تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۰۷۹۷۳
با دستگیری و اخراج دیپلمات‌های ترک در هلند

اروپا، ترکیه را تحقیر کرد

(روزنامه كيهان ـ 1395/12/23 ـ شماره 21584 ـ صفحه 12)

در ادامه تنش‌ها میان «آمستردام»- «آنکارا» و آنکارا- آلمان خبر رسیده، نیروهای امنیتی هلند وزیر امور خانواده ترکیه را در «روتردام» دستگیر و سپس، وی را از کشور اخراج کرده‌اند. پیش از این به هواپیمای حامل وزیر خارجه ترکیه در هلند اجازه فرود داده نشده بود.

«رجب طیب‌اردوغان» رئیس جمهور ترکیه که سال‌ها به اتحادیه اروپا و ناتو خوش خدمتی کرده است، این روزها در عصبانیت می‌سوزد.

علت این عصبانیت نیز اخراج وزرا و دیپلمات‌هایش از اروپا است. پیش از این، مقامات برلین رسماً اعلام کرده بودند که مانع ورود مقامات دولت آنکارا به برلین می‌شوند. مقامات ترکیه قصد داشتند برای اقلیت ترک‌تبار در ارتباط با اصلاحات در قانون اساسی و رأی دادن به این اصلاحات، (همه‌پرسی) سخنرانی کنند. دولت آلمان همچنین، از سفر وزیر دادگستری دولت اردوغان به آلمان جلوگیری کرده بود.

واکنش اردوغان به سران برلین این بود که آنها با مقامات «نازی» در زمان «آدلف هیتلر» فرقی ندارند. اظهارنظری که آلمانی‌ها را برآشفته کرده بود. کم‌کم زمزمه شد که علاوه بر آلمان کشورهای اتریش، هلند و سوئیس هم به مقامات ترکیه اجازه ورود نخواهند داد.

تا اینکه اخیراً دولت هلند به هواپیمای حامل «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه اجازه فرود در آمستردام را نداد واکنش اردوغان هم مشابه واکنش وی به سران آلمان بود: «آنها (سران هلند) فاشیست هستند.

دستگیری وزیر در 30 متری کنسولگری

این بحران با انتشار خبر دستگیری و اخراج «فاطمه بتول سایان‌کایا» وزیر خانواده و امور اجتماعی ترکیه، از «روتردام» هلند، عمیق‌تر شد. خانم «کایا» گفت که در فاصله 30 متری کنسولگری ترکیه در روتردام قرار داشت که نیروهای امنیتی هلند وی را از خودرو پیاده کرده و با خودروی دیگری به مرزهای آلمان برگرداندند.

کشورهای اروپایی اصلاحات قانون اساسی ترکیه را گامی در جهت تثبیت قدرت «رجب طیب اردوغان» تا نیمه دهه آینده میلادی دانسته و آن را اقدامی غیر دموکراتیک می‌دانند.

به نوشته روزنامه «دیلی صباح»، مأموران مرزی هلند خبرنگاران خبرگزاری «آناتولی» و شبکه «تی‌آرتی» را هم راه نداده و آنها را به آلمان بازگردانده‌اند.

اردوغان شنبه اقدام دولت هلند را محکوم کرده و مقامات این کشور را «پس‌مانده‌های نازی‌ها و فاشیسم» توصیف کرده بود.

نخست‌وزیر ترکیه هم در جریان تجمع هواداران دولت در استان «بالیکسیر» این کشور، به اروپا هشدار داده است. به گزارش فارس، «بینالی ایلدیریم» خطاب به اروپائیان گفته: «این کار را نکنید. من به شما هشدار می‌دهم که این اقدامات، دوستی و متحد بودن نیست. آنهایی که دوستان دشمنان ترکیه شدند، علیه ترکیه خصومت و دشمنی نشان می‌دهند.»

نخست‌وزیر ترکیه همچنین تأکید کرد که «برخی کشورهای اروپایی میزبان اعضای گروه‌های تروریستی «پ‌ک‌ک» و سازمان «فتح‌الله گولن» شده‌اند.

ایلدیریم در ادامه درباره مواضع اخیر اروپایی‌ها در قبال همه‌پرسی درخصوص اصلاح قانون اساسی ترکیه گفت: «اروپایی‌ها لطفاً در مسائل داخلی ترکیه و سیاست آن دخالت نکنید.»نخست‌وزیر ترکیه همچنین به مقامات هلندی هشدار داد که اقدام تلافی‌جویانه آنکارا، به شدیدترین وجه در راه است.

سوئیس و اتریش در کنار آلمان و هلند

علاوه بر آلمان و هلند، در سوئیس و اتریش نیز برنامه‌های آنکارا دچار چالش شده است.

برنامه سفر وزیر خارجه ترکیه به سوئیس به تعویق افتاده و در شهر «زوریخ» سوئیس هم همه پلاکاردهای تبلیغاتی همه‌پرسی قانون اساسی ترکیه، جمع‌آوری شده است.

همه‌پرسی قانون اساسی در ترکیه، ششم اردیبهشت برگزار می‌شود و با توجه به مخالفت‌های داخلی با این اصلاحات، دولت اردوغان به شدت به آراء ترک‌های ساکن اروپا نیاز دارد. به همین خاطر، تحلیلگران اقدام کشورهای اروپایی علیه دولت آنکارا را «ضربه سخت اروپا به اردوغان» توصیف می‌کنند.

وزیر خارجه اتریش هم در مورد موضع کشورش این‌گونه توضیح داد؛ «سران و رؤسای جمهور همه کشورها می‌توانند جهت انجام گفت‌وگو، به اتریش سفر کنند، ولی هیچگونه امکان تبلیغات انتخاباتی وجود ندارد، زیرا موجب انتقال اختلافات و درگیری‌های مردمی از ترکیه به اتریش می‌شود.»

تعلیق بودجه عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا در ادامه رفتارهای تحقیرآمیز خود نسبت به ترکیه، بخشی از بودجه ادغام (عضویت) ترکیه در این اتحادیه را تعلیق کرد.

به گزارش ایسنا، «یوهانس هان» رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا ضمن اعلام خبر مذکور، افزود: «ترکیه در مسیر اروپا حرکت نمی‌کند، بلکه در مسیر مخالف قرار دارد.»

وی گفت: «ما از نظر قانونی متعهد هستیم که حمایت مالی از کشورهایی بکنیم که در مسیر درست پیشرفت‌هایی داشته باشند. ترکیه برای اینکه در اتحادیه اروپا پذیرفته شود، طی سال‌های گذشته خدمات زیادی به منافع اروپا کرده است.»

سایر رویدادها

* دولت ترکیه اعلام کرده به سفیر هلند اجازه ورود به ترکیه را نمی‌دهد و سفارت هلند نیز در آنکارا هم تعطیل شده است.

* پلیس شهر «روتردام» هلند، با ماشین‌های آب‌پاش، هواداران رئیس‌جمهور ترکیه را متفرق کرد.

* شماری از خبرنگاران در اسلامبول علیه دولت تظاهرات کردند و خواستار آزادی خبرنگاران بازداشتی شدند. هم‌اکنون حدود 100 خبرنگار و فعال رسانه‌ای در بازداشت هستند.

http://kayhan.ir/fa/news/99998

ش.د9505090

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات