‌کس از ما انتظار داشته باشد یک سازمان تروریستی را به عنوان بازیگری مشروع به رسمیت بشناسیم، اظهار کرد: سازمانی تروریستی که می‌خواهد تمامیت ارضی یک کشور و جان مردمش را در معرض خطر قرار دهد و دست به تجزیه آن کشور بزند را نمی‌توان به عنوان یک بازیگر مشروع به رسمیت شناخت و زیر یک سقف با آن به مذاکره نشست. رئیس‌جمهور ترکیه خاطر نشان کرد: برای اجرای مرحله به مرحله اقداماتی که امروز به آن رسیده‌ایم، مثل کمک‌های بشردوستانه و آزادی زندانیان دو طرف، گفت‌وگوهایی انجام دادیم و امیدواریم که مجموعه دستاوردهای نشست امروز نور امیدی در جهت کاهش رنج و درد مردم سوریه باشد. در پایان از تمامی افراد مسئول در جامعه مدنی می‌خواهیم از تلاش‌ها پشتیبانی کنند.

به هر روی پس از آغاز بحران سوریه و ظهور تروریسم در این کشور، درشرایطی که ‌ایران در همه سال‌های گذشته ظهور تروریسم را به جهان هشدار می‌داد و روسیه در میدان سوریه مقابل داعش می‌جنگید و برخی از کشورها برای ادامه جنگ و بحران در منطقه با همه توان و ابزار خود از تروریست‌ها حمایت می‌کردند تنها یک مساله پس از تشدید بحران داعش توانست نخست روسیه، ایران، سوریه و حزب‌ا... و سپس روسیه، ایران و ترکیه را گرد هم آورد و آن تلاش برای ایجاد همکاری و اتحاد برای مقابله با تروریسم در سوریه و منطقه بود.

بدون تردید با کمک این ائتلاف امنیت و آرامش سیاسی و نظامی در سوریه حکمفرما خواهد شد. حسام‌الدین آشنا در کانال تلگرامی خود به ارائه تحلیلی از اجلاس سه جانبه روسای ستاد ارتش کشورهای روسیه و ترکیه و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران پیرامون مسائل منطقه و سوریه که روز گذشته در شهر سوچی روسیه برگزار شد، پرداخت و نوشت: «در جریان مبارزه بی‌امان با تروریسم پسامدرن روشن شد که از طریق هم‌افزایی توان نظامی و اطلاعاتی با هوشمندی دیپلماتیک و ائتلاف سازی چندجانبه نه‌تنها می‌توان دستاوردهای میدانی را در مذاکرات سیاسی نقد کرد، بلکه می‌توان با بینشی راهبردی زمین بازی را هم تغییر داد.»

http://www.armandaily.ir/fa/news/main/204879

ش.د9603690

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات