تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۰۸۴۵۱

ترامپ مرگ اسرائیل را جلو انداخت/ بازگشت فلسطین به کانون توجه جهان اسلام

(روزنامه كيهان ـ 1396/09/18 ـ شماره 21787 ـ صفحه 12)

حماقت ترامپ در اعلام «انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت المقدس» از همان نخستین ساعات اولیه، موجی از خشم را در میان کشورهای جهان اسلام به راه انداخت طوری که مردم و رهبران کشورهای مختلف، از ایران گرفته تا اردن، عراق ، موریتانی، لبنان، پاکستان، هند، آمریکا، ترکیه و... علیه آن به شدت موضع گرفته‌اند. اکنون صحبت از اخراج سفرای اسرائیل از کشورهایی است که با این رژیم ارتباط دارند. مذاکره‌کنندگان فلسطینی هم می‌گویند، مذاکره اشتباه بود، باید مقاومت می‌کردیم!

این بار نیز مثل همیشه مردم در کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی جور بی‌لیاقتی سازمان‌های ورشکسته عربی و غیر عربی و رهبران کشورهای مرتجع منطقه را کشیدند و با قیام علیه رژیم صهیونیستی، پاسخ حماقت تازه ترامپ را دادند. رئیس‌جمهور آمریکا چهارشنبه شب (بنا بر برخی گزارش‌ها با هماهنگی با برخی کشورهای مرتجع عربی مثل عربستان) قدس را پایتخت رژیم جعلی اسرائیل اعلام و مسئله فلسطین را بار دیگر، جدی‌تر از گذشته به مسئله اول جهان اسلام مبدل کرد.

ترامپ در سخنرانی روز چهارشنبه خود در کاخ سفید، رسما شهر قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد و گفت: «به وعده خود عمل کردم.» رئیس‌جمهور آمریکا علیرغم اینکه به دولتش دستور داد تا مقدمات انتفال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس را فراهم کنند، همانند روسای جمهور پیشین خود، اقدام عملی برای انتقال سفارت کشورش به قدس را به 6 ماه آینده موکول کرد؛ شاید برای اینکه، واکنش‌ها را رصد کند!

کنگره آمریکا در سال 1995 قانونی را به تصویب رساند که دولت را به انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس‌اشغالی موظف می‌کند. اما به خاطر تبعات سنگین این اقدام برای رژیم صهیونیستی و ترس از جلو افتادن مرگ این غده سرطانی، هیچ یک از روسای‌جمهور آمریکا، جرأت چنین حماقتی را نداشتند، فلذا در سال‌های گذشته با استفاده از اختیارات خود، هر 6 ماه این اقدام را تعلیق می‌کردند. ترامپ در سخنرانی خود گفت: «‌‌روسای جمهوری قبلی آمریکا تصور می‌کردند که تأخیر انداختن شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل به پیشبرد صلح کمک خواهد کرد اما آنها شجاعت لازم را نداشتند و سیاست‌های آنان به حصول صلح منجر نشد اما من امروز به این نتیجه رسیده‌ام که وقت آن است قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسم.»

واکنش‌های بسیار گسترده

اعلام ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس موجی از خشم عمومی امت اسلامی و مردم سراسر جهان را در پی داشته است. تصمیمی که در روزهای آینده، سرزمین‌های‌اشغالی و حتی غرب آسیا را دچار تحولات جدی خواهد کرد.

نصرالله: دنیا به پا خیزد

سید حسن نصر‌الله دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان در سخنرانی خود در این باره گفت: «احساس می‌کنیم که در برابر اعلامیه بالفور جدیدی قرار داریم و آگاهی از خطرهای تصمیم آمریکا نقطه عطفی برای همگان است تا مسئولیت خود را در برابر آن درک کنند و از خود واکنش نشان دهند. در روزهای آینده صداهایی از برخی اعراب خواهیم شنید که تلاش می‌کنند خطرهای تصمیم ترامپ درمورد شهر‌اشغالی قدس را کم اهمیت جلوه دهند. موضع پیشین آمریکا مانع از سیطره مطلق اسرائیل بر شهر‌اشغالی قدس بود اما موضع جدید باعث این سیطره مطلق خواهد شد و خطر تصمیم ترامپ از این بابت است.»

سید حسن نصرالله افزود: «تصمیم ترامپ به معنای پایان یافتن قضیه فلسطین از نظر آمریکا است و این دیدگاه کسانی است که به مذاکرات اعتقاد دارند. سکوت در برابر تصمیم ترامپ خطرات بسیاری در پی خواهد داشت که بارزترین آنها این است که آمریکا از این پس، هر کاری را در کشورهای عربی برای خود مجاز خواهد دانست. تصمیم ترامپ توهین بزرگ و بسیار خطرناک هم به کشورهای عربی، هم به جهان اسلام و هم به جامعه بین‌الملل است. جهان محکوم به قانون جنگل و محکوم به هوا و هوس‌های مردی است که ساکن کاخ سفید است. از همه دعوت می‌کنم که در حمایت از شهر‌اشغالی قدس و مخالفت با تصمیم ترامپ ، تجمع و تظاهرات برگزار کنند.»

نصرالله این اقدام ترامپ را «حاصل اعتماد برخی به مذاکره با صهیونیست‌ها» دانست و گفت: «ترامپ با این اقدام خود به صدها میلیون مسلمان و مسیحی توهین کرد.»

تظاهرات جهانی

در ایران، عراق، کویت، تونس، اردن، پاکستان، فلسطین، یمن، لبنان، مالزی، ترکیه، اندونزی، آمریکا، هند و... مردم تظاهرات کرده و مخالفت خود را با تصمیم «دونالد ترامپ» اعلام و آن را به شدت محکوم کردند. در اکثر این کشورها راهپیمایی گسترده‌ای پس از برگزاری نماز جمعه انجام شد و در برخی از این کشورها مانند تونس سفارت آمریکا از ترس حملات مردم تعطیل شد. هزاران نفر در ایالت شیکاگوی آمریکا نیز تظاهراتی را برگزار کردند تا مخالفت و اعتراض خود را نسبت به تصمیم دونالد ترامپ درباره قدس‌اشغالی اعلام کنند. تظاهرات کنندگان پرچم بزرگ فلسطین را حمل می‌کردند و پارچه نوشته‌هایی داشتند که روی آن نوشته شده بود: «بیت المقدس خط قرمز است، آمریکا و اسرائیل، دست خود را از بیت المقدس بیرون بکشید، ترامپ باید برود.»

کره شمالی: اسرائیلی وجود ندارد که پایتخت داشته باشد

«کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی هم این تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا را محکوم کرد و گفت: «کشوری به نام اسرائیل وجود ندارد که قدس پایتخت آن باشد.» آنگلا مرکل صدراعظم آلمان هم اعلام کرد از تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا درخصوص شهر قدس حمایت نمی‌کند و وزیر خارجه آلمان نیز اعلام کرد این تصمیم احتمالا ریختن نفت بر آتش خواهد بود.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز در گفت‌وگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود نسبت به اقدام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ابراز نگرانی کرد. ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه نیز با اعلام اینکه «این تصمیم تاسف‌انگیز است و فرانسه آن را تایید نمی‌کند» نسبت به اقدام ترامپ موضع گرفت.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه تصمیم دونالد ترامپ را محکوم کرد و گفت: آمریکا از اقدامات بی‌حساب و کتاب اجتناب کند. دفتر بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد شهر قدس پایتخت کشور فلسطین باقی خواهد ماند. همزمان عفو بین‌الملل نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد: رئیس‌جمهور آمریکا با به رسمیت شناختن قدس شریف به عنوان پایتخت اسرائیل و اعلام جابجایی سفارت آمریکا باردیگر بی‌توجهی فاحش خود به نظم بین‌المللی را نشان داد. ترزا می ‌نخست‌وزیر انگلیس هم گفت که کشورش با تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا درباره قدس موافق نیست. اتحادیه اروپا نیز از اقدام ترامپ درباره قدس شدیدا ابراز نگرانی و آن را رد کرد.

پایان سازش و آغاز جنگ

در اعتراض به تصمیم ترامپ لامپ‌های درخت کریسمس در بیت‌لحم و چراغ‌های مسجدالاقصی هم خاموش شد. وزارت خارجه کانادا نیز اعلام کرد اوضاع شهر قدس را نمی‌توان جز در چارچوب یک راه‌حل فراگیر برای نزاع فلسطینی، اسرائیلی سامان داد. وزارت خارجه عراق هم گفت: اقدام ترامپ که منطقه و جهان را در لبه پرتگاهی نامشخص قرار داده است، محکوم می‌کنیم. نوری المالکی اقدام ترامپ را اعلام جنگ علیه مردم فلسطین ارزیابی کرد و وزیر خارجه قطر هم گفت تصمیم ترامپ «تنشی خطرناک و حکم اعدام برای همه کسانی است که به دنبال صلح هستند.» دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد مخالف هر گونه اقدامات یکجانبه است که دورنمای صلح برای اسرائیلی‌ها و فلسطینیان را به مخاطره خواهند انداخت. وزارت خارجه مصر همچنین اعلام کرد: با تصمیم ترامپ مخالف هستیم و هیچ‌گونه ارزشی برای این اقدام قائل نیستیم. امارات عربی متحده نیز تصمیم آمریکا را مبنی بر به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل محکوم کرد. میشل عون رئیس‌جمهور لبنان نیز اعلام کرد تصمیم دونالد ترامپ درباره انتقال سفارت این کشور به شهر قدس روند صلح میان رام‌الله و تل‌آویو و صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه را تهدید می‌کند مغرب نیز سفیر آمریکا را در این کشور پس از اقدام ترامپ در مورد قدس فراخواند.

اکثر گروه‌های فلسطینی تصمیم ترامپ را «اعلان جنگ علیه فلسطین» ارزیابی کرده‌اند. اسماعیل هنیه رئیس‌دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد: امروز در برابر نقطه عطف تاریخی قرار داریم و فلسطین و قدس از این نقطه عطف تاریخی عبور می‌کنند.

صائب عریقات دبیرکل سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف ) اعلام کرد دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی راه‌حل دو کشور را از بین برد. عکرمه صبری خطیب مسجدالاقصی اعلام کرد: از کشورهای عربی می‌خواهیم در کنار فلسطین بایستند. محمود عباس نیز طی اظهاراتی تاکید کرد: قدس بزرگتر از آن است که یک تصمیم بتواند هویت آن را تغییر دهد و تصمیم ترامپ تغییری در واقعیت شهر قدس ایجاد نخواهد کرد و در این خصوص هیچ‌گونه مشروعیتی به اسرائیل نمی‌دهد. عباس هشدار داد که علیه این اقدام به سازمان ملل شکایت خواهد کرد. شیخ‌الازهر در مورد پیامدهای خطرناک اقدام ترامپ هشدار داد و گفت دونالد ترامپ با این اقدام احساسات یک میلیارد و نیم مسلمان را نادیده گرفت.

آغاز مجدد مبارزات مسلحانه

این در حالی است که گردان‌های الاقصی خواستار آغاز مبارزه مسلحانه برای آزادسازی همه اراضی فلسطین شد ومعاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی گفت: تصمیم ترامپ اعلام جنگ محسوب می‌شود جنبش مقاومت اسلامی فلسطین نیز اعلام کرد تصمیم دونالد ترامپ درباره انتقال سفارت این کشور به شهر قدس تعرض آشکار به حقوق ملت فلسطین است. گفتنی است تمام شهرهای فلسطینی از روز پنج‌شنبه برای مشارکت در تظاهرات خشم علیه اقدام ترامپ دست به اعتصاب عمومی زده‌اند و می‌توان از هم اکنون پیش‌بینی کرد، صهیونیست‌ها روزهای پر التهابی را تجربه خواهند کرد، روزهایی که چه بسا اندک سال‌های باقی مانده از عمر این رژیم منحوس را هم تحت تاثیر قرار داده و مرگ اسرائیل را که سه سال پیش «25 سال بعد» اعلام شده را، جلو خواهد انداخت. انشاءالله.

http://kayhan.ir/fa/news/120478

ش.د9604213

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات