صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۰۷۳۷۶

از نقشه عربستان تا نقش آمریکا

1ـ مصوبه جدید برای فروش هواپیما به ایران
بر اساس اعلام رسانه‌های خارجی، قانونگذاران ایالات متحده پیش‌لایحه‌ای را تصویب کردند که فروش هواپیماهای آمریکایی به ایران را تحت نظارت دقیق کنگره قرار خواهد داد. آن‌گونه که «سی‌ان‌بی‌سی» اعلام کرده است، این لایحه با ۲۵۲ رأی مثبت در مقابل ۱۶۷ رأی منفی به تصویب رسید و تمامی جمهوری‌خواهان به جز چهار نفر، به این لایحه رأی دادند. به موجب این لایحه، وزارت خزانه‌داری باید درباره خریداری هواپیماهای آمریکایی از سوی ایران و نحوه تأمین مالی فروش آنها، به کنگره گزارش دهد. در ماه دسامبر ۲۰۱۶، بوئینگ قرارداد فروش ۸۰ فروند هواپیما به ارزش 6/16 میلیارد دلار با ایران‌ایر را به امضا رسانده بود که شامل ۵۰ هواپیمای جت مسافربری بوئینگ ۷۳۷ و ۳۰ فروند هواپیمای ۷۷۷ پهن‌پیکر هستند. به موجب این قانون، وزارت خزانه‌داری باید کنگره را درباره فعالیت شرکت‌های ایرانی که هواپیما خریداری می‌کنند و همچنین تأمین مالی مورد استفاده برای قراردادها، آگاه کند.

2ـ طرح آماده عربستان برای برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی!
وزیر خارجه عربستان سعودی در مصاحبه با شبکه «فرانس 24» تصریح کرد، آمریکایی‌ها در حال رایزنی با همه طرف‌ها، از جمله عربستان و تلفیق دیدگاه‌های همه این طرف‌ها هستند و گفته‌اند، برای تدوین طرح سازش در خاورمیانه به زمان زیادی نیاز دارند. عادل الجبیر افزود: «هنوز مشخص نیست که آیا پیشنهاد‌های دولت آمریکا برای دو طرف (فلسطینی و اسرائیلی) قابل قبول است یا خیر، زیرا به عقیده من هنوز طرح آمریکا تکمیل نشده است.» الجبیر همچنین مدعی شد، در حال حاضر هیچ گونه رابطه‌ای بین عربستان و رژیم صهیونیستی وجود ندارد، با وجود اینکه نگرانی از نفوذ ایران در منطقه، نگرانی مشترکی برای هر دو طرف است. وی در عین حال تأکید کرد، ریاض نقشه راهی برای برقراری روابط دیپلماتیک کامل با اسرائیل در صورت دستیابی به توافق صلح با فلسطینیان، آماده کرده است.

3ـ اگر قدس را از دست دهیم، مدینه و مکه را هم از دست خواهیم داد
«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه طی اظهاراتی درباره اقدام اخیر آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی، گفت: «اگر قدس را از دست دهیم، مدینه را از دست خواهیم داد و اگر مدینه را از دست دهیم، مکه را از دست خواهیم داد و اگر مکه از دست رود، کعبه از دست خواهد رفت.»  وی در ادامه اظهار داشت: تصمیم اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره شهر قدس زنگ خطری برای توطئه‌های جدید علیه جهان اسلام است. اردوغان ادامه داد: اگر مسلمانان نتوانند به این اقدام پاسخ مناسبی بدهند، این توطئه‌ها بر آنها چیره خواهد شد. رئیس‌جمهور ترکیه همچنین افزود: «در صورتی که مسلمانان در مسئله قدس موفق شوند، این موفقیت یک نقطه عطفی برای همه آنها خواهد بود.»

4ـ نقش عربستان و آمریکا در مسلح کردن تروریست‌ها
به گزارش خبرگزاری آلمان، تحقیقات گروه تسلیحات جنگی (CAR) نشان می‌دهد، تسلیحات بسیار خطرناکی در دست گروه‌های تروریستی قرار دارد. در تحقیقات 200 صفحه‌ای آمده است، بیش از 30 درصد از تسلیحاتی که داعش در عراق و سوریه در اختیار دارد، ساخت کارخانه‌های بلغارستان، رومانی، مجارستان و آلمان هستند. روسیه و چین هم نیمی از سلاح‌هایی که در دست تروریست‌هاست، تولید می‌کنند. در این گزارش آمده است، بیشتر این تسلیحات از ارتش‌های سوریه و عراق دزدیده شده‌اند؛ اما در بسیاری از موارد هم عربستان سعودی و آمریکا این تسلیحات را از کشورهای اروپای شرقی خریده‌اند و در اختیار نیروهای معارض سوری گذاشته‌اند و در نهایت سلاح‌ها به دست گروه‌های تکفیری رسیده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات