تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۰۷۳۳۰
سی آی ‌ای آمریکا برای اثبات ادعاهای ترامپ ایران را به همکاری با القاعده متهم کرد

سندسازی با خاطره‌های بن‌لادن

(روزنامه آفتاب يزد – 1396/08/13– شماره 5032 – صفحه 2)

به نظر می‌رسد یک بار دیگر آمریکا از سیاست همیشگی خود برای تحت فشار قرار دادن ایران در مجامع جهانی استفاده کرده است. انتشار اسناد تازه سازمان سی‌آی‌ای مبنی بر ارتباط ایران با گروهک تروریستی القاعده حرف تازه و البته نخ نمای این روزهای ایالات متحده امریکاست. پی بردن به خط و ربط حاکم بر انتشار این اسناد کار چندان دشواری به نظر نمی‌رسد. در هفته‌ها‌ی گذشته، دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا در سخنرانی معروف خود که نتیجه ناکامی کاخ سفید در برابر برجام بود، ایران را به ادعاهای واهی دست داشتن در حملات تروریستی یازدهم سپتامبر متهم کرد. واقعه‌ای منسوب به القاعده که چنین تناظری معنای مدنظر اهالی کاخ سفید را به خوبی نشان می‌دهد.

دنیای سیاست دنیای اسناد قابل دفاع است. با این همه به کدام اسناد می‌شود اعتماد کرد؟ در حالی که برای بیش از یک دهه ایالات متحده امریکا تاکید داشت بن لادن تحت حمایت ریاض و برخی دیگر از کشورهای عربی اقدام به عملیات‌ها‌ی تروریستی ازجمله هدف قرار دادن برج‌ها‌ی تجارت جهانی در سپتامبر سال 2001 کرده است، حالا با روی کارآمدن ترامپ گویا تاریخ دچار تغییراتی شده است که این‌ها‌ البته بدون در نظر گرفتن نقش خود این کشور و لابی‌ها‌ی صهیونیستی در این رویداد است. امریکا در اسناد تازه منتشر شده خود که در حدود470 هزار سند است، اقدام به انتشار مطالب تازه‌ای در خصوص فعالیت‌ها‌ی اسامه بن لادن رهبر القاعده کرده است. اطلاعاتی که در جریان حمله سال 2011 به محل اختفای او در ابیت آباد پاکستان به دست آمده است و حالا بخشی از آن از حالت محرمانه و طبقه بندی‌ها‌ی امنیتی خارج شده است.

این اسناد و مدارک همچنین مشکلاتی را که القاعده پس از مرگ بن لادن با آن مواجه شد، به تصویر می‌کشد. این ۴۷۰هزار فایل شامل دفتر خاطرات دستنویس ۲۲۸صفحه‌ای بن‌لادن و نزدیک به ۷۹هزار عکس و فایل صوتی ازجمله دستوراتی است که در سخنرانی‌های عمومی مطرح می‌شد. همچنین برخی جزئیات خاص ازجمله تصاویر ازدواج حمزه بن لادن که تا پیش از این تنها تصاویر کودکی او منتشر شده بود در این مدارک منتشر شده وجود دارد. این اسناد همچنین اطلاعاتی را درباره اینکه القاعده چطور برای دهمین سالگرد حملات ۱۱سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی برنامه‌ریزی کرده و اقدامات این شبکه برای انتشار پیام‌هایش در رسانه‌های غربی، تلاش القاعده برای سوء استفاده از قیام‌های عربی در سال ۲۰۱۱، تلاش بن لادن برای حفظ اتحاد سازمانش در بحبوحه اختلافات برسر عقاید و تاکتیک‌های عملیاتی و همچنین تلاش این گروه برای بهبود وجهه‌اش در بحبوحه اخبار منفی رسانه‌ها ارائه می‌دهد. فایل‌های دیگری نیز وجود دارند که هنوز منتشر نشده‌اند. سی آی‌ای گفته است که این فایل‌ها شامل اطلاعات حساس درخصوص امنیت ملی، اسناد حفاظت شده توسط حق کپی رایت، پرنوگرافی، بدافزارها، فایل‌های خالی و همچنین فایل‌های فاسد و تکراری است.

با این همه آن چه باعث تعجب و خشم و واکنش مقامات جمهوری اسلامی شده است بخش‌ها‌یی از این اسناد است که حاوی ادعاهای واهی و مغرضانه در مورد ارتباط جمهوری اسلامی ایران با القاعده است. گزارشی19 صفحه‌ای که سی آی‌ای طبق این اسناد ادعا می‌کند ایران در ارتباط مادی و معنوی با این گروهک تروریستی بوده است. با این حال این اسناد در ضدیت کامل با گفته‌های پیشین کاخ سفید و مسئولین ایالات متحده امریکاست و به نظر می‌رسد واشنگتن به‌دنبال جنجال سازی‌ها‌ی جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران در جهت پیشبرد اهداف پلید خود است.

محمدجواد ظریف در واکنش به این اقدام امریکا در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: «یک رکورد سخیف از تاثیرگذاری دلارهای نفتی؛ اخبار جعلی سیا و بنیاد دفاع از دموکراسی با اسناد گزینشی القاعده درباره ایران نمی‌تواند نقش متحدان آمریکا در ۱۱ سپتامبر را پاک کند.» همچنین سردار اسماعیل قاآنی جانشین فرمانده سپاه قدس با بیان این که پس از حادثه ۱۱سپتامبر، آمریکایی‌ها در پی کشف و تعقیب دشمنان خود در دنیا به راه افتادند که با ترتیب دادن سناریویی وارد خاورمیانه شدند و کشور افغانستان نخستین هدف آمریکایی‌ها برای دست‌یابی به ایران بود، اظهار داشت: «القاعده، داعش و.. .

ساخته آمریکا بود، آمریکایی‌ها‌ ۱۵۰هزار نظامی را با تجهیزات مختلف راهی افغانستان کردند. شش‌هزار میلیارد دلار هزینه جنگی آمریکا طی دو جنگ در خاورمیانه شد که هدف‌شان ایران بود. فلسفه حضور آمریکایی‌ها در افغانستان، دسترسی زمینی راحت به ایران بود، پس از شکست سناریو افغانستان نوبت به عراق رسید،‌ آمریکا ۱۵۰ هزار نیرو را در عراق پیاده کرد اما دیری نپایید که از عراق پا به فرار گذاشتند و مورد تمسخر عراقی‌ها و دنیا قرار گرفتند.» جانشین فرمانده قدس یادآور شد: «آمریکایی‌ها پس از صرف هزینه‌های بالا با ذلت از عراق خارج شدند، رفتند اما طی برنامه‌ریزی با علم کردن تکفیری‌ها به خاورمیانه بازگشتند، آن‌ها با بسیج کردن علمای سعودی و سرمایه‌گذاری بر روی نیروهای تکفیری به مردم منطقه یورش بردند که سوریه اولین نقطه این آتش‌ریزی بود که سپس نوبت به عراق رسید.»

از سوی دیگر حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در لندن، در واکنش به ادعای تازه امریکا در باره ایران و رابطه‌اش با القاعده، در کانال تلگرامی خود، نوشت: «خانم کلینتون وزیر خارجه وقت آمریکا طی اعتراف مهمی که چند سال پیش در مصاحبه خود با شبکه فاکس‌نیوز داشت صراحتا تایید نمود که این آمریکا بود که به ایجاد گروه القاعده به رهبری اسامه بن لادن مبادرت نمود و این گروه را به انواع سلاحهای پیشرفته مانند موشکهای استینگر مجهز نمود.» بعیدی نژاد همچنین تصریح کرد: «سپس بعد از عقب‌نشینی اتحاد شوروی از افغانستان این گروه افراطی را با مدرن‌ترین سلاحهای آمریکایی در افغانستان و پاکستان رها کرد و بدینوسیله پایه بی نظمی بنیادینی را در منطقه ایجاد نمود که هنوز ادامه دارد.» وی افزود: «این اعترافات در شرایطی که مقامات آمریکایی بر پایه اسنادی که ادعا می کنند گروه القاعده با ایران ارتباطاتی داشته اند، شنیدن دارد.»

در ادامه واکنش‌های رسمی و غیررسمی به جنجال سازی‌ها‌ی ایالات متحده، عبدالله گنجی مدیرمسئول روزنامه جوان در یادداشتی پیرامون ادعای تازه ایالات متحده نوشت: «آمریکایی‌ها‌ امروز سناریوی جدیدی را رونمایی کردند که ایران با القاعده همکاری داشته است. ترامپ هم در نطق معروف چندی پیش ایران را به دست داشتن در ماجرای یازده سپتامبر 2001 متهم کرد. از انگیزه آنان و طرح این سخنان نباید به آسانی گذشت. مواضع بن لادن و معاونش ایمن الظواهری علیه ایران و تشیع شهره است. اما یادگرفته‌ایم که از آمریکایی‌ها منطق و سند نخواهیم چون آنها بدون بهانه هم می‌رقصند.»

گنجی با بیان این که اتهام تروریستی این روزها به ایران همزمان با مبارزه ایران و حزب الله با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی، افکار عمومی جهانیان را قانع نکرده است، ادامه داد: «لذا آمریکایی‌ها دنبال مسیرهای دیگری می‌گردند که بتوانند اقدامات خود علیه ما را موجه جلوه دهند.» وی همچنین نوشت: «علت دوم این است که آمریکایی‌ها‌ معتقدند تعدادی از اعضای القاعده در ایران زندانی هستند.می خواهند با فشار، زندانیان القاعده در ایران را شناسایی یا تحویل بگیرند.لذا چاشنی اتهام را برای این معامله مفید دانسته اند.آنان براین باورند که ایران با دستگیری و نگهداری تروریست‌های القاعده بازدارندگی برای امنیت خود ایجاد کرده است و در صدد هستند رفتار ایران در این زمینه را دستخوش تغییر کنند، و حتی یک بستر جدید برای مذاکره با ما پیدا کنند.»

همچنین به موازات بحث‌ها‌ی مطرح شده از سوی مقامات کشور، حسن بهشتی پور کارشناس و تحلیلگر مسائل بین الملل نیز در گفتگو با آفتاب یزد تاکید کرد: « امریکایی‌ها‌ همواره چنین رفتارهایی داشته‌اند و سازمان سیا از بدو تاسیس در سال 1947 همین‌طور به صورت مرتب به این سندسازی‌ها‌ پرداخته است و تحلیل دقیق آن باید با شرایط زمانی و مکانی مورد نظر سنجیده شود که این قصه‌ای که مطرح می‌شود چگونه بوده است.» بهشتی پور همچنین اظهار داشت: «. به صورت کلی معمولا تنها بخشی از این جور داستان‌ها‌ حقیقت دارد و می‌آیند همان مقدار را بسط و توسعه داده و مسائل جانبی دیگری را براساس آن می‌سازند که صحیح نیست.» وی افزود: « این که ایران بخواهد با القاعده ارتباط داشته باشد باورش خیلی مشکل است و به هرحال القاعده گروهی است که ماهیتا غیر ایرانی بوده و از نظر تفکر، روش و سازماندهی و تشکیلات همواره علیه ایران و شیعیان بوده و تفکری به شدت تکفیری دارد. حالا چگونه ممکن است این گروه با ایران همکاری داشته باشد؛ آن هم در زمینه‌ها‌ی مختلفی که در این اسناد ذکر شده است.»

بهشتی پور با بیان این که ولی به صورت کلی می‌توان گفت که طبق روال قبلی سازمان سیا یک بخش‌ها‌یی از واقعیت‌ها‌ که مربوط به ما نیست را می‌گیرد و براساس آن یک سری جریان سازی‌ها‌ی خبری در راستای منافع‌اش صورت می‌دهد، ادامه داد:

«در واقع می‌خواهند ایران را به حمایت از تروریسم متهم کنند. آن هم تروریستی مثل القاعده.

تاپیش از این هم بیشتر اسناد و مدارک خود امریکا، عربستان سعودی و امارات متحده عربی را در ارتباط،همکاری و حمایت از القاعده نشان می‌داده است. البته امریکایی‌ها‌ قبل از فروپاشی شوروی در دوره‌ای که افغانستان به وجود آمد نیز به این امر کمک می‌کردند و بعد از آن مراحل هم عربستان سعودی به نیابت از آن‌ها‌ این روال را پیش می‌برد. چطور می‌شود که این‌ها‌ با ایران ارتباط گیرند و بعد همکاری هم صورت دهند؟ » وی همچنین با عجیب خواندن شیوه سی آی اس تصریح کرد: «من تصورم این است که این هم در ادامه همان سناریو سازی‌ها‌ی تبلیغاتی است که سازمان سیا انجام می‌دهد تا ایران را حامی تروریسم نشان دهد و به تبع آن فضاسازی‌ها‌یی که از چند ماه قبل شروع شده و نامش را بی ثبات سازی منطقه توسط ایران گذاشته‌اند، پیش بکشند و افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهند تا بگویند باید تحریم‌های ایران بیشتر شود و نیاز به برخوردهای بازدارنده وجود دارد و این قبیل ادعاها.»

در واقع امریکا حتی اگر بخواهد جریان سازی‌ها‌ی جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران در پیش‌گیرد، هرگز نمی‌تواند گزاره‌ها‌ی قبلی موجود را درخصوص ارتباط برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از جمله عربستان سعودی در حمایت از القاعده و دیگر گروه‌ها‌ی تروریستی زیر پوشش دلارهای نفتی یا قراردادهای تسلیحاتی پنهان کند. از زمان سخنرانی ترامپ که در قبال برجام راه به جایی نبرده بود، می‌شد انتشار چنین اسنادی را پیش بینی کرد اما به نظر می‌رسد سی آی‌ای حداقل این بار و در گزارش نوزده صفحه‌ای خود در خلال 470هزار سند دیگر شتاب زده و بی دقت عمل کرده است.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=88945

ش.د9603719

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات