تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۰۷۴۳۴
پوتين، روحاني و اردوغان درباره آينده سوريه گفت‌وگو كردند

جنگ و اينك صلح

(روزنامه شرق – 1396/09/02 – شماره 3018 – صفحه 2)

نشست يک‌روزه حسن روحاني، رجب‌ طيب اردوغان و ولاديمير پوتين، رؤساي‌جمهوري سه کشور ايران، ترکيه و روسيه عصر روز گذشته در شهر «سوچي» به پايان رسيد؛ شهري تفريحي که اين روزها به پايگاه ديپلماسي در روسيه بدل شده است و در اين شهر درباره «سرنوشت و آينده صلح در سوريه» رايزني مي‌شود. حسن روحاني، رئيس‌جمهوري ايران، پيش از سفر به روسيه و شرکت در اجلاس آينده سوريه، گفته است: «تصرف ابوکمال به معناي آن نيست که مسئله داعش در منطقه تمام شده باشد». روحاني پيش از سفر به سوچي براي شرکت در اين اجلاس با حضور رؤساي جمهوري روسيه و ترکيه گفت: «اين پيروزي معنايش آن نيست که مسئله تروريسم و داعش در منطقه تمام شده است؛ اما پايه‌هاي اينها فروريخته است. اينها ديگر سرزميني ندارند که مدعي شوند دنبال حکومت در منطقه هستند؛ اما به صورت گروه‌هاي کوچک تروريستي همچنان براي مدتي باقي خواهند ماند». ايران و روسيه به همراه ترکيه براي ايجاد صلح در سوريه تلاش مي‌کنند. در پي شکست‌هاي نظامي اخير گروه موسوم به دولت اسلامي (داعش) در عراق و سوريه، به نظر مي‌رسد اين تلاش‌ها جان تازه‌اي گرفته‌اند و خود را در سوچي نشان مي‌دهند.

روز سه‌شنبه سوچي هم‌زمان ميزبان رئيس‌جمهوري سوريه و مقر برگزاري نشست سه‌جانبه رؤساي ستاد کل ارتش روسيه - ترکيه و رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح ايران بود. هدف از برگزاري اين اجلاس، بحث و تبادل‌نظر درباره آخرين وضعيت مقابله با تروريسم در سوريه و اتخاذ راهکار مشترک براي ادامه روند پاک‌سازي گروهک‌هاي تروريستي و تکفيري و بازگشت مجدد امنيت و ثبات پايدار به کشور سوريه است.

روحاني: براي صلح در منطقه دعوت مي‌کنيم

تهران براي پايان‌دادن به تنش‌هاي منطقه‌اي تلاش مي‌کند؛ تنش در عراق و سوريه. براي رفع تنش در خاورميانه و ايجاد صلح در منطقه از تهران تا آنتاليا، از ژنو تا آستانه و سوچي در رفت‌و‌آمد است.

حسن روحاني، رئيس‌جمهوري ايران، در نشست سه‌جانبه سوچي نیز از راهبرد ايران در منطقه گفته است: «راهبرد ايران در منطقه پيراموني‌اش بر اساس همکاري نه رقابت، هماهنگي نه تقابل، همراهي با اراده ملت‌ها نه پيروي از دولت‌هاي بيگانه و صلح‌طلبي نه جنگ‌افروزي، بنا نهاده شده است». او خطاب به ميزبان نشست، ولاديمير پوتين و ميهمان ديگر، رجب طيب اردوغان، گفت: «بحران سوريه از ابتدا با دخالت مستقيم خارجي، ازجمله از طريق استقرار، تجهيز، تسليح و حمايت همه‌جانبه از جنگ‌طلباني همراه بود که متعاقبا بدنه داعش و النصره را تشکيل داده و در جهت توسعه آتش تروريسم و افراط‌گرايي در آن دميدند و همين خود به مهم‌ترين عامل طولاني‌شدن بحران تبديل شد. خوشبختانه اکنون در شرايطي هستيم که پايه‌هاي داعش فروريخته و بقيه گروه‌هاي تروريستي نيز در سراشيبي فروپاشي قرار گرفته‌اند». به گفته روحاني، اگر ملت‌ها و کشورهاي منطقه امروز بايد درسي از بحران ساختگي سوريه بگيرند، اين است که بدانند بعضي از قدرت‌هاي مدعي مردم‌سالاري و حقوق بشر، براي نيل به اهداف کوته‌بينانه خود در منطقه ما از هيچ اقدامي، حتي استفاده گسترده از تروريسم و خشونت، فروگذار نمي‌کنند.

درسي که اين قدرت‌ها نگرفته‌اند، اين است که آثار و تبعات تروريسم و افراطي‌گري در يک منطقه محصور نمي‌ماند و اقصا نقاط جهان از اين پديده شوم در امان نخواهند بود. روحاني سخنراني خود را چنين ادامه مي‌دهد: «ايران اولين دولتي بود که به نداي ملت و دولت سوريه براي کمک به رويارويي با تروريست‌ها پاسخ مثبت داد و با دعوت دولت قانوني سوريه و با هدف مقابله و نابودي تروريست‌ها و جلوگيري از تکرار الگوي بي‌ثبات‌ساختن کشورهاي منطقه نظير آنچه در افغانستان و عراق شروع شد، کمک‌هاي خود را به مردم سوريه براي بازگشت به زندگي باصلح و امنيت به کشورشان آغاز کرد». روحاني در ادامه تأکيد کرد: «من در اينجا اعلام مي‌کنم تمامي تلاش‌هاي جمهوري اسلامي ايران منطبق بر اصول و موازين بين‌المللي و منشور ملل متحد بوده و از طريق توسعه همکاري‌هاي مشروع در جهت حمايت از منطقه باثبات سامان گرفته است. ت

عاملات ما در اين اجلاس نيز نشان مي‌دهد که چگونه سه کشور با تعامل و دوستي و همکاري، جرثومه فساد، ترور و وحشت را از خاک سوريه برانداخته و سايه گسترده داعش را از اين کشور زدودند و چشم‌انداز آينده روشني را براي منطقه به تصوير کشيدند». او درباره راهکارهاي حل بحران سوريه، گفت: «جنگ با تروريسم هنوز پايان نيافته است. به‌هيچ‌وجه نبايد پيروزي اخير عليه داعش، ما را از تداوم خطر تروريست‌هاي تکفيري در سوريه و منطقه غافل کند. لذا ضروري است به مردم سوريه کمک کنيم تا با انسجام لازم تا شکست کامل تروريسم در کشور خود به مبارزه خود با اين پديده شوم ادامه دهند. در اين مبارزه، احترام به حاکميت ملي سوريه غيرقابل‌خدشه است و اکنون هيچ بهانه‌اي براي حضور نظامي بيگانگان در خاک سوريه بدون توافق دولت مشروع آن کشور وجود ندارد». رئيس جمهوري نقش جامعه بين‌المللي در آينده سوريه را «کمک به مردم اين کشور در راستای دستيابي به ثبات، رفع آلام انساني و بازسازي اين کشور» عنوان کرد.

اردوغان: با روحاني درباره بحران سوريه گفت‌وگو کردم

رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهوري ترکيه، نیز با تاريخي دانستن نشست سه‌جانبه سوچي، درباره بحران سوريه گفت پيش از اين نشست، در ديداري دوجانبه با روحاني، درباره بحران سوريه گفت‌وگو کرده است. به گزارش «ايسنا»، اردوغان در نشست سه‌جانبه سوچي روسيه ميان رهبران سه کشور ايران، روسيه و ترکيه گفت: «پيش‌تر ديدار دوجانبه‌اي با حسن روحاني داشتم و ما درباره بحران سوريه گفت‌وگو کرديم». اردوغان ديدار سوچي را ديداری تاريخي براي حل بحران سوريه دانست و گفت که پيش‌تر نيز در نشست‌هاي آستانه به نتايج خوبي دست يافته‌ايم.

پوتين: بحران سوريه به مرحله جديدي رسيده‌ است

ولاديمير پوتين در اين نشست تأكيد کرد: «فرصت واقعي براي پايان‌دادن به درگيري‌ها در سوريه وجود دارد». او گفت: «بحران سوريه به مرحله‌اي جديد رسيده است. راه‌حل سياسي نهايي در سوريه در مذاکرات ژنو نمايان خواهد شد و اين راه‌حل به جان‌فشاني‌هايي از سوي همگان از جمله نظام سوريه نياز دارد». رئيس‌جمهوري روسيه تأكيد کرد: «ضربه محکمي به افراد مسلح در سوريه وارد شد که فرصتي را براي پايان جنگ در اين کشور فراهم کرد». پوتين به همتايان ايراني و ترکيه‌اي خود اين پيشنهاد را داد تا برنامه جامع و بلندمدتي براي بازسازي سوريه تدوين شود. او تأكيد کرد: «تلاش‌هاي روسيه، ايران و ترکيه اجازه نداد سوريه تقسيم شود». پوتين با دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري آمريکا، تميمبنحمد بنخليفه آلثاني، امير قطر و «بنيامين نتانياهو» درباره آينده سوريه گفت‌وگو کرد.

بيانيه پاياني نشست سوچي

روز گذشته در پايان نشست سوچي ايران، روسيه و ترکيه با انتشار بيانيه‌اي بر عزم خود براي ادامه همکاري فعالانه در راستاي برقراري صلح و ثبات در سوريه مطابق آنچه در قطع‌نامه ۲۲۵۴ شوراي امنيت سازمان ملل متحد در نظر گرفته شده است، تأكيد کردند. به گزارش «ايسنا»، در بخشي از اين بيانيه آمده است: «روحاني، پوتين و اردوغان تأكيد کردند ايران، روسيه و ترکيه همچنان به تلاش‌هاي هماهنگ خود ادامه دهند تا از پيشرفت در کاهش خشونت و عدم بازگشت آن اطمينان حاصل کنند. آنها توافق کردند به سوري‌ها در برگرداندن وحدت کشور و دستيابي به يک راه‌حل سياسي براي اين بحران از طريق يک فرايند سوري-سوري فراگير، آزاد، منصفانه و شفاف که منجر به تدوين قانون اساسي با حمايت مردم سوريه و انتخابات آزاد و منصفانه با مشارکت تمامي مردم واجد شرايط در سوريه تحت نظارت مناسب سازمان ملل شود، کمک کنند».

همچنين در اين بيانيه آمده است: «روساي سه کشور تعهد خود به حاکميت، استقلال، وحدت و تماميت ارضي سوريه را مورد تأكيد مجدد قرار دادند و تصريح کردند، تحت هيچ شرايطي ايجاد نواحي کاهش تنش یادشده و هرگونه ابتکار سياسي براي حل بحران سوريه نبايد حاکميت، استقلال، وحدت و تماميت ارضي جمهوري عربي سوريه را تضعيف کند». در اين بيانيه روحاني، پوتين و اردوغان از نمايندگان دولت جمهوري عربي سوريه و مخالفاني که خود را به حاکميت، استقلال، وحدت و تماميت ارضي و تجزيه‌ناپذيري سوريه متعهد مي‌دانند، درخواست کردند در کنگره گفت‌وگوي ملي سوريه که در آينده نزديک در سوچي برگزار مي‌شود، به‌طور سازنده مشارکت کنند. ايران، روسيه و ترکيه درباره شرکت‌کنندگان در اين کنگره مشورت و توافق خواهند کرد.

کنفرانس خبري مشترک در سوچي برگزار شد

روز گذشته بعد از پايان نشست سوچي، کنفرانس خبري رؤساي جمهوري روسيه، ترکيه و ايران برگزار شد. حسن روحاني درباره اين نشست گفت: «جلسه امروز بسيار باز بود و سه کشور نظرات خود را به‌صراحت تبيين و بيان کردند و هدف اصلي به‌ دنبال اين جلسه تشکيل کنگره ملي سوري – سوري است تا از همه اقوام و مذاهب و احزاب فعال چه آنهايي که طرفدار فعلي سوريه هستند و چه آنهايي که معارض هستند در سوچي در آينده نزديک اجتماع کنند و راجع به آينده کشور سوريه به بحث و مذاکره بپردازند و از آن کنگره زمينه براي تدوين قانون اساسي جديد فراهم شود». روحاني گفت: «مهم اين بود که همه جهانيان اين نقطه را حائز اهميت قرار دهند که تروريسم نمي‌تواند ابزار مفيدي براي هيچ کشوري باشد... هدف اصلي به‌دنبال اين جلسه تشکيل کنگره ملي سوري - سوري است تا از همه اقوام و مذاهب و احزاب فعال - چه آنهايي که طرفدار فعلي سوريه هستند و چه آنهايي که معارض هستند - در سوچي در آينده نزديک اجتماع کنند و راجع به آينده کشور سوريه به بحث و مذاکره بپردازند و از آن کنگره زمينه براي تدوين قانون اساسي جديد فراهم شود».

روحاني افزود: «اين مي‌تواند پيام صلح و ثبات براي کليه منطقه باشد و سه کشور، همه کشورهاي جهان را براي حمايت در مسير صلح و ثبات در منطقه حساس خاورميانه به‌ويژه در سوريه دعوت مي‌کنند و همچنين براي کمک به بازگشت آوارگان به کشور و وطن خودشان و بازسازي سوريه براي اين که مردم بتوانند زندگي راحتي را در آينده اين کشور داشته باشند». پوتين هم در اين کنفرانس خبري با رؤساي جمهور ايران و ترکيه گفت: «رؤساي جمهور ترکيه و ايران ايده برگزاري کنفرانس گفت‌وگوي ملي سوريه را تأييد کردند». او افزود: «ما درباره گام‌هاي اوليه براي آغاز گفت‌وگوي جامع ميان طرف‌هاي سوري توافق کرديم. ما بر سر اين امر به توافق رسيديم که به همکاري خود براساس توافق آستانه ادامه دهيم». به گفته پوتين، بشار اسد، رئيس‌جمهوري سوريه، به من اعلام کرد به روند صلح و اصلاح قانون اساسي و برگزاري انتخابات آزاد پايبند است. پوتين تصريح کرد: «ما مناطق داراي اولويت را براي هماهنگي درخصوص آنها در روند صلح در سوريه مشخص کرديم».

ظريف: در مسير درستي حرکت مي‌کنيم

محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران که همراه رئيس‌جمهوري براي شرکت در نشست سه‌جانبه سران کشورهاي ترکيه، روسيه و ايران به سوچي سفر کرده است، در صفحه توييتر خود به تشريح اهداف برگزاري اين نشست پرداخت. ظريف نوشت: «در نشست تاريخي سوچي با روحاني و سرلشکر باقري و همراهي همتايانمان از روسيه و ترکيه شرکت کرديم که هدف آن کمک به امنيت نهايي مردم سوريه و صلح پايدار است. ما در مسير درست در حال حرکتيم».

http://www.sharghdaily.ir/News/146763

ش.د9603699

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات