تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۰۷۳۸۸
محمدجواد لاریجانی از ضرورت نواصول‌گرایی می‌گوید

پیرمردها بازنشسته شوند

(روزنامه صبح نو ـ 1396/06/26 ـ شماره 318 ـ صفحه 2)

پس از انتخابات ریاست جمهوری موضوع ضرورت بازنگری در جبهه اصول‌گرایی مطرح شد. نخستین فردی که این مساله را مطرح ساخت، دکترمحمدباقر قالیباف بود. قالیباف در طرح خود ابراز کرد که باید ساختارهای تصمیم‌گیری در جریان اصول‌گرایی به‌روز شوند و جوانان در مسیر تصمیم‌گیری‌ها نقش تعیین‌کننده ایفا کنند.

پس از این اظهارات، نظرات جست و گریخته‌ای مطرح شد. حتی بسیاری از جریانات اصول‌گرایی نظیر جبهه پیروان و جامعه روحانیت مبارز در جهت نوسازی تشکیلاتی، دست به تغییرات درون سازمانی زدند.

روز گذشته 25 شهریور آقای محمد‌جواد لاریجانی رییس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در گفت‌وگوی بلندبالایی با خبرگزاری تسنیم، درباره جریان اصول‌گرایی سخن گفت. وی با خوب ارزیابی کردن فعالیت اصول‌گرایان در انتخابات گفت: «آنها (اصول‌گرایان) با هم جمع شدند و یک کاندیدا داشتند و در مناظرات هم خوب بودند؛ لذا رفتار جناح مقابل آقای روحانی هم قابل توجه بود.

16-15 میلیون هم رأی آوردند، گرچه رأی اکثریت را نیاوردند اما بُرد و باخت مساله‌ای است که همیشه وجود دارد. مساله دیگر، رفتار و نحوه عمل است که نشان می‌دهد جناح اصول‌گرا با همه تعدد و تشعبی که دارند، زمینه سازمان یافتن خوبی دارند.»

وی در ادامه بحث خود به موضوع ضرورت لزوم توجه به جوان‌گرایی در جبهه اصول‌گرایی اشاره کرد و گفت: «نخستین نتیجه‌ای که جناح اصول‌گرا باید بگیرد این است که اصول‌گرایان باید روی آن معدن اصلی که نیروها و رویش‌های جوان این جریان هستند، سرمایه‌گذاری وسیع‌تری کنند. نباید مکانیزم‌های قدیمی و نیروهای پیرمرد مثل بنده، میدان‌دار این بحث شوند.»

لاریجانی با اشاره به لزوم شفاف شدن سازوکار اصول‌گرایان برای انتخابات 1400 اظهار کرد: «از جوانان نترسیم و به آنها میدان بدهیم تا وارد عرصه شوند. جوانان هم باید توجه کنند که تجربه خیلی مهم است. بنابراین ان‌شاءالله در دوره بعد و در سال 1400 سازمان‌پذیری نیروهای اصول گرا کاملاً روشن شود و باید میدان را برای گفتمان بسیار مدرن اصول‌گرایانه با نیروهای میدان‌دار جوان باز کنیم.»

وی در ادامه اظهارات خود مشخصاً درباره ایده «نواصول‌گرایی» گفت: «اکنون نیروهای اصول‌گرا سرمایه عظیمی از افراد هستند که تحصیلات بسیار عالی دارند. دانشمندان بسیار فرهیخته‌ای در بین آنها وجود دارند و این حجم از نیروهای تحصیلکرده و فرهیخته در هیچ جناحی در ایران نیست. منتها اینها باید متشکل شوند و یک گفتمان بسیار مدرن مبتنی بر عقلانیت اسلامی داشته باشیم.»

لاریجانی همچنین با بیان اینکه اصول‌گرایی براساس اعتقاد به تجربه بزرگ ملی ما یعنی بنای یک نظام مدنی- سیاسی جامع براساس عقلانیت اسلامی استوار شده است تصریح کرد: «نوگرایی اصول گرایان، باید نیروهای متدین، تحصیلکرده و انقلابی را که همه از رویش‌های امروزین انقلاب هستند، مرکز توجه قرار دهد و البته از این پایگاه مخاطب خود را تمام ملت قرار دهد و برای همه آحاد ملت از هر گرایشی حرفی شنیدنی و فکری قابل توجه داشته باشد.»

آنچه جواد لاریجانی از آن به‌عنوان نوگرایی در جبهه اصول‌گرایی یاد کرده، برداشتی جدید از اصول و مبانی انقلابی به‌واسطه به کارگیری نیروهای جوان و تازه‌نفس در این جبهه است. نظری که در ایام پس از انتخابات با تواتر و بسامد بیشتری از سوی چهره‌های سیاسی اصول‌گرا مطرح شده است.

یکی از بهانه‌های شکل‌گیری جبهه مردمی نیروهای انقلاب در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 96، توجه به اصل تصمیم‌گیری از پایین بدنه جریان اصول‌گرایی به سمت بالا بود. به بیان بهتر فعالان جریان اصول‌گرایی برای شیشه‌ای کردن اتاق‌های تصمیم‌گیری و منحل شدن محافل چند نفره، دست به تشکیل جبهه مردمی زدند.

با همه این هم و غم‌ها اما این جبهه در رسیدن به هدف خود توفیق چندانی به دست نیاورد. یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت جبهه مردمی، گرفتار شدن در همان معضلی بود که اساساً برای آن شکل گرفته بود؛ یعنی تصمیم‌گیری پشت درهای بسته.

باید دید در دوره جدید فعالیت‌های جبهه اصول گرایی تا چه حد می‌توانیم شاهد جوان‌گرایی و تغییر اساسی و بنیادی در ساز کارهای تصمیم گیری در این جبهه باشیم.

http://sobhe-no.ir/newspaper/318/2/12317

ش.د9603767

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات