صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۰۷۳۷۹

اخبار ویژه روزنامه های 25 آذر1396

کیهان

جهانگیری استعفا دهد تا اصلاح‌طلبان در سیلاب مشکلات دولت غرق نشوند
در ادامه فاصله‌گذاری‌های اصلاح‌طلبان با عملکرد ضعیف دولت، روزنامه آرمان از جهانگیری خواست از دولت کنار برود تا بتواند در انتخابات 1400 شرکت کند!
این روزنامه زنجیره‌ای می‌نویسد: سیاستمداران خوب آنهایی هستند که با رصد شرایط در زمان مقتضی دست به اقدام بزنند و در زمان دیگر دست از اقدام بردارند. به بیان دیگر سیاستمدار خوب کسی است که بداند چه زمانی از روی صندلی برخیزد. حال این شرایط برای اسحاق جهانگیری متصور است. معاون اول رئیس‌جمهور در شرایطی قرار دارد که می‌تواند با اقدامی سنجیده و به موقع آینده خود و جریان اصلاحات را رقم زند. بسیاری نیز بر این عقیده هستند که او نباید در سیلاب مشکلات دولت غرق شود و باید به آینده سیاسی خود پس از روحانی فکر کند. باید دید آقای معاون اول در آینده چه تصمیمی خواهد گرفت.
شاید خوشبین‌ترین افراد در جریان اصلاحات نیز فکر نمی‌کردند مرد شماره یک روحانی در دولت یازدهم در دولت دوازدهم از متن به حاشیه برود.
با نگاهی به عملکرد دولت در چند ماه گذشته به خوبی می‌توان دید که نقش اسحاق جهانگیری  در دولت کمرنگ شده است. البته برخی این مساله را ناشی از دیدگاه‌های متفاوت معاون اول و رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور در حوزه چینش تیم اقتصادی دولت می‌دانند. تیم اقتصادی که در دولت گذشته افرادی چون طیب‌نیا، نوبخت، سیف‌، نعمت‌زاده و زنگنه را در خود می‌دید، اکنون کرباسیان را به جای طیب‌نیا و شریعتمداری را به جای نعمت‌زاده می‌بیند و به نهاوندیان به عنوان چهره‌ای جدید در قامت معاون اقتصادی دولت می‌نگرد. از این رو شاید در نقشه کلی دولت اتفاقی رخ نداده باشد، اما این روند نشان دهنده کمرنگ‌تر شدن و محدودیت عملکردی اسحاق جهانگیری به عنوان فرمانده اقتصاد مقاومتی است. گرچه اگر نیک بنگریم موضوع فراتر از اختلافات اقتصادی است و باید در ساحت دیگری به دنبال کمرنگ شدن حضور جهانگیری بگردیم.
اصلاح‌طلبانی که مقداری آینده‌نگری می‌کنند به آینده جهانگیری پس از روحانی می‌اندیشند و در سر سودای 1400 را می‌پرورانند. در این میان حتی برخی معتقدند که جهانگیری باید از دولت خارج شود، طوری که صادق زیباکلام می‌گوید: «به نظرم جهانگیری باید کنار بکشد و خود را برای انتخابات 1400 آماده کند.» این واقعیت ماجراست که اگر جهانگیری تا پایان در دولت بماند بد و خوب دولت در همه عرصه‌ها به پای او نیز نوشته خواهد شد. از این رو با وجود برخی مشکلات مثل باقی بودن رکود، بیکاری، مشکلات موسسات مالی و اعتباری، صندوق‌های بازنشستگی و چالش وعده‌های بی‌سرانجام، جهانگیری باید به فکر آینده سیاسی خود و اصلاح‌طلبان باشد و راه مطلوبی برگزیند.

1‍400 کم است تا 1500 با روحانی!
سخنگوی دولت می‌گوید قیمت بنزین می‌تواند به بالاتر از 1500 تومان هم برسد.
به گزارش تسنیم، محمدباقر نوبخت درخصوص افزایش قیمت بنزین تا 1500 تومان گفت: در قانون بودجه سال جاری و لوایح گذشته همیشه ظرفیتی برای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در نظر گرفته می‌شود. در بودجه سال 96،  دولت اجازه دارد تا سقف 48 هزار میلیارد تومان نسبت به اصلاح قیمت حامل‌های انرژی اقدام و درآمدی کسب کند، در حال حاضر بر اساس قیمت‌های موجود چیزی حدود 32 هزار میلیارد تومان کسب کرده‌ایم.
نوبخت با اشاره به اینکه 16 هزار میلیارد تومان فاصله تا سقف تعیین شده وجود دارد، بیان داشت: با قیمت کنونی بنزین نمی‌توان به سقف برسیم، بنابراین قیمت بنزین حتی می‌تواند به عددی بالاتر از عدد مطرح شده افزایش پیدا کند.
در همین زمینه سایت خبر آن‌لاین با اشاره به شعار انتخاباتی «تا 1400 با روحانی» به مطایبه نوشت: 1400 کمه، تا 1500 با روحانی...

حرف آخر را وزارت نفت می‌زند یا توتال؟!
روزنامه وطن‌امروز نسبت به توتال‌زدگی وزارت نفت هشدار داد.
این روزنامه در یادداشتی نوشت: 17 آذرماه سال 94، رهبر انقلاب اسلامی در نامه‌ای ضمن بیان شروط نه‌گانه در قبال تصویب برجام به نکته مهمی درخصوص معادلات اقتصادی کشور در دوران پسابرجام اشاره فرمودند: «گشایش اقتصادی و بهبود معیشت و رفع معضلات کنونی جز با جدی گرفتن و پیگیری همه‌جانبه اقتصاد مقاومتی میسر نخواهد شد. امید است مراقبت شود این مقصود با جدیت تمام دنبال شود و به خصوص به تقویت تولید ملی، توجه ویژه صورت گیرد.»
یکی از تفاوت‌های بنیادین «اقتصاد مقاومتی»  و «اقتصاد وابسته به تحریم»، در نوع متغیر بودن آنهاست. اقتصاد مقاومتی بیش از آنکه متغیری وابسته به عوامل خارجی باشد، متغیری مستقل محسوب می‌شود که ریشه در توانایی داخلی و ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل موجود در عرصه اقتصاد دارد. با این حال «اقتصاد وابسته به تحریم» متغیری وابسته به اخم و لبخند دیگر بازیگران اقتصادی و سیاسی دنیا محسوب می‌شود. محصول تکیه بر «اقتصاد وابسته به تحریم»، پذیرش غیرقابل پیش‌بینی بودن اقتصاد کشور است.
سوال اصلی اینجاست: آیا در دوران پسابرجام، رویکرد دستگاه‌های اقتصادی و اجرایی کشور، مبتنی بر «اقتصاد مقاومتی» بوده یا «اقتصاد وابسته به تحریم»؟
تیرماه امسال، شاهد انعقاد قرارداد وزارت نفت با شرکت فرانسوی «توتال» بودیم. براین اساس، شرکت فرانسوی توتال سهمی 50/1 درصدی در این کنسرسیوم دارد و شرکت‌های CNPC چین و پتروپارس ایران هم به ترتیب سهمی 30 و 19/9 درصدی در آن دارند.
کارنامه غیرقابل دفاع شرکت توتال که نمونه بارز آن، خروج از صنعت نفت و گاز ایران در سال 87 ] به بهانه ریسک‌پذیری بالای سرمایه‌گذاری در ایران[ بود، در کنار انتقادات جدی و مستندی که درباره نحوه عملکرد فنی این شرکت فرانسوی در توسعه فازهای 2 و 3 پارس‌جنوبی مطرح است، جای هیچ‌گونه دفاعی را دراین‌باره برای وزارت نفت باقی نگذاشت. اما مقامات وزارت نفت و شخص آقای زنگنه، همچنان از «توتال» به عنوان اسم رمز «گذار به دوران اقتصادی جدید» یاد می‌کردند.
طی هفته‌های اخیر در حالی که کمتر از 4 ماه از انعقاد قرارداد با توتال گذشته است، مواضع قابل تاملی از سوی مسئولان این شرکت فرانسوی بیان شده است! «پاتریک پویان» مدیرعامل شرکت توتال به تازگی دفتری در واشنگتن برای هماهنگی بیشتر با سیاست‌های تحریمی آمریکا در قبال دیگر کشورها، از جمله ایران تاسیس کرده است. مدیرعامل شرکت توتال چندی پیش در بحبوحه خط و نشان کشیدن‌های ترامپ و مقامات کاخ‌سفید علیه برجام اعلام کرد: «توتال از هرگونه تحریمی که مانع فعالیت این شرکت در تهران شود، تبعیت می‌کند. تهران می‌داند اگر ما نتوانیم کار را ادامه دهیم، این به دلیل تصمیم دولت آمریکاست».
متاسفانه مواضع اخیر وزارت نفت، شخص آقای زنگنه و رسانه‌های دولتی نشان می‌دهد در معامله اقتصادی شکل گرفته، «توتال»  به متغیری مستقل و وزارت نفت ما به متغیری وابسته تبدیل شده است. به عبارت بهتر، طی 4 ماه اخیر، این مدیرعامل توتال بوده که قواعد بازی و حتی شرایط ماندن یا خروج از ایران را برای ما تعیین کرده است. واقعا جای بسی سوال است که چگونه در این شرایط، آقای زنگنه از قرارداد با توتال به عنوان قراردادی امنیت‌زا(!) یاد می‌کند. طی 4 ماه اخیر، مقامات توتال 2بار سخن از احتمال ترک ایران به میان آورده‌اند. با این حال «توتالیزه شدن» آقای وزیر و همراهان ایشان مانع از آن می‌شود که قواعد بازی توتال را «وزارت نفت» به عنوان متغیری مستقل تعیین کند. تبدیل شدن مقامات وزارت نفت کشورمان به متغیری وابسته به مواضع رسمی توتال، نه تنها با اصول اقتصاد مقاومتی و تقویت اقتصاد ملی سازگاری ندارد، بل راه را برای عهدشکنی‌های این شرکت فرانسوی در آینده باز خواهد کرد. آیا زمان آن نرسیده است که آقای زنگنه، مشی خود را دراین‌باره اصلاح کند؟

دولت به جای نابودی 800 هزار شغل از هزینه‌های گزاف خود بکاهد
یک روزنامه اصلاح‌طلب از فریبکاری و بی‌صداقتی دولت در لایحه بودجه 97 انتقاد کرد.
روزنامه تعادل درباره لایحه بودجه 97 نوشت: اینکه چهارسال افزایش تدریجی قیمت حامل‌های انرژی که در قانون پیش‌بینی شده است را اجرا نکنیم تا دوباره‌ رای بیاوریم و بعد که خیالمان راحت شد جمع آن افزایش‌ها را یک‌باره اجرا کنیم تا شوک بزرگ دیگری به پیکره نحیف اقتصاد و معیشت مردم وارد شود، یک فریبکاری مخرب است. ظاهرا دولت خوب وقتی را هم برای این شوک انتخاب کرده است، چرا که مجلس هم سال آخرش نیست و انتخابات مجلس بعد نزدیک نیست و لذا نمایندگان هم انگیزه چندانی برای مخالفت با این شوک ندارند.
ساختار بودجه‌ نشان می‌دهد که دولت هیچ عزم و اراده‌ای برای کاهش هزینه‌های گزاف خود ندارد و همه مشکلات باید به مردم تحمیل شود. به عنوان نمونه وزیر نفت همواره از پرداخت یارانه‌های نقدی گله و شکایت می‌کند اما خدا می‌داند که بر اثر سوءمدیریت و سوءتدبیر چه ریخت و پاش عظیمی در این وزارتخانه و توابع آن وجود دارد. کاهش هزینه‌ها دشوار است اما ظاهرا پاس کردن مشکلات به زمین مردم، آسان است.ادعا می‌شود، آثار تورمی این شوک قیمتی حامل‌های انرژی و آثار رکودی آن بسیار محدود است. خوب است مجلس‌نشینان اگر واقعا خود را وکیل مردم می‌دانند برای یک‌بار هم که شده حداقل در مورد میزان اثر تورمی و رکودی این اقدام از دولت تضمین بگیرند و استعفانامه دولت را وثیقه این تضمین قرار دهند.
معلوم نیست در شرایطی که قرار است، هزینه‌های مردم و تولیدکنندگان افزایش یابد و رکود تشدید شود و در حالی که بودجه‌های عمرانی (تملک دارایی‌ها سرمایه‌ای) هم کاهش یافته، چگونه دولت می‌خواهد مالیات بیشتری جمع‌آوری کند؟ گفته شده که 17 یا 18 هزار میلیارد تومان از درآمد اضافی ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی، صرف ایجاد اشتغال می‌شود. آیا دولت در ضمایم قانون بودجه برنامه روشن و تضمین شده‌ای در این رابطه ارائه کرده است؟ پیش‌بینی می‌شود که با شوک قیمتی جدید، حدود 800 هزار شغل از بین برود آیا برنامه دولت حداقل همین را جبران خواهد کرد؟ تضمین دولت چیست؟

توضیح وزارت نفت درباره یک خبر و پاسخ کیهان
روابط عمومی وزارت نفت ضمن ارسال توضیحی مفصل و بی‌ارتباط به موضوع، به خبر ویژه کیهان واکنش نشان داد.
در بخش‌هایی از این توضیح تایپی 4 صفحه‌ای آمده است:
روزنامه کیهان روز سه‌شنبه 14 آذرماه با انتشار یادداشتی با عنوان «آقای زنگنه، باور کنید توتال دوباره سر شما کلاه گذاشت» ضمن طرح ادعاهایی غیرمستند، از خداحافظی قریب‌الوقوع توتال از ایران خبر داده و خواستار شکایت ایران از توتال به منظور نگه داشتن این شرکت در ایران شده است. این درحالی است که روزنامه کیهان و برخی رسانه‌های همسو با آن از ماه‌ها قبل از انعقاد قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی با توتال بیشترین هجمه‌ها را برای امضا نشدن و نیامدن توتال ترتیب داده و پس از امضای این قرارداد نیز به صورت منظم و تقریبا هر روزه مطالبی بر ضد این قرارداد منتشر می‌کنند. هرچند بارها درباره قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی با کنسرسیوم شرکت‌های توتال، سی‌ان‌پی‌سی‌آی و پتروپارس، توضیحات مفصلی ازسوی مدیران اجرایی این پروژه وحتی وزیر محترم نفت در رسانه‌ها و نزد نهادهای ذیصلاح و مجلس شورای اسلامی ارائه شده است اما با توجه به برخی مطالب منتشره که به نظر می‌رسد ناشی از بی‌اطلاعی نویسنده نسبت به موضوع قرارداد و سازوکارهای قراردادهای بین‌المللی است تکرار پاره‌ای توضیحات را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.
همکاری شرکت توتال درپارس جنوبی با امضای قرارداد توسعه فازهای 2 و 3 پارس جنوبی در 25 مهر 1377 آغاز شد. در این قرارداد نیز شرکت توتال در کنسرسیومی به اتفاق گازپروم روسیه و پتروناس مالزی ظرف 52 ماه مطابق قرارداد، بدون تاخیر و بدقولی توانست نخستین برداشت ایران از میدان مشترک پارس جنوبی را در بهمن ماه 1381 محقق کند. هم‌اکنون و در سایه برجام و خروج پرونده هسته‌ای ایران از شورای امنیت سازمان ملل، بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی ازجمله توتال برای از سرگیری همکاری جلو آمده و تحت قراردادهای جدید نفتی و با ارائه تعهد برای مسئولیت‌پذیری بلندمدت، کار خود را با امضای قراردادی برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی در 12 تیرماه امسال از سر گرفت. این طرح با هدف تولید حداکثری و پایدار روزانه 2 میلیارد فوت مکعب (برابر با حدود 56 میلیون مترمکعب) گاز غنی ترش از منابع بخش فراساحل فاز 11 میدان گازی مشترک پارس جنوبی و انتقال آن به خشکی اجرا می‌شود. در قرارداد تصریح شده است که مالکیت مخزن، هیدروکربورها استخراج شده و تاسیسات، همگی از ابتدا تا انتها متعلق به شرکت ملی نفت ایران (ازطرف جمهوری اسلامی ایران) است.
روابط عمومی وزارت نفت می‌افزاید: برآوردهزینه مستقیم این طرح 4879 میلیون دلار است. در این قرارداد طرف دوم (مشارکت توتال و همکاران) موظف به تامین کلیه منابع مالی موردنیاز (اعم از مستقیم و غیرمستقیم) برای اجرای پروژه است و شرکت ملی نفت ایران تا پیش از آغاز تولید از میدان هیچ مبلغی به طرف دوم پرداخت نخواهد کرد. شروع بازپرداخت به پیمانکار نیز تنها منوط به آغاز تولید از میدان و از محل بخشی از تولید آن است.
همانطور که به روشنی در قرارداد مشخص شده است، نه کلاهی برداشته شده ونه کلاهی بر سر کسی گذاشته شده است. توتال و اعضای کنسرسیوم برای کسب سود از این همکاری ملزم به اجرای تعهداتشان هستند و شرایط فورس ماژور و نحوه مدیریت آن نیز کاملا پیش‌بینی شده است. البته امروز به لطف نعمت امنیت پایدار جمهوری اسلامی، تدابیر دولتمردان و پشتیبانی ملت ظفرمند ایران، شرایط مساعد برای فعالیت‌های بین‌المللی وجذب دانش روز و سرمایه خارجی در کشور فراهم شده و کارها مطابق روال انجام می‌شود و نگرانی بابت تحقق شروط بند فورس ماژور وجود ندارد. حالا چرا برخی که مقوله امنیت ملی برای آنها در حکم کارتی برای بازی‌های گاه و بیگاه است و دوست دارند شرایط کشور را فورس‌ماژور نشان دهند و منتظرند که طرف‌های قراردادی هرچه زودتر ایران را ترک کنند پرسش مقدری است که البته یافتن پاسخ آن چندان دشوار نیست. اینکه عده‌ای انتظار دارند توتال تنها ظرف چهار ماه پس از قرارداد به تعهدات 20 سال آینده خود عمل کند اگر بهانه‌جویی نباشد دست‌کم نشان‌دهنده ناآگاهی آنها از روند اجرای پروژه است.
در پایان این توضیح آمده است: هرچند که به نظر می‌رسد برخی‌ها سخت در انتظار و آرزوی به بن‌بست رسیدن هر قراردادی میان ایران و کشورهای غربی‌اند تا جشن و شادمانی به راه اندازند، اما برخلاف آنها که خود را مستحق می‌دانند تا دیگران را متهم به «وابستگی» کنند، روا نمی‌دانیم به همراهی و مشابهت رفتاری با دشمنان خارجی متهمشان کنیم که این روزها تمام توان خود را برای انزوای بین‌المللی ایران به کار گرفته‌اند. آن طور که روزنامه کیهان خطاب قرار می‌دهد، «مسئولان ساختمان طالقانی و پاستورنشینان» وابستگی به توتال ندارند اما تمام هم و غمشان توسعه کشور، صیانت از ثروت ملی در میدان‌های مشترک نفت و گاز و ایجاد کار و اشتغال برای مردم کشور است و در این راه ترسی از شنیدن سرزنش در سایه‌نشستگان ندارند.
کیهان: درباره این توضیح طولانی و بی‌ارتباط به خبر روزنامه باید خاطرنشان کرد: مضمون خبر کیهان، صریح سخنان مدیر توتال در مصاحبه با  سی‌ان‌ان بوده مبنی بر اینکه «اگر نتوانیم قرارداد را در چارچوب قانونی پیش ببریم و به دلیل تغییر قوانین مربوط به تحریم‌ها چنین چیزی امکان‌پذیر نباشد، باید قرارداد را بازبینی کرد.»
وی در ادامه علت این تغییر موضع را هم آشکار کرد و گفت: «ما در آمریکا کار می کنیم و در آنجا دارایی داریم، به تازگی دراین کشور دارایی‌هایمان را زیاد کردیم.»
این عبارت‌ها صریح است و روابط عمومی وزارت نفت به جای در باغ سبز نشان دادن به افکار عمومی و مجادله با کیهان، باید این قبیل خبرها را با ترجمه صحیح در اختیار مدیران مافوق قرار دهند تا بیش از آن که توتال برای دومین بار کلاهبرداری و بدعهدی کند، چاره‌جویی کنند.
ادبیات «شیرین‌کننده» روابط عمومی وزارت نفت درباره قرارداد توتال و مزایای آن درحالی است که از یک سو توتال در گذشته بدعهدی کرده و ازطرف دیگر تصریح دارد که درصورت تشدید فشار آمریکا، از ایران خواهد رفت. این درحالی است که توتال در سمت قطر مشغول برداشت پرسرعت از مخزن مشترک با ایران است و به اطلاعات ذی‌قیمت طرف ایرانی نیاز دارد. اما عجیب این است که روابط عمومی وزارت نفت نه آن بدعهدی گذشته را به یاد می‌آورد و نه می‌خواهد اظهارات صریح اخیر مدیر توتال را بشنود و ببیند.

خراسان

صدای اعتراض برخی دولتی ها هم به بودجه 97 بلند شد
بر اساس برخی نامه نگاری های صورت گرفته میان مدیران میانی با اعضای کابینه، مشخص شده بخشی از ادارات و سازمان های دولتی از نحوه تخصیص اعتبارات مربوط به خود در لایحه بودجه سال 1397، پس از تقدیم آن توسط رئیس جمهور به مجلس مطلع شده اند که  علاوه بر کاهش بودجه های پژوهشی، کسری اعتبارات تملک دارایی ها با توجه به وضعیت نابه سامان و فرسودگی برخی زیرساخت ها، مشکلات مختلفی را برای دستگاه های مربوطه ایجاد خواهد کرد.


دستور دولت برای مجازات صدور گواهی نامه غیرواقعی برای کارمندان
طبق بخشنامه روزهای اخیر یک نهاد مسئول در دولت به همه سازمان ها و ادارات دولتی، تاکید شده است در صورتی که مشخص شود موسسات مورد تایید دولت که مجری برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی برای کارکنان هستند، به صدور گواهی خلاف، مبنی بر شرکت افراد در دوره های آموزشی و صدور گواهی نامه برای کارمندان بدون شرکت در دوره مذکور یا آزمون های پایان دوره آن اقدام می کنند، برای ابطال گواهی نامه صلاحیت این موسسات اقدام خواهد شد.

ایران

اعتراف شاهد دادگاه ضراب به دریافت پول از «اف‌بی‌آی»
روزنامه «ینی شفق» اعلام کرد که «حسین کورکماز» از شاهدان دادگاه رضا ضراب تاجر ایرانی تبار ترکیه‌ای در نیویورک، به دریافت 50 هزار دلار از پلیس فدرال امریکا (اف بی آی) برای ادای شهادت اعتراف کرده است. به گزارش ایرنا،   حسین کورکماز درباره نحوه گذران زندگی بدون کار کردن و میزان کمک مالی امریکا اعلام کرد: از دادستانی نیویورک در مجموع 900 دلار و از پلیس اف بی آی 50 هزار دلار کمک مالی دریافت کرده است. کورکماز همچنین به فراهم کردن منزل محل اقامت و پرداخت هزینه اجاره آن از سوی دادستانی نیز اشاره کرده است.

 تصویب طرح ممنوعیت فروش هواپیما به ایران در کنگره
مجلس نمایندگان امریکا طرحی را مبنی بر ممنوعیت فروش هواپیما به ایران با 252 رأی مثبت و 167 رأی منفی به تصویب رساند.
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری هیل، این طرح در صورتی که
به تصویب سنا برسد و ترامپ نیز آن را وتو نکند، به قانون تبدیل می‌شود. ایران بر اساس برجام، توافق‌هایی را برای خرید هواپیما با بوئینگ و ایرباس به امضا رسانده است. المانیتور در این باره نوشت: طرح صراحتاً فروش هواپیماهای مسافربری به ایران را ممنوع نمی‌کند اما می‌تواند به‌صورت بالقوه، تمایل وزارت خزانه‌داری جهت دادن مجوز فروش هواپیما به ایران را متوقف کند. .به  گزارش عصر ایران، المانتیور تأکید کرد: این طرح وزارت خزانه‌داری امریکا را مجبور می‌کند تا به کنگره اطمینان دهد که مجوز فروش هواپیمای مسافربری به ایران، خطر پولشویی یا تروریسم ندارد. وزارت خزانه‌داری امریکا همچنین باید تأیید کند که فروش هواپیما به ایران، منفعتی به اشخاص ایرانی تحت تحریم‌های امریکا نرساند.

دروغ‌پردازی روزنامه صهیونیستی درباره درخواست پارلمان اروپا از ایران
در حالی که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای بر ضرورت اجرای برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت تأکید کرد، روزنامه صهیونیستی «اورشلیم پست» در گزارشی جهت دار و تحریف‌آمیز مدعی شد که پارلمان اروپا از ایران خواسته برنامه موشکی بالستیک خود را متوقف کند. به گزارش ایران آنلاین، پارلمان اروپا روز پنجشنبه در قطعنامه مربوط به گزارش سالانه اجرای سیاست مشترک خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا  از اجرای موفق برجام استقبال کرد.  در ادامه این قطعنامه با  ادعای «خطر (ریسک) امنیتی ناشی از برنامه موشک بالستیک ایران»، آمده است: پارلمان اروپا اجرای کامل قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که از ایران می‌خواهد فعالیت‌های مرتبط با موشک بالستیک قادر به حمل سلاح هسته‌ای انجام ندهد، را مورد تأکید قرار می‌دهد.
با این حال روزنامه صهیونیستی اورشلیم پست که سابقه جوسازی‌های مداوم علیه برنامه موشکی ایران را دارد، در خبری تحریف شده تیتر زد که «پارلمان اروپا از تهران خواست به برنامه موشک بالستیک خود پایان دهد».

آرمان

اولویت اول جریان اصلاحات

سخنگو و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران گفت: اولویت اول جریان اصلاحات درس گرفتن از گذشته و پرهیز جدی از اختلاف است. سیدحسین مرعشی افزود: امروز درعرصه سیاسی ایران، حمایت از روحانی به عنوان نماینده جبهه میانه‌رو و اصلاحات، بسیار اهمیت دارد. وی تصریح کرد: باید حواسمان باشد که قرار نیست با برگزاری یکی دو انتخابات همه مشکلات برطرف شود، بلکه باید صبر و ایستادگی داشته باشیم و در صحنه بمانیم تا به تدریج بتوانیم سیاست‌ها را اصلاح کرده و در سایه نظام اسلامی مشکلات کشور در همه ابعاد برطرف شود.

هشدار «لاوروف» درباره شکست «برجام»

وزیر خارجه روسیه هشدار داد حالا که پای مذاکره با کره شمالی در میان است، شکست احتمالی توافق هسته‎ای ایران، سیگنال‎های بدی را به پیونگ یانگ ارسال می‎کند. «سرگئی لاوروف» می‌گوید شکست احتمالی توافق هسته‌ای ایران، وقتی پای حل مسئله کره شمالی به میان بیاید، سیگنال‌های غلطی را به طرف مقابل مخابره خواهد کرد.وی در عین‌حال هشدار داد: هرگونه تلاش در راستای تحریک کره شمالی برای پذیرش سناریوی جنگ، به فاجعه منجر خواهد شد. گفتنی است وزارت خارجه آمریکا پیشنهاد مذاکره مستقیم و بدون پیش‌شرط با کره شمالی را مطرح کرده است.

اوضاع فعلی اقامه نماز در شأن نظام نیست

رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه اوضاع فعلی اقامه نماز در شأن نظام نیست گفت: شهرک‌های مسکونی بسیاری مسجد ندارند؛ کارهای زیادی در مورد اقامه نماز به زمین مانده، فعالیت خوبی برای ترویج نماز نشده است. محسن قرائتی افزود: مسئولان برای ساخت مسجد در شهرک‌ها حرکت و هزینه کنند، اگر اینجا سرمایه‌گذاری نکنیم، مجبوریم در جای دیگر دو برابر هزینه کنیم. وی با تاکید بر اینکه نماز همگانی است و باید برای تبلیغ نماز همه به میدان بیایند اظهار داشت: برای برگزاری بهتر اقامه نماز همه مسئولان از خودشان شروع کنند؛ اگر مسئولان به اقامه نماز اهمیت دهند، زیر دستان آن‌ها هم توجه خواهند کرد

مشکل وجود بی‌عدالتی است

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه بی‌عدالتی در همه بخش‌ها وجود دارد، گفت: سال‌هاست در حال نگارش قانون هستیم، اگر حرف درست قانون شود و به خوبی هم اجرا شود مشکلی باقی نمی‌ماند، اما وقتی قانونی پس از شش روز نقض می‌شود حتما در جایی ایرادی وجود دارد. مسعود پزشکیان در همایش مجلس و نقش قانون در توسعه ملی، اظهار کرد: در خارج از کشور موفق بودیم، در زمانی که عراق با پشتوانه کشورهای استکباری به کشور ما حمله کرد در برابر او پیروز شدیم، چون مردم از همه چیز خود برای حفظ کشور گذشتند، اما واقعیت این است که در داخل کشور نتوانستیم آنچه شهدا و رهبری از ما خواستند را برآورده کنیم. وی تصریح کرد: مشکل وجود بی‌عدالتی در همه بخش‌هاست، منتظر ظهور امام زمان(عج) هستیم تا بین ما عدالت را برقرار کند، اما متاسفانه سایه بزرگ بی‌عدالتی در همه بخش‌ها گسترده شده است.

افزایش صدور روادید انگلستان در تهران

برخی از ایرانیانی که برای اخذ ویزا به دفتر صدور ویزای انگلستان در تهران مراجعه کرده اند، معتقد هستند که در روزهای اخیر تعداد ویزاهای صادر شده از سوی این سفارت افزایش قابل ملاحظه ای داشته است. ایسنا نوشت؛ بنابر اظهارات شهروندان کشورمان، متقاضیانی که قبل از این نتوانسته بودند برای انجام مصاحبه در تهران جهت اخذ ویزا وقت بگیرند، و یا مکان مصاحبه آنها در کشور دیگری از جمله دبی در امارات و یا استانبول ترکیه تنظیم شده بود، با روند جدید توانسته اند مکان مصاحبه خود را به تهران منتقل کنند. گفته می شود که سفارت انگلستان در تهران برای انجام مصاحبه با درخواست کنندگان ویزا سهمیه مشخصی را در اختیار دارد که معمولا این سهمیه به سرعت و با ارائه درخواست‌های اولیه تکمیل می شود و درخواست های جدید برای وقت صدور ویزا فقط در کشورهای دیگر امکان پذیر خواهد بود. افزایش صدور ویزا در روزهای اخیر در سفارت انگلیس در تهران از سوی سفارت کشورمان در لندن هم تایید شده است.

جزئیات حرف‌های عجیب احمدی‌نژاد با شمخانی

«احسان گل محمدی» فعال رسانه ای اصولگرا از جدیدترین جزییات از صحبت‌های عجیب احمدی‌نژاد با شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی، درباره فرزند رئیس قوه قضائیه خبر داد. وی در یادداشت تلگرامی خود نوشت: ...محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور پیشین در صندلی سوم سمت راست میز کنفرانس می‌نشیند بعد از مجتهد شبستری و قبل از امیر دریابان علی شمخانی؛ بعد از شمخانی آیت ا... امینی نجف آبادی می‌نشیند و در صندلی ششم نیز احمد توکلی عضو جدید مجمع می‌نشیند. آیت‌ا... هاشمی شاهرودی به عنوان رئیس مجمع رسمی بودن جلسه را اعلام می‌کند و جلسه آغاز می‌شود. در این جلسه احمد توکلی که به فاصله دو صندلی با محمود احمدی‌نژاد نشسته بود رو به او می‌کند و می‌گوید: شما به چه دلیلی دو قوه نظام را زیر سؤال بردید؟ احمدی‌نژاد لبخند می‌زند و اینگونه پاسخ می‌دهد: جلسه را ادامه دهید. اما این پایان حاشیه‌های جلسه فوق نبود؛ در بخش دیگری از جلسه محمود احمدی‌نژاد به علی شمخانی که در کنار او نشسته بود می‌گوید: از ... چه خبر؟ شمخانی در پاسخ به او می‌گوید: این ماجرا از اساس دروغ بود. احمدی‌نژاد در واکنش به این جمله دبیر شورای عالی امنیت به او می‌گوید: شما مطلع نیستید!؛ «رئیس جمهور پیشین» در ادامه گفت‌وگوی خود با «علی شمخانی» ادعا می‌کند که حتی آدرس دقیق محل بازداشت ... را می‌داند! احمدی‌نژاد ادعا می‌کند آدرس محل بازداشت فردی را دارد که همه نهادهای امنیتی می‌گویند او بازداشت نشده است؛ «خرقه» که قابل نیست؛ پیشنهاد می‌دهم آدرس دقیق مورد اشاره را در کانال دولت بهار اعلام کنند؛ امیدوارم این داستان مانند ماجرای لیست مفسدان اقتصادی که در کل دو دوره ریاست جمهوری اش ادعا میکرد در جیبش است و ملت ۸ سال منتظر بودند تا دربیاورد {از جیباش} نشود!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات