تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۰۷۷۲۸

پیروزی بُرکان بر پاترویت

اهمیت این حمله نه به دلیل نوع موشک و یا شدّت انفجار است، بلکه به دلیل اهمیت هدف انتخاب شده است، چرا که انصارالله یمن این بار مکانی را برای ضربه زدن به آل سعود انتخاب کرد که با بهترین سامانه های دفاعی محافظت می شود و اهمیت این مکان برای آل سعود بسیار بالا است
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/یوسف شفیعی
جنگ یمن در حالی وارد هزارمین روز خود شد که ارتش و کمیته های مردمی در این روز بزرگترین عملیات سه سال اخیر خود را انجام دادند. روز سه شنبه هفته قبل ارتش یمن با یک فروند موشک بالستیک کاخ الیمامه در ریاض را هدف قرار داد. بلافاصله پس از این خبر فیلم هایی از صدای آمبولانس ها منتشر شد. محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله نیز خبر حمله موشکی به کاخ الیمامه در ریاض را تایید کرد. وی گفت: یگان موشکی ارتش یمن یک فروند موشک بالستیک برکان اچ 2 به کاخ الیمامه در ریاض شلیک کرده‌اند.
اهمیت این حمله نه به دلیل نوع موشک و یا شدّت انفجار است، بلکه به دلیل اهمیت هدف انتخاب شده است، چرا که انصارالله یمن این بار مکانی را برای ضربه زدن به آل سعود انتخاب کرد که با بهترین سامانه های دفاعی محافظت می شود و اهمیت این مکان برای آل سعود بسیار بالا است.

پیروزی برکان بر پاترویت

کاخ یمامه در ریاض، مقر رسمی و دفتر شاه سعودی است که در حومه غربی شهر این شهر واقع شده است. در کاخ یمامه دیدارها و کنفرانس های عربی و جهانی برپا می شود. این کاخ بیش از سه دهه پیش احداث شد و بخش های مهم متعددی را دربرگرفته است که مهم ترین آن ها دیوان پادشاهی، ریاست شورای وزیران ـ شورای مشورتی-، ریاست گارد شاهی، قصر پادشاه، قصر پذیرایی از مهمانان و کاخ های کوچک دیگری برای سکونت فرزندان و خویشاوندان پادشاه است و نیز شامل چندین مرکز دیگر برای خدمات رسانی و نیز مراکز امنیتی و اداری است. در کاخ الیمامه دیدارهای رسمی برگزار می شود و نیز نشست شورای وزیران و دیدار پادشاه با شهروندان و مسئولان در آن صورت می گیرد. مقر دیوان سلطنتی نیز در همین کاخ است، بنابراین انصارالله کاملا حساب شده و با برنامه ریزی کاخ الیامامه را هدف قرار داد.

شکست سامانه دفاعی عربستان
مسئله مهم در این حمله موشکی این است که این عملیات شکست سامانه های دفاعی عربستان را که هزینه های زیادی برای آل سعود در بر داشته است، اثبات کرد. سیستم دفاع موشکی عربستان سعودی متکی به سامانه های آمریکایی با محوریت سامانه پدافند هوایی پاتریوت است که برای نخستین بار در ابتدای دهه ۹۰ میلادی در عربستان و رژیم اسرائیل با هدف مقابله با موشک پراکنی های صدام حسین مستقر و عملیاتی شدند. پاتریوت ام‌آی‌ام-۱۰۴ یک سیستم دفاع هوایی موشکی است که توانایی مقابله با موشک‌های بالستیک تاکتیکی، موشک‌های کروز، و جنگنده ها را در تمامی شرایط آب و هوایی و در هر ارتفاعی داراست.
ویژگیهای کلیدی سیستم پاتریوت را باید در اجرای عملیات خودکار و رهگیری هوشمند اهداف دانست که ماموریت اصلی آن در سال های اخیر مقابله با موشک های بالستیک از جمله موشک های خانواده اسکاد که با سرعت هایی بیش از ۱۶۰۰ متر بر ثانیه حرکت می کنند، تعریف شده است. عبور موشک برکان2 یمن از این سامانه دفاعی مهر تاییدی بر ناکارآمدی آن بود.
 مجله «نشنال اينترست» اعلام کرد، سامانه موشکي «پاتريوت» آمريکا نتوانسته است موشک اخير انصارالله را منهدم کند، همان طور که اين سامانه نتوانست مانع از اصابت موشک ديگري شود که انصارالله نوامبر گذشته، به سمت فرودگاه بين المللي رياض شليک کردند. يکي از کارشناسان روسيه نيز شکست سامانه موشکي «پاتريوت» را تاييد کرد؛ اما وي گفت: موشک انصارالله به علت وجود نقص هايي، به طور دقيق به هدف اصابت نکرد و تکه هاي پيدا شده آن، به علت انهدام اين موشک در هوا نيست، بلکه به سبب اصابت آن به زمين است.
 با این حال اظهارات مطرح شده در محافل غربي درباره ناتواني سیستم پاتريوت در مقابله با موشک انصارالله، به موضوع اصلي بسياري از بررسي هاي مجلات و پايگاه هاي تخصصي نظامي تبديل شده است. شايد اين شکست، سبب شده تا دولت عربستان با روسيه براي خريد سامانه موشکي «اس 400» مذاکره کند؛ سامانه موشکي که گفته مي شود توانايي آن از سامانه «پاتريوت» بيشتر است.  بار اول در نوامبر گذشته، پدافندهاي عربستان براي انهدام موشک انصارالله، هفت موشک «پاتريوت»، و روز سه شنبه نيز، پنج موشک را از همين نوع، شليک کردند که اين موشک ها نيز نتوانستند موشک بالستيک «برکان اچ 2» انصارالله را منهدم کنند و اين موضوع، موجب نگراني دولت هاي آمريکا و عربستان شده است.
اگر پدافندهاي عربستان براي انهدام هر موشک انصارالله ، به طور ميانگين پنج موشک شليک کرده باشند، براي انهدام موشک هاي انصارالله ، بايد دستکم 400 موشک «پاتريوت» شليک شود که قيمت هر موشک، بين چهار تا هفت ميليون دلار برآورد مي شود. روزنامه رای الیوم در این مورد اعلام کرد، اکنون در غرب، يک نظريه نظامي در سطح گسترده اي وجود داد که بر اساس آن، راهبرد جنبش «انصارالله» با شليک اين موشک ها،‌ دو هدف را دنبال مي کند:
نخست خالي کردن انبارهاي موشکي «پاتريوت» عربستان در سريع ترين زمان ممکن؛ زيرا عقد هر گونه قرارداد جديد موشکي براي جبران کمبود موشک، به زمان زيادي نياز دارد.
دوم: کشاندن جنگ به عمق خاک عربستان، ايجاد نگراني در بين شهروندان سعودي که طي هشتاد سال گذشته، در امنيت زندگي کردند و جز موشک «اسکاد» ارتش عراق که در سال1991، وزارت کشور عربستان را هدف قرار داد، در معرض هيچ موشک يا بمباران هوايي قرار نگرفته بودند.

پیروزی برکان بر پاترویت

پیام های حمله به کاخ الیمامه
فارغ از اینکه موشک شلیک شده انصارالله به کاخ الیمامه اصابت کرده باشد یا نه، این حمله دستاوردهای زیادی برای انصارالله خواهد داشت:
1- شلیک موشک برکان 2 به کاخ الیمامه را به نوعی می توان تثبیت اقتدار موشکی انصارالله دانست، چرا که در یک ماه اخیر این دومین موشک شلیک شده به ریاض است که سامانه های دفاعی پاتریوت قادر به رهگیری و انهدام آن نیستند.
2- رسیدن موشک های انصارالله به قلب عربستان به معنای تشدید جو ناامنی در بین مردم عربستان است. اکنون ساکنان کاخ های سعودی به خوبی می دانند که دیگر هیچ امنیتی در برابر موشک های یمن ندارند و همین مسئله می تواند در صحنه میدانی باعث عقب نشینی هایی از سوی عربستان شود. در همین رابطه، معاون سخنگوی ارتش یمن و انصارالله اعلام کرد پس از هدف قرار گرفتن کاخ ریاست جمهوری یمن در صنعا، کاخ های متجاوزان دیگر در امان نخواهد بود. یگان موشکی یمن هم تاکید کرد، مرحله جدیدی از مقابله با متجاوزان آغاز شده است.
3- این حمله نشان داد که انصارالله یمن از مرحله پدافندی خارج شده و اکنون عملا به عنوان یک نیروی آفندی فعالیت می کند و این مسئله می تواند باعث تغییر معادلات نبرد شود. اقدام انصارالله معادله جدیدی از قدرت بازدارندگی ایجاد کرده که با توجه به سخنان دبیر کل جنبش انصارالله، مناطق دیگر عربستان را نیز تحت تأثیر قرار خواهند داد.

پایان سخن
آمریکا و عربستان همانند ماه قبل در برابر این حمله موشکی انصارالله اقدام به فرافکنی کردند و به نوعی به دنبال تحت الشعاع قرار دادن این پیروزی بودند. نیکی هیلی نمانیده آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد که ایران موشک های یمنی را تهیه می کند. در حالی که مجله آمریکایی نشنال اینترست اعلام کرد که یمن در دوران علی عبدالله صالح دیکتاتور سابق یمن این موشک ها را از شوروی و کره شمالی تهیه کرده است. در مجموع آنچه مهم است این که اکنون مرحله جنگ موشک ها وارد فاز جدیدی شده است و پایتخت عربستان و امارت عملا در تیررس موشک های انصارالله هستند. این مسئله می تواند خود یکی از برگ برنده های انصارالله برای پایان دادن به حملات نامشروع عربستان به یمن باشد./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات