صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۰۷۳۵۵

نحوه مقابله با حاشیه سازی ها در بحران زلزله کرمانشاه چیست؟

واکاوی چرایی و تبعات حاشیه‌سازی‌های سیاسی در بحران زلزله کرمانشاه و ایلام   
 
1ـ تفرقه مذهبی: در حالی که موکب‌های متعدد عزاداران اربعین در مسیر برگشت از اربعین با زلزله کرمانشاه روبه‌رو می‌شوند، در همانجا خدمت به مردم را بر برگشت به منزل ترجیح داده و سرگرم پخت غذای گرم برای زلزله‌زدگان و کمک به مردم می‌شوند. جریان ضد انقلاب که از همگرایی شیعه و سنی و کرد و فارس نگران است، بلافاصله خبرهای کذب و شایعات بی‌اساس منتشر می‌کند تا غیورمردان کرد را که با انقلاب اسلامی رابطه دیرینه دارند، وارد یک جنگ تفرقه‌انگیز مذهبی کند.
2ـ سرمایه اجتماعی: دانشمندان سرمایه اجتماعی را منابع و انرژی‌های نهفته در جامعه می‌دانند که سبب فعال شدن ارتباطات میان مردم می‌شود. این منابع از اعتماد، همدلی و تفاهم در ارزش‌های مشترک نشئت می‌گیرد. یکی از خصوصیات انقلاب اسلامی از میان برداشتن اختلافات و شکاف‌های قومی و نژادی بوده که سبب اعتماد و همدلی بین مردم و حاکمیت شده است؛ هنگامی که حوادثی از این قبیل روی می‌دهد، همبستگی و همگرایی نمایان‌تر می‌شود. جریان‌های ضد انقلاب با مشاهده این همبستگی همواره سعی در چیدن جورچین ناقص دارند تا ضلع گم شده را اولاً به نظام نسبت دهند و ثانیاً آن را ناشی از عدم مدیریت و ضدیت با مردم قلمداد کنند.
شبکه‌های اجتماعی در این بحران با پنهان کردن نقش نیروهای انقلابی در برخی از عرصه‌ها یا نمایش تصویری معوج به دنبال آن هستند که سرمایه اجتماعی این بحران را به مباحثی چون بی‌اعتمادی به نظام، بی‌توجهی به مردم و... ارتباط دهند.
3ـ مقابله با نیروهای مسلح: جریان ضد انقلاب که شکست‌های متعددی را از نیروهای ارتش، سپاه و بسیج در سالیان دفاع مقدس و پس از آن متحمل شده است، بحران اخیر را وسیله‌ای برای تسویه‌حساب خود قرار داده‌اند؛ در این بحران آنها با تمام توان برای اهدافی سرمایه‌گذاری کرده‌اند که امکان دستیابی به آن تاکنون وجود نداشته است؛ زیرا آنها معتقدند این تنها عرصه‌ای است که می‌توان در هم‌افزایی با آمریکا و برخی از جریان‌های داخلی، محبوبیت نیروهای نظامی ایران را به چالش کشید.
اما در تبیین راهکارهای مقابله باید گفت، جریان رسانه‌ای رسمی کشور و نیروهای مسلح باید بدون توجه به جریان‌سازی رسانه‌ای شبکه‌های عنکبوتی عمده هدف خود را خدمت به مردم قرار دهند و از جنگ روانی ایجاد شده به دست جریان ضد انقلاب ‌هراسی به خود راه ندهند؛ زیرا «از پس ظلمت دو صد خورشیدها است» و مردم خوب می‌دانند که چه کسانی به آنها کمک می‌کنند و چه کسانی در کنار گود دائم ایراد و اشکال می‌گیرند. جریان ضد انقلاب در این حادثه نیز خود را افشا خواهد کرد؛ همان‌گونه که در حوادث سوریه و عراق جریان مقاومت رشد کرد، این رفتارهای ضد انقلاب سبب رشد نسل جدیدی از مقاومت خواهد شد که بعدها توان جریان معاند نظام را به فرسایش می‌برد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات