صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۰۷۹۰۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 9 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): این کسانی که کشور در اختیارشان هست یا بوده، دیگر حق ندارند علیه کشور حرف بزنند؛ بنده‌ای که امکانات در اختیارم هست نمی‌توانم مدعی باشم، من باید پاسخگو باشم که با این امکانات چه کرده‌ام.(1396/10/6) *** یوم‌الله 9 دی، روز بصیرت و میثاق با ولایت گرامی باد ***
▼ حرف روز
حماسه‌‌ای ماندگار
امروز هشتمین سالروز حماسه‌ عاشورایی نهم دی ماه در سال 1388 است؛ حماسه‌ای عظیم که بساط هشت ماه فتنه‌ آمریکایی‌ـ‌ انگلیسی‌ـ صهیونیستی را در هم شکست. یکی از دلایل اساسی برای گرامی‌داشت این روز بزرگ، نقشی است که این حماسه‌ در حفظ انقلاب اسلامی و تداوم آن داشته است. در واقع، حماسه‌ نهم دی نشان داد، «بصیرت عاشورایی و پیوند مستحکم مردم با ولایت» راز ضربه‌ناپذیری انقلاب و نظام است؛ از این‌رو این روز گرامی داشته می‌شود تا اولاً تجدید میثاق مردم و ولایت باشد و ثانیاً نقشه‌ها و توطئه‌های گوناگون دشمنان مردم و نظام تبیین و تشریح شود. به عبارتی، نهم دی به منزله مدل موفقی از سرکوب فتنه، گرامی داشته می‌شود تا به دشمن گوشزد شود که چنانچه بار دیگر درصدد فتنه‌گری در کشور باشد و بخواهد با سوء‌استفاده از اوضاع کشور، صحنه تحولات را به نفع خود کانالیزه و مدیریت کند، مردم اهل حماسه بوده و با نقش بر آب کردن توطئه‌های شوم آن، بار دیگر وی را ناامید خواهند کرد.
نکته مهم در این میان آن است که اگرچه دشمن در سال 88 به بهانه‌ تقلب در انتخابات، کشور را گرفتار فتنه کرد؛ اما اکنون می‌کوشد پیچیده‌تر عمل کرده و با بهانه کردن مسائل و مشکلات اقتصادی‌ـ معیشتی در کشور مسئله‌آفرینی کند. برای مقابله با این راهبرد دشمن نیز باید ضمن تبیین صحیح، منطقی و واقعی وضعیت کنونی کشور و مراقبت از اینکه در نقشه دشمن بازی نشود، به ترمیم و توانمندسازی نقاط ضعف داخلی و آسیب‌های درونی که زمینه‌ساز سوءاستفاده و نفوذ دشمن هستند، اقدام کرد. در واقع، امروز نیز که دشمنان مترصد فرصتی برای ضربه زدن به نظام هستند، بر مسئولان نظام فرض است تا با همکاری و هم‌نوایی و هم‌دلی برای حل مشکلات کشور کمر همت ببندند و پاسخ‌های انقلابی، مقتضی، صریح، قاطع و سریع به مسائل مردم بدهند تا هم زمینه‌های اعتماد به نظام از بین نرود و هم راه بر هر گونه فتنه‌انگیزی بسته شود.
مردم به ویژه جوانان نیز باید همچون همیشه هوشیار باشند؛ چرا که بدخواهان مترصد فرصتی هستند تا از نقد و اعتراض مردم که حق آنها است و البته باید به شیوه قانونی پیگیری شود، برای رسیدن به مقاصد شوم خود استفاده کنند. مطمئن باشیم دشمن دشمن است و نه تنها به فکر حل مشکلات مردم نیست؛ بلکه می‌خواهد از آب گل‌آلود ماهی بگیرد.

▼ گزارش روز
تکراری‌ترین خبر
«کانال 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی اختصاصی از توافق بر سر طرحی محرمانه میان آمریکا و رژیم صهیونیستی برای مقابله با ایران خبر داده است. بنا بر این گزارش، تیم‌های عالی‌رتبه آمریکایی و صهیونیستی به تازگی در نشستی مشترک «طرحی راهبردی» علیه ایران تدوین کرده‌اند که بر اساس آن قرار است کارگروه‌هایی برای اقدام علیه برنامه هسته‌ای و فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران تشکیل شود. این رسانه‌ صهیونیستی به نقل از چند مقام دولت آمریکا گزارش داده است روز ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) هیئتی به سرپرستی «مئیر‌بن‌شبات» مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و با حضور نمایندگان ارشد تمام شاخه‌های نظامی، اطلاعاتی و دیپلماتیک کابینه اسرائیل، به صورت محرمانه وارد واشنگتن شده‌اند. این هیئت در کاخ سفید با تیمی به سرپرستی «هربرت مک‌مستر» مشاور امنیت ملی دولت آمریکا و با حضور نمایندگان ارشد کاخ سفید، آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا، وزارت دفاع و وزارت خارجه آمریکا دیدار کرده است.»
بی‌تردید، این خبر یکی از تکراری‌ترین اخبار حدود 40 سال اخیر است؛ در همه سال‌ها و ماه‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دشمنان جمهوری اسلامی از آمریکا تا همین کشورهای کوچک حاشیه خلیج مدام دور هم نشسته‌اند و اسناد و برنامه‌های مشترکی برای متوقف کردن جمهوری اسلامی ایران تدوین کرده‌اند و به دنبال آسیب رساندن به انقلابی بوده‌اند که ملت ایران با خون دل و اهدای بهترین نیروهای خود به ثمر نشانده است؛ اما تکراری‌تر از این خبر، شکست و ناکامی دشمنان جمهوری اسلامی و پیروزی ملت ایران است؛ همه برنامه‌ها و دسیسه‌چینی‌های خارجی یکی پس از دیگری نه تنها به هیچ تبدیل شدند؛ بلکه بر قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران افزوده شد تا مشخص شود دشمنان خارجی و بیگانگان توان ضربه زدن به این کشور را ندارند و به اثبات رساند که به انقلاب اسلامی آسیبی نخواهد رسید مگر در داخل از سوی مسئولان و صاحب‌منصبانی که خدمت و تلاش برای حل مشکلات مردم را فراموش می‌کنند!

▼ اخبار ویژه               
حمایت آمریکا از اغتشاش در ایران
وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای شدیداللحن با دستاویز قرار دادن تجمع مالباختگان مؤسسات مالی در چند روز گذشته، به تکرار مجدد ادعاهای چند ماه پیش دونالد ترامپ علیه ایران پرداخت و مدعی شد، صادرات اصلی ایران، خشونت، خونریزی و هرج‌ومرج است. واشنگتن همچنین از تمامی ملت‌ها خواسته است علناً از مردم ایران حمایت کنند! گفتنی است، اگرچه رسانه‌های ضدانقلاب تلاش داشتند نشان دهند که مطالبات تجمعات صورت گرفته در روزهای اخیر سیاسی است؛ اما گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که بسیاری از مردم که به وضعیت گرانی‌ها معترض بودند، با مشاهده شعارهای سیاسی لیدرهای این تجمعات، ترجیح دادند که با شعاردهندگان همراه نشوند.

مثل اپوزیسیون حرف نزنید!
غلامحسین کرباسچی با انتقاد از برخی اظهارات جهانگیری، گفت: «خیلی ناراحت شدم که جهانگیری هم مثل ما که انتقاد می‌کنیم گفته یک عده مدیر آویزان هستند. اگر آویزان هستند، عوض‌شان کن و همان‌طور که رهبری گفت مثل اپوزیسیون‌ها حرف نزن. اگر عده‌ای از مدیران آویزان دولت هستند و نمی‌گذارند کار کنید، عوض‌شان کنید.» وی افزود: «از آقای روحانی می‌خواهیم ماهی یک بار سخنرانی بکند و در آن فعل ماضی به کار نبرد.» وی همچنین با اشاره به اظهارات روحانی، گفت: «به جای این نوع خطاب دادن‌ها که معلوم نیست مخاطب آن مردم یا افراد دیگری هستند، به وزیر اطلاعات بگو وارد حریم خصوصی مردم نشوند.»
 
▼ اخبار
1ـ پاسخگویی عملی به جای حرف‌درمانی
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در اینستاگرام خود نسبت به حوادث اخیر و اعتراضات مردم واکنش نشان داد و در یادداشتی با عنوان «پاسخگویی عملی به جای حرف‌درمانی» نوشت: مشکل گرانی و چالش مؤسسات مالی و اعتباری جدی است؛ اما با اتکا به توانمندی‌های درونی قابل‌ حل است. دولت و مجلس نباید با شعارهای منقضی شده، از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند. رضایی در ادامه نوشت: مردم معترض ما هوشیار هستند و صف خود را از معاندین جدا می‌کنند. در هر اعتراضی ممکن است از منافقین گرفته تا فتنه‌گران وارد شوند؛ ولی مردم شعارهای آنها را تکرار نمی‌کنند، در مقابل هم دولتی‌ها و مجلسی‌ها مشکلات را حل کنند، ناکارآمدی‌ها را با حرف نمی‌شود جبران کرد. وی همچنین تصریح کرد: گران‌سازی سوخت و دیگر اقلام بدون بالا رفتن درآمد مردم کار درستی نیست، دولت و مجلس به اعتراضات مردم پاسخ‌های قانع‌کننده بدهند.

2ـ یارانه‌بگیران قطعی از زبان وزیر تعاون
علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۷۰ درصد حداقل دستمزد را شاخص کف حمایت اجتماعی دانست و گفت: بر همین مبنا سرفهرست یارانه‌بگیران سال بعد، مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند. تعداد این افراد به ۸‌ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر می‌رسد. وی افزود: گروه دوم یارانه‌بگیران، سه میلیون زن سرپرست خانوار و گروه سوم روستاییان هستند. ربیعی گروه چهارم را بازنشستگانی دانست  که با حداقل دریافتی و امکانات زندگی می‌کنند که حدود ۸/۴ میلیون نفر هستند. وی ادامه داد: گروه پنجم بسیجیان و ایثارگرانی هستند که توانایی انجام کار ندارند و 7/1 میلیون نفر را پوشش می‌دهند. مضاف بر اینها خانوارهای دارای بیماران خاص، افراد دچار سوءتغذیه و گروه‌های دیگر هم‌ یارانه دریافت می‌کنند که سرجمع همه این چند گروه بین ۴۰ تا ۴۱ میلیون نفر را شامل می‌شود و بقیه افراد یارانه‌بگیر حذف می‌شوند.

3ـ چرخش 180 درجه در قبال برجام!
روزنامه اصلاح‌طلب «بهار» در یادداشتی با عنوان «نعل وارونه مدعیان» نوشت: «اینکه دولت روحانی با کلی وعده آمد؛ همچون کاهش نرخ تورم، کنترل تورم، حل مشکلات اقتصادی از طریق رفع تحریم‌ها، آزادی بیشتر، حضور پررنگ‌تر زنان و اقلیت‌های قومی و مذهبی در تصمیم‌گیری‌های کلان مدیریتی، حل مشکلات محیط‌زیستی و اولویت‌بندی بودجه براساس نیازهای واقعی کشور و... بر کسی پوشیده نیست؛ ولی از آنجا که به قول سعدی عالم بی عمل به زنبور بی‌عسل می‌ماند، دولت تدبیر و امید نیز در عمل از شیرین کردن کام این مردم ناکام مانده. از رهاورد همین گونه کنش‌هاست که به بن‌بست رسیدن برجام قابل پیش‌بینی بود.» این ادعا در حالی مطرح می‌شود که جریان اصلاحات و رسانه‌های آن در روزهای امضای برجام از معجزه در حل مشکلات اقتصادی با وجود برجام سخن می‌گفتند.

4ـ اشتباه نابخشودنی دولت از نظر اصلاح‌طلبان
محمد کیانوش‌راد، فعال اصلاح‌طلب و از نمایندگان مستعفی مجلس ششم، به تازگی در بخشی از مصاحبه با روزنامه «آرمان امروز» درباره اسحاق جهانگیری و نقش او در دولت رئیس‌جمهور روحانی گفته است: «قدرت دادن به جریانی که خود را اصلاح‌طلب نمی‌داند و بعضاً در خیال محدودسازی اصلاح‌طلبان در دولت بوده، نمی‌تواند استراتژی درستی باشد. اسحاق جهانگیری نقطه قوت دولت در برخورد با مشکلات پیش‌رو است. آقای روحانی باید بتواند مشی اعتدالی، میانه و بی‌طرفانه خود را تا پایان دولت ادامه دهد. به همین علت کمتر شدن قدرت معاون اول رئیس‌جمهور اگر بر اساس آنچه بیش و کم شنیده می‌شود، درست باشد، اشتباهی نابخشودنی از سوی دولت خواهد بود.»

▼ اخبار کوتاه
«آقاپور» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تعدادی از نمایندگان طرحی را برای جلوگیری از افزایش قیمت حامل‌های انرژی در بودجه ۹۷ تدوین کردند. نمایندگان در این طرح به دنبال این هستند که فرمول جدیدی را برای قیمت حامل‌های انرژی ارائه کنند که افزون بر اینکه افزایش یکباره و زیادی را در قیمت حامل‌های انرژی نداشته باشیم، در عین حال بتوانیم قیمت‌ها را به فوب نزدیک کنیم.
تلویزیون شبه‌دولتی العراقیه اعلام کرد: عراق در دومین نشست از دوره دوم تشکل موسوم به پارلمان عربی با قطعنامه‌ای که مدعی دخالت ایران در امور داخلی کشورهای عربی شده و حزب‌الله لبنان را گروهی تروریستی توصیف کرده بود، مخالفت کرده است. گزارش‌ها حاکی است، قطعنامه مذکور با موضوع «دخالت‌های ایران» و درج نام حزب‌الله لبنان در فهرست سازمان‌های تروریستی مطرح شده است.
مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی و از سران فتنه طی‌ نامه‌ای خطاب به الیاس حضرتی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس از او خواسته است شورای اجرایی حزب اعتماد ملی را تشکیل دهد. در این نامه اشاره شده است، با توجه به تمایل نداشتن رسول منتجب‌نیا برای مدیریت شورای اجرایی حزب اعتماد ملی، این مسئولیت با توجه به سوابق الیاس حضرتی به او واگذار شده است.
میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش‌ و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: وضعیت بودجه آموزش و پرورش برای سال ۹۷ رضایت‌بخش نیست. وی در این باره افزود: آموزش ‌و پرورش در پایان سال 96 حدود 10 هزار میلیارد تومان بدهی به معلمان خواهد داشت که اگر تا پایان امسال تکلیف آن را مشخص نکند، این بدهی به سال 97 منتقل خواهد شد.
براساس آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی هشت ماهه، بیش از هزار و ۹۰۹ تن فلاسک از ۱۶ کشور جهان وارد ایران شده است. براساس واردات این حجم فلاسک، ۴ میلیون و ۲۲۴ هزار و ۶۲۰ دلار ارز از کشور خارج شده که بالغ بر ۲۰ میلیارد و ۹۹۸ میلیون و ۶۵۳ هزار و ۸۶۷ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.
یک منبع آگاه براساس آمار تانکرها اعلام کرد: میزان واردات نفت خام ایران به دست مشتریان عمده آسیایی در ماه نوامبر ۲۹ درصد کاهش یافت و به کمترین حجم از آوریل سال ۲۰۱۶ رسید. در مجموع طی ماه گذشته چین، ژاپن، هند و کره جنوبی 36/1 میلیون بشکه در روز از ایران نفت وارد کردند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات