تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۰۷۴۴۷
كرباسچي: توقعي جز تحقق وعده‌ها از روحاني نيست

موعد پاسخگویی حامیان رئیس‌جمهور

پایگاه بصیرت / یاسمین طالقانی

(روزنامه آرمان ـ 1396/06/26 ـ شماره 3420 ـ صفحه 3)

وعده‌های مطرح‌شده توسط حسن روحانی به‌یادماندنی‌ترین وعده همه مسئولانی است که با رأی مردم بر کرسی قدرت تکیه می‌زنند؛ وعده‌های رنگارنگ از همه نوع و در هر حوزه‌ای! مردم ایران دارای خصلت اعتماد به مسئولان هستند؛ یعنی به کاندیداهای مورد نظرشان رأی می‌دهند، امید کامل به تحقق وعده‌های آنان دارند و ذره‌ای تردید در عدم اجرای این وعده‌ها ندارند، اما زمانی که خلاف انتظار آنها رخ می‌دهد، صدای اعتراضشان از هر کوی و برزنی شنیده می‌شود. اعتماد مردم به مسئولان ارزش زیادی دارد که باید به آن توجه شود، چراکه اگر این مولفه کمرنگ شود، ضررهای آن متوجه کل جامعه می‌شود. البته این وعده‌ها بعضا دستاویزی برای مخالفان منتخبان می‌شود، به‌نحوی که سعی می‌کنند به جامعه القا کنند کاندیدای مورد حمایت اکثر رأی‌دهندگان وعده‌های ناصحیح داده، یا به وعده‌هایش عمل نکرده است، مانند اوایل سال جاری که خبرنگار جریان رقیب روحانی درانتخابات 96 سوالی را از روی کاغذ قرائت کرد و گفت که «روحانی وعده داده بود ظرف 100روز مشکلات اقتصادی کشور را حل می‌کند، اما بعدا حرفش را تغییر داده است».

روحانی در پاسخ گفت: «از شما تشکر می‌کنم که این را پرسیدید، چون دروغ بزرگی در برخی روزنامه‌ها و سایت‌ها مطرح می‌شود. من کی گفتم 100روزه مشکلات را حل می‌کنم؟ من گفتم در پایان 100روز گزارش کارهای انجام‌شده را ارائه می‌دهم و همین کار را کردم. کسی که یکشبه حل می‌کرد، شخص دیگری بود. (خنده و تشویق حضار)» بخش سومی که باید متوجه وعده‌ها باشد، حامیان کاندیداها هستند، چرا که درصورت عدم تحقق وعده‌ها اعتماد جامعه به گروه‌های حامی از بین می‌رود. در انتخابات سال‌های 92 و 96 احزاب و جریان‌های اصلاح‌طلب اصلی‌ترین حامیان حسن روحانی بودند و پربیراه نیست که آنها پیگیر تحقق وعده‌ها باشند، چرا که باید در قبال حمایت‌هایشان و تشویق مردم به رأی‌دادن به گزینه مورد حمایت خود پاسخگو باشند. یکی از حامیان حسن روحانی درانتخابات سال 96 حزب کارگزاران بود و در دولت‌های یازدهم و دوازدهم هم معاون‌اول روحانی یک عضو ارشد این حزب، یعنی اسحاق جهانگیری، بود و هست. اکنون که به‌تدریج صدای لزوم آغاز تحقق وعده‌های دولت دوازدهم شنیده می‌شود، نگاه‌ها به اعضای ارشد این حزب است که پاسخگوی سوالات شوند.

توصیه کرباسچی به دولت

دیروز دبیرکل حزب کارگزاران با تاکید بر ضرورت پایبندی دولت به تعهدات و وعده‌های انتخاباتیاش به مردم به «رویداد24» گفت: محافل مطبوعاتی نقش بسیار موثری در یادآوری وعده‌ها به دولت و وزرا دارند و نهایتا جامعه ایران باید در این زمینه بسیار فعال باشند، زیرا نباید تنها در ایام انتخابات به آنها فکر کرد. مردم با حضور دائم در صحنه می‌توانند ضمن طلب تحقق وعده‌ها آن را به‌طور مرتب به مسئولان دولتی و وزرا یادآوری کنند. غلامحسین کرباسچی تاکید کرد: البته باید در بخش‌هایی که به‌خوبی عمل شده، قدردانی صورت گیرد و قسمت‌هایی را که با مشکل روبه‌روست، مطرح ساخت، زیرا در یک جامعه آزاد نقش افکارعمومی در پیشرفت بسیار موثر است. کرباسچی درخصوص پاشنه آشیل دولت روحانی اظهار داشت: وعده‌های تمام دولت‌ها و متصدیان و مسئولان کشور درصورت عملی نشدن پاشنه آشیل آنهاست؛ این مساله در مورد قوای دیگر هم صدق پیدا می‌کند. مثلا اگر نمایندگان مجلس در به‌ثمرنشستن وعده‌های خود موفق نباشند، همین مساله پاشنه آشیل آنها خواهد بود. حتی وعده‌هایی هم که نیروهای انقلابی در جهت پیشرفت کشور و استقلال آن می‌دهند، به همین شکل است. کرباسچی درباره راهکار اصلاح‌طلبان برای به‌ثمرنشستن مطالبات مردمی بیان کرد: در مرحله اول ‌شخص آقای روحانی و اعضای کابینه باید آن چیزی را که به مردم وعده داده بودند، محقق سازند. آقای روحانی بارها هم پس از انتخابات تاکید کرد که ما باید عهد خود را با مردم فراموش نکنیم و توقعی جز این هم از رئیس‌جمهور و هیات‌دولت نمی‌رود.

اصولگرایان و کابینه

از سوی دیگر چندوقتی است که از هجمه دلواپسان به دولت کم شده و گویی سکوت پیشه کرده‌اند که بر همین اساس برخی تصور می‌کنند کاهش فعالیت و هجمه آنها به‌خاطر دریافت باج از دولت است، اما کرباسچی این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید: «فشار اصولگرایان به‌خاطر تاثیرگذاری بر اعضای کابینه بوده است، زیرا شواهد نشان از این دارد که نه رفتار آقای روحانی و نه اصولگرایان تغییر پیدا نکرده و حتی اصولگرایان به تحلیل جدیدی هم در این خصوص دست نیافتند.» وی اضافه کرد: «همان‌طور که توضیح دادم، عمده انتقادات به این دلیل بود که اصولگرایان تمام تلاش خود را به کار بستند تا بر تصمیمات آقای روحانی در خصوص کابینه تاثیر بگذارند و در حال حاضر این بحث دیگر هیچ ‌موضوعیتی ندارد. البته نقدها و مخالف‌گویی‌ها به شکل‌های دیگری ادامه خواهد داشت، ولی آن تهاجم پرحجم بیشتر به همین دلیل بود.» دبیر کل حزب کارگزاران در خصوص میزان تاثیرگذاری اصولگرایان منتقد بر هیات‌دولت اظهار داشت: «اصولگرایان خیلی در زمینه تاثیرگذاری بر کابینه موفق نبودند و اگر نتیجه‌ای هم به دست آوردند، بسیار محدود به‌نظر می‌رسد و در حد برخی از نمایندگان مجلس یا محافل مطبوعاتی بود.»

http://www.armandaily.ir/fa/news/main/197881

ش.د9603776

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات