تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۰۸۴۴۳

سردرگمی ترامپ در بحران سوریه

(روزنامه جمهوري اسلامي – 1396/03/31 – شماره 10901 – صفحه 1)

اقدام تجاوزکارانه جنگنده اف 18 آمریکائی در سرنگونی جنگنده سوخو 22 ارتش سوریه از روی اهداف و برنامه‌های واشنگتن در راه اجرای طرح تجزیه سوریه پرده برداشت. رئیس ستاد ارتش آمریکا ضمن دفاع از این اقدام جنایتکارانه به توجیه آن پرداخت و علت آنرا نزدیک شدن سوخوی سوری به مواضع کردهای سوریه معرفی کرد، لکن کارنامه سیاه آمریکا در بحران سوریه، بیان دیگری از این جنایت دارد که اهداف خصمانه واشنگتن در عمق خاک سوریه را دلیل این شرارت می‌داند. آمریکا طی ماه‌های اخیر بارها به بهانه سرکوب داعش به تهاجم وحشیانه علیه نیروهای سوری پرداخته و در یک مورد بیش از یکصد تن از نظامیان سوری و نیروهای مقاومت را به شهادت رساند ولی پس از هشدار مسکو ادعا کرد گویا اشتباه کرده و تصور می‌کرده که سرگرم سرکوب داعش است! علاوه بر این طی روزهای اخیر با بمباران زیربناها و تاسیسات کلیدی، منابع آب، پل‌ها، برخی تاسیسات نفتی و نیروگاهی سوریه را به کلی نابود کرده است که اساساً در اختیار و حتی تیررس داعش هم نبوده‌اند.

همین رفتار تهاجمی و تجاوزکارانه آمریکا در حملات غیرقانونی و غیرقابل توجیه آمریکا واکنش‌های فراوانی را به همراه داشته است. ستاد نیروهای اروپائی حاضر در ائتلاف آمریکا پس از هشدار مسکو در مورد تعلیق توافقات قبلی درخصوص رعایت حریم زمینی و هوائی ائتلاف توسط روسیه، هرگونه پرواز هواپیماهای کشورهای اروپائی عضو ائتلاف برفراز سوریه را لغو کرده است. علاوه بر این وزارت دفاع روسیه هشدار داد از این پس هر جنگنده غیرسوری در فضای سوریه را هدف قرار می‌دهد و ساقط خواهد کرد.

تصمیم اعضای اروپائی ناتو به وضوح نشان می‌دهد که آنها از ماجراجوئی‌های واشنگتن برفراز خاک سوریه حمایت نمی‌کنند و آمریکا در این مقوله تنها و منزوی است. به ویژه آنکه پیش از این هم یکبار ترکیه سعی کرد پای ارتشهای ناتو را در خاک سوریه در منازعات با مسکو باز کند که با واکنش جدی، فوری و هشدار دهنده اروپا مواجه گردید. در آن مقطع زمانی آنگلامرکل صدراعظم آلمان به تمامی طرف‌های ذینفع تصریح نمود که اگرچه اعضای ناتو از هر کشور عضو ناتو که درگیر جنگ شود و مورد تهاجم دیگران قرار گیرد، حمایت خواهد کرد ولی نباید کسی برای کشاندن ارتش‌های ناتو برای شروع درگیری با روسیه و تحریک دیگران سوءاستفاده کند. در آن ماجرا هم اردوغان تنها ماند و به ناچار، از پوتین عذرخواهی کرد.

اکنون آمریکای ترامپ در فضای سوریه سرگرم تحریک مسکو، اقدام به «عملیات پیشدستانه» می‌کند و درواقع سعی دارد که «حد آستانه تحریک روسیه» را ارزیابی کند. علاوه بر این، اقدام اخیر واشنگتن در واقع به منزله ریل‌گذاری آمریکا برای اجرای طرح احداث «منطقه پرواز ممنوع» تلقی می‌شود که قویاً مورد نظر ترکیه و رژیم‌های فاسد عربی نیز هست. در واقع آمریکای ترامپ سرگرم اجرای همان طرح‌هائی است که طی 5 سال گذشته مرتباً از جانب رژیم‌های فاسد منطقه مطرح شده ولی عملاً با وتوی مقامات وقت آمریکا در دوره اوباما مواجه شده است.

این آرزوی ترامپ و دستیارانش برای در اختیار گرفتن دست بالا در بحران سوریه است ولی مسیر تحولات پرشتاب منطقه، به ویژه حوادث غیرمنتظره پس از تشکیل و فروپاشی زودهنگام ناتوی عربی، چندان فرصت مطلوبی را در اختیار و انحصار آمریکا باقی نگذاشته است که ترامپ و دستیارانش بخواهند از آن فرصت برای احیای سیاست‌های خاورمیانه‌ای آمریکا بهره‌برداری کنند.

ناکامی و انزوای ترامپ حتی در میان متحدین همیشگی واشنگتن، شرایط بغرنجی را برای هرگونه تحرکات غیرمنتظره از جنس سرنگونی سوخوی سوری پدید آورده است. از این دیدگاه، آثار و تبعات ناشی از تعلیق پرواز جنگنده‌های اروپائی ائتلاف اگر از عواقب هشدار جدی وزارت دفاع روسیه در مورد شلیک به سوی هر جنگنده غیرسوری برفراز خاک سوریه بیشتر نباشد، قطعاً کمتر نیست.

این نکته از آن جهت اهمیت دارد که نیروهای ائتلاف، اعم از زمینی و هوائی، بدون اطلاع، موافقت و مجوز دمشق وارد خاک سوریه شده‌اند و عملاً مطابق قوانین بین‌المللی به عنوان مهاجم و متجاوز شناخته می‌شوند. علاوه بر این، ادعای مقابله با داعش هم با افشای نقش محرز آنها در تجهیز و تقویت داعش عملاً بی‌اعتبار شده و مقبولیتی ندارد. این مسئله به ویژه در پرتو افشای نقش پررنگ رژیم صهیونیستی در حمایت آشکار و نهان از تروریست‌ها ابعاد تازه‌ای به خود گرفته است. روزنامه وال استرایت ژورنال طی گزارشی فاش کرد که اسرائیل طی سال‌های اخیر به طور مستقیم به تمامی گروه‌های تروریستی فعال در سوریه و از جمله داعش، با ارسال پول، غذا، دارو و سایر مایحتاج آنها در راه مقابله با دولت و ارتش سوریه کمک رسانی کرده است. این گزارش در واقع مکمل گزارشات مستندی است که نقش صهیونیست‌ها در تدارک و پشتیبانی از تروریست‌ها در سوریه را بازگو کرده و نشان می‌دهد که بیمارستان‌های اسرائیل مملو از تروریست‌های مجروحی است که توسط صهیونیست‌ها تیمار می‌شوند تا پس از بهبودی به جنگ علیه سوریه ادامه دهند.

بدین ترتیب اگرچه اقدامات اخیر آمریکای ترامپ مطابق میل محور شرارت عبری – عربی هم هست، ولی به مذاق اعضای اروپائی ناتو، خوش نیامده است. این نکته به ویژه با توجه به انزوای زجر دهنده ترامپ درون ناتو، بسیار پرمعنی و تعیین‌کننده است که حتی می‌تواند بر سرنوشت طرح‌های شیطانی واشنگتن در سوریه و عراق نیز تاثیرگذار باشد. این پدیده، زمینه ساز سردرگمی و انزوای ترامپ در بحران سوریه شده و کاملاً بعید به نظر می‌رسد که حتی فشار بر اعضای اروپائی ناتو هم دیدگاه کنونی آنها را تغییر دهد.

http://jomhourieslami.net/?newsid=138204

ش.د9602208

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات