صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۰۸۱۳۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 12 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): یکی از شیوه‌های دشمن، ناامیدکردن جوان‌هاست؛ متأسفانه عده‌ای بلندگوی دشمن شدند و در فضای جامعه می‌پراکنند که آقا نمی‌شود در مقابل اینها ایستاد. چرا نمی‌شود؟ آیه‌ یأس می‌خوانند که ملاحظه قدرت‌ها را بکنیم؛ نه! ملت ایران توانست نظام پادشاهی را دور بیندازد. ما دیدیم که می‌توانیم.(1396/9/1)

▼ حرف روز
جنگ نیابتی در ایران!
از همان روزهای اولی که تجمعات اعتراضی تعدادی از مردم به گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی وارد مرحله سیاسی و سردادن شعارهای ساختارشکنانه شد، ردّ پای سرویس‌های بیگانه به وضوح در پشت صحنه تجمعاتی که بیشتر شکل اغتشاش و آشوب به خود گرفت، نمایان بود. حرکتی که در کمتر از یکی دو روز به اهانت به ارزش‌های دینی و انقلابی و پرچم پرافتخار کشورمان منجر شد.
اگرچه شاید در یکی دو روز اول مردم تصور می‌کردند کسانی که به خیابان می‌آیند، به وضعیت اقتصادی اعتراض دارند؛ اما سیر شتابان ساختارشکنی آشوبگران و تغییر سریع اعتراض‌ها به اغتشاش ماهیت اصلی آنها را برملا کرد؛ چرا که به یقین هیچ ایرانی‌ای حاضر نیست به دلیل مشکلات و سختی‌ها به ارزش‌ها و مقدسات خود بی‌احترامی کند و به مردم کوچه و بازار آسیب برساند.
حمایت‌های خارجی از آشوب و اغتشاش موضوعی است که مقامات دولت جدید آمریکا از زمان روی کار آمدن ترامپ گرفته تا مقامات رژیم صهیونیستی و حکام مرتجع و قبیله‌ای سعودی به تکرار بر آن تأکید کرده و به صراحت اعلام کرده بودند به ایجاد ناامنی در داخل ایران فکر می‌کنند. این موضوع زمانی به طور ویژه در دستور کار دشمنان کشورمان قرار گرفت که جمهوری اسلامی ایران به منزله محور مقاومت منطقه‌ای توانست با کمک نیروهای مقاومت شاخ غول داعش را که ساخته و پرداخته آمریکا، صهیونیسم و آل‌سعود بود، بشکند و کمتر از دو ماه پیش پایان داعش در عراق و سوریه را اعلام کند.
به نظر می‌رسد، پس از این شکست، آمریکا و رژیم صهیونیستی به مدد پول‌های سعودی به اجرای نقشه شوم خود سرعت دادند و با سوءاستفاده از موقعیت به وجود آمده، سوار موج اعتراض مردمی شدند تا آرزوی ناامن‌سازی داخلی در ایران را محقق کنند. نشانه‌های موجود از اجیر شدن عوامل داخلی برای اغتشاش، نوع درگیری‌ها، استفاده از سلاح گرم و سرد و کشته‌سازی در چند نقطه از کشور حکایت از سناریوی پیچیده دشمنان ملت ایران علیه آرامش و امنیت کشورمان دارد.
اظهارات دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان در گفت‎وگو با شبکه المیادین مبنی بر اینکه «هشتگ‎ها و پیام‌های مربوط به حوادث اخیر از آمریکا، انگلیس، عربستان و دیگر کشورها هدایت می‌شوند و آنچه در اینترنت و فضای مجازی درباره تحولات و اوضاع ایران رخ می‌دهد، جنگ نیابتی علیه ملت ایران است» تأییدی بر این واقعیت است.

▼ گزارش روز
آشوب‌های سازمان‌یافته!
دستگاه‌های اطلاعاتی و مراکز امنیتی درباره حوادث روزهای اخیر در کشور اخبار و اطلاعات زیادی را  منتشر کرده‌اند که ردّ پای گروهک‌های تروریستی، مانند منافقین یا جریان‌هایی، مانند سلطنت‌طلب‌ها و وجود افراد حمایت شده از سوی دستگاه‌های امنیتی دشمنان ملت ایران را نشان می‌دهد؛ اما نگاه دقیق‌تر به اخبار درگیری، سازمان‌یافته بودن این اتفاقات را بیش از پیش تقویت می‌کند. با دقت در اخبار روزهای گذشته درباره درگیری‌های شهرهای کوچک که عموماً از خشونت بسیار بیشتری نیز برخوردار است، با یک مورد تأمل‌برانگیز روبه‌رو می‌شویم که عبارت است از تداوم نداشتن آشوب در این شهرها؛ برای نمونه روز شنبه 9 دی ماه که درگیری‌های خشونت‌آمیز در کشور شروع شد، از شهر ملایر خبرهایی منتشر شد؛ اما فردای آن روز دیگر نامی از ملایر به میان نیامد و به جای آن ایذه دچار آشوب شد و شبکه‌های ضد انقلاب شایعه‌سازی‌های گسترده‌ای را درباره آن منتشر کردند؛ اما همین شهر ایذه که برخی حتی مدعی در اختیار گرفتن شهر از سوی معترضان شده بودند، بر اساس اخبار موثق شب گذشته بسیار آرام بوده و درگیری در آن رخ نداده است و به جای آن شهر قهدریجان شاهد درگیری‌های خشونت‌بار بوده است! نتیجه‌گیری از این اوضاع سخت نیست و این وضع به روشنی نشان می‌دهد افرادی فراتر از مردم این شهرها که به دلیل ضعف‌ها گله‌ها و اعتراضات زیادی هم دارند، برای برهم زدن امنیت کشور در تلاش هستند؛ با نگاه به این شرایط سخت نیست که متوجه شد جریان‌های خشونت‌طلب و زخم خورده از انقلاب وقتی در شهرهای بزرگ، مانند تهران، اصفهان و تبریز با هوشیاری مردم و نیروهای انتظامی نتوانستند به اهداف خود برسند، در تلاشند در شهرهای کوچک که طبیعتاً حضور دستگاه‌های انتظامی و امنیتی محدودتر است، اعتراض و آشوب به نمایش بگذارند.

▼ اخبار ویژه
شباهت عجیب، البته تکراری
روزنامه «آرمان امروز» در مطلبی به قلم «احمد شیرزاد» نوشت: «جامعه می‌داند که عملکرد ایران در منطقه هزینه‌هایی به اقتصاد ملی تحمیل می‌کند. ممکن است احساس عمومی این باشد که ایران برای سیاست‌های برون‌مرزی خود حدودی در نظر گرفته که برای کشور و جامعه هزینه‌ساز است و بر آنها فشار وارد می‌کند. در این صورت می‌توان تصور کرد که تعبیرهای مذکور در بروز اعتراضات مؤثر بوده است؛ اما با کمال تأسف جناح اصولگرا می‌خواهد همه این مسائل را انکار کند و همه مشکلات را به گردن دولت بیندازد.» برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب دیگر نیز اعتراضات را با هزینه‌های کشور در زمینه توان موشکی کشور مرتبط می‌کنند تا بار دیگر شاهد تشابه سخنان چهره‌های اصلاح‌طلب با سخنان امثال ترامپ باشیم.

وزرا با دولت همکاری نمی‌کنند!
حجت‌الاسلام قدر‌ت‌الله عليخاني از نزدیکان قدیمی مرحوم هاشمی‌رفسنجانی در پاسخ به این پرسش که «چرا روحاني در سخنان خود پس از اعتراضات اخیر وزرا را مخاطب قرار داد؟»، طی یادداشتی نوشته است: «رئيس‌جمهور در بخشي از سخنان خود وزراي كابينه را مخاطب قرار داد. دليل اين مخاطب قرار دادن آن است كه برخي وزرا انگيزه لازم براي همكاري با دولت را ندارند. برخي از اين وزرا در دولت يازدهم نيز كارنامه موفقي در دفاع از دولت نداشته و حاضر نبودند براي دفاع از دولت از خود هزينه كنند. اتفاق ديگري كه رخ داده، آن است که كساني كه تلاش كردند دولت در رقابت‌هاي انتخاباتي پيروز شود، امروز به وزرا دسترسي ندارند. وزرا بايد بيشتر به فكر مردم باشند.»

▼ اخبار
1ـ حمایت از نظام و رهبری مسیر صلاح است
حجت‌الاسلام سیدعلی خمینی در حسینیه ثارالله آبادان با تأکید بر اینکه باید نقد کنیم، اما بدانیم نقد ساختارشکنانه به نفع هیچ‌کس نیست، اظهار داشت: «تجربه ملت ما به ما آموخته و به همه نیز باید بیاموزد که نقد صحیح و سالم بسیار لازم است، ولی باید بدانیم که راه حل مشکلات گفت‌وگو و نقد هنجارمند است و با ساختارشکنی و نقد ساختارشکنانه و هنجارشکنانه هیچ‌کس سودی نبرده و نخواهد برد.» وی تأکید کرد: «اگر می‌بینیم گروه‌هایی می‌خواهند اختلاف‌افکنی کنند و قومیت‌ها را به جان هم بیندازند و در کلان و خرد انشقاق ایجاد کنند، باید مراقب باشیم و بدانیم که مسیر صلاح مردم کند یا تند از این مسیر می‌گذرد که ما حامی نظام اسلامی و رهبری عزیز و فرزانه باشیم.» وی با تأکید بر اینکه باید کمک‌کار دولت‌ها باشیم، تصریح کرد: «البته چشم‌مان باز است و نواقص را می‌بینیم و می‌گوییم و گاهی فریاد هم خواهیم زد، اما بدانید که راه‌حل مشکلات عبارت است از آرامش و اقدام گام‌به‌گام.»

2ـ تلاش مذبوحانه سرکرده فاسد رژیم صهیونیستی!
«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که این روزها به دلیل فساد خود و خانواده‌اش تحت فشار شدید افکار عمومی اسرائیل است، در واکنش به اغتشاشات اخیر با تلاشی آشکار و به دور از ظرافت برای فاصله انداختن میان مسئولان و مردم ایران گفت: «امروز شنیدم که رئیس‌جمهور ایران ادعا کرده است اسرائیل در پشت پرده اعتراضات در ایران است. این حرف نه تنها اشتباه، بلکه خنده‌دار هم هست.» وی همچنین مدعی وجود رفاقت میان ملت ایران و شهرک‌نشینان غاصب شد و گفت: «این رژیم تلاش زیادی برای کاشتن بذر اختلاف میان ما، به کار بسته است، ولی آنها پیروز نخواهند شد؛ روزی که این رژیم ساقط شود و البته آن روز خواهد رسید، ایرانی‌ها و اسرائیلی‌ها باز هم دوستان بسیار خوب هم خواهند شد.» نخست‌وزیر صهیونیست‌ها در پایان باز هم تلاش کرد که خود را به مردم ایران نزدیک نشان دهد و ضمن آرزوی موفقیت برای اغتشاشگران گفت: «من مطمئنم معترضان پیروز خواهند شد.»

3ـ مسائل را جناحی نکنید
احمد توکلی درباره برخی ادعاها که مخالفان دولت اعتراضات اخیر را سازماندهی کرده‌اند، گفت: من نمی‌دانم منظور آنها از مخالفان دولت چه کسانی است و نمی‌دانم کدام مخالفان احمقی هستند که می‌خواهند کشور را به سمت ناامنی ببرند. من بعضی از مخالفان دولت را می‌شناسم و خودم با بعضی از سیاست‌های دولت مخالف هستم، اما آدم‌های به این احمقی را نمی‌شناسم که بخواهند کشور را ناامن کنند. من نصیحت می‌کنم که این مسائل را جناحی نکنند؛ چرا که بخشی از این مشکلات به زمینه‌سازی طولانی‌مدت نارضایتی‌ها و بخش دیگر به نارضایتی مردم از برخورد با مالباختگان مؤسسات مالی مربوط می‌شود و جناحی شدن این مسائل به ضرر همه است. کسانی که این تهمت‌ها را می‌زنند، طرف مقابل را هم درگیر رفع اتهام می‌کنند و دیگر وقتی برای رفع مشکلات مردم نمی‌ماند.

4ـ نمی‌توانم مسیر معترضان را تأیید کنم
صادق زیباکلام از چهره‌های مطرح اصلاح‌طلب درباره حوادث اخیر نوشت: «نمی‌توانم مسیر معترضان را تأیید کنم. می‌دانم این تأییدنکردن و همراهی‌نکردن با راهی که می‌روند و شیوه‌ای که برای بروز اعتراض‌‌های خود برگزیده‌اند، چقدر اسباب بغض و نفرت‌شان از نگارنده یا اصلاح‌طلبان دیگری که به رفتار خیابانی آنها اعتراض دارند، خواهد شد... اما مسیری که برای نشان‌دادن اعتراض‌ها انتخاب شده، نه ‌تنها ایران را به سوی دموکراسی نمی‌برد، بلکه با کشاندن پای نیروهای دیگر به میان، باز یک گام دیگر به عقب خواهیم رفت و این تکرار همان تراژدی «قبض‌وبسط دموکراسی» در تاریخ معاصر ما خواهد بود. نمی‌دانم این تجربه تلخ تاریخی را چندبار باید تکرار کنیم؟»

▼ اخبار کوتاه
پوری‌حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در نشست شورای عالی سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در دولت دوازدهم گفت: با توجه به اعتقاد مدیران کشور به اجرای اصل ۴۴ و واگذاری سهام شرکت‌های دولتی، متأسفانه خصوصی‌سازی ما بیشتر به مال‌فروشی شبیه است. وی افزود: در سال‌های گذشته تلاش شده است این نوع نگاه به واگذاری‌های سهام شرکت‌های دولتی کمرنگ شود؛ اما تاکنون نتوانسته‌ایم مال‌فروشی در جریان خصوصی‌سازی را به صورت ۱۰۰ درصد از بین ببریم.
«حمید بعیدی‌نژاد» سفیر ایران در لندن با انتشار پیامی در کانال تلگرامی خود نسبت به توئیت‌های ضد ایرانی رئیس‌جمهور آمریکا و گرسنه خواندن مردم ایران نوشت: آیا بهتر نیست به جای این توهین‌های بی‌سابقه از سوی رئیس‌جمهوری یک کشور به ملتی سرافراز در طول تاریخ، وی از ملت ایران بخواهد که برای کمک به گرسنگان آمریکا به این کشور کمک کنند؛ چراکه ملت ایران با وجود مشکلات خود، دست کمک او را رد نخواهند کرد.
منافقان کوردل شب گذشته در کهریزسنگ شهرستان نجف‌آباد با سوءاستفاده از شرایط به وجود آمده، با اسلحه شکاری به ‌سمت نیروهای انتظامی و امنیتی شلیک کردند که به زخمی شدن چند نفر و شهادت یکی از پاسداران منجر شد. شهید سجاد شاه‌سنایی، پاسدار نیروی هوافضای سپاه که در این حادثه بر اثر شلیک مستقیم به حدود ۳۰ ساله و هم‌رزم شهید مدافع حرم علی شاه‌سنایی بود که دو فرزند دو و پنج ساله پسر داشت.
«مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا در توهینی آشکار به دولت و ملت ایران، این بار به صراحت از عزم دولت «دونالد ترامپ» برای حمایت از عوامل آشوب‌های اخیر سخن گفته و تأکید کرده است، تا وقتی که ترامپ رئیس‌جمهور آمریکاست و من معاون وی، ایالات متحده اشتباهات گذشته در بی‌توجهی به ایستادگی مردم ایران در برابر نظام وحشی(این کشور) را تکرار نخواهد کرد.
شرکت‌های کشتیرانی و حمل‌ونقل دریایی در کشور اوکراین به منظور دور زدن تحریم‌ها و انتقال محموله به کشورهای تحت تحریم‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، همچون سودان، یمن، قطر، روسیه و پاکستان برای مبادلات ارزی و تجاری خود از ارز دیجیتالی رمزنگاری شده بیت کوین استفاده می‌کنند.
آندرو پیک، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور عراق و ایران گفت: اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران به دلیل سرکوب معترضان محتمل است و ما تلاش می‌کنیم با حمایت متحدان‌مان اعتراضات در ایران را گسترش دهیم.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات