تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۰۷۵۹۰

روهینگیا همچنان در آتش و خون

دیده بان حقوق بشر بر این باور است که آثار سوختگی در ۴۰ روستای اقلیت روهینگیا در ماههای اکتبر و نوامبر نشان می دهد که پناهجویان این اقلیت هنوز امکان بازگشت به میانمار را ندارند.

به گزارش بصیرت به نقل از یورونیوز سازمان دیده بان حقوق بشر با اعلام این خبر از ادامه آسیب رسانی به روستاهای اقلیت روهینگیا تا روز دوم دسامبر (۱۱ آذر) سخن گفت. این در حالی است که دولت میانمار پیش از این تاریخ اطمینان داده بود که خشونت ها علیه مسلمانان روهینگیا خاتمه یافته است و آنها می توانند در امنیت کامل به میانمار بازگردند.

بنگلادش و میانمار در روز ۲۳ نوامبر (دوم آذر) توافقی بر سر سهمیه بندی حدود ۶۵۵ هزار پناهجوی روهینگیا امضاء کردند. این پناهجویان از چهار ماه پیش و به دنبال موج خشونت نیروهای امنیتی میانمار علیه آنها مجبور به فرار به بنگلادش شدند.

نیروهای نظامی، انتظامی و شبه نظامی میانمار به سوزاندن روستاهای اقلیت روهینگیا، تجاوز جنسی دسته جمعی به زنان و کودکان و کشتار اعضای این اقلیت متهم شده اند.

مقامات میانمار ضمن رد گزارش خشونت ها علیه مسلمانان روهینگیا از شورشیان این اقلیت به عنوان آغازگر درگیری ها یاد می کنند.

بنا به توافق دولت میانمار با بنگلادش قرار است اولین گروه از پناهجویان روهینگیا در ماه ژانویه (دی ماه) به میانمار بازگردند. جدول زمانی این توافق از سوی گروههای مدافع حقوق بشر مورد انتقاد قرار گرفته است. به گفته این گروهها این زمانبندی «غیر واقعی» است و می تواند پناهجویان را بار دیگر در معرض موج خشونتها در میانمار قرار دهد.

دیده بان حقوق بشر بر این باور است که آثار سوختگی در ۴۰ روستای اقلیت روهینگیا در ماههای اکتبر و نوامبر نشان می دهد که پناهجویان این اقلیت هنوز امکان بازگشت به میانمار را ندارند.

بنا به اعلام این سازمان کل یا قسمتی از ۳۵۴ روستای متعلق به روهینگیا در استان راخین از اواخر ماه اوت (اوایل شهریور) تاکنون سوزانده شده است.  

سازمان پزشکان بدون مرز تخمین می زند که دستکم ۶۷۰۰ نفر از اقلیت روهینگیا از جمله ۷۰۰ کودک از ماه اوت تاکنون در میانمار کشته شده اند.

در مجموع تخمین زده می شود که ۸۷۰ هزار نفر از اعضای اقلیت روهینگیا طی سالهای اخیر از میانمار گریخته اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات