صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۰۸۰۷۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 11 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): امروز هزاران توپخانه دروغ‌پردازی به سمت این ملت مشغول شلیک هستند تا مردم را ناامید و بدبین کنند. متأسفانه در داخل هم گروهی، درست همان کار دشمن را ادامه می‌دهند: ناامید کردن مردم، متهم کردن، دروغ‌های دشمن‌ساز را در ذهن مردم انداختن؛ اینها تقوا ندارند. خدا، دین و انصاف را رعایت نمی‌کنند.(96/10/6)
برخورد قاطع با برهم‌زنندگان امنیت
اعتراض به سوء مدیریت‌ها، ناکامی‌های اقتصادی و مشکلاتی، مانند بیکاری و سختی معیشت، حق طبیعی مردم است؛ اما چگونگی بیان آن و راه‌های تحقق این حق مسئله مهم‌تری است. به طور حتم مردم عزیز ایران می‌خواهند این مشکلات از طریق روش‌ها و شیوه‌های قانونی و مسالمت‌آمیز حل شود و به هیچ وجه غیرت ایرانی به دشمنان و بدخواهان خودش اجازه موج‌سواری در مسائل داخلی را نمی‌دهد؛ زیرا به عینه در تجاربی مانند فتنه 88 دیده‌ شده است که دشمن برای مردم ما دلسوزی ندارد و به دنبال اهداف خود است و با دامن زدن به آشوب‌ها و تضییع بیت‌المال که متعلق به مردم است، نه تنها مشکلات را برطرف نمی‌کند؛ بلکه حل مسائل را با دشواری‌ها و پیچیدگی‌های بیشتری مواجه می‌کند. مردم عزیز و بابصیرت کشورمان دستان امپریالیسم و دشمنان غربی- عبری- عربی ملت ایران را که از آستین ضد انقلاب و ناکامان فتنه 88 بیرون آمد و شیرینی جشن بزرگداشت هشتمین سالگرد حماسه ملی 9 دی را در کام ملت تلخ کرد، در تجمعات اعتراضی در شهرهای گوناگون به آشکارا دیدند که با روشن شدن ابعاد دخالت و حمایت بیگانگان از خط اغتشاش جدید در ایران و اقناع‌سازی جامعه نسبت به اهداف و انگیزه‌های خبیثانه آنها ـ که می‌خواستند با موج‌سواری و سوء‌استفاده از صدای مردم، روند تظاهرات‌ها از اعتراضات اقتصادی و صنفی را به ریل مطالبات بنیادین سیاسی و اعتراض به اساس حکومت دینی و نظام اسلامی برگردانند ـ طی دو روز گذشته با روند کنترلی اعتراضات به‌حق و کاهش تجمع‌های محدود مواجهیم؛ اما به موازات این روند تنزلی در تظاهرات مسالمت‌آمیز، معدود تجمعات پر‌خطری نیز با اصرار چند نفر معلوم‌الحال و خرابکار امنیتی برگزار شد. حال اقدامات معدود افرادی که مطابق با دستورالعمل‌های تزریق شده به آنها از بیرون مرزها با ساختن تجهیزات انفجاری دست‌ساز در کف خیابان‌ها امنیت و آرامش زندگی و کسب‌وکار مردم را بر هم زده و اصرار دارند دست به خرابکاری بزنند، جای تحمل و صبر باقی نگذاشته‌ و مسئله امنیت ملی را پیش می‌کشد که باید نهادهای امنیتی مانند شورای عالی امنیت ملی با اقدام انقلابی با آنها برخورد کنند. مردم انقلابی و بصیر در چند شهر و مرکز استان نیز روز گذشته با برگزاری راه‌پیمایی برخورد قاطع با برهم‌زنندگان امنیت را مطالبه کردند.

▼ گزارش روز
اعتراف رسا
جنگ طولانی و هزینه سرسام‌آور تداوم حمله نظامی به یمن بدون هیچ دستاورد مثبتی ازسوی رژیم سعودی و هم‌پیمانانش در حال تبدیل شدن به کابوس بزرگی برای ولی‌عهد بی‌تجربه و تازه‌کار سعودی است. شرایط نه تنها در یمن، بلکه در سراسر منطقه برای رژیم سعودی به نحوی در حال جلو رفتن است که محمدبن‌سلمان نیز متوجه شده است اگر برای تغییر اوضاع کاری نکند، بی‌تردید همین نقش و اعتبار باقی مانده را نیز از دست خواهد داد و به نظر می‌رسد اقداماتی را برای خلاص شدن از این باتلاق خودساخته آغاز کرده و تصمیم گرفته است رهبری و ادامه جنگ یمن را به ایالات متحده بسپارد. در این راستا، یک پایگاه خبری یمنی، سندی را از نامه‌نگاری «خالدبن‌سلمان» سفیر عربستان در واشنگتن منتشر کرد که نشان می‌دهد ریاض با همدستی ابوظبی سرگرم طرح نقشه مفصلی برای انداختن مسئولیت فرماندهی ائتلاف تجاوز به یمن به گردن آمریکا هستند. طبق این نقشه، پای آمریکا به طور مستقیم به جنگ یمن باز می‌شود و این کشور تعدادی پایگاه در یمن تأسیس می‌کند.
این نامه که با عنوان «فوری و فوق‌العاده محرمانه» ارسال شده است، مشتمل بر گزارشی درباره دیدارهای سفیر عربستان و سفیر امارات در آمریکا با سفرای اعضای دائم شورای امنیت است. آنها در این دیدارها تلاش می‌کردند اعضای دائم شورای امنیت را به برگزاری نشست فوق‌العاده و صدور قطعنامه‌ای با مضمون مداخله نظامی مستقیم در یمن متقاعد کنند. طرحی که اگرچه موفقیت آن و ورود مستقیم دولت ترامپ به این جنگ بسیار بعید و دور از واقعیت‌های شرایط بین‌المللی و منطقه است؛ اما فارغ از میزان موفقیتش، در حقیقت اعترافی رسا به شکست از سوی سران رژیم سعودی است و نشانه‌ای دقیق از پیروزی ملت مقاوم یمن است، پیروزی‌ای که بی‌شک به منزوی‌تر شدن بیش از پیش رژیم قبیله‌ای و خودکامه سعودی منتهی خواهد شد.

▼ خبر ویژه
هرچه می‌خواهند بگویند در رسانه‌ها مطرح کنند
مجتبی شاکری، دبیر کل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی با بیان اینکه قطعنامه‌های سنگین، فهرستی از تحریم‌های کمرشکن و فعال شدن ضد انقلاب نشاندار علیه جمهوری اسلامی ایران، از جمله پیامدهای آشوب‌های ‌سال ۸۸ بود، درباره تلاش رئیس دولت اصلاحات برای بازگشت به نظام گفت: «خاتمی خیلی از شخصیت‌ها را واسطه قرار داد که خدمت رهبری رفته و ملاقاتی ترتیب دهند. حتی نزدیکان وی طراحی می‌کردند در موقعیت‌های مختلف و در جریان سخنرانی‌های رهبری در مرقد امام، آقای خاتمی در مسیر ایشان قرار گرفته و بتواند صحبت کند؛ اما رهبری همواره به شخصیت‌های واسطه گفتند: «آقای خاتمی می‌خواهند چه چیزی بگویند، هرچه می‌خواهند بگویند در رسانه‌ها مطرح کنند.» وی همچنین اضافه می‌کند چون در جریان داخلی اصلاحات اختلافات جدی وجود دارد و یک جنگ درون جریانی دارند، نمی‌خواهند با گاف‌هایی که احتمالاً خاتمی ممکن است بدهد، این اختلافات رسانه‌ای شود و او را متقاعد کردند تا هرچه می‌خواهد بگوید را در نامه‌ای بنویسد. بیشتر از هفت ‌سال است که خاتمی می‌خواهد یک نامه بنویسد، البته این نامه نوشته و به افراد مختلف داده شده که هر کدام ایرادی بر آن گرفته‌اند، یا گفته‌اند اصلاح کن یا اصلاً نامه را نده.» این یعنی کسی که مدعی تأثیرگذاری است، برای نوشتن یک نامه عاجز است؛ برای اینکه بگوید کجای کار خطا کردم و کجای کار ناآگاهانه حرکتی انجام دادم.

▼ اخبار
1ـ پیروی از گروه‌های فانتزی خسارات جبران‌ناپذیری خواهد داشت

رضا نصری، حقوقدان بین‌المللی و مؤسسه عالی مطالعات بین‌المللی ژنو، در یادداشتی در واکنش به حوادث اخیر نوشت: جامعه ایران باید به جد از خود بپرسد به چه علت از دهه‌های گذشته تاکنون گروه‌های تروریستی که موفق شده‌اند مناطق وسیعی از سرزمین‌های همجوار را تسخیر کنند و در آنجا مستقر شوند، پُشت دیوارهای مرزی ایران متوقف شده‌اند؟ پاسخ این است که اگر امروز ایران جولانگاه این گروه‌های نامتعارف نشده، به دلیل این است که ایران برخلاف کشورهای همجوار، یک «حکومت مرکزی» منسجم و مقتدری دارد. افکار عمومی ایران ـ که گاه بیش‌ از حد از حقایق منطقه و از موقعیت خود در آن غافل به نظر می‌رسد ـ باید به این امر واقف شود که تضعیف این «قدرت مرکزی»، به معنای شکستنِ سدها و جاری شدن سیل گروه‌های تکفیری در سراسر کشور است؛ بر اساس این هر گونه پیروی از گروه‌های سطحی و فانتزی، مانند «ری استارت»، «من و تو» و «آمد نیوز»، خسارات جبران‌ناپذیری به ملت و کشور وارد خواهد کرد.

2ـ توصیه‌های عجیب رسانه‌های اصلاح‌طلب ادامه دارد
روزنامه «آرمان» در یادداشتی نوشت: «طی ماه‌های اخیر اروپا در برابر آمریکا و اقداماتش ایستاد و بارها حمایتش را از برجام اعلام کرد. اگرچه ایران همواره اعلام کرده است که برنامه دفاعی‌اش مشروع است و قابل مذاکره نیست، اما برخی از کشورهای اروپایی نیز با آمریکا موضع خصمانه‌ای دارند. بنابراین اگر ایران با برنامه‌ریزی منجر به دلگرمی بیشتر اروپا شود، اتحادیه اروپا به سمت آمریکا گرایش نخواهد یافت و بازهم شرایط دشوار تحریم‌ها به ویژه اکنون با توجه به تنگناهای اقتصادی و معیشتی بر کشور تحمیل نخواهد شد.» اینکه دقیقاً منظور این رسانه از دلگرم کردن کشورهای اروپایی چیست، مشخص نیست؛ اما تعجب‌برانگیز است، در حالی که دولت‌های اروپایی به ویژه فرانسه بارها و بارها در روزهای اخیر علیه کشورمان مواضع سختی گرفته و خواستار ایجاد محدودیت برای تهران به دلیل توان دفاعی و همکاری‌های منطقه‌اش شده‌اند، چنین توصیه‌هایی مطرح می‌شود.

3ـ تمام خاک آمریکا در تیررس تسلیحات هسته‌ای ماست
رهبر کره شمالی در سخنرانی خود به مناسبت سال نو میلادی اعلام کرد: فرایند تبدیل این کشور به کشوری دارای قوای کامل هسته‌ای به پایان رسیده است. «کیم جونگ اون» گفت: «سراسر خاک آمریکا در تیررس تسلیحات هسته‌ای ما است و دکمه هسته‌ای همیشه روی میز من است. این یک واقعیت است نه یک تهدید.» وی همچنین افزود: آمریکا هرگز قادر به آغاز جنگ علیه کره شمالی نخواهد بود و این کشور به توانایی هدف قرار دادن هر نقطه از خاک آمریکا با استفاده از تسلیحات هسته‌ای خود دست یافته است. رهبر کره شمالی در عین حال گفت: پیونگ یانگ باید تولید انبوه موشک‌ها و تسلیحات هسته‌ای را آغاز کند. وی همچنین با بیان اینکه دو کره باید روابط با یکدیگر را بهبود بخشند، افزود: «مسیر گفت‌وگو باز است.»

4ـ رویکرد جدی برای ایجاد اشتغال دیده نمی‌شود
روزنامه اصلاح‌طلب «بهار» با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت دوازدهم و نبود جدیت لازم از سوی دولت برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی در یادداشتی با عنوان «اشتغال؛ گره کور» نوشت: «بدون شک توسعه اشتغال در کشوری که اصلی‌ترین مسئله‌اش بیکاری، به ویژه برای جوانان تحصیل‌کرده است، امری است ضروری و مهم! زیرا اشتغال صرفاً یک مسئله اقتصادی نبوده و مهم‌ترین عامل ثبات یا بی‌ثباتی اجتماعی است که بهبود آن دیگر بخش‌های جامعه را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ اما در لایحه بودجه ۱۳۹۷ رویکرد جدی و عملی برای ایجاد اشتغال به چشم نمی‌خورد.»

▼ اخبار کوتاه
روزنامه «رأي اليوم» در واکنش به اتفاقات و اعتراضات اخیر در تهران و برخی شهرهای ایران نوشت: «مردم بر خلاف كشورهاي عرب حاشيه خليج‌فارس حق دارند براي اعتراض به خيابان بيايند و مقامات ايران حتي به روی كساني كه تندترین شعارها و رفتارها را دارند، آتش نگشودند؛ در حالي كه اگر اين اعتراض‌ها در پايتخت كشورهاي حاشيه خليج‌فارس رخ مي‌داد، ده‌ها نفر در خيابان‌ها به دست نيروهاي امنيتي كشته و زخمي مي‌شدند.»
علی صوفی، فعال اصلاح‌طلب و عضو شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به تازگی در سوء‌استفاده عجیب و تأمل‌برانگیز از اتفاقات اخیر گفته است: «مردم به صورت غیر سیستمی و تصادفی به خیابان‌ها نیامدند؛ بلکه از قبل با توجه به مطالبات‌شان چنین وضعیتی قابل پیش‌بینی بود. به طور مثال وقتی قانون وضع می‌شود که حقوق بازنشستگان با شاغلین برابر باشد و شورای نگهبان آن را رد می‌کند، آه از نهاد مردم بلند می‌شود.»
موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مؤسسات مالی اعتباری در سراسر ایران شعبه داشته‌اند، گفت: الآن هیچ‌کس پاسخگوی مردمی که پول و پس‌انداز خود را از دست داده‌اند، نیست. وی افزود: بانک مرکزی حداقل باید از حق خودش دفاع می‌کرد و از این مؤسسات مالی که بر روی تابلوی خود نوشته بودند، با مجوز رسمی از بانک مرکزی، می‌پرسید که چه کسی به شما مجوز داده است!
سعید جلیلی با اشاره به ناآرامی‌های اخیر، گفت: وقتی عده‌ای به خیابان می‌آیند و برای جنایتکاری مثل رضاخان ابراز احساسات می‌کنند، جای تردید باقی نمی‌ماند که این حرکت نه تنها برای مردم نیست؛ بلکه یک «ارتجاع» آشکار است و باید در برابر آن ایستاد. وی افزود: در باطل بودن حرکتی که دشمنان مردم، مانند ترامپ را به وجد می‌آورد، نباید تردید کرد.
«سوزان رایس» نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد در پیامی توئیتری به اغتشاشات اخیر در ایران واکنش نشان داد و نوشت: ترامپ چگونه می‌تواند به معترضان در ایران کمک کند؟ (پس) ساکت شو. روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز نیز با اذعان به ناتوانی رئیس‌جمهوری این کشور، خطاب به وی نوشت: «ترامپ ساکت شو.»
محمدعلی پورمختار، نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس گفت: حمایت مسئولان آمریکایی و سران آل‌سعود از تجمعات نشان‌دهنده این است که قطعاً تعدادی از عوامل آنها در میان صفوف معترضان حضور دارند که شعار‌های هنجارشکنانه سر می‌دهند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات