تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۰۸۱۰۵
جریانات سیاسی در آینه مطبوعات23

اتفاق مبارک در فضای سیاسی و رسانه ای کشور

روزنامه ها و رسانه های دو جریان سیاسی کشور با اشاره به مطالبات حق مردم خواستار جلوگیری از سوء استفاده جریان های معاند و خشونت طلب از اعتراضات مردم شدند؛ موضوعی که از آن می توان به عنوان یک بزنگاه مهم در صحنه رسانه ای کشور یاد کرد و به طبع می تواند زمینه ساز همدلی و همراهی بیشتر جریان های سیاسی برای پیشبرد کشور و تحقق اهداف انقلاب اسلامی باشد.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ سید فخرالدین موسوی

 اتفاق مبارک در فضای سیاسی و رسانه ای کشورمهمترین جلوه روزنامه های این هفته در همدلی و انسجام همه جریانات سیاسی در حفاظت از منافع ملی بود. در ادامه به بررسی دقیق تر عملکرد جریانات سیاسی در مطبوعات این هفته می پردازیم.

وحدت در تیتر یک

کیهان با تیتر«پیام قیام سراسری ملت در 9 دی/ بساط آشوبگران را جمع کنید »؛ اعتماد با تیتر«حل مشکلات، با هم» و سرمقاله ای  با عنوان «تفاهم بر سر مقابله با خشونت» به قلم «هادی خانیکی»؛ آرمان ملی با تیتر«هوشیاری ملی» و نگارش سرمقاله با عنوان «مطالبات معیشتی و پرتگاه هنجار شکنی»؛ جوان با تیتر یک«دشمن بار دیگر قصد فتنه دارد » روزنامه قانون با عنوان اول«مداخله های نچسب» که  نفوذ معاندان و موج سواری دشمنان در اعتراضات معیشتی مردم اشاره داشت؛ روزنامه فرهیختگان با تیتر «به نام اقتصاد؛ به کام اغتشاشات»؛ روزنامه همدلی با عنوان « قمار با همدلی مردم»؛ روزنامه ایران  با تیتر بزنگاه هوشیاری ملی  و همچنین دیگر رسانه ها و روزنامه های دو جریان سیاسی کشور و  بسیاری از چهره های سیاسی  از همه طیف های سیاسی  با  اشاره به مطالبات حق مردم خواستار جلوگیری از سو استفاده جریان های معاند و خشونت طلب از اعتراضات مردم شدند؛ موضوعی که از آن می توان به عنوان یک بزنگاه مهم در صحنه سیاسی کشور یاد کرد و به طبع می تواند زمینه ساز همدلی و همراهی بیشتر جریان های سیاسی برای  پیشبرد کشور و تحقق  اهداف انقلاب اسلامی باشد.

اتفاق مبارک در فضای سیاسی و رسانه ای کشور

چشم بستن بر حماسه 9 دی

اگرچه  آنگونه که پیش تر هم گفته شد جریان سیاسی اصلاح طلب نیز  در مواجهه با سو استفاده برخی از جریان و گروهک های خاص از اعتراضات به حق مردم،  مواضع  به جا و به هنگامی اتخاذ کردند اما این همه ماجرا نبود و متاسفانه این جریان  همچنان درباره فتنه بزرگ و گناه نابخشودنی فتنه 88 و اتفاقات پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم سکوت پیشه کردند و امسال نیز در برابر بزرگداشت با شکوه و سراسری  حماسه 9 دی  سکوت را برگزیدند و نه تنها  تجمعات گسترده مردم در روزنامه های این جریان منعکس نشد بلکه  روزنامه  اصلاح طلب جامعه فردا با تیتر یک «پایان اعتراض های سیاسی، اصلاح اقتصادی و آزادی اجتماعی»  در مطلبی تعجب برانگیز ریشه تجمعات اخیر را در  ناراحتی از نتیجه برخورد با فتنه گران 88 دانست!

 اتفاق مبارک در فضای سیاسی و رسانه ای کشور

توجه ویژه به بی توجهی دولت

مطبوعات اصولگرا اما تمرکز خود را بر روی کم توجهی دولت به درخواست های مردم معطوف نمودند؛ دو روزنامه نزدیک به جریان اصولگرا و منتقد دولت در تیتر یک خود سخنان نوبخت درباره مهم نبودن اعلام پشیمانی برخی از چهره های سیاسی، به این موضع گیری سخنگوی دولت انتقاد کردند؛ صبح نو با تیتر «مهم نیست» و روزنامه وطن امروز نیز با تیتر«پشیمان‌ها اصلاً کی رأی دادند؟!» به این موضوع پرداختند؛ وطن امروز در این باره نوشت؛ موج فزاینده پشیمانی از رأی به روحانی در ابتدا با یک واکنش عجولانه از ناحیه حسام‌الدین آشنا مواجه شد. آشنا در بحبوحه شکل‌گیری کمپین پشیمانی از رأی به روحانی، این کمپین را کار منتقدان و مخالفان دولت روحانی دانست و تلویحاً گفت پشت پرده این کمپین، اصولگراها قرار دارند! حسام‌الدین آشنا دراین‌ باره نوشت: «پویش پشیمانی با پشتیبانی کسانی شکل گرفت که باید درباره کارهای کرده و نکرده خود پاسخگو باشند. آنها ثروت و سعادت ملت را به تاراج دادند. چه سدهایی ساختند که پشتش آبی نیست، چه فرودگاه‌هایی ساختند که پروازی به آنجا نیست».  پرداخت ویژه این رسانه ها  در حقیقت دست گذاشتن و توجه ویژه به بی اعتنایی برخی از اعضای دولت به  نارضایتی مردم است، بی تفاوتی که می تواند افکار عمومی را بیش از پیش نسبت به این دولت نا امید و دلسرد کند.

 اتفاق مبارک در فضای سیاسی و رسانه ای کشور 

فاصله ای که هر روز بیشتر می شود

روزنامه بهار در یادداشتی با عنوان «اشتغال؛گره کور» نوشت:« بدون شک توسعه اشتغال در کشوری که اصلی‌ترین مسئله اش بیکاری، به ویژه جوانان تحصیل کرده است؛ امری است ضروری و مهم! زیرا اشتغال صرفاً یک مسئله اقتصادی نبوده و مهمترین عامل ثبات و یا بی ثباتی اجتماعی نیز می ‌باشد که بهبود آن سایر بخش‌های جامعه را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.اما بررسی کلی لایحه بودجه ۱۳۹۷ نشان می‌دهد که رویکرد جدی و عملی برای ایجاد اشتغال در آن به چشم نمی‌خورد» یا «حسین مرعشی» سخنگوی حزب کارگزاران در مصاحبه با روزنامه همشهری گفت:«آقای روحانی یک شعار درست در انتخابات دادند. گفتند ما باید کاری کنیم که هم سانتریفیوژها بچرخد و هم اقتصاد. واقعیت این است که الان چرخ اقتصاد آنطور که شایسته است نمی چرخد. کسادی در بازار همچنان ملموس است.مردم گرفتارند؛ پیمانکارها از دولت طلبکارند؛ به کارگران شان و بازار بدهکارند...اینکه همراهان آقای روحانی متناسب با نیازهای دولت کاری نمی کنند، یک واقعیت است.آقایان اگر بلد نیستند، کنار بکشند، اگر هم بلد هستند که کارها را راه بیندازند» تا مشخص شود همچنان اصلاح طلبان نگران  حمایت خود از روحانی و  تلاش برای فاصله گذاری میان دولت و جریان اصلاحات هستند تا در انتخابات های بتوانند به عنوان منتقد وضع موجود حضور پیدا کنند.

 اتفاق مبارک در فضای سیاسی و رسانه ای کشور

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات