اقتصادی >>  بازار سرمایه >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۰۸۲۵۳

جلوگیری از فرار مالیاتی و افزايش درآمد كشور

شناسایی راه های فرار مالیاتی،در حقیقت شناسایی روزنه های اختلال در نظام اقتصادی بوده و موفقيت در اين مسير باعث افزايش چشمگير درآمد كشور می شود.
بررسى يک راهكار ساده براى افزايش درآمد كشور و خدمات دولتى به مردمبه گزاش بصیرت به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مالیات یکی از مولفه های تعیین کننده در تامین درآمد کشور در جوامع توسعه یافته محسوب می شود، به طوريكه رئيس اسبق سازمان مالياتی معتقد است که شناسایی راه های  فرار مالیاتی،در حقیقت شناسایی روزنه های اختلال در نظام اقتصادی به شمار می رود.

عسگری در حاشیه همایش هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری وزارت اقتصاد و دارایی در سال٩٣ مطرح كرد: با اجرای نظام جامع مالیاتی ،درآمد کشور به میزان چشمگیری افزایش می یابد.

امری که باوجود حُصول توفیقاتی مطلوب در سالیان اخیر،همچنان با نقطه شایسته فاصله دارد و یکی از بزرگ ترین موانع در مسیر تحقق عادی آن به فرارهای مالیاتی معطوف می شود.

فرارهای مالیاتی در کشور به طُرُق گوناگون انجام می پذیرد که البته تلاش شده با اتخاذ تدابیر لازم،روزنه های فرار تا حدودی مسدود شود.

یکی از عرصه هایی که در قالب آن،اقدام به سوء استفاده های مالی می شود به شرکت های صوری و کاغذی باز می گردد که بنابرگزارش های موجود،تاکنون قریب به 3 هزار شرکت این چنینی شناسایی و از آنها مالیات اخذ شده است.

با این وجود برخی از صاحب نظران معتقدند باید در ارتباط با شرکت های تولید و صنعتی،ملاک عمل در دریافت مالیات بر مبنای نوع فعالیت،بازدهی و میزان بهره وری استوار گردد، امری که می تواند با پیش بینی تمهیدات خاص به نحو مطلوب تری محقق شود.

چندی پیش،سید کمال تقوی نژاد،رئیس سازمان مالیاتی در اجلاس سراسری مدیران مالیاتی کشور از اتخاذ تدابیری همچون راه اندازی دفتر مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی،رصد فعالیت های شرکت های صوری(کاغذی)و ایجاد پایگاه اطلاعاتی مودیان مالیاتی خبر داد که نتیجه این تمهیدات به افزایش 5 هزار میلیارد تومانی درآمد مالیاتی خزانه کشور در سال گذشته منتهی شده است.

آن چنان که این مقام مسئول در اجلاس مذبور،مطرح کرده است،در حوزه مالیات بر ارزش افزوده که مالیاتی غیر مستقیم بر پایه مصرف و عرضه کالا و خدمات محسوب می شود حدود 35 هزار میلیارد تومان و با احتساب 16 هزار میلیارد تومان عوارض ارزش افزوده،(در مجموع 51 هزار میلیارد تومان)وصولی حاصل شده که این میزان قریب به نیمی از درآمدِ نظام مالیاتی سال 95 را به خود اختصاص می دهد.

در این میان،یکی از راهکارهای مقابله با فرارهای مالیاتی،به شناسایی مودیان معطوف می شود،زیرا کم نیستند واحدهایی که در مقام عمل مشمول پرداخت مالیات می شوند اما فعالیت زیر پوستی آنها باعث می شود در دایره پرداخت کنندگان و مودیان مالیاتی قرار نگیرند.

آنچنان که تقوی نژاد در اجلاس اشاره شده بیان کرده است؛ شناسایی این طیف یکی از مهمترین رویکردها و دستورکارهای سازمان مالیاتی کشور در سالیان اخیر به شمار می رود و برای حصول این امر تلاش شده با تکیه بر افزایش هر چه بیشتر سطح تعاملات،تسهیل ضریب خدمت رسانی به مودیان،برخورد قاطع با فساد اداری و البته برخورد مناسب کارکنان مالیاتی با جامعه هدف(مودیان)،اهداف از پیش تعیین شده به نحو شایسته تری تامین شود.

تقوی نژاد گفته است؛ با تحقق 97 درصدی درآمدهای مالیاتی کشور در سال گذشته،در مقام عمل سازمان اشاره شده کارنامه بسیار موفقی را در حوزه تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی(در بخش مالیاتی)از خود بر جای گذاشته است.

وی در این اجلاس به عملیاتی شدن اقدامات متعدد دیگری در سازمان مالیاتی کشور اشاره می کند که طرح آن در این مجال،ضروری به نظر نمی رسد،لذا در گفت و گو با کارشناسان تلاش می شود راهکارهای دیگری برای تحقق هر چه مطلوب تر اهداف مالیاتی کشور مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

شرایط پرداخت مالیات برای مودیان تسهیل شود

محمد حسین محمدی،کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی ، لزوم تقویت رغبت عمومی جامعه به پرداخت مالیات ، را یک وظیفه و تکلیف شرعی،قانونی و ملی در کشور معرفی کرد و گفت:تحقق این امر مستلزم مجموعه ای از اقدامات به هم پیوسته سلبی و ایجابی است که باید عملیاتی شدن آن با نظم و هارمونی و همگرایی خاص به خود انجام پذیرد.

وی افزود:متاسفانه نگاه بخش چشمگیری از جامعه نسبت به پرداخت مالیات بر این اساس است که واریز مالیات،پولی سوخت شده است که از جیب آنها می رود.

محمدی مطرح کرد:در جوامع توسعه یافته همچون نروژ،هلند و بسیاری دیگر از کشورها،این فرهنگ در اذهان عموم مردم نهادینه شده که در قبال پرداخت مالیات،دایره گسترده و متنوعی از خدمات را دریافت می کنند.

کارشناس مسائل اقتصادی گفت:متاسفانه در نقطه مقابل،در کشور ایران،بسیاری از افراد، پرداخت نکردن مالیات را حق خود می دانند و برای حصول آن دست به اقدامات بسیاری می زنند.

وی افزود:در گام نخست جامعه باید خدمات داده شده از محل مالیات های دریافتی را به آشکارا  لمس کند. قطع به یقین در چنین وضعی با اجرایی ساختن قواعد آموزشی و فرهنگ سازی می توان تا حدود بسیاری بر این عارضه غلبه کرد.

محمدی گفت:آماده سازی شرایط برای تسهیلِ پرداخت مالیات از دیگر ضروریاتی است که با اتکای به آن ، می توان،تمایل برای پرداخت مالیات را از اذهان و افکار عمومی و صنوف و واحدهای تجاری،صنعتی و تولیدی گوناگون به میزان چشمگیری تقویت کرد.

کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد:برای مثال تقسیط  مالیات پرداختی و یا در نظر گرفتن تسهیلات بانکی برای مودیان از راهکارهایی است که به موجب آن می توان به نحو شایسته ای این ضرورت را عملیاتی کرد که البته در سالیان اخیر اقداماتی در این راستا عملیاتی شده که باید با تقویت هر چه بیشتری همراه شود.

محمدی تصریح کرد:به موازات اقدامات این چنینی باید با تشدید برخوردها با عوامل و عناصر فرارهای مالیاتی،بستر و شرایطی را فراهم ساخت تا گرایش به چنین اقداماتی به حداقل ممکن کاهش یابد.

وی در پایان گفت:در صورتی که جامعه و مودیان،شاهد فرار مالیاتی عده ای از افراد با مناسبات و روابط خاص به خود باشند،به تبع انگیزه کافی برای پرداخت در میان تمامی افراد و گروه های تجاری،اقتصادی،تولیدی و...که مشمول پرداخت مالیات می شوند ایجاد نخواهد شد و باید این حس تبعیض در پرداخت مالیات چه کاذب و چه حقیقی را از بین برد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات