صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۰۷۴۶۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 27 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): مسئله‌ محیط زیست، مسئله‌ این دولت و آن دولت نیست؛ مسئله‌ طولانى‌مدّت است؛ مسئله‌ زید و عمرو نیست؛ مسئله‌ این جریان و آن جریان نیست؛ مسئله‌ همه‌ کشور است؛ همه باید دست‌به‌دست هم بدهند و این مشکل را حل کنند. این مسئله را می‌شود پیشگیرى کرد، می‌شود هم علاج کرد. (1393/12/17)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها worf
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
تصمیم صائب مجلس!
با تسلیم لایحه بودجه 97 از سوی رئیس‌جمهور به رئیس مجلس شورای اسلامی، روزهای پر مشغله‌ای برای نمایندگان و شاید روزهای پر اضطرابی برای دولت در حال سپری شدن است. در نگاه اول از منظر علمای علم اقتصاد، به نظر می‌رسد لایحه بودجه سال 97 با رویکرد انقباضی بسته شده و به جای اینکه مطابق با قوانین مصوب بالادستی، این لایحه برشی از برنامه ششم توسعه و چشم‌انداز 20 ساله باشد و رهیافت اقتصاد مقاومتی در جزء جزء آن موج بزند، بیشتر با نگاه ریاضتی بسته شده و ایجاد توازن در دخل و خرج کشور را از طریق جیب ملت دنبال می‌کند؛ زیرا به اذعان برخی تحلیلگران اقتصادی، کفه هزینه دولت از سر جمع بودجه عمومی کشور که در این لایحه نسبت به قبل سه برابر شده، سنگین‌تر از دخل دولت بوده و همین موضوع دست‌مایه نقد دولت است مبنی بر اینکه چگونه در حالی که بودجه همه بخش‌ها، نهادها و ارگان‌ها با کاهش مواجه شده، هزینه نهاد ریاست‌جمهوری سیر صعودی دارد؟!
نقدها و نظرها در این باره زیاد است؛ به گونه‌ای که منسوبان دولت در این زمینه گوی رقابت را از دیگران ربوده‌اند. مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با اشاره به موضوع دهک‌ها در جامعه و فاصله دهشتناک 86 واحدی مابین صدک اول و آخر جامعه در توزیع درآمد، اظهار داشت: «روند آمارها و گزارش‌ها نشان می‌دهد، بخش متوسط جامعه به تدریج فقیرتر شده و دهک‌های متوسط به طور میانگین 50 درصد سطح‌شان به هم نزدیک شده است.»
اما باید پرسید آقای نیلی چه کسی جز شما و دیگر متولیان امر اقتصاد دولت باید در برنامه‌ریزی به این مسائل بذل توجه می‌کرد و لایحه‌ای مبتنی بر اصلاح وضعیت اقتصاد و معیشت مردم که در تنگنای آن گیر کرده و روز‌به‌روز فشار بر زندگی اقتصادی مردم بیشتر می‌شود، به نگارش در می‌آورد؟ حال اگر به اهمیت و حساسیت مسئله اقتصاد کشور که به مثابه پاشنه آشیل نظام در دستور کار دشمنان برای پیوند آن به نارضایتی اجتماعی قرار گرفته، بیندیشیم، باید نگران‌تر شویم. در هر صورت استماع نقد و نظرهای کارشناسی و تشکیل جلسات تخصصی در کمیته‌ها و کمیسیون‌ها فرصت مغتنمی است برای نمایندگان ملت تا تصمیم صائب بگیرند.

▼ گزارش روز  
 منافع آلودگی هوا!
مدارس تهران و چند شهر بزرگ دیگر کشور تعطیل و محدودیت‌های ترافیکی در آنها افزایش یافته است؛ نفس کشیدن برای شهروندان کلان‌شهرهای ایران سخت شده و به کودکان و بیماران توصیه اکید شده است به جز در موارد ضروری از خانه خارج نشوند؛ توصیه‌ها و جملاتی که حالا بیش از همیشه برای‌مان تکراری‌اند و از آن عجیب‌تر اینکه بی‌تأثیر هستند؛ نه ما مردم با شنیدن این اخبار و آلودگی که در برابرمان قرار دارد، استفاده از وسایل نقلیه شخصی را کنار می‌گذاریم و برای تکرار نشدن این جملات تلاشی می‌کنیم و نه مسئولان برنامه‌ای مؤثر برای برطرف کردن این پدیده دارند. هر سال بر تعداد روزهای آلوده در شهرهای بزرگ افزوده ‌می‌شود و تماشای آسمان آبی به آرزو و رویا تبدیل شده است؛ اما ما در مقابل به جای چاره‌جویی، به شکل شگفت‌انگیزی به این وضعیت بحرانی عادت کرده‌ایم و رسانه‌ها و مسئولان هم سکوت کرده‌اند.
با این اوصاف، حالا دیگر هیچ تردیدی وجود ندارد که همه آن جنجال‌ها و پرداخت‌های ویژه یک جریان سیاسی خاص و رسانه‌های منسوب به آن و هیاهوها و خبرهای هر روزه و مصاحبه‌های مناقشه‌برانگیز چهره‌هایی که امروز بر کرسی مسئولیت تکیه زده‌اند، درباره آلودگی هوا، بنزین تولید داخل، برج‌سازی‌های غرب تهران و... نه از سر دلسوزی و نگرانی برای سلامت مردم و حل مشکل آلودگی هوا، بلکه با هدف تخریب‌، کاسبی‌های سیاسی و... بوده است؛ وگرنه چه فرقی است میان آثار مخرب و بیماری‌زای آلودگی هوا در سال 88 و روزهایی که دولتی دیگر بر سر کار بود با امروز که دولت و شهرداری بر سر کار هستند که به منتقدان آن زمان و افراد به اصطلاح فعال محیط‌ زیستی پست و مقام می‌دهند! جز آنکه منتقد دیروز و مسئول امروز، تنها در بند منافع شخصی و جناحی خود است؟ به این ترتیب، به نظر می‌رسد آلودگی برای منتقدان دیروز نه تنها مضر نبوده؛ بلکه منافع بسیاری هم داشته است.
 
▼ اخبار ویژه
 ناامیدی از دولت در حال شکل گرفتن است
صادق زیباکلام از چهره‌های اصلاح‌طلب از دیدار یک‌ساعته خود با معاون اول رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: در این جلسه به وی گفتم که ناامیدی فزاینده‌ای درباره آقای روحانی در حال به وجود آمدن است. به آقای جهانگیری گفتم در بسیاری از دانشگاه‌هایی که می‌روم سرخوردگی دانشجویان را می‌بینم. به ایشان گفتم بعضی از اصلاح‌طلبان می‌گویند شما باید آهسته آهسته خود را از دولت کنار بکشید، چون مثل دوره گذشته به بازی گرفته نمی‌شوید. برای شما خیلی خوب است که از دولت جدا شوید؛ چرا که شکست دولت روحانی به پای شما نوشته نمی‌شود و شما می‌توانید به عنوان یک چهره نسبتاً موفق در انتخابات 1400 نامزد اصلی شوید.

مردم آمریکا بی‌خبر هستند!
وبگاه «تام‌دیسپچ» نوشت: بر اساس اطلاعات مقرّ فرماندهی نیروهای ویژه آمریکا، در سال 2017 نیروهای ویژه این کشور همچون یگان ویژه نیروی دریایی و کماندوهای نیروی زمینی در 149 کشور جهان مستقر هستند. این رقم برابر با 75 درصد کشورهای جهان است. گفتنی است، این آمار در سال 2016 و دوره «باراک اوباما»، 138 کشور بود. «ویلیام هارتونگ» مدیر پروژه تسلیحات و پروژه امنیت در مرکز سیاست بین‌الملل با اعلام بی‌خبری مردم آمریکا از این موضوع گفت: «بیشتر آمریکایی‌ها از اینکه متوجه شوند نیروهای ویژه این کشور در سه چهارم ممالک سیاره مستقر هستند، شگفت‌زده خواهند شد.»

 ▼ اخبار
1ـ عربستان نمی‌تواند تهدیدی برای ایران باشد

پایگاه «بیزینس اینسایدر» در یادداشتی نوشت: «عربستان سعودی بهترین تجهیزات نظامی را که می‌توان با پول خرید، دارد؛ اما هنوز تهدیدی برای ایران نیست. در چند سال اخیر، عربستان سعودی رهبری مداخله در جنگ داخلی یمن را برعهده گرفته، نیروی پیش‌برنده در بحران دیپلماتیک بین قطر و همسایگان بوده و خودش را در سیاست لبنان درگیر کرده است. به نظر می‌رسد، همه اینها یک هدف مشترک داشته باشد و آن، به عقب راندن و پس زدن نفوذ ایران است؛ اما کارشناسان می‌گویند جاه‌طلبی‌‎های عربستان سعودی به واسطه ارتش این کشور، با محدودیت مواجه است؛ اگرچه پادشاهی (سعودی) یکی از بزرگ‌ترین هزینه‌های دفاعی در جهان را دارد.» مایکل نایتس، عضو مرکز لیفر در بنیاد واشنگتن که متخصص امور نظامی و امنیتی عراق، سوریه، ایران و خلیج‌فارس است، در این باره می‌گوید: «واقعیت آن است که ایران در انجام امور نظامی و مسائل مرتبط به آن بهتر از (عربستان سعودی) است. هیچ کس در ستاد مشترک (نیروهای مسلح) ایران نیست که در صحنه میدانی ترسی از عربستان سعودی داشته باشد.»

2‌ـ توجیهی برای روابط آمریکا با مصر، اسرائیل و عربستان وجود ندارد
«استفان والت» در فارین‌پالیسی به برخی از اتحادهای منطقه‌ای میان ایران و کشورهای دیگر علیه آمریکا اشاره کرد و نوشت: «تمام افرادی که درس‌های مقدماتی دوره‌های روابط بین‌الملل را در دانشگاه گذرانده باشند، قطعاً با اصطلاح «توازن قدرت» آشنایی دارند. این تئوری پیشینه‌ای طولانی دارد؛ اما جالب است که نخبگان سیاست خارجی آمریکا، اغلب این نظریه ساده و شناخته شده را فراموش می‌کنند... متأسفانه، ایالات متحده در دهه‌های گذشته به جای نشان دادن انعطاف‌پذیری، بر متحدان سابق خود اصرار می‌ورزد. با اینکه امروز دیگر توجیهی برای روابط نزدیک با مصر، اسرائیل و عربستان سعودی وجود ندارد، «روابط ویژه» خود را با آنها عمیق‌تر کرده‌ایم و با مخالفان خود، از جمله ایران و کره شمالی، مانند غریبه‌ها برخورد می‌کنیم و بدون تلاش برای مذاکره، آنها را تهدید به تحریم می‌کنیم. متأسفانه، نتیجه گویای همه چیز است.»

3‌ـ ایران و روسیه در جنگ سوریه پیروز شدند
«امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در مصاحبه با شبکه 2 تلویزیون فرانسه گفت: «بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در قدرت باقی خواهد ماند.» وی در این مصاحبه گفت: «ما باید با اسد و نمایندگان او گفت‌وگو کنیم.» وی مدعی شد، ائتلاف ادعایی آمریکا و متحدانش علیه داعش در عراق توانسته است در مأموریتش موفق عمل کند. مکرون گفت: «ما فعلاً با ائتلاف [ضد داعش] در عراق پیروز جنگ شده‌ایم.» رئیس‌جمهور فرانسه گفت، اولویت نخست کشورش به منزله یکی از کشورهای عضو ائتلاف آمریکا غلبه بر داعش است و نه کنار زدن بشار اسد از قدرت. وی افزود: «بشار اسد پس از شکست داعش از قدرت کنار نخواهد رفت. وی [در قدرت] خواهد ماند و پابرجا خواهد بود؛ چون تحت محافظت کسانی است که در میدان جنگ پیروز شده‌اند، خواه منظور ایران باشد یا روسیه.»

4‌ـ برای چیزی که نمی‌دانید آشوب به پا کردید!
مسعود پزشکیان، از وزرای دولت اصلاحات و نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی به تازگی در یک جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان که آیا وقایع سال ۸۸ را تقلب می‌داند یا نه، گفته است: بنده نمی‌دانم تقلبی کردند یا نه؛ اما می‌دانم تخلف صورت گرفته است! گفتنی است، به جز دستگیرشدگان فتنه 88، نظیر ابطحی، عطریانفر و رمضان‌زاده که به صراحت اعتراف کرده‌اند تقلّبی در کار نبوده و تقلّب صرفا رمز آشوب بود! لیدر اصلاح‌طلبان و کسانی، مانند سعید حجاریان نیز تاکنون بارها در مجامع خصوصی اذعان کرده‌اند در سال 88 تقلّبی رخ نداده بود.

▼ اخبار کوتاه
غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد، به دلیل افزایش قیمت کاغذ هفته‌نامه «صدا» این هفته منتشر نمی‌شود! این ادعای عجیب وی در حالی روی داده است که حزب کارگزاران که از دوران ریاست‌جمهوری هاشمی رفسنجانی پا به عرصه سیاست گذاشته، از عوامل اصلی تورم و سیاست تعدیل اقتصادی بوده است که در آن همیشه ضعفا به فراموشی سپرده می‌شوند و این افزایش قیمت‌ها برای افرادی که نبض اقتصاد و سرمایه در دست‌شان است، هیچ اهمیتی ندارد.
عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب پویش پشیمان شدن از انتخاب روحانی را متأثر از فضاسازی مخالفان دولت دانست و گفت: «در دولت اصلاحات نیز عده‌ای شعار عبور از خاتمی را طرح کردند. اکنون نیز شاهدیم که برخی می‌خواهند همان راه خطا را بروند و نباید اجازه چنین چیزی را بدهیم. اصلاح‌طلبان در انتخابات گذشته تصمیم درستی گرفتند و حتماً تا 1400 حامی روحانی باقی خواهند ماند.»
خبرگزاری «آناتولی» به نقل از مسئولان امنیتی یونان اعلام کرد، اسناد به دست آمده از ۹ عضو بازداشتی یک گروه تروریستی با عنوان «DHKP-C»، نشان می‌دهد، آنها قصد ترور رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه را داشته‌اند. بر اساس اسناد پلیس یونان، آنها می‌خواستند با استفاده از راکت، بمب‌های دست‌ساز و کوکتل مولوتف به کاروان رئیس‌جمهور ترکیه حمله کنند.
«رادیو فردا» ارگان سازمان سیا در برنامه‌های خود به طور مستمر هجمه به عقاید مسلمانان و قرآن را در دستور کار خودش قرار داده است. این حربه تهاجم به دین و قرآن قطعاً برنامه منسجم دشمن است که این رسانه‌ها در حال پیگیری آن هستند؛ زیرا سیلی محکمی از اسلام و مسلمانان خورده‌اند.
انگلیس از زمان بروز درگیری‌های یمن، بالغ ‌بر چهار میلیارد و 600 میلیارد پوند تجهیزات نظامی و جنگنده به عربستان صادر کرده است. گذشته از عربستان سعودی، 60 درصد از جنگ‌افزارهای نظامی انگلستان در 10 سال گذشته، به کشورهای عربی منطقه به ویژه کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر شده است.
«محمد قوچانی» چهره رسانه‌ای اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با روزنامه «آرمان» درباره فرایند حصر منتظری گفت: «در دولت اصلاحات براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی که ریاست آن برعهده رئیس‌جمهور(خاتمی) قرار داشته، آیت‌الله منتظری در «حصر» قرار گرفتند.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات