تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۰۸۴۳۲
اولين قرارداد نفتي در قالب IPC «به رهبري توتال» با تأييد هيئت ٧ نفره امضا شد

سدشکنی نفتی

(روزنامه شرق - 1396/04/13 – شماره 2902– صفحه 4)

بيژن زنگنه گفت مي‌توانند هرچه مي‌خواهند بگويند؛ اما كسي فرمان آنها را لبيك گفت؟ انتقاد كنند. حتي امضا جمع كنند كه قراردادهاي نفتي را دولت امضا نكند. مشكلي نداريم. البته معنايش اين نيست كه امضا نمي‌كنيم. آنها انتقاد كنند. ما هم كار خود را مي‌كنيم. هركس ثواب خود را مي‌برد!

خيابان منتهي به سالن همايش‌هاي كوشك وزارت نفت، مملو بود از نيرو‌هاي امنيتي. فضا آرام بود، البته كسي هم براي اعتراض نيامده بود. عليرضا زاكاني، نماينده پيشين مجلس و عضو جبهه پايداري، صبح ديروز در يادداشتي كه در كانال تلگرام خود منتشر كرد، در واکنش به امضاي نخستين نمونه از قراردادهاي جديد نفتي نوشت: «اينجا موضوعي اصلي است نه فرعي، وقت آتش به اختيار، فرياد‌کشيدن و اقدام مناسب است و آتش‌بس، هرچند يک‌طرفه جايز نيست؛ پس بسم‌الله»؛ اما تيرش به سنگ خورد. حالا نخستين قرارداد جديد نفتي ايران براي توسعه فاز ١١ پارس جنوبي بين شرکت ملي نفت ايران با کنسرسيومي متشکل از توتال، CNPC چين و پتروپارس با سردمداري توتال به امضا رسيد و به قول زنگنه، وزير نفت ايران، مسير ديگر قراردادها را هموار ‌خواهد كرد.

اتفاقي تاريخي كه پس ٢٠ سال، پيوند دوباره‌اي شد با فرانسه براي حضور در ميادين نفت و گاز ايران. حتي علي‌اكبر ولايتي، رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام، هم در ديداري با کريستن ماسه، دبيرکل وزارت اروپا و امور خارجه فرانسه، درباره اين قرارداد گفته: «امضاي اين قرارداد، نقش بسيار مهمي در توسعه روابط ايران و فرانسه ايفا مي‌کند». سخنان او به نوعي تأييدي است از سوي اركان نظام و خبر از اجماعي مي‌دهد كه زنگنه ديروز در مراسم امضاي قرارداد به آن اشاره كرده بود.

‌افتخار دولت به آزادي اقليت كوچك مخالف!

زنگنه ديروز با اشاره به اجماعي كه بر سر قراردادهاي جديد نفتي وجود دارد، به مخالفت‌ها با امضاي اين قراردادها هم اشاره كرد: «عده كمي مخالف هستند. اقليت كوچك مخالف كه البته طبيعي است. اين افتخار دولت است كه مخالفان آن‌قدر آزادند كه مي‌توانند انتقادهاي خود را مطرح كنند».

‌امضاي قراردادهاي نفتي دستاورد برجام و انتخابات است

او كه كلام آغازين خود را با تكيه بر دستاورد برجام و انتخابات‌خواندن اين قرارداد، شروع كرده بود، گفت: مردم در ٢٩ ارديبهشت انتخاب كردند كه سياست‌هاي نفتي به همين‌گونه ادامه پيدا كند.

زنگنه همچنين تأكيد كرد مانعي براي حضور شرکت‌هاي آمريکايي براي مشارکت در پروژه‌هاي نفتي ايران وجود ندارد؛ بلکه اين دولت آمريكاست كه مانع برايشان ايجاد مي‌كند.

‌به همكاري استراتژيك خود با توتال، چين و روسيه ادامه مي‌دهيم

وزير نفت اين اتفاق را خبر خوبي براي صنعت نفت ايران دانست و با تأكيد بر پيشتازي توتال در اين قرارداد، خطاب به شركاي چيني گفت: ما دوستان خود را در روزهاي سخت فراموش نمي‌كنيم و در ادامه توسعه صنعت نفت همچنان همکاري استراتژيک خود را با اين شرکت ادامه مي‌دهيم. آنچه به امضا مي‌رسد به نوعي سرمايه‌گذاري خارجي حدود پنج ميليارد دلاري است که در اين مسير نبايد پيشتازبودن توتال را فراموش کنيم.

‌تمامي مجوزهاي لازم براي امضاي قرارداد با توتال گرفته شد

زنگنه همچنين خيال دلواپسان را راحت كرد و گفت: امضاي قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبي نخستين قراردادي است که در قالب IPC امضا مي‌شود و من اعلام مي‌کنم که همه مراحل لازم براي اخذ مجوزها براي امضاي اين قرارداد از طريق شرکت ملي نفت ايران طي شده است.

او با اشاره به برنامه پنج‌ساله ششم، گفت: در برنامه پنج‌ساله ششم، در صنعت نفت بايد ٢٠٠ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري شود كه ١٣٠ ميليارد دلار آن در بخش بالادستي و ٧٠ ميليارد دلار آن در بخش پايين‌دستي پيش‌بيني شده كه به ضرس قاطع بايد گفت ٧٠ درصد آن بايد از منابع خارجي تأمين شود و دورنماي توليد نفت تا شش ميليون بشكه نفت خام و ميعانات گازي در نظر گرفته شده است.

‌مناقصه آزادگان در جريان است

او با بيان اينکه اولويت اصلي ما توسعه ميادين مشترک است، افزود: طبق اولويت‌هاي ما ميادين غرب کارون لايه نفتي پارس جنوبي، ميادين اسفنديار، سلمان، فروزان، آذر، منصوري و آب تيمور بايد ابتدا توسعه پيدا کند. مراحل قراردادي توسعه آزادگان در حال پيشرفت است و اميدواريم که همکاران اروپايي و آسيايي حضور پيدا کرده و قرارداد را تسريع کنند تا به نتيجه نهايي برسيم.

وزير نفت همچنين گفت: شرکت پتروپارس يکي از شرکت‌هاي معتبر ايراني است که با هدف انتقال فناوري و ايجاد شرکت‌هاي نفتي اکتشاف و استخراج در اين قراردادها شريک شد؛ چرا‌که از همان ابتدا يکي از الزامات ما در قراردادهاي بين‌المللي اين بود که در هر‌يک از قراردادها قطعا يک شرکت ايراني حضور داشته باشد. من اميدوارم با نخستين قرارداد نفتي حجم عظيمي از فعاليت‌هاي مرتبط با اين قراردادها به داخل کشور ارجاع داده شود.

زنگنه حجم سرمايه‌گذاري‌هاي اين قرارداد را پنج ميليارد دلار عنوان کرد و گفت: شرکت‌هاي ايراني بدون هيچ محدوديتي مي‌توانند در مناقصات اين قراردادها شرکت و برنده شوند؛ ضمن اينکه تمام فعاليت‌هاي خدماتي از‌جمله ساخت سکوها و لوله‌کشي‌ها نيز بايد در قالب برگزاري مناقصه انجام شوند؛ علاوه‌بر قانون استفاده حداکثري که در اين قراردادها رعايت مي‌شود، تمهيداتي نيز در نظر گرفتيم كه هر شرکت بين‌المللي که سهم بيشتري از شرکت‌هاي ايراني را در قراردادها شريک کند، از امتيازات ويژه‌اي برخوردار خواهند بود. زنگنه تصريح کرد: به‌راحتي مي‌توان اميدوار بود اگر شرکت‌هاي ايراني در فرايند اين قراردادهاي نفتي به‌خوبی عمل کنند ۷۰درصد فعاليت‌هاي مربوط به قراردادها به‌وسيله ايراني‌ها انجام مي‌شود، ضمن اينکه در اين شرايط در پايان دوره قرارداد نه‌تنها دو فاز پارس جنوبي اجرا مي‌شود، بلکه ده‌ها هزار شرکت ايراني از اجراي اين قراردادها منتفع شده و براي ده‌ها هزار نفر نيز اشتغال ايجاد مي‌شود.

‌بابک زنجاني، پديده‌اي استثنا در تاريخ کلاهبرداري بين‌المللي

زنگنه در حاشيه اين مراسم در پاسخ به پرسش‌هاي خبرنگاري درباره ادعاهاي زنجاني و بازگشت شركايش به ايران هم گفت: بابک زنجاني يک پديده استثنائي در تاريخ کلاهبرداري بين‌المللي است. نفر دوم خيلي با بابک زنجاني فاصله دارد و به اعتقاد من بابک زنجاني قصدي براي بازپرداخت بدهي‌هاي خود ندارد.

او در ادامه با اشاره به برخي صحبت‌ها مبني بر اينکه گفته مي‌شود امروز با توجه به امضاي قرارداد با توتال، روز آتش به اختيار بودن است، گفت: ملت ايران تصميم گرفت که اين قراردادها امضا شود. عده‌اي به برکت آزادي در ايران اين حرف‌ها را مي‌زنند اما از اين طرف هم کسي استقبال نکرده است.

وزير نفت تأكيد كرد: قانون حاکم بر قرارداد، قوانين حاکميتي نظام جمهوري اسلامي است و طبق مصوبه هيئت ‌دولت بايد هيئت هفت نفره‌اي عدم مغايرت مفاد قرارداد با مصوبات هيئت ‌دولت را تأييد مي‌کرد که شامل چهار نفر وزير سابق و سه مقام ارشد ديگر است که مفاد اين قرارداد را تأييد كردند.

‌توتال به حضور دوباره در ايران افتخار مي‌کند

بر اساس گزارش رسمي توتال که در وب‌سايت رسمي آن شرکت منتشر شده است، پاتريک پويانه، مدير اجرائي توتال، بعد از امضاي توافق گفت اين قرارداد بزرگ، صفحه‌اي جديد در بازگشت اين شرکت به ايران باز کرد و شرکت توتال افتخار مي‌کند اولين شرکتي است که قرارداد «آي پي سي» با ايران امضا کرده است.

مديرعامل توتال گفت: توتال نخستين شرکت بين‌المللي بود که در سال ١٩٩٥ به ايران آمد و هم‌اکنون نيز نخستين شرکتي است که پس از تحريم‌ها به ايران بازگشته و اين سبب افتخار شرکت ماست.

به گزارش شانا، پاتريک پويانه تأكيد كرد: مي‌توانم بگويم امروز براي ما در شرکت توتال يک روز تاريخي به شمار مي‌آيد.

مديرعامل توتال گفت: من مي‌دانم که مردم ايران اهميت زيادي به تاريخ مي‌دهند و تاريخ همچنين نشانه‌اي از وفاداري است، همچنين مطلع هستم که همه شما مي‌دانيد فعاليت‌هاي توتال در ايران تاريخي طولاني دارد و ما سال‌ها با شرکت ملي نفت ايران در پروژه‌هاي نفت و گاز مشارکت داشته‌ايم.

به گفته پويانه، توتال نخستين شرکت بين‌المللي بود که در سال ١٩٩٥ ميلادي به ايران آمد و براي توسعه ميدان سيري قرارداد امضا کرد و همچنين با شرکت ملي نفت ايران براي توسعه فازهاي ٢ و ٣ پارس جنوبي همکاري کرد.

وي تصريح کرد: اکنون هم پس از لغو تحريم‌ها نخستين شرکت بين‌المللي هستيم که به ايران برمي‌گرديم و اين مايه غرور و افتخار است که براي امضاي نخستين قرارداد در قالب الگوي جديد قراردادهاي نفتي به اين کشور آمده‌ايم. روحيه پيشتازي يکي از پنج شعار اصلي توتال است و اکنون مي‌توانم بگويم توتال دوباره يک شرکت پيشتاز در ايران است.

مديرعامل توتال اظهار کرد: من نمي‌دانم مذاکرات (برجام) سخت بودند يا نه؛ اما آنها کارآمد و سريع بوده‌اند، زيرا فقط ١٨ ماه از امضاي تفاهم‌نامه‌هاي پاريس با حضور رئيس‌جمهوري ايران و فرانسه گذشته است.

‌اين قرارداد به روابط ميان ايران، اتحاديه اروپا و فرانسه کمک مي‌کند

مديرعامل توتال تأکيد کرد: اين قرارداد همچنين به ارتقاي روابط ميان ايران، اتحاديه اروپا و فرانسه کمک مي‌کند.

پويانه ادامه داد: الگوي جديد قراردادهاي نفتي ايران دو ويژگي دارد که ما را متقاعد مي‌کند براي اقتصاد ايران سودآور است؛ نخست اين يک قرارداد ٢٠ساله است، ما ٢٠ سال در ايران خواهيم بود و اين تعهدی بلندمدت است.

او با تأکيد بر اينکه مي‌توانم به شما تضمين دهم که توتال براي ٢٠ سال و بيشتر به کشور شما متعهد خواهد بود، افزود: دوم اينکه در اين قرارداد، رهبري کنسرسيوم و مديريت پروژه با توتال است که اين براي حداکثرکردن توليد مفيد است؛ زيرا دقيقا چيزي است که يک شرکت بزرگ نفت و گاز مانند توتال بايد آن را براي کشورها محقق کند.

او همچنين تأکيد کرد: بي‌گمان توتال از پيمانکاران ايراني استفاده خواهد کرد و سرانجام توسعه صنعت نفت و گاز به کل اقتصاد ايران کمک مي‌کند. من به وزير قول دادم بيش از ٥٠ درصد تأمين کالاي فاز ١١ پارس جنوبي به شرکت‌هاي ايراني داده خواهد شد.

پويانه تصريح کرد: اين يک سفر دشوار بوده است؛ نخستين‌بار نيست که من به ايران مي‌آيم و آخرين‌بار هم نخواهد بود، من در طول اجراي توسعه فاز ١١ پارس جنوبي دوباره به ايران سفر خواهم کرد.

مديرعامل توتال همچنين وعده داد براي امضاي قراردادهاي بيشتر به ايران بازخواهد گشت: يک دليل ديگر هم وجود دارد، زيرا توسعه فاز ١١ نخستين مورد از قراردادهاي بسياري است که مطمئن هستم براي امضاي آنها به کشور زيباي ايران باز خواهم گشت. او همچنين در جمع خبرنگاران تأكيد كرد گام بعدي توتال در ايران حضور در بخش پتروشيمي و بخش بالادستي نفت است. فعلا قصد داريم توافق درباره پارس جنوبي را جشن بگيريم و بعد درباره مذاکرات آتي فکر مي‌کنيم.

‌درآمد ۸۴ ميليارددلاري ايران

پاتريک پويانه، مديرعامل شرکت توتال فرانسه، عصر ديروز با حضور در محل نهاد رياست‌جهوري با حسن روحاني رئيس‌جمهور کشورمان ديدار و گفت‌وگو کرد. در اين ديدار طرفين درخصوص افزايش همکاري دوجانبه به‌خصوص در زمينه نفت و گاز به گفت‌وگو پرداختند.

مديرعامل شرکت ملي نفت نيز در اين مراسم گفت: با درنظرگرفتن تمامي محصولات توليدي فاز ۱۱ پارس جنوبي در مدت ۲۰ سال دوره اجراي قرارداد آن و با درنظرگرفتن ارزش توليدات اين ميدان در پايان قرارداد، درآمد کشور از اجراي آن درمجموع از ۸۴ميليارددلار فراتر خواهد رفت.

علي کاردر افزود: اين قرارداد اولين قراردادي است که در قالب قراردادهاي جديد نفتي امضا شد و با توجه به اينکه قبلا قرارداد HOA امضا شده بود، ٨٥ درصد از مباحث در HOA به امضا رسيده و ذکر شده بود و در فاصله يک سال اخير توانستيم از اين فرصت استفاده کنيم تا متن قرارداد به‌صورت مدل جديد قراردادهاي نفتي تنظيم شود.

او افزود: با امضاي اين قرارداد ظرفيت توليد دو ميليارد فوت مکعب در فاز ١١ پارس جنوبي ايجاد مي‌شود و با اجراي اين طرح برآورد مي‌شود در ٢٠ سال دوره قرارداد، ٣٣٥ ميليارد مترمکعب گاز طبيعي قوي و ترش از اين ميدان مشترک توليد شود و مي‌توان حدود ٢٩٠ ميليون بشکه ميعانات گازي، ١٤ ميليون تن گاز مايع، ١٢ ميليون تن اتان، دو ميليون تن گوگرد همراه ٣١٥ ميليارد مترمکعب گاز سبک شيرين توليد کرد.

مديرعامل شرکت ملي نفت ايران تصريح کرد: با فرض قيمت حدود ٥٠ دلار براي هر بشکه نفت خام، بدون احتساب ارزش گاز شيرين، ارزش ساير محصولات قابل استحصال در دوره قرارداد بالغ بر ٢٣ ميليارد دلار مي‌شود.

کاردر با اشاره به اينکه اجراي اين قرارداد در دو فاز هرکدام با سرمايه‌گذاري ٢,٤ ميليارد دلاري خواهد بود، گفت: بعد از اجراي فاز اول و به‌توليدرساندن فاز ١١ پارس جنوبي، در کل، ميدان پارس جنوبي با افت توليد مواجه خواهد بود و براي جلوگيري از اين موضوع براي اولين‌بار از سکوي فشارافزايي در فاز ١١ استفاده مي‌شود و اين سکو در ساير فازها نيز مي‌تواند استفاده شود.

‌قرارداد با توتال، مُهر باطلي بر تحريم‌هاي آمريکاست

در همين راستا رئيس کميته بازنگري در قراردادهاي نفتي گفت: در يک بازه زماني پنج تا ١٠ساله مي‌توانيم شرکت‌هاي نفتي مشابه با توتال در کشور شکل دهيم و سرانجام از خدمات آنها در کشور بي‌نياز و در زمينه صدور خدمات فني و مهندسي وارد بازارهاي بين‌المللي شويم.

سيدمهدي حسيني با بيان اينکه امضاي قرارداد با توتال مي‌تواند آثار بسيار مثبتي داشته باشد، افزود: ما پيش‌تر نيز در قراردادهاي بيع متقابل، تجربه قرارداد با توتال را در شرايط اعمال تحريم‌ها داشتيم و آن اينکه در عين اعمال تحريم‌هاي فرامرزي آمريکا عليه سرمايه‌گذاري در ايران معروف به قانون ايسا

(IRAN SANCTIONS ACT، قرارداد توتال و شريکان روس و مالزيايي با ايران مُهر باطلي بر تحريم‌هاي آمريکا بود. او افزود: در آن زمان پس از امضاي قرارداد با توتال شرکت‌هاي ديگري نيز براي امضاي قرارداد نفتي وارد ايران شدند، به‌طوري‌که در آن زمان بنده در سميناري شرکت کرده بودم که شرکت‌هاي آمريکايي نيز حضور داشتند و اذعان می‌کردند هر قراردادي که ايران امضا مي‌کند، ميخي بر تابوت تحريم آمريکا عليه ايران است.

رئيس کميته بازنگري در قراردادهاي نفتي تصريح کرد: اين قراردادها قدرت و پيام سياسي برای دنيا دارد، به‌ويژه در فضاي امروز که آمريکايي‌ها شمشير را از رو بسته‌اند و براي تحريم دوباره عليه ايران دورخيز کرده‌اند، حرکت متقابل اين‌چنيني اين پيام را دارد که دنيا حاضر نيست با آنها حرکت کند و در مقابل آنان مي‌ايستد.

به گزارش «شرق»، شرکت توتال با ۵۰.۱ درصد سهم، اپراتور پروژه خواهد بود و شرکت «CNPC» چين و پتروپارس ايران هرکدام با ۳۰ درصد و ۱۹.۹ درصد سهم، عضو کنسرسيوم توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبي هستند. اين رخداد، بازتاب‌هاي جهاني هم در پي داشت. رسانه‌هاي مختلف از امضاي اين‌ قرارداد در قالب «صف‌شكني» توتال فرانسه و «بازگشت توتال به ايران» ياد كردند و آن را حاوي پيام سرمايه‌گذاري غول نفتي توتال به ترامپ خواندند.

http://www.sharghdaily.ir/News/135151

ش.د9602218

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات