صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۰۷۴۲۴

از بازنده بزرگ تا ادعای حیرت‌آور

1ـ محمد‌بن‌سلمان بزرگ‌ترین بازنده خاورمیانه است
پاتریک کاکبرن، نویسنده و تحلیلگر ارشد انگلیسی در یادداشتی با انتقاد از «اقدامات غیرعاقلانه» محمدبن‌سلمان، در تضعیف جایگاه عربستان سعودی، در «ایندیپندنت» نوشت: «محمدبن‌سلمانِ سعودی، بدون تردید مرد سال خاورمیانه است اما منشأ تأثیر بزرگ او بیشتر از شکست‌هایش است تا از پیروزی‌هایش. او متهم شده که در هموار کردن راهش برای تخت سلطنت، به روش ماکیاولی مخالفان خود در داخل و خارج از خانواده پادشاهی را حذف کرده است؛ اما وقتی موضوع جایگاه عربستان سعودی در جهان مطرح می‌شود، سوءمحاسبات او نشانه کمی از مانورهای زیرکانه ماکیاولی دارد و آدم را بیشتر به یاد نشانه‌های اشتباهات و ناکامی‌های خجالت‌بار سربازرس کلوز (شخصیتی در مجموعه «پلنگ صورتی» که به اشتباهات و گاف‌های احمقانه معروف است) می‌اندازد. وی در ادامه می‌نویسد: «اکنون عربستان سعودی وارد منازعات و تخاصم‌هایی می‌شود که اصلاً نمی‌داند چطور آنها را پایان دهد.»

2‌ـ طبقه متوسط به تدریج فقیرتر شده است
مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور در اختتامیه دومین نشست اقتصاد ایران با اشاره به موضوع دهک‌ها در جامعه، اظهار داشت: روند آمارها و گزارش‌ها نشان می‌دهد، بخش متوسط جامعه به تدریج فقیرتر شده و دهک‌های متوسط به طور میانگین 50 درصد سطح‌شان به هم نزدیک شده است. وی با اشاره به موضوع حذف یارانه‌ها، افزود: دهک‌های میانی به قدری نزدیک هستند که اگر مثلاً یارانه دهک ششم قطع شود، جای آنها جابه‌جا شده و دو دهک پایین می‌افتد. فقط دهک دهم نسبت به دهک اول فاصله زیادی دارد. نیلی افزود: اگر به جای دهک، جمعیت را به شکل صدک‌ها بررسی کنیم، نشان می‌دهد صدک صدم و اول با هم خیلی فاصله دارند و 86 برابر است. توزیع درآمد صدک‌های وسط خوب و نسبتاً برابر است و فقط اول و آخر توازن ندارند.

3‌ـ ادعای حیرت‌آور کارشناس سعودی درباره قدس
«عبدالحمید حکیم» رئیس مرکز تحقیقات خاورمیانه جده در گفت‌وگو با شبکه‌ ماهواره‌ای «الحره» درباره حوادث اخیر در فلسطین گفت: «تصمیم «دونالد ترامپ»‌ رئیس‌جمهوری آمریکا در تعیین قدس به پایتختی اسرائیل شوک مثبتی در روند گفت‌وگوهای سازش اعراب با اسرائیل ایجاد کرده است.» وی افزود: «ما عرب‌ها باید این نکته را بدانیم، بفهمیم و آن را به رسمیت بشناسیم که قدس نماد دینی یهودیان است و قداستش برای آنها همانند قداست مکه و مدینه برای مسلمانان است.» این کارشناس سعودی همچنین از عرب‌ها خواست خود را از میراث ناصریسیم (جمال عبدالناصر، رئیس‌جمهور اسبق مصر) و اسلام سیاسی خواه سنی و خواه شیعی که صرفاً برای منافع سیاسی ایجاد شده و دشمنی یهود و انکار حق تاریخی آنها در منطقه آزاد کنند.

4‌ـ آمریکا باید رفتار خود را تغییر دهد
سردار سیدمسعود جزایری، معاون ستادکل نیروهای مسلح در واکنش به سخنان نیکی‌هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل درباره شلیک موشک‌های یمن به ریاض و اینکه این موشک‌ها ساخت ایران بوده است، اظهار داشت: اظهارات این فرد را به حساب بی‌اطلاعی و عدم درک او از مسائل نظامی و تسلیحاتی بگذارید. وی افزود: چنانچه آمریکایی‌ها از سطح توان بالای فناوری موشکی یمن اطلاع داشتند، از بیان چنین اظهارات مضحکی خودداری می‌کردند. سردار جزایری تأکید کرد: آمریکا توان اجماع‌سازی علیه جمهوری اسلامی ایران و مقاومت را ندارد، بنابراین تنها راه برون‌رفت این کشور از دشواری‌هایی که در آن گرفتار شده است، تغییر رفتار جدی و توقف اقدامات جنگ‌طلبانه و جنایتکارانه‌اش در اقصی نقاط جهان است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات