تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۰۷۳۲۸

هادی غفاری: جو حساس است اما اصلاح‌طلبان نترسند

مقدمه: هادی غفاری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفتگو با خبرآنلاین از دیدار مراجع و علمای قم با اصلاح‌طلبان سخن می‌گوید و به اصلاح‌طلبان توصیه می‌کند روابط خود را با مراجع بهبود ببخشند. در ادامه بخش‌هایی از این گفتگو را می‌خوانید:

(روزنامه آفتاب يزد – 1396/09/07 – شماره 5050 – صفحه 3)

* اصلاح‌طلبان مدتی است که از مذاکره با مراجع و علمای قم حرف می‌زنند. چقدر انجام این کار را برای بازگشت این جریان به عرصه سیاسی کشور لازم می‌دانید؟

** یک بحث مهمی که تقریبا در همه جوامع وجود دارد، پوپولیسم یا همان تبلیغات فریبکارانه است. برخی از اصولگرایان به شدت خود را به دین و مذهب می‌چسبانند و آن را دستمایه از میدان بدر کردن رقیب قرار داده و اصلاح‌طلبان را ضددین و ضداسلام می‌شمارند. حتی این افراد بعضی از اوقات اصلاح‌طلبان را به بیگانگان متصل می‌کنند. در واقع حرکتی که ما آن را آغاز کرده‌ایم جدای از اینکه واقع‌گرایانه است، به نوعی عکس‌العمل ما در پاسخ به اقدامات آنان است.

جامعه ما جامعه‌ای مذهبی است و اصلاح‌طلبان هم همه مذهبی و اهل نماز شب هستند. خیلی از آنها امام جماعت مساجد خود و اهل وعظ بوده و هستند. اینطور نیست که فکر کنید اینها یک مشت آدم لاابالی‌اند.

* این روش می‌تواند به اصلاح‌طلبان برای بازگشت به چرخه سیاسی کشور کمک کند؟

** اصلاح‌طلبان در برابر حرکت‌های پوپولیستی اصولگرایان، چاره‌ای ندارند، مگر اینکه روابط خود را با مراجع استوار کنند و ساحت خود را از این اتهامات مبرا سازند. وقتی جامعه ایران، جامعه‌ای مذهبی است و علایق دینی مردم هم قوی است، نباید این شائبه ایجاد شود که اصلاح‌طلبان از خط دین و اسلام جدا هستند. اصلاح‌طلبان باید این کار را انجام دهند و به مذاکره با علما و مراجع ادامه دهند. هرچند که دیر شده است، اما جلو ضرر را از هرکجا که بگیرید منفعت است. پس مطمئن باشید که ما این راه را ادامه خواهیم داد.

* شما هم به قم سفر کردید و مذاکراتی را در این مورد انجام داده‌اید؟

** بله، به قم سفر کردهایم و به‌طور مفصل دیدارهایی را داشته‌ایم. این دیدارها البته مختص به این زمان نیست. ما از سال‌های خیلی دور همواره این کار را انجام داده‌ایم.

* فکر میکنید غیر از مراجع و علمای قم، اصلاح‌طلبان باید برای مذاکره روی چه گزینه‌های دیگری به توافق برسند؟

** سالها پیش از اینکه اصلاح‌طلبان به فکر مذاکره و گفتگو بیفتند دوستان ما که از مراجع بزرگ بودند، اعتقاد داشتند که جناح راست به‌دنبال بسیج مداحان به نفع خود است. اینها معتقد بودند که این قشر از جامعه به‌دلیل مذهبی‌بودن مردم، در بین آنها نفوذ دارند، پس شما هم بروید نفوذ کنید، اما ما اشتباه کردیم که به حرف ایشان گوش ندادیم.

* یعنی اصلاح‌طلبان دقیقا باید چه کاری انجام می‌دادند؟

** ما باید بسیاری مداحان را بسیج می‌کردیم. همان کاری که اصولگرایان کردند. باید تشکل ایجاد و نیروهای مداح را تربیت می‌کردیم، چون جامعه ایران، مذهبی است و مداحان قشری هستند که در میان آنان نفوذ دارند. ما منکر وجود و نقش مداحان نمی‌شویم. ما باید سواد، علم و اندیشه و خط فکری سالم و اصلاح‌طلبانه به آنها می‌دادیم. هرچند بسیاری از مداحان با خط‌مشی فکری اصلاح‌طلبانه وجود دارند، ولی باید تشکلی برای سازماندهی آنان ایجاد می‌کردیم.

* اصلاح‌طلبان با وجود این شرایط می‌توانند به سیاست کشور بازگردند؟

** جو حساسی است، اما اصلاح‌طلبان نباید بترسند. باید جلو بروند تا به حقیقت مطلوب برسند.

* مذاکراتی که انجام می‌شود حول چه محورهایی می‌چرخد؟

** حول خط‌مشی آینده نظام اسلامی و پایداری آن. این کار برای آرامش، امنیت و رشد و تعالی مردم ایران است. مردم باید بتوانند مخالفت‌های خود را ابراز کنند و آنچه را که به مصلحت نظام استبگویند.

* تا اینجای کار خودتان فکر می‌کنید که اصلاح‌طلبان می‌توانند در بین علما نفوذ موثری داشته باشند؟

** ما مامور به انجام تکلیف هستیم. این روش ما ممکن است جواب دهد یا ممکن است جواب ندهد. اصلاح‌طلبان در درون خود احساس می‌کنند که تکلیف دارند و برای انجام آن تلاش می‌کنند. عقل حسابگر هم، همین را می‌گوید. ما باید به سمت حقیقت مطلوب برویم و قطعا نتیجه خواهد داد. خداوند در قرآن می‌فرماید: وَذَکِّرْ فَاِنَّ الذِّکْرَى تَنْفَعُ الْمُوْمِنِینَ؛ تذکّر و پند ‌ده که پند و تذکّر برای مومنان سودمند است. علما هم بخشی از مردم هستند، لذا تذکردادن آنها هم حتما فایده و نتیجه خواهد داشت.

http://aftabeyazd.ir/91019

ش.د9603717

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات