صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۰۸۳۶۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 18 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ما هرجا یک مدیریت انقلابی فعال و پرتحرک داشتیم، کار پیش رفته و هرجا مدیریت‌های ضعیف، بی‌حال، ناامید، غیر انقلابی و بی‌تحرک داشتیم کارها متوقف مانده یا به انحراف رفته... اگر مدیریت‌ها، متدین، انقلابی و کارآمد باشد، همه مشکلات کشور حل خواهد شد.(1396/1/1)

▼ حرف روز
دشمنی آمریکا ادامه دارد
با رسیدن خط آشوب و اغتشاش به نقطه پایانی، مطالعه درس‌ها و عبرت‌های آن لازم و ضروری است. این حوادث درس‌ها و نکات فراوانی دارد که باید در دستور کار مراکز گوناگون با شرح وظایف مرتبط به آنها، به ویژه متولیان امنیت و رفاه کشور قرار گیرد.
یکی از درس‌های مهم این شورشگری‌ها که در اتاق فکرهای آمریکایی طراحی و با عملگی منافقین و سلطنت‌طلب‌ها و عمال حامیان داعش در منطقه در خیابان‌های برخی شهرهای ایران اجرا شد، واقعی بودن دشمن و لزوم شناخت او و جبهه اوست. معتقدان به توهم توطئه ببینند که دشمنی با جمهوری اسلامی «توهم» نیست؛ بلکه «توطئه واقعی» است که اسناد و مدارکش فتنه‌گری چند روزه، آتش زدن پرچم کشورمان، کشتن حدود 20 نفر از هموطنان عزیز و تخریب اموال عمومی و خصوصی و تشجیع دشمن به تشدید تحریم‌ها و درخواست از شورای امنیت برای بین‌المللی کردن یک موضوع داخلی است که روزانه ده‌ها مورد از آن در همین کشورهای مدعی دموکراسی و آزادی، مانند آمریکا و فرانسه ملاحظه می‌شود. برای نمونه، خشونت پلیس آمریکا در منکوب کردن تظاهرات آمریکایی در فرگوسن یا تظاهراتی که به تازگی در فرانسه صورت گرفت و بیش از 1000 اتوبوس به آتش کشیده شد و ۱۴۰ هزار پلیس برای آرام کردن اوضاع مستقر شدند. آیا باید در این حوادث نیز تقاضای تشکیل نشست اضطراری شورای امنیت می‌شد؟
دشمن‌شناسی مردم در این حوادث ثابت کرده است که هرگاه مسئله‌ای در ایران شکل می‌گیرد، بلافاصله دشمن و در رأس آنها آمریکا در تبدیل آن به فتنه و بحران دست به کار شده و جبهه پرتعداد و یکدست دشمنان در کنار هم و پشت‌سر فتنه‌انگیزان داخلی ابراز وجود می‌کند. البته از حدود 15 عضو دائم و غیر دائم شورا تنها سه عضو همراهی کرده و بقیه به شدت با آمریکایی‌ها مخالفت کردند.
نظر اعضای مخالف این بود که نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که به درخواست ایالات متحده آمریکا و با هدف بررسی تحولات ایران برگزار شد، غیر قانونی است؛ زیر از نظر قانونی، برگزاری این نشست مغایر بند 34 منشور سازمان ملل متحد به شمار می‌آید. طبق بند 34 منشور سازمان ملل متحد، زمانی شورای امنیت سازمان ملل صلاحیت ورود به مسئله‌ای را دارد که آن مسئله تهدیدی برای «صلح و امنیت جهانی» باشد. این مسئله نشان داد، خصومت آمریکا با ایران همچون گذشته ادامه دارد و دستخوش تغییر نشده است.

▼ گزارش روز
تحریف کاریکاتوری!
«انحراف و موج‌سواری بر اعتراضات بحق مردم» این عبارتی است که بسیاری از صاحب‌نظران و تحلیلگران در روزهای اخیر بارها بیان کرده‌اند؛ جملاتی که معنای آن تغییر شعارهای تجمعات مال‌باختگان مؤسسات مالی و اعتباری از شعارها و مطالبه‌‌های اقتصادی به شعارهای افراطی سیاسی است. عموماً مقصود از موج‌سواری در این عبارات ورود نیروهای سلطنت‌طلب،‌ منافقین و گروه‌های خاص برای به خشونت کشیدن تجمعات مردم و اتفاقات تلخی بود که تصاویر آن در روزهای اخیر در رسانه‌ها منتشر شد؛ اما آیا انحراف مطالبات مردم و موج‌سواری بر مطالبات بحق مردم تنها به همین موضوع خلاصه می‌شود؟
در روزهای اخیر، رسانه‌های اصلاح‌طلب رویکرد تعجب‌برانگیزی را در قبال اعتراضات مردم و خواست آنها برای رسیدگی به مشکلات آغاز کرده‌اند که با نگاهی به تیتر یک روزنامه‌های اصلاح‌طلب قابل رؤیت است؛ روزنامه «آرمان» تیتر می‌زند: «پیشنهاد اصلاح‌طلبان برای حل مشکلات اقتصادی و اعتراضی؛ اول فضا را باز کنیم.» روزنامه «اعتماد» نیز با انتشار بیانیه‌ای به اسم 16 چهره اصلاح‌طلب، فهرستی از  مطلوب‌های خود را به عنوان درخواست‌های مردم به چاپ می‌رساند. بیانیه‌ای که روزنامه «شرق» هم آن را با عبارت «راهکار برای اعتراض‌ها» تیتر یک می‌کند. روزنامه «بهار» و «قانون» نیز پیشتر شرط اول برای پایان دادن به اعتراض‌ها را رفع حصر و فراهم کردن فضای باز سیاسی اعلام کرده بودند، تا در اقدامی کاریکاتوروار اصلاح‌طلبان که پنج سال دولت را در اختیار داشتند؛ مدعی پیروزی در انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی هستند و در انتخابات شورای شهر نیز اکثریت کرسی را به دست آوردند، به جای قرار گرفتن در مقام پاسخگو و رسیدگی به مطالبات مردم بار دیگر در جایگاه طلبکار و مدعی بنشینند! اگر چنین رویکردی انحراف اعتراضات مردم و نادیده انگاشتن خواست مردم در رسیدگی به مشکلات نیست، پس چه نامی می‌توان بر روی آن گذاشت؟

▼ اخبار ویژه     
جزئیاتی از جلسه‌ غیرعلنی مجلس درباره اغتشاشات
جلال میرزایی، نماینده عضو فراکسیون امید مجلس درباره سخنان وزرای اطلاعات و کشور در جلسه غیر علنی مجلس، درباره طرح مسئله بازداشت دانشجویان گفت: دانشجویان تنها 6 درصد از کل تعداد بازداشتی‌ها را تشکیل می‌دهند و این قشر و فضای دانشگاهی کشور در این اتفاقات حضور چندان جدی نداشتند و ما نباید مسئله دانشگاه‌ها را بیش از اندازه پررنگ کنیم. نماینده ایلام گفت: وزیر اطلاعات معتقد بود در شکل‌گیری این ناآرامی‌ها چند دلیل به صورت همزمان و موازی مؤثر بوده‌اند و نمی‌توان گفت کل ماجرا با هدایت خارجی به وجود آمده است. وی ادامه داد: برخی تریبون‌ها با تأکید چند ساله بر نارضایتی‌ها و کمبودهای کشور در شکل‌گیری این اتفاقات بی‌تأثیر نبوده‌اند.

سرمقاله عجیب یک روزنامه اصلاح‌طلب!
روزنامه «شرق» در سرمقاله خود به قلم «علی خرم» نوشت: «این دو نفر [دونالد ترامپ و نیکی هیلی] قصد دارند از شورای امنیت به شورای حقوق بشر رفته و موضوع مشابهی را مطرح کنند؛ جایی که امکان بیشتری برای طرح مسائل حقوق ‌بشری وجود دارد. موفقیت آمریکا در شورای حقوق بشر نیز به نوع تعامل مسئولان ذی‌ربط با معترضان بستگی تام دارد. توصیه می‌شود افزون بر پذیرش حق اعتراض مردم بر اساس قانون اساسی، ملاحظات بین‌المللی و حقوق ‌بشری نیز مدنظر همگان قرار گیرد.» جملاتی تعجب‌برانگیز و البته تأسف‌بار که نشان می‌دهد، این جریان سیاسی تا چه حد نگاه انفعالی در برابر آمریکا دارد!
 
▼ اخبار
1ـ حال شیخ زکزاکی خوب نیست
یک منبع مطلع از تشدید مشکلات جسمی رهبر جنبش اسلامی نیجریه در جریان بازداشت سه‌ ساله او، خبر داد و گفت: علایمی از یک بیماری خاص در شیخ زکزاکی در حال بروز و ظهور است که اگر به سرعت درمان نشود، حداقل اثرش، فلجی بسیاری از قوای حرکتی شیخ و حتی از دست رفتن قدرت تکلم ایشان است. وی همچنین افزود: بیماری‌ شیخ هر روز تشدید می‌شود و گفته می‌شود این بیماری به سکته قلبی نیز خواهد انجامید. این منبع آگاه اعلام کرد: مقامات دولتی اجازه نمی‌دهند او به دکتر یا بیمارستان دسترسی داشته باشد. گفتنی است، ارتش نیجریه در دسامبر سال 2015، با حمله به حسینیه شهر «زاریا» صدها نفر از حاضران در این مجتمع را هدف قرار داد. منابع محلی می‌گویند در جریان این حمله نزدیک به هزار نفر کشته و صدها نفر نیز زخمی شدند و شیخ زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه هم هدف گلوله مستقیم قرار گرفت و سپس بازداشت شد.

2ـ ایران پاسخ سختی به عربستان خواهد داد
نصیر العمری، کارشناس سرشناس سیاسی اردن گفت: سفر ترامپ به منطقه و استقبال شاهزاده بن‌سلمان از وی، در واقع نشان‌دهنده تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن این شاهزاده سعودی به عنوان حاکم عربستان در چارچوب یک معامله بود. یکی از مهم‌ترین مفاد این معامله چشم‌پوشی بن‌سلمان از قدس به سود اسرائیل و اعطای سهام عربستان به شرکت‌های آمریکایی در ازای دریافت کرسی حکومت در عربستان بود. شاهزاده بن‌سلمان به دستور ترامپ و نتانیاهو ایران را تهدید می‌کند تا جنگی بین دو کشور (عربستان و ایران) صورت گیرد. ولی‌عهد سعودی درک نمی‌کند که نتانیاهو و ترامپ وی را تحقیر می‌کنند و می‌خواهند با وی کاری کنند که با صدام در جنگ با ایران کردند. رژیم سعودی آشکارا از اعتراضات و اغتشاشات اخیر در ایران حمایت می‌کند و این به مثابه جنگ علیه ایران است و این کشور به زودی پاسخ سختی به سعودی خواهد داد.

3ـ حرف‌های بی‌ارزش دونالد ترامپ
روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در گزارشی به پیام‌های توئیتری جنجال‌برانگیز «دونالد ترامپ» اشاره کرد و نوشت: تهدیدات توئیتری ترامپ، اعتبار آمریکا را در معرض خطر قرار داده است. این روزنامه در ادامه آورد: «ریچارد هاوس» رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در نیویورک به تازگی با اشاره به توئیت‌های جنگ‌طلبانه ترامپ گفته است: «این فرمانده کل قوای ما است. درباره آن فکر کنید.» وی همچنین در این باره تأکید کرده است: «مسئله مهم این است که پست‌های توئیتری نیز باید همچون بیانیه‌های کاخ سفید جدی و مهم تلقی شود، اما افسوس که آنچه از گفته‌های رئیس‌جمهور در توئیتر بیرون می‌آید، بی‌ارزش است.» گفتنی است، «نیکلاس برنز» دیپلمات سابق آمریکایی و نماینده این کشور در ناتو نیز پیشتر گفته بود: پست‌های توئیتری ترامپ، در واقع حرف‌های وی را بی‌ارزش می‌کند.

4ـ آشوبگران به اشدّ مجازات می‌رسند
حجت‌الاسلام حمید شهریاری، معاون رئیس قوه قضائیه گفت: تمام افرادی که سرحلقه اغتشاش‌ها و آشوب‌های اخیر بوده‌اند، شناسایی یا دستگیر شده‌اند. وی اظهار داشت: با اغتشاشگران، سردمداران اغتشاش و کسانی که آشوب‌ها و اغتشاش‌های روزهای اخیر را مدیریت و ساماندهی کرده‌اند، به طور قاطع برخورد شده و اشدّ مجازات برای آنان تعیین می‌شود. معاون رئیس قوه قضائیه در پاسخ به این پرسش که آیا قوه قضائیه و دولت برنامه‌ای برای شبکه‌های اجتماعی دارند، توضیح داد: در این زمینه جلساتی برگزار و مقرر شده است از شبکه‌های داخلی حمایت کنیم تا مردم بتوانند از امکانات مناسبی برای ارتباطات خود استفاده کنند.

▼ اخبار کوتاه
روزنامه «جمهوری اسلامی» در تحلیلی درباره چرایی سکوت این روزهای احمدی‌نژاد نوشت: رئیس‌جمهور سابق که هم‌اکنون تنها جایگاه انتصابی‌اش در حاکمیت، صندلی کوچکی در مجمع تشخیص مصلحت نظام است (که در واقع تنها دروازه امید او برای بازگشت دوباره به قدرت است)، بیش از هر چیز نگران سرنوشت مبهمش در نظارت استصوابی آینده است. به بیانی دیگر، او ترجیح به سکوت داده است تا بهانه بیشتری برای ردّ صلاحیتش در اختیار شورای نگهبان قرار ندهد.
پائولو کوئیلو، نویسنده معروف برزیلی که چندی پیش در توئیتی علیه ربع پهلوی موضع گرفته بود، به سوزاندن کتاب‌هایش به دست سلطنت‌طلبان واکنش نشان داد و توئیت کرد: «به دیدن کارهایی که با کتاب‌هایم در سال‌های گذشته در دیگر کشورها شد، عادت دارم. زنده نگاه داشتن سنت سوزاندن کتاب به دست نازی‌ها. معتقدم ایرانی‌ها حرف آخر را بدون دخالت خارجی درباره سرنوشت خودشان خواهند زد. آنها به اندازه کافی قوی و باهوش هستند.»
محمدرضا بختیاری، مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران درباره آخرین وضعیت سدهای پنج‌گانه تهران گفت: در حال حاضر، حجم آب در پشت سدهای پنج‌گانه تهران بالغ بر 613 میلیون متر مکعب است که نسبت به پارسال حدود 15 میلیون متر مکعب کاهش دارد. وی افزود: اگرچه میزان آب ذخیره شده در پشت سدهای تهران تا حدودی مناسب است؛ اما نگرانی ما از کاهش ورودی آب به سدها است که حدود 70 درصد کاهش دارد.
«مایک پومپئو» رئیس آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) به صراحت از بروز ناآرامی و آشوب در ایران حمایت کرد. پومپئو که با شبکه «فاکس‌نیوز» گفت‌وگو می‌کرد، درباره ناآرامی‌های هفته گذشته در چند شهر ایران، گفت: «این مسئله بسیار واقعی است. رئیس‌جمهور ترامپ از مردم ایران حمایت کرده و می‌خواهد صدای آنها شنیده شود.»
«استیو بَنن» استراتژیست ارشد سابق رئیس‌جمهور آمریکا در بخشی از کتاب جنجالی «کاخ سفید ترامپ» با تحلیل اوضاع در غرب آسیا و تأکید بر ضعف مقامات عربستان سعودی در برابر جمهوری اسلامی ایران، می‌نویسد: «سعودی‌ها در لبه پرتگاه هستند، مصری‌ها در لبه پرتگاه هستند و همه آنها تا حد مرگ از ایران می‌ترسند.»
آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی با بیان اینکه هدف اصلی فتنه‌گران اساس اسلام است، نه گرانی و مشکلات اقتصادی، گفت: فتنه‌گران با اسلام و قرآن مخالفت داشتند و اگر به آنها طلا هم داده شود، چون با دین مشکل ‌دارند، با هیچ ‌چیز کنار نمی‌آیند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات