تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۰۸۴۲۷
عراقچي از نبود اجماع بر سر قراردادهاي جديد نفتي خبر داد

بلاتكليفي ٨٠ ميليارد دلار

(روزنامه شرق 1395/12/15 – شماره 2818 – صفحه 7)

وزارت نفت پس از وزارت امور خارجه، به‌عنوان دومین دستگاه دیپلماسی ایران پس از برجام شناخته می‌شود. زمانی‌که وزارت امور خارجه توانست برجام را محقق کند، همه چشم‌ها به وزارت نفت دوخته شده بود که چگونه خواهد توانست سهم ایران را از بازار نفت باز پس بگیرد. سرانجام وزارت نفت موفق شد. حالا معاون وزیر امور خارجه خبر داده که درحال‌حاضر ٨٠‌ میلیارد دلار قرارداد خارجی در حال مذاکره است و معطلی آن نیز به این خاطر است که روی مدل جدید قراردادهای نفتی باید اجماع ملی صورت گیرد.

عراقچی: مذاکره برای ٨٠‌ میلیارد دلار قرارداد در صنعت نفت

سیدعباس عراقچی در همایش برجام و اقتصاد مقاومتی با تأکید بر اینکه در برجام یکی از حوزه‌هایی که کمک زیادی به ما کرد نفت و گاز کشور بود، گفت: برجام کاری که باید انجام می‌داد را انجام داد. موانع و مین‌گذاری‌هایی را که بر سر راه اقتصاد کشور بود، پاک‌سازی کرد و اجازه داد اقتصاد پیشروی داشته باشد.

به گفته این مقام مسئول در‌حال‌حاضر برجام تمام موانعی را که باید بر‌می‌داشت از سر راه برداشته است و کسی نمی‌تواند خلاف این را ادعا کند، اما ما نیز مدعی نیستیم موانع غیربرجامی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از بهترین وزارتخانه‌هایی که از فرصت پسابرجام استفاده کرد، وزارت نفت بود، گفت: اینکه در عرض یک سال میزان تولید و صادرات نفت را به حالت قبل بازگرداندیم شاهکار بود.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: ما در مدت تحریم‌ها مشتریان خود را از دست داده بودیم و آنان با فروشندگان جدید قراردادهای بلندمدت امضا کرده بودند؛ بنابراين، اینکه می‌بینیم در مدت یک سال پس از اجرای برجام توانستیم مشتریان خود را به بازار نفت کشور بازگردانیم کاری ارزشمند است.

عراقچی خاطرنشان کرد: در‌حال‌حاضر ٨٠ میلیارد دلار قرارداد در حال مذاکره است و معطلی آن نیز به این خاطر است که روی IPC باید اجماع ملی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: به اعتقاد من برجام حالش خوب است و باوجود برخی دعواها که می‌دانیم منظورشان چیز دیگری است، برجام اوضاعش خوب است.

‌نشانه‌هاي تمديد برجام

معاون وزیر امور خارجه در ادامه اظهار كرد: درحال‌حاضر ترامپ در حال ارزیابی برجام است که تا آخر اردیبهشت بیشتر طول نمی‌کشد (١٩ مي) و تا آن زمان مشخص می‌شود سیاست دولت جدید آمریکا چیست.

این مقام مسئول ادامه داد: در هر صورت نشانه‌ها حاکی از آن است که برجام ادامه پیدا می‌کند.

‌اجماع بين‌المللي علیه ترامپ است

به گفته عراقچی اگر برجام نبود، ترامپ علیه ایران اجماع بین‌المللی تشکیل می‌داد. در‌حالی‌که در شرایط کنونی اجماع علیه ترامپ است؛ بنابراين چاره‌ای جز تمدید برجام ندارد؛ مگر اینکه سیاست‌هایش به گونه‌ای باشد که بخواهد ما از برجام خارج شویم.

وی خاطرنشان کرد: اگر ترامپ بخواهد برجام را پاره کند، هزینه‌های آن به خودش تحمیل می‌شود؛ بنابراین در این شرایط ما نیز باید هوشمندانه و هنرمندانه حرکت کنیم که هزینه‌ها شامل حال ما نشود.

‌زماني‌نيا: مذاکرات ٨٥‌ میلیارد‌دلاری با شرکت‌های نفتی بعد از برجام

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت هم در اين همايش از درجریان‌بودن حدود ٨٥ میلیارد دلار مذاکره در حوزه‌های نفتی خبر داد و درباره اظهار نظر توتال درباره ادامه همکاری با ایران منوط به تصمیم ترامپ، گفت: ما از توتال دلخور نیستیم.

امیرحسین زمانی‌نیا با تأکید براینکه درباره برجام در وزارت نفت و چهار زیرمجموعه این وزارتخانه هیچ‌گونه سیاه‌نمایی وجود ندارد، اظهار کرد: در حال مذاکره برای ٢٥ قرارداد هستیم که اگر منجر به عقد قرارداد شود، بیش از ٨٠ میلیارد دلار و حدود ٨٥ میلیارد دلار ارزش دارد. تاکنون ٢٥ تفاهم‌نامه نفتی با شرکت‌های بین‌المللی امضا شده که از خرداد سال آتی تبدیل آنها به قرارداد آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه در فضای ایجاد‌شده بعد از برجام، صادرات نفت خام دو برابر شده است، گفت: بالغ بر ٣٤ میلیارد دلار در سال ٩٥، عواید نفت و میعانات بوده است. در ماه‌های آخر سال ٩٥، دو‌میلیون‌و ٦٣٩ هزار بشکه نفت و میعانات گازی صادر کردیم.

‌از توتال دلخور نیستیم

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت با اشاره به همکاری توتال با ایران توضیح داد: توتال اعلام کرد منتظر تصمیم نهایی آمریکا در مورد ایران است، ما توتال را درک می‌کنیم. آنها می‌خواهند پنج میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنند، ما از توتال دلخور نیستیم، البته آنها از یک ماه و نیم گذشته تا کنون بیش از ٢٠ میلیون دلار هزینه کردند و پروپوزال‌های خود را آماده کرده‌اند.

زمانی‌نیا در ادامه با تأکید بر اینکه ایران گروگان کشورهایی که با آنها مراوده دارد، نیست، تصریح کرد: در راستای اقتصاد مقاومتی باید گفت ما گروگان کشورهایی که با آنها مراوده داریم، نیستیم و این مراوده به خاطر ارزش افزوده است.

‌مذاکره با توتال در زمینه LNG

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت از انجام صحبت‌هایی با توتال در زمینه‌ LNG خبر داد و گفت: ایران LNG هنگامی ساخته می‌شود که بدانیم می‌خواهیم با محصول آن چه کنیم.

زماني‌نيا در حاشیه کنفرانس علمی - پژوهشی برجام و اقتصاد مقاومتی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در زمینه‌ LNG بحث‌هایی با توتال مطرح شده است، اظهار کرد: قیمت LNG در‌حال‌حاضر پایین است و بازار LNG بازار خریدار است نه بازار فروشنده. ما در‌حال‌حاضر LNG نداریم، امیدواریم بین پنج تا هفت سال دیگر بازار انرژی متعادل‌تر شود.

وی با تأکید بر اینکه بازار LNG ضعیف است، افزود: در اروپا عرضه‌کننده زیاد است و ایران LNG هنگامی ساخته می‌شود که بدانیم با محصول آن چه کاری می‌خواهیم انجام دهیم و آیا ساخت LNG مقرون به صرفه است یا خیر و آیا انتخاب‌های دیگری برای استفاده از گازمان داریم یا فقط LNG است.

‌عراقي: آغاز صادرات گاز به عراق در سال ۹۶

معاون وزیر نفت از آغاز صادرات گاز به بصره عراق از سال آینده خبر داد و گفت: درباره قطع گاز ترکمنستان بسیار مقتدرانه عمل کردیم؛ زیرا تولید گاز ما به اندازه‌ای رسیده بود که توانستیم از موضع قدرت صحبت کنیم. کشوری که استقلال داشته باشد میتواند در مقابل باج‌خواهی و زورگویی بایستد؛ آنها تحویل گاز به ما را قطع کردند؛ اما اتفاقی نیفتاد.

حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، اظهار كرد: در دوران تحریم، کشتی‌ها به علت تحریم و مشکلات بیمه‌ای امکان ورود به بنادر کشور را نداشتند؛ بنابراین هزینه صادرات بالا می‌رفت؛ اما اکنون این‌گونه نیست. درحال‌حاضر با افزایش ظرفیت‌های صورت‌گرفته، تولید گاز ما در پارس جنوبی به قطر نزدیک شده که امکان دارد تا پایان امسال از تولید قطر نیز فراتر برود.

وی ادامه داد: به ‌علت افزایش صادرات نفت پس از اجرای برجام و افزایش درآمدها، نرخ ارز تثبیت شد و به‌اين‌ترتیب امکان اجرای طرح‌ها در شرایط باثبات فراهم شد.

عراقی با بیان اینکه «براساس اصل حسن هم‌جواری سوآپ گاز این کشور را ادامه داده‌ایم»، گفت: در سال ٨٦ ترکمنستان صادرات گاز به ایران را متوقف کرد؛ اما به دلیل اینکه تولید ما کافی نبود، ناچار شدیم زیاده‌خواهی آنها برای افزایش ٩برابری قیمت گاز را بپذیریم؛ اما امسال، با توجه به افزایش تولید گاز، قیمت پیشنهادی آنها را نپذیرفتیم و بر مواضع خود ایستادگی کردیم.

انتقاد معاون وزیر نفت از عملکرد صداوسیما

معاون وزیر نفت با اشاره به اقدامات انجام‌شده در زمینه پالایش و پخش از عملكرد صدا‌و‌سیما در زمینه اطلاع‌رسانی به مردم انتقاد کرد. به گفته او، اخبار مربوط به دستاوردهای دولت به‌هیچ‌وجه از طریق صداوسیما منعکس نمی‌شود. مطالبه ما از صداوسیما جدی است، صداوسیما از مالیات مردم تغذیه می‌کند و مردم باید بدانند چه اتفاقی می‌افتد. عباس کاظمی، معاون وزیر نفت، گفت: امسال به‌طور متوسط روزانه ٤٥٠هزار بشکه فراورده نفتی صادر شد. این در حالی بود که در سه‌ماهه تابستان این آمار به‌طور متوسط روزانه ٦٠٠ هزار بشکه بود و در دوماهه زمستان امسال به روزانه ٣٥٠ تا ٤٠٠هزار بشکه رسید. قرار است سال آینده صادرات فراورده به ۸۰۰ هزار بشکه در روز برسد. وی درباره دستاوردهای برجام در زمینه پالایش و پخش توضیح داد: امضای تفاهمنامهها و توافقها با شرکتهای بین‌المللی برای اجرای پروژههای پالایشی، صادرات انواع فراورده‌های نفتی، تأمین کاتالیست و تسهیل گشایش نقل‌وانتقال پول برای تأمین مالی و افتتاح پروژهها از اصلی‌ترین دستاوردهای برجام است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با بیان اینکه طبق قانون باید میزان مازوت تولید پالایشگاهها به کمتر از ۱۰ درصد برسد، افزود: دراین‌زمینه نیازمند ۱۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری هستیم که سه میلیارد دلار آن در قالب توسعه فاز دوم پالایشگاه آبادان انجام شده است.

‌جابه‌جايي پول در تحريم‌ها در حد قمار بود

کاظمی درباره مشکلات در زمان تحریم اظهار کرد: مشکلاتی مانند نقل‌وانتقال پول و کالا و خرید کالا به چند برابر قیمت اصلی، از موارد گریبانگیر این شرکت در دوران تحریم بود. برخی میگویند مدیران دولتی چه میکنند، درحالی‌که جابه‌جایی پول در دوران تحریم ریسک که نه در حد قمار بود.

کاظمی با بیان اینکه به دلیل توسعه گازرسانی در کشور و توزیع بنزین یورو۴ در کلان‌شهرها، آلودگی هوا تا حدود زیادی کنترل شده است، افزود: اگر این اقدامها انجام نمی‌شد، مردم مجبور بودند در تونلی از دود نفس بکشند.

‌بيك‌عليزاده: افزایش ۲۸ میلیون‌دلاری درآمد نفتی ایران

سرپرست مدیریت کل اوپک و روابط با مجامع انرژی هم با اشاره به اجراشدن برجام و افزایش تولید ایران، گفت: ایران توانست صادرات خود را به بیش از دو میلیون بشکه در ژانویه برساند که با قیمت‌های فعلی نفت ۲۸میلیون دلار به درآمدهای نفتی ایران اضافه شد.

بهروز بیک‌علیزاده با اشاره به قیمت نفت خام در سال‌های اخیر، اظهار کرد: قیمت نفت خام از اواسط سال ۲۰۱۴ از بالای ۱۱۰دلار بشکه تنزل پیدا کرد و در اوایل سال ۲۰۱۶ به کمتر از ۴۰دلار رسید. مهم‌ترین عامل افزایش قیمت در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶، افزایش تولید بود.

سرپرست مدیریت کل اوپک و روابط با مجامع انرژی درباره دلایل عربستان برای افزایش تولید، توضیح داد: دلیل عربستان برای افزایش تولید این بود که می‌خواهند شیل‌ اویل را از بازار خارج کنند؛ اما این دلیل واقعی نبود و طبق آمار در سال ۲۰۱۵ که قیمت نفت پایین بود، تولید شیل ۶۰۰ هزار بشکه افزایش یافت.

بیک‌علیزاده با بیان اینکه در زمان کاهش قیمت نفت، فشار مالی روی دوش عربستان به‌شدت سنگینی می‌کرد، اظهار کرد: بدهی این کشور رو به افزایش بود و خرید نظامی بار مالی سنگینی برای عربستان داشت.

شهرام فرحبد، مدیر بیمه‌های شرکت ملی نفت‌کش هم با بیان اینکه در زمان تحریم طرف‌های تجاری جرئت نمی‌کردند با ایران تلفنی صحبت کنند، گفت: بعد از برجام بیش از صدها شرکت خارجی تمایل و آمادگی خود را برای تعامل با شرکت ملی نفت‌کش اعلام کردند.

سرپرست اداره کل سامانه کالا و حمایت از ساخت داخل وزارت نفت هم اعلام کرد: ضمیمه‌های مربوط به انتقال فناوری در قراردادهای جدید نفتی تهیه شده است که به قراردادها اضافه می‌شود. پرویز سنگین افزود: تهیه استانداردهای ملی تجهیزات نفتی که با استانداردهای اروپایی برابری می‌کند، صادرات این محصولات را تسهیل خواهد کرد.

رئيس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی کشور هم در اين همايش گفت: امروز واقعیتی که پیشِ‌روی کشور قرار دارد، تمرکز بر درآمدهای حاصل از صدور نفت است و این امر موجب شده تا از دیگر قابلیت‌ها غافل شویم.

محمدرضا انصاری افزود: ایرانی‌های مقیم خارج از کشور توان درآمدزایی سالانه ٦٠٠ تا ٧٠٠ میلیارد‌دلاری دارند كه به عنوان ظرفیتی دیگر برای کشور محسوب می‌شود و می‌تواند در ظرفیت‌سازی ملی مؤثر باشد؛ اما در مقابل تبعیض، فساد و رانت‌خواری مانع توسعه کشور است.

http://www.sharghdaily.ir/News/116508

ش9504801

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات