صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۰۸۴۴۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 20 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): مسئولین حکومتی‌ـ که شامل این حقیر نیز می‌شود‌ـ توجه کنند، ما از دشمن خارجی گفتیم اما این موجب نشود از ضعف‌های خودمان غافل شویم. دفاع از حقوق مظلومین به خصوص طبقات ضعیف ملت وظیفه همه ماست.(1396/10/19)

▼ حرف روز
مردم‌سالاري و دولت مستقر
حوادث اخير پيش آمده در کشور، هرچند سناريوي پيچيده و طراحي شده در دستگاه‌هاي امنيتي آمريکايي، صهيونيستي و سعودي بود، اما بر بستر اعتراضات اجتماعي و ضعف‌ها و کمبودهايي در عرصه اقتصاد سوار شد که مدت‌هاست بخشی از جامعه را دچار نارضايتي کرده است. در اين ميان، عملکرد دولت در عرصه اقتصادي با ضعف‌ها و کاستي‌هايي همراه بوده که مردم آثار آن را در اقتصاد کشور به طور محسوس لمس مي‌کنند. سياست کلان دولت در اقتصاد در چهار ساله دولت يازدهم در قالب برجام دنبال شد، که ميوه آن در اقتصاد کشور مشاهده نشد؛ اما رئیس‌جمهور در رقابت‌هاي انتخاباتي دور دوازدهم، وعده تحقق آن را به چهار سال دوم حواله داد!
اما رقيب انتخاباتي دولت با نقد عملکرد سياست‌هاي اقتصادي دولت يازدهم، گره زدن چرخش چرخ اقتصاد کشور به نچرخیدن سانتریفیوژها و تعامل با قدرت‌هاي بزرگ را به چالش کشيد و از اقتصاد مقاومتي مردم‌پايه با تأکید بر روحيه خودباوري سخن گفت. در اين ميان، اين مردم بودند که حق انتخاب داشتند!
البته رئیس دولت يازدهم از ترفند ديگري در انتخابات بهره گرفت و آن بزرگنمايي مسائلی بود که پيش از آن در اولويت فکري‌ـ ذهني مردم قرار نداشت! مسائلی از قبيل برگزاري يا عدم برگزاري کنسرت، ديوارکشي در خيابان‌ها و برخورد سخت با مسئله حجاب و...، مباحثي فرعي بود که در لحظه انتخاب مردم اذهان عمومي را از توجه به مسئله اصلي جامعه و توده‌ها منحرف کرد! حاصل آنکه دولت دوازدهم با ترکيب امروزي با رأی قاطع شرکت‌کنندگان انتخاب شد تا با سياست‌هاي اعلامي خود سکاندار اقتصاد کشور شود و اين نتيجه انتخاب و نظر خود مردم بود که از دل فرایند مردم‌سالاری به دست آمد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار با مردم قم با تأکید بر این مسئله فرمودند: «من مردم‌سالاري ديني را صادقانه قبول کرده‌ام، ما واقعاً قبول داريم مردم‌سالاري ديني را؛ هر کسي را که اين مردم انتخاب بکنند، ما او را رئيس مي‌دانيم، او را مسئول مي‌دانيم، کمک به او را لازم مي‌دانيم و وظيفه‌ خودمان مي‌دانيم؛ با همه‌ دولت‌ها اين‌جور بوده، با اين دولت هم همين‌جور است.»
دولت مستقر، دولت برآمده از خواست و نظر اکثريت مردم است که بايد به پیامدها و نتايج اين انتخاب احترام گذاشت و از آن در راه رفع مشکلات کشور حمايت کرد.

▼ گزارش روز
زنگ خطر!
«کمی ساده‌انگارانه است که اعتراضات را صرفاً نوعی واکنش در مورد سیاست‌های اقتصادی بدانیم و این‌گونه اعلام کنیم که شعارهای موجود فقط و فقط شعار نان است. چنین سناریویی در مورد اعتراضات اخیر در ذهن عده‌ای از اصولگرایان است. بخشی از اصولگرایان بی‌تمایل نیستند که انتقادات به دولت در جامعه به ‌وجود آید که تنها مسائل مربوط به سفره مردم در آن مطرح شود.» این عبارات را احمد شیرزاد، یکی از چهره‌های اصلاح‌طلب در روزنامه «آرمان»؛ از روزنامه‌های نزدیک به کارگزاران سازندگی و خانواده هاشمی‌رفسنجانی نوشته است. جملاتی که در روزهای اخیر انتشار عبارات و متون مشابه آن را از سوی دیگر چهره‌های اصلاح‌طلب و در دیگر رسانه‌های اصلاح‌طلب نیز شاهد بودیم. فارغ از آنکه طرح موضوعاتی از این دست نشانه تلاش اصلاح‌طلبان برای سوار کردن و قالب کردن خواسته‌ها و مقاصد حزبی، جناحی و سیاسی خود به نظام و مردم با سوءاستفاده از اتفاقات اخیر است، زنگ خطر جدی‌تری را نیز برای کشور به صدا درمی‌آورد که عبارت است از وجود جریان و چهره‌هایی که حاضرند در حساس‌ترین شرایط و در بزنگاه‌ها به جای کمک برای مرتفع کردن مسائل و رسیدگی به مشکلات و مطالبات مردم، یک بازی سیاسی به راه انداخته و کشور را درگیر بگو مگوهای سیاسی و جناحی کنند. در شرایطی که بسیاری از چهره‌های اصولگرا در روزهای اخیر بر همراهی و همدلی با دولت برای حل مشکلات کشور، به ویژه در حوزه اقتصادی و معیشتی تأکید کردند، شاهد آنیم که این افراد و جریان‌ها به دنبال تأمین منافع خاص خود هستند و به جای بحث به منظور یافتن کوتاه‌ترین و مؤثرترین راه برای حل مشکلات و تلاش برای هم‌افزایی در کشور به منظور عبور از مشکلات و توطئه‌ها، پای رقابت‌های سیاسی را به میان می‌آورند؛ اقدامی که می‌تواند از هر مشکل معیشتی و اقتصادی برای کشور نگران‌کننده‌تر باشد.

▼ اخبار ویژه
گلایه‌های ادامه‌دار فاطمه هاشمی از رئیس‌جمهور
فاطمه هاشمی، فرزند مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در نخستین کنگره بزرگداشت وی طی سخنانی با گلایه از رئیس‌جمهور اظهار داشت: «هاشمی مظلوم بود و مظلومیت او در آینده هم ادامه خواهد داشت. حضور نیافتن رئیس‌جمهور در این مراسم دلیلی بر مظلومیت ایشان است.» این گفته فاطمه هاشمی در حالی است که  روز گذشته اعلام شده بود رئیس‌جمهور به عنوان سخنران مراسم بزرگداشت رئیس فقید مجمع مصلحت نظام به سالن اجلاس سران خواهد رفت؛ اما آقای روحانی در این مراسم حضور نیافت. گفتنی است، فاطمه هاشمی پیشتر نیز نسبت به رویکرد رئیس‌جمهور درباره مرحوم هاشمی انتقاد کرده و گفته بود میان آقای روحانی و پدرم هیچ شباهتی وجود ندارد.

چرایی سفر بی‌سر و صدای جک استراو به تهران
با رسانه‌ای شدن سفر بی‌سر و صدای «جک استراو»، وزیر خارجه سابق بریتانیا به ایران و حضور وی در نشست امنیتی تهران، حالا برخی منابع هدف وی از سفر به کشورمان را راضی کردنِ تهران به ادامه روند اجرایی کردن برجام حتی در صورت خروج احتمالی ایالات متحده از این توافق اعلام کرده‌اند. در واقع، استراو به نمایندگی از کشورهای اروپایی حاضر در برجام به ایران آمده است تا فعالان سیاسی و دولتی در ایران را به اجرایِ مداوم تعهدات خود ذیل برجام متقاعد کند. این در حالی است که با خروج احتمالی آمریکا از این توافق، عملاً همه مسائل و مشکلاتِ تحریمی ایران به حالت سابق و حتی بدتر از آن برمی‌گردد.

▼ اخبار
1ـ روایت متفاوت از برخورد به دلیل دیدار با بهائیان
فائزه هاشمی در مصاحبه‌ای در پاسخ به این پرسش که «به دلیل دیدار با رهبر بهائی‌ها و عکس یادگاری از آقای هاشمی تذکر گرفتید؟» گفت: «تذکری نبود. من منزل بابا بودم. شب که آقای هاشمی آمدند، گفتند: «دیدی چه جنجالی شد»؛ فقط همین... . مامان به دفاع از من وارد شد که «مگه فائزه چکار کرده؟ کار بدی نکرده. فلانی این کار را کرده و آن یکی این کار را کرده؟ چرا کسی چیزی نمی‌گوید و فقط به فائزه گیر دادند؟» مامان مثال‌هایی با نام و کار افراد می‌زد. بابا هم دیگر چیزی نگفت. اینجا بحث تمام شد؛ ولی چند روز بعد که برای بابا تعریف می‌کردم که عجیب این کار بازخورد مثبت در بین همه اقشار جامعه داشته است، جواب خوبی گرفتم.» گفتنی است، پس از دیدار فائزه هاشمی با اعضای فرقه ضاله بهائیت مرحوم هاشمی‌رفسنجانی در رسانه اعلام کرده بود که فائزه کاری بدی کرده است و باید جبران کند.

2ـ اصرار ترامپ برای ساخت دیوار بین آمریکا و مکزیک
ترامپ همچنان مصرّ است که بین آمریکا و مکزیک دیوار مرزی بکشد و برای این اقدام قصد دارد در اولین قدم ۱۸ میلیارد دلار از کنگره بودجه درخواست کند. طرح ساخت دیوار بین آمریکا و همسایه جنوبی‌اش شامل ساخت یک دیوار ۵۳۰ کیلومتری جدید و بهینه‌سازی ۱۱۰۰ متر دیوار قبلی است که با جایگزینی بخشی از دیوارهای موجود هزینه ساخت آن ۱۸ میلیارد دلار است؛ اما ارزیابی‌های اخیر نشان می‌دهد هزینه ساخت دیوار بین دو کشور به ۳۳ میلیارد دلار افزایش یافته است. از سوی دیگر، دولت ترامپ ۱۵ میلیارد دلار دیگر برای ساخت برجک، تجهیزات نظارت، تخصیص پهپاد و همچنین استخدام پنج هزار گارد مرزی جدید درخواست کرده است. قرار است ساخت این دیوار در چند فاز و طی ۱۰ سال آینده انجام شود. ترامپ همچنین مصرّ است که دولت مکزیک نیز باید بخشی از هزینه‌های ساخت این دیوار را متقبل شود.

3ـ واکنش وزیر ارشاد دولت اصلاحات به یک فیلم
عطاءالله مهاجرانی، وزیر ارشاد دولت اصلاحات طی یادداشتی درباره فیلمی که به تازگی از جلسه خبرگان رهبری منتشر شده است، نوشت: کسانی که با هر انگیزه‌ای فیلم خبرگان را منتشر کرده‌اند، ممکن است برخی غوغاسالاران را خرسند کرده باشند تا در این روزهایی که مطامعی علیه نظام و رهبری تیز شده است، دستاویزی فراهم کنند؛ اما خردمندان و نکته‌بینان می‌دانند و می‌فهمند که این فیلم نشانی از صداقت و صمیمیت درخشانی را به همراه دارد. عالی‌ترین سمت کشور را به کسی پیشنهاد می‌کنند و او با برافروختگی پای بر نفس خود می‌گذارد و نمی‌پذیرد. به تعبیر امام سجاد(ع): «و لا ترفعنی فی الناس درجة الّا حططتنی عند نفسی درجة مثلها» مرا در میان مردم علوّ مقام مبخش، مگر آنکه در درونم حس فروافتادگی بیشتر شود.

4ـ هشدار بنیامین نتانیاهو به سفیران اروپایی
شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی اختصاصی ادعا کرده است، بنیامین نتانیاهو به سفرای اروپایی هشدار داده است: «احتمالی واقعی وجود دارد که دونالد ترامپ این هفته تصمیماتی بگیرد که به از بین رفتن توافق هسته‌ای با ایران منجر شود. اگر به اصلاح توافق کمک نکنید، ترامپ آن را از بین می‌برد.» این در حالی است که رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند رئیس‌جمهور آمریکا احتمالاً تعلیق تحریم‌های هسته‌ای را تمدید می‌کند؛ اما همزمان تحریم‌های تازه‌ای علیه چند سازمان و فرد ایرانی اعمال می‌کند. ترامپ پیش از این هشدار داده بود اگر چند «نقص» توافق هسته‌ای از جمله داشتن تاریخ انقضا و عدم دربرگیری برنامه موشکی ایران رفع نشود، ممکن است از برجام خارج شود.

▼ اخبار کوتاه
پارلمان عراق روز گذشته از اخراج شرکت فنی مهندسی «کار» کردستان از میدان نفتی کرکوک خبر داد. این اقدام پس از تصمیم دولت مرکزی عراق به بازپس‌گیری میادین نفتی عراق از دست کردها انجام شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که کردها از بسیاری از میادین نفتی عراق عقب‌نشینی کردند؛ اما شرکت فنی مهندسی کار از تحویل میدان نفتی کرکوک به مقامات عراقی خودداری کرده بود.
مدیر شبکه یک سیما در واکنش به سخنان معاون اول رئیس جمهور مبنی بر اینکه صداوسیما به او فرصت صحبت با مردم را نداد، گفت: شنبه شب برنامه «نگاه یک» به درخواست جناب آقای جهانگیری به وی اختصاص پیدا کرد؛ اما در آخرین ساعات معاون اول رئیس جمهور در برنامه حضور پیدا نکرد و ما مجبور شدیم «نگاه یک» این هفته را از جدول پخش حذف کنیم.
اردوغان در سخنرانی خود در جمع گروه پارلمانی حزب حاکم توسعه و عدالت ترکیه، یک بار دیگر پرونده قضایی آمریکا علیه «هاکان آتیلا» مدیرعامل سابق هالک بانک ترکیه به اتهام دور زدن تحریم‌های ایران را محکوم کرد. رئیس‌جمهور ترکیه این اقدام را تلاشی با هدف منزوی کردن اقتصاد ترکیه از طریق سیا، اف‌بی‌آی و سازمان فتو در ترکیه خواند.
طبق آمار انجمن واردکنندگان خودرو، واردات انواع خودرو در ۹ ماهه نخست امسال به ۵۵ هزار و ۸۱۶ دستگاه رسید که ارزش دلاری آن برابر با یک میلیارد و ۴۷۰ میلیون دلار بود. گفتنی است، رتبه اول بیشترین خودروهای وارداتی در ۹ ماهه نخست امسال مربوط به برند رنو و ۷۰ درصد خودروهای وارداتی از امارات بوده است.
وزارت خارجه سوریه در پی حمله متجاوزانه رژیم صهیونیستی به اراضی این کشور، دو نامه اعتراضی جداگانه برای دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت فرستاده و حملات صهیونیستی را محکوم و اعلام کرده است، تل‌آویو با تجاوزگری‎های مکرر خود به سوریه، از «مزدوران» خود، مانند داعش و جبهة النصره حمایت می‌کند.
روزنامه «البناء» لبنان با تشریح نقش معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا در خط‌دهی به ولی‌عهد عربستان علیه ایران، نوشت: با وجود خاموش شدن آشوب‌ها در ایران، باید گفت که اتاق‌های عملیات آشوب‌های ایران در هرات و اربیل است.
مشاور سابق «باراک اوباما» و مشاور اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» در یادداشتی مشترک به رئیس‌جمهور آمریکا توصیه کرده‌اند، با استفاده از ابهامات برجام، تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران وضع کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات