صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۰۸۲۹۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 17 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): من سه جهت‌گیری عمده را به مسئولان دولت توصیه می‌کنم: جهت‌گیری اول پرداختن به مشکلات مردم، مسائل داخلی و به ویژه مسئله معیشت و اقتصاد است. جهت‌گیری دوم تعامل گسترده با دنیاست؛ جهت‌گیری سوم اینکه در برابر هر سلطه‌طلبی با صلابت و قدرت ظاهر بشوید. (1396/05/12)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
رفتار انگلیسی

جمهوری اسلامی ایران همواره یکی از اهداف انگلیس برای نفوذ، توطئه و تفرقه بوده است. این روند از زمان شاهان قاجار شروع شده و امروزه نیز ادامه دارد. در روزهای اخیر نیز که اغتشاشات آسیب‌هایی را به مناطق گوناگون کشورمان وارد کرد، دست پنهان انگلیس در پس این جنایات همچون گذشته هویدا شد.
انگلیس در اغتشاشات اخیر در حمایت از رفتارهای براندازانه رفتارهایی به شرح زیر از خود به نمایش گذاشت:
1ـ مشروع و قانونی دانستن خواسته‌های اغتشاشگران و تأکید بر اینکه باید به حق آزادی بیان و برگزاری تظاهرات احترام گذاشت؛ این در حالی است که این رفتارهای ساختارشکنانه برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران طراحی و اجرایی شد.
2‌ـ تأکید وزیر خارجه انگلیس بر اینکه «انگلیس، رویدادها در ایران را از نزدیک دنبال می‌کند» نوعی دخالت در اوضاع ایران و نشانه رفتار منافقانه این کشور برای حمایت از جریان‌های برانداز است؛ بوریس جانسون تأکید دارد، باید درباره مسائل مشروع و مهمی که تظاهرات‌کنندگان مطرح می‌کنند، گفت‌وگوهایی انجام شود و انتظار ما این است که مسئولان ایرانی این کار را انجام دهند.
3‌ـ حمایت سایبری از مخالفان یکی دیگر از اقدامات انگلیس برای خط‌دهی به اغتشاشات است. در این زمینه، یکی از محققان علوم رایانه‌ای دانشگاه «کالج» در لندن (یو.سی.ال) که خود از فعالان سابق سایبری بوده است، هفته گذشته در سخنانی از تلاش‌های‌ بخش ستاد ارتباطات دولت انگلیس (GCHQ) برای نفوذ و خط‌دهی به جریان‌های مخالف دولتی در چند کشور، از جمله ایران در گذشته و حال پرده برداشت.
گفتنی است، کمیته اطلاعات و امنیت مجلس انگلیس در گزارش سالیانه خود از ایران اسلامی به عنوان کشور مورد توجه منافع امنیتی و اطلاعاتی و نقطه فعالیت‌ دستگاه‌ اطلاعاتی «ام آی5»، «ام آی 6» و سازمان اطلاعاتی و امنیتی دولتی این کشور نام برده است. سازمان اطلاعاتی و امنیتی دولتی انگلیس همچنین بر این تأکید دارد که ایران در تلاش برای نمایش قدرت است و به همین دلیل برنامه‌هایی را برای برخورد با ایران و مقابله با تقویت اقتدار آن دنبال می‌کند.

▼ گزارش روز
ناامیدی مبارک!
در حالی که التهاب و اغتشاش عده‌ای که با سوءاستفاده از مطالبات اقتصادی مردم به تخریب و آشوب دست زدند، با حضور عظیم مردم و اقدامات مؤثر دستگاه‌های انتظامی و اطلاعاتی در هم شکسته و آرامش به شهرهای دستخوش آشوب بازگشته است، هزاران کیلومتر آن طرف‌تر در آمریکا پایگاه تحلیلی «واشنگتن‌ فری‌بیکن» به نقل از برخی منابع آگاه خود گزارش می‌دهد، مقامات امنیت ملی کاخ سفید در حال تدوین راهبردهایی برای حمایت از آشوب‌ها در شهرهای ایران هستند. این وبگاه می‌نویسد: «مقامات ارشد کاخ سفید تصریح کرده‌اند هم‌اکنون در شرایط سختی قرار دارند؛ زیرا همچنان باید بر روی مسئله حمایت از معترضان اقداماتی، از جمله تلاش برای تقویت نارضایتی‌ها از دولت ایران تمرکز کنیم.» البته اینکه ایالات متحده آمریکا به دنبال ایجاد آشوب و سخت‌تر کردن وضعیت زندگی برای مردم ایران است و اینکه به راحتی نمی‌خواهد فرصت افزایش فشار بر ایران را از دست بدهد، اتفاق و موضوع تازه‌ای برای مردم ما نیست. ایالات متحده آمریکا که کودتای سال 1332 علیه دولت مصدق، حمایت از رژیم دیکتاتوری پهلوی، حمایت از صدام در حمله نظامی به ایران، تحریم‌ها و... را در کارنامه خود دارد، مشخص است که از این فرصت به سادگی عبور نخواهد کرد.
 اما شاید برخی مسئولان و جریان‌های سیاسی را از خوش‌خیالی بیرون آورد، مسئولانی که خیال می‌کنند می‌توان با دادن امتیازهای بیشتر به دولتمردان غربی منافع ملت ایران را تأمین کرد. اتفاقات اخیر و تلاش برای آشوب اگرچه تلخ بود و متأسفانه موجب ناآرامی و ریخته شدن خون‌‌ تعدادی از هموطنان‌مان شد؛ ولی امید است که با فرو نشستن آتش این آشوب‌ها و توطئه‌ها، برخی مسئولان به دقت اتفاقات اخیر را مرور کنند و امیدشان به آن سوی مرزهای ایران اسلامی ناامید شود. ناامیدی که می‌تواند منشأ خیر و زمینه‌ساز توجه بیش از پیش به نیروی درونی کشور و نیروهای جوان ایرانی شود که بی‌تردید آغازی برای پیشرفت و آبادانی ایران عزیز خواهد شد.

▼ خبر ویژه
پیشنهاد عربستان و مصر برای تعیین پایتخت فلسطین
روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» فاش کرد، دولت مصر برای پایان دادن به بحران اخیر قدس و فلسطین پیشنهاد داده است که به جای شهر قدس، رام‌الله برای پایتختی فلسطین انتخاب شود. این روزنامه نوشت: دستورالعمل‌هایی از طرف یک افسر اطلاعاتی مصر به اصحاب رسانه و خبرنگاران درباره پرونده قدس فاش شده است که به ‌موجب آن، مصر و دیگر کشورهای عربی در نقش کشوری ظهور می‌کنند که تصمیم ترامپ در انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس و انتخاب این شهر به پایتختی رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کنند. این افسر اطلاعاتی که «اشرف الخولی» است، می‌گوید: «مصر هم مانند همه برادران عرب ما در موضوع قدس، این تصمیم [ترامپ] را محکوم خواهد کرد.» افسر اطلاعاتی مصر در این گفت‌وگوهای محرمانه می‌گوید، درگیری با رژیم صهیونیستی به نفع منافع ملی مصر نبوده و از اصحاب رسانه می‌خواهد به جای محکوم کردن تصمیم ترامپ بینندگان خود را به پذیرش این تصمیم قانع کنند. گفت‌وگوهای این افسر اطلاعاتی مصر در حالی فاش می‌شود که به تازگی کتابی در آمریکا تحت عنوان «آتش‌ و خشم درون کاخ سفید ترامپ» منتشر شده است که در آن مشاور سابق رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید براساس «قرارداد قرن»، دولت دونالد ترامپ عزم کرده است با الحاق کرانه باختری به اردن و الحاق غزه به مصر به مسئله فلسطین پایان دهد.

▼ اخبار
1‌ـ آغاز نام‌نویسی بیکاران برای اخذ وام اشتغال

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار گفت: بانک مرکزی ۲۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح اشتغال فراگیر دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اختصاص داده است. عیسی منصوری افزود: افزون بر این، معادل یک‌ونیم میلیارد دلار برای اشتغال روستاییان اختصاص یافته است. وی گفت: نام‌نویسی رسمی از متقاضیان برای دریافت تسهیلات اشتغال روستایی و اشتغال دانش‌آموختگان از دو روز دیگر در پایگاه اینترنتی کارا آغاز می‌شود. منصوری افزود: در اجرای طرح اشتغال فراگیر برای سال 96 ایجاد 951 هزار فرصت شغلی در نظر گرفته شده است که 650 هزار شغل از این فرصت‌ها در رشته‌های پر اشتغال است. وی گفت: در مشوق‌های بیمه‌ای هم باید تمایل به ایجاد اشتغال را بیشتر کنیم. معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار افزود: طرح کارورزی دانش‌آموختگان از تیر امسال آغاز شده است که این موضوع می‌تواند متناسب نبودن تحصیلات دانش‌آموختگان با نیازهای بازار کار را در کوتاه‌مدت حل کند.

2ـ عصبانیت یک چهره اصلاح‌طلب از حضور مردم!
«علیرضا علوی‌تبار» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: «روز ٩ دی چند نفر را آوردند شروع کردند فحش دادند به فتنه‌گر داخلی. نمی‌توان از یک طرف گفت هیچ‌کس حق ندارد در خیابان تظاهرات کند؛ اما از یک طرف عده‌ای هر روز و به هر مناسبت در خیابان تظاهرات به راه بیندازند. نکته‌ای که ممکن است مردم را آزار دهد، دبل استاندارد داشتن است. مثلاً آیا تظاهراتی که همین چند روز گذشته به نفع حکومت برگزار شد، مجوز داشت که تظاهرات معترضان باید مجوز داشته باشد؟ اگر آن تظاهرات به نفع حکومت مجوز نمی‌خواهد، نمی‌توان گفت تظاهرات اعتراضی هم مجوز می‌خواهد.» برخلاف ادعای این فعال اصلاح‌طلب، در ماه‌های گذشته مردم تجمعات متعددی را ‌ـ البته به صورت مسالمت‌آمیز‌ـ در اعتراض به تخلفات مؤسسات مالی و اعتباری و وضعیت معیشتی برگزار کردند که کم‌وبیش هیچ‌یک از این تجمعات مجوز نداشت.

3‌ـ اصلاح‌طلبان بازنده اصلی حوادث اخیر بودند
صادق زیباکلام با انتقاد از مواضع خاتمی در قبال آشوب‌های اخیر، نوشت: موضع‌گیری چند روز پیش رئیس دولت اصلاحات اگر چه در قالب روحانیون مبارز بود؛ اما پس از سکوت ممتد ایشان و اعلام موضع نکردن برخی دیگر از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب سبب گلایه تظاهرکنندگان علیه اصلاح‌طلبان شد. تیر خلاص را رئیس دولت اصلاحات به شقیقه نا‌آرامی‌ها شلیک کرد. اغراق نیست اگر بگویم تا اینجا زیان‌ده اصلی وقایع اخیر، اصلاح‌طلبان بودند که با کمال تأسف بخشی از اعتبار خود را در میان جوانان و لایه‌های کم‌درآمد جامعه از دست دادند. بسیار بعید به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان در آینده بتوانند معجزه انتخابات‌های اخیر را تکرار کنند؛ ای کاش اصلاح‌طلبان در این شرایط مسئولیت‌پذیرتر رفتار می‌کردند.

4‌ـ بهانه تازه آمریکا برای تحریم ایران
رکس تیلرسون در پاسخ  به این پرسش خبرنگار سی‌ان‌ان که «حتی اگر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید کنید، آیا تحریم‌های غیر هسته‌ای بیشتری در راه خواهد بود؟» با این ادعا که برنامه توسعه موشک‌های بالستیک ایران نقض توافق‌های قبلی است، افزود: وزارت خزانه‌داری تصمیم دارد تحریم‌های غیرهسته‌ای بیشتری را علیه ایران وضع کند. وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت: در حمایت از آشوب در برخی شهرهای ایران دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد از خواست معترضان ایران، از جمله «انتقال مسالمت‌آمیز دولت» حمایت ‌کند! وی تصریح کرد، دولت ترامپ به دنبال آن است که از طریق تقویت صدای معترضان، به آنها در انتقال قدرت در ایران کمک کند.

▼ اخبار کوتاه
بر اساس مصوبه اخیر هیئت دولت، تعرفه واردات خودروهای بنزینی با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی که قبلاً ۳۲ تا ۳۵ درصد بود، به عدد ۷۵ درصد رسیده است و خودروهای هیبریدی از پنج درصد به ۴۵ درصد رسیده است که رشد نه برابری را تجربه می‌کند. به نظر می‌رسد، دولت قصد دارد بخشی از رشد ۳۵ درصدی درآمدهای مالیاتی را از محل افزایش تعرفه واردات در بودجه ۹۷ تأمین کند.
مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرده است، دولت این کشور قصد دارد در روزهای آینده ۱۰۰ میلیون واحد ارز مجازی به نام «پترو» صادر کند که پشتوانه فیزیکی آن نفت این کشور خواهد بود. صدور ارز مجازی از سوی دولت این کشور با هدف دور زدن تحریم‌های آمریکا که دسترسی این کشور به بانک‌های بین‌المللی را محدود کرده است، انجام می‌گیرد.
مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد: روسیه برای حمایت از ایران و نیز دیدگاه کنونی مسکو درباره خاورمیانه بهای سنگینی را پرداخت خواهد کرد. «هربرت مک مستر» که گویا از بی‌نتیجه ماندن نشست شورای امنیت درباره ایران عصبانی بود، افزود: باید جامعه جهانی در اقدامی مشترک با رفتار ایران مقابله کند.
آلبرایت در پیامی توئیتری نوشت: «برای اشخاصی که معتقد به رهبری با ثبات و عاقل آمریکا هستند، سال 2018 آغازی نگران‌کننده داشت و با وجود دونالد ترامپ در کاخ سفید که به طور فزاینده‌ای دمدمی‌مزاج است، نقش کنگره در سیاست خارجی و امنیت ملی مهم‌تر از گذشته خواهد بود.»
عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی در مصاحبه‌ با یک شبکه فرانسوی تأکید کرد: به ‌محض اینکه به راه‌حلی دائمی برای نزاع فلسطینی ‌ـ اسرائیلی دست یابیم، همه کشورهای عربی و اسلامی، اسرائیل [رژیم صهیونیستی] را به‌ رسمیت خواهند شناخت و با آن روابط برقرار خواهند کرد.
روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» در گزارشی به قلم «ناحوم برنیاع» تحلیلگر مسائل راهبردی رژیم صهیونیستی حوادث و تحولات سال ۲۰۱۷ را بررسی کرد و ابعاد منفی این تحولات برای رژیم صهیونیستی را بیان و اذعان کرد پیروز بزرگ این سال ایران است.
مصطفی تاج‌زاده در مصاحبه با روزنامه «همدلی» با انتقاد از عملکرد دولت گفت: «دولت باید فرصت را مغتنم بشمارد و در رفتار خودش و برخی انتصابات خود تجدیدنظری متناسب با خواست مردم صورت دهد.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات