سیاسی >>  اندیشه سیاسی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۰۷۸۸۹

نهم دی و نقش آن در توسعه سیاسی کشور

مشارکت بالای مردم چه در تهران و چه در تمام استان های کشور نشان داد که مردم خود پای اداره کشور ایستاده اند و جایی که بسیاری از خواص نتوانستند وظیفه خود را به خوبی انجام دهند این مردم بودند که به ندای رهبر خویش لبیک گفتند و با حضور در میدان، توسعه سیاسی مبتنی بر بصیرت مردمی را رقم زدند.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ مصطفی برزکار
نهم دی و نقش آن در توسعه سیاسی کشوربدون شک نهم دی به عنوان یکی از نقاط عطف در تاریخ انقلاب اسلامی ثبت شد . حماسه ای که آثار و نتایج آن ، هنوز به طور کامل تبیین نشده است . سالگرد این حماسه عظیم مردمی فرصت مناسبی است برای تبیین بخشی هر چند کوچک از انقلاب بصیرتی که در این روز آفریده شد. مقام معظم رهبری در خصوص نحوه تحلیل و تبیین این حماسه می فرمایند : ((اولاً در بزرگداشت نهم دی جنبه‌های شعاری غلبه پیدا نکند و ثانیاً به عمق شعارها که حرف اصلی ملت ایران بود، توجه شود)). توجه به عمق شعار ها یعنی آن مفاهیمی که اساس مردم سالاری دینی محسوب می شوند و در نهم دی ماه تقویت شدند.
 اما دو نکته را می توان در کنار سایر ویژگی ها و اهمیت این روز بزرگ ،‌اینگونه بیان کرد :
1- نهم دی و نقش آن  در تحکیم مردم سالاری دینی : مردم سالاری دینی یک حقیقت واحد در جوهره نظام اسلامی است؛ یعنی اگر بنا باشد نظامی بر مبنای دین شکل گیرد، بدون پذیرش مردم ممکن نیست. ضمن آنکه تحقیق مردم سالاری واقعی هم بدون دین امکانپذیر نخواهد بود اما غرب (با وجود تمام خیانت هایی که بر علیه بشریت انجام داده است) و همچنین غربزدگان داخلی ،‌مردم سالاری را با دین در تضاد می دانند و ادعا دارند که مردم سالاری یکی از نمادهای مدرنیته است و یکی از مفاهیم اصلی آن انسان محوری است ،‌در صورتی که دین بخشی از سنت است و خدامحوری شاخصه اصلی آن است؛ بنا براین به زعم ایشان ،‌مردم سالاری دینی پارادوکسی است که جمهوری اسلامی آن را به عنوان یک شعار در دنیای مدرن برای توجیه هویت خود برگزیده است.
 حضور خودجوش مردمی با تاسی به مبانی دینی در روز نهم دی ،‌پاسخ محکمی در رد این ادعا بود. توضیح آنکه از یک طرف حضور خودجوش و گسترده مردم نماد مردم سالاری است و این موضوع را همه اندیشمندان سیاسی و همچنین سیاستمداران پذیرفته اند. از طرف دیگر عامل محرکه این حضور حماسی و این مشارکت سیاسی ،‌تاسی به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است ؛ چرا که فتنه گران با توهین به مبانی دینی که پایه های نظام اسلامی محسوب می شوند و توهین به پرچم عزای حسینی ،‌باعث شدند تا مردم باردیگر، متحد و یک صدا شعار حمایت از نظام اسلامی را سر دهند. بنابراین منشا دینی حرکت مردمی خود معیار و نشانه ی محکمی برای مردم سالاری دینی است و در واقع پادزهری که می توانست فضای مسموم فتنه 88 را از بین ببرد همین حضور مردمی بود و مقام معظم رهبری نیز در همین رابطه فرمودند : این فتنه، صرفا منحصر به حضور عده‌ای افراد در خیابان‌ها نبود، بلکه ناشی از یک بیماری بود که با اقدامات سیاسی و امنیتی قابل دفع شدن نبود، و به یک حضور عظیم مردمی نیاز داشت، که چنین هم شد. 21/09/1390
2- نهم دی و نقش آن در توسعه سیاسی کشور : دومین نکته نقش حماسه نهم دی در توسعه سیاسی کشور است . یکی از نشانه های اصلی توسعه سیاسی در نظام های مردم سالار ،‌افزایش مشارکت سیاسی و اجتماعی مردم است. از این جهت هم می توان گفت که نهم دی دستاورد دیگری را بیان می کند که توسعه سیاسی است. چرا که مشارکت بالای مردم چه در تهران و چه در تمام استان های کشور نشان داد که مردم خود پای اداره کشور ایستاده اند و جایی که بسیاری از خواص نتوانستند وظیفه خود را به خوبی انجام دهند این مردم بودند که به ندای رهبر خویش لبیک گفتند و با حضور در میدان، توسعه سیاسی مبتنی بر بصیرت مردمی را رقم زدند. 


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
مجتبی احمدی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۷
0
0
یا سلام
ممنونم از مطالب زیباتون
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات