تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۰۷۴۰۸
عبور از توافق هسته‌ای و تمركز روی مجموعه گسترده‌تر تهدیدات ایران

تيلرسون: برجام ديگر مرکز ثقل سياست آمريکا نيست

(روزنامه جوان - 1396/09/09 - شماره 5248 - صفحه 1)

وزیر خارجه امریكا از شركای اروپایی واشنگتن خواسته كه برای رویارویی با تهدید ایران، به امریكا ملحق شوند. ركس تیلرسون برای جلب اروپاییان وعده كرده كه امریكا دیگر قصد ندارد مثل قبل روی اینكه توافق هسته‌ای با ایران مفید است یا مضر، متمركز بماند و با عبور از این مسئله، به دنبال تمرکز روی «مقابله با مجموعه تهدیدات ایران‌» است.

به گزارش جوان، توافق هسته‌ای با ایران، ظاهراً برای دولت امریكا به پیچ هرزی تبدیل شده كه هر چه آن را می‌چرخاند، نه خود محكم می‌شود و نه پیوند‌های واشنگتن با شركای اروپایی را سفت می‌كند‌.

حالا دیگر موشه یعلون، وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی هم می‌گوید كه دیگر نباید توافق هسته‌ای با ایران را‌ «نبش قبر» ‌كرد‌، چراکه به گفته او «بدون انجام این كار هم می‌توان فشار‌‌ها را بر ایران افزایش داد.» بر اساس گزارش جروزالم‌پست‌، یعلون روز چهار‌‌شنبه از ترامپ خواسته كه به جای تمركز روی برجام‌ «بر فشار بر ایران برای کاهش اقدامات تروریستی این کشور در منطقه تمرکز کند‌»، چون كه به گفته او تنها سود تلاش برای مذاكره مجدد بر سر برجام‌ «ایجاد اختلاف میان امریکا و دیگر اعضای برجام‌» است.

حساسیت‌‌ها بر سر موضع دولت امریكا درباره برجام آنقدر زیاد شده كه یك منبع دیپلماتیك به سی ان ان خبر داده كه انگلیس، آلمان و فرانسه تیمی مشترک برای حفظ برجام تشكیل داده‌اند و همین تیم هم قرار است در روزهای آینده، برای اعمال فشار بر مقام‌های امریکایی جهت حفظ برجام، بدون دعوت به واشنگتن سفر کنند. اعضای این تیم روزهای پنج‌‌شنبه و جمعه با نمایندگان کنگره امریکا و مقام‌های وزارت‌خارجه و کاخ سفید دیدار خواهند کرد.

تحت چنین شرایطی، به نظر می‌رسد حتی داخل تیم سیاست خارجی ترامپ نیز یك دیدگاه اجماعی در حال شكل گرفتن است كه امریكا باید برجام را به همین وضعی كه هست ر‌‌ها كند، وضعیتی كه پیش از این روزنامه جوان برای آن تعبیر «حیات نباتی» را به كار گرفت.

پیش از این، اواسط مهر ماه برخی مقام‌های امریكایی گفته بودند كه ركس تیلرسون در لابی با كنگره امریكا قصد دارد قانون مصوب كنگره در مورد برجام را اصلاح و از این طریق، نقش رئیس‌جمهور در تأیید یا رد برجام را از بین ببرد؛ رویكردی كه زمینه‌ای فراهم می‌كند تا امریکا در برجام باقی بماند ولی دولت ترامپ مجبور نباشد هر 90 روز یك بار پایبندی ایران را به برجام تأیید كند. ركس تیلرسون همان موقع در گفت‌وگو با نیویوركر گفته بود كه از نظر او، «هرچند توافق هسته‌ای تمامی مسائل در روابط ایران و امریکا را پوشش نمی‌دهد، اما ارزش حفظ کردن دارد.‌» تیلرسون حالا هم در مركز ویلسون سخنانی گفته كه نشان می‌دهد دولت ترامپ نیز در حال عبور كردن از برجام است. او می‌گوید:‌ «برجام دیگر تنها مرکز ثقل سیاست ایالات متحده در قبال ایران نیست. ایالات متحده متعهد به مقابله با مجموعه تهدیدات ایران است.»

‌تیلرسون از شرکای اروپایی امریكا خواسته كه برای «مقابله با مجموعه رفتارهای مخرب ایران‌» به امریكا ملحق شوند و برای جلب نظر آنها‌، همان ادبیات حقوق بشری را به كار گرفته كه در میان دولت‌های اروپایی طرفدارانی قابل توجه دارد: «رژیم ایران مخالف اصول غربی است و آزادی‌های فردی، مذهبی و اجتماعی را سرکوب می‌کند.» ‌

تیلرسون خطاب به اروپایی‌‌ها می‌گوید:‌ «با تصمیم اخیر رئیس‌جمهور درباره سیاست واشنگتن در قبال ایران آنچه امریکا و اروپا را در کنار هم قرار می‌دهد، بیش از آن چیزی است که ما را از هم جدا می‌کند.» ‌او سپس افزوده است: «نه ایالات متحده و نه اروپا نمی‌خواهند شکل‌گیری تهدید اتمی دیگری مشابه کره‌شمالی را شاهد باشند. هیچ کدام از ما با تلاش‌های ایران برای رسیدن به هژمونی در خلیج فارس از طریق حمایت از تروریسم و شبه‌نظامیان در میدان در عراق و سوریه و برنامه فعال موشک‌های بالستیک، کنار نمی‌آییم.» ‌وزیر خارجه امریكا، روسیه و تركیه را نیز خطاب قرار داده، دوكشوری كه هفته قبل رؤسای جمهور آنها در سوچی در كنار رئیس‌جمهور ایران‌، درباره آینده سوریه به توافق رسیدند.‌ « می‌دانیم که ترکیه به دلیل نزدیکی جغرافیایی، نمی‌تواند ایران را نادیده بگیرد اما از ترکیه می‌خواهیم به عنوان یک شریک عضو ناتو، دفاع جمعی از متحدانش در ناتو را در اولویت بالاتری قرار دهد.» وزیر خارجه امریکا افزود: «ایران و روسیه نمی‌توانند منافع اقتصادی و سیاسی‌ای را که عضویت در جامعه ملل غربی به مردم ترکیه ارائه می‌کند، فراهم کنند.»

http://www.Javann.ir/883456

ش.د9603630

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات