تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۰۸۵۳۳

رهبری حکیم، امتی بصیر و انقلابی در اوج شکوفایی

پایگاه بصیرت / نوید نظری

(روزنامه وطن امروز – 1394/11/28– شماره 1824– صفحه 12)

در جهان کنونی، نطق‌ها و پیام‌های رهبران و رؤسای دولت‌ها یکی از بارزترین و اصلی‌ترین منابع تبیین و فهم راهبردها و استراتژی‌های نظام‌های سیاسی است. معمولاً دولتمردان مهم‌ترین سخنان یا به تعبیر اهل فن دیپلماسی عمومی خود را در دیدارهای عمومی، نطق‌های سالانه و... بیان می‌کنند. لذا تحلیلگران کلان مسائل سیاسی با مطالعه عمیق و علمی نطق‌ها و سخنرانی‌های عمومی دولتمردان، بیش از هر منبع دیگری خط‌مشی‌ها و هدف‌گذاری‌های بلندمدت ملت‌ها و دولت‌ها را استخراج می‌کنند. در این بین نقش سخنرانی‌های عمومی در جمهوری اسلامی علاوه بر دارا بودن مؤلفه‌های مذکور به خاطر ماهیت مردمی نظام بیش از سایر دولت‌ها حائز اهمیت است.

باور مالکیت و ایفای نقش مردم در سرنوشت کشور و تعلق خاطر همیشگی آنها در حراست از نظام، بویژه در سخنرانی‌های مقام معظم رهبری عمیقاً‌ مشاهده می‌شود. ایشان مهم‌ترین نظرات و تدابیر راهبرانه خویش را در دیدارهای مردمی سالانه یا مناسبتی بیان می‌کنند. به همین خاطر همواره سخنرانی‌های رهبر معظم انقلاب مورد توجه جدی تحلیلگران بویژه خارجی بوده است. یکی از روش‌های کارآمد و علمی این تحلیل‌ها وزن‌کشی و شمارش واژه‌ها و تعابیر کلیدی مرتبط است. نقطه کلیدی و بااهمیت در این روش، دریافت دقیق از عمق نگاه،‌ دغدغه‌ها و افکار بنیادین سخنران است.

در این یادداشت بیانات و سخنان رهبر معظم انقلاب در بازه زمانی ۸ تا ۳۰ دی‌۹۴ مورد بررسی قرار گرفته است. معظم‌له در 3 سخنرانی مهم در مدت ‌زمان ۲۲ روز نکاتی را پیرامون حیات و ثمره انقلاب اسلامی، ریزش‌ها و رویش‌ها، ماهیت تمدن‌سازی آن، دشمنی آمریکا و استکبار و تنوع روش‌های آن، انتخابات، چشم طمع آمریکا به فرآیند و نتایج آن، و... فرمودند. مطالعه جامع و عمیق این فرمایشات و تطبیق آن با منظومه فکری- اندیشه‌ای معظم‌له نتایج و برکات مهمی در پی خواهد داشت که از دایره ادراک این حقیر خارج است. مع‌الوصف نکات مهمی نیز در اولین نگاه به ذهن نویسنده رسیده ‌است که بیان آن خالی از لطف نیست.

1- در این بیانات کلمه «آمریکا» حدود ۵۰ بار از سوی معظم‌له تکرار شده است. یعنی در هر سخنرانی ۱۷ مرتبه که اگر بازه زمانی ۲۲ روزه در نظر گرفته شود می‌توان گفت به ازای هر روز ۲ بار و با در نظر گرفتن زمان ایراد بیانات ایشان (۴۰ تا ۵۰ دقیقه) در هر ۳ دقیقه یک‌بار موضوع آمریکا و دشمنی آن مورد مداقه قرار گرفته‌ است. علاوه بر این مجموع کلمات «دشمن» و «استکبار» نیز در ۵۰ نقطه مورد استفاده قرار گرفته ‌است. یعنی ایشان در 3 سخنرانی مجموعاً ۱۰۰ بار به ماهیت دشمن، خوی استکباری و مصداق اتم آن یعنی آمریکا اشاره داشته‌اند. کلیدواژه‌های «توطئه و کودتای رنگی»، «نفوذ»، «تخریب جوانان انقلابی و مؤمن با برچسب تندروی» ۲۰ بار مورد توجه ایشان قرار گرفته ‌است که می‌توان آنها را معابر و راهکارهای دشمنی آمریکا و استکبار در برهه‌های زمانی مختلف قلمداد کرد.

2- «انقلاب اسلامی» و مشتقات فکری و عملیاتی آن در همین سخنرانی‌ها حدوداً ۷۰ بار مورد اشاره رهبری عظیم‌الشأن آن بوده است. «تحلیل و مطالعه تاریخ» به عنوان ابزار فهم عمیق از پشتوانه انقلاب، مقایسه با انقلاب‌های بزرگ، تحلیل درست از ریزش‌ها و رویش‌ها، شناخت امتیازات منحصربه‌فرد انقلاب اسلامی ایران و همچنین «تمدن‌سازی و الزامات آن» در قالب مهم‌ترین رویکرد و رسالت انقلاب اسلامی در جهان معاصر، ماهیت رایحه‌ای و گسترش‌پذیری فزاینده آن، مهم‌ترین علت هراس استکبار در مواجهه با انقلاب و... مجموعاً در ۳۰ نقطه بیانات ایشان مشاهده می‌شود. بنابراین «انقلاب اسلامی» و منظومه فکری و راهبردی مرتبط با آن تقریباً در وزن و اهمیتی مشابه در ازای تشریح و تبیین ماهیت دشمنی استکبار و در رأس آن آمریکا در بیانات ایشان مشاهده می‌شود که می‌توان راهکارهای دشمن‌شناسی فراوانی از آن استخراج کرد.

3- دیدار گرم، تقدیر صمیمانه فرماندهی کل قوا از عملیات حماسی و تحسین‌برانگیز نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تأکید بر لزوم الگوبرداری مسؤولان سیاسی کشور در مواجهه با تجاوزات دشمن در عرصه‌های بین‌المللی از نکات مهم این بیانات بود که با یادآوری نامه تاریخی ایشان به رئیس‌جمهور پیرامون اجرایی شدن برجام و تأکید بر رصد رفتار ددمنشانه استکبار و عدم غفلت از بدعهدی آمریکا در عمل به تعهدات حداقلی معنای دقیق‌تری می‌یابد. مقام معظم رهبری شهامت، توکل بر خدا و تلاش مجاهدانه را عناصر ماندگاری انقلاب معرفی می‌کنند که از بین رفتن بذر ترس و نومیدی نتیجه عمل به آن است.

4- رصد تحولات، موضع‌گیری‌های جهانی، آمد و شدهای هیئات سیاسی و اقتصادی و... کمک شایانی به فهم مصادیق و دغدغه‌های محوری بیانات ناخدای کشتی انقلاب است. ادعای انحلال انقلاب اسلامی در جمهوری اسلامی و پایان آن از سوی برخی دولتمردان، حمله همه‌جانبه به شورای نگهبان در فرآیند انتخابات، تحرکات ضدفرهنگی در دانشگاه‌ها، عرصه‌های کتاب، سینما و...، کم‌کاری دولت یازدهم در ارائه لایحه بودجه، رویکردهای اقتصاد مقاومتی برنامه ششم توسعه و موکول کردن آن به روزهای بعد از اجرایی شدن برجام، تأکید دولتمردان به توفیق چشمگیر توافق برجام و کتمان هزینه‌های گزاف پرداخته‌شده، ادعای دولت در مدل‌سازی حل مسائل جهانی و منطقه‌ای با بهره‌برداری از برجام، رکورد جهانی مذاکرات دیپلماتیک ایرانی- آمریکایی به‌رغم تأکیدات فراوان رهبری بر مجوز مذاکرات تنها در موضوع هسته‌ای (در شرایطی که تنها دست ‌دادن اتفاقی با مقامات ایرانی در راهروهای سازمان ملل سال‌ها آرزوی رسانه‌ای برای آمریکایی‌ها بود)، کاهش شدید قیمت جهانی نفت با توطئه آمریکا، رفت و آمد هیات‌های اقتصادی اروپایی بعد از برجام و هیجان مسؤولان دولتی برای عقد قراردادهای تجاری، نگرانی فعالان اقتصادی عرصه تولید از لطمات پردامنه این معاهدات و بی‌توجهی دولت به الگوی صحیح تعامل با غرب و بی‌توجهی به تولید داخلی،‌ پیشرفت‌های جبهه مقاومت در عراق، سوریه و یمن، تشدید اختلافات داخلی جبهه ارتجاع منطقه‌ای و استکبار جهانی، دستگیری تفنگداران آمریکایی در اولین لحظات تجاوز به آب‌های سرزمینی و مقایسه آن با موضع منفعلانه و اسف‌انگیز وزارت امور خارجه در توقف کشتی کمک‌های انسانی ارسالی به یمن در پی تماس تلفنی وزیر خارجه آمریکا و... تنها بخشی از موضوعاتی است که ضرورت توجه به‌هنگام و بابرنامه به راهبردهای عملیاتی رهبری نظام را دوچندان می‌کند.

پذیرش حیات مجاهدانه و شکوفایی آرمان‌های ناب انقلاب اسلامی در سایه سنن و امدادهای الهی و مبارزه خستگی‌ناپذیر در برابر استکبار و مصداق اتم آن، جان‌مایه سخنان رهبری معظم انقلاب است. ماهیت تمدن‌سازی و گسترش رایحه خوش اسلام ناب از درخت انقلاب، علت اصلی این دشمنی است. دشمنی آمریکا با انقلاب اسلامی و نه نظام اسلامی به بلندای عمر انقلاب و به عمق آرمان‌ها و به گستره افق‌های آن است. دولتمردان کاخ سفید با توجه به ذات استکباری و طاغوتی خود اساساً چنین پدیده پویا و بانشاط، ضداستکباری و توانمند در تسخیر قلوب ملل مسلمان و آزاده را تحمل نخواهند کرد.

امام خامنه‌ای در فرازی از بیانات‌شان به توصیف حجم عظیم و چندبرابری دشمنی‌ها با انقلاب در روزهای پیروزی و دفاع‌مقدس در مقایسه با وضعیت کنونی پرداخته و با بیان اینکه مسؤولان آمریکایی گفته‌اند «روزهای بعد از برجام روزهای سختگیری بر ایران است»، بر کارکرد محوری آمریکا در نقشه‌های دشمنی استکبار جهانی و همراهی ثانویه سایر قدرت‌ها تأکید کردند و فرمودند: «راز بی‌اثر بودن دشمنی‌ها در حیات مبارک انقلاب عمل به تکلیف و ایمان به نصرت‌های الهی بود.» این رهنمون نقطه مقابل تحلیل افرادی است که با بزک‌ کردن چهره آمریکا سعی در عادی‌سازی روابط و زمینه‌سازی پروژه نفوذ در کمترین زمان ممکن دارند.

نفوذ در مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی اولویت کنونی دشمن است که در قالب برنامه کلی انتخابات رقم خورده است. در کلام مقام معظم رهبری «مواضع خوب مجلس فعلی در قبال مسائل جهانی»، «اهمیت مجلس خبرگان در انتخاب رهبری که با توکل و شجاعت در مقابل هجمه‌های دشمنان بایستد»، «اعتماد به فهرست انتخاباتی که ارائه‌دهندگان آن دنباله‌رو آمریکا نباشند»، تبیین انگیزه آمریکا از کودتای رنگی سال ۸۸ درست بعد از نامه مصالحه‌جویانه به رهبری نظام، با تعبیر «سرنگونی دولتی که منافع آمریکا را تأمین نمی‌کرد» و... گزاره‌هایی است که افق نگاه جامع ایشان را برای ما روشن می‌سازد.

خط مبارزه دائمی انقلاب اسلامی با مصداق اتم استکبار و توجه به تغییر نقاب و تنوع روش‌های دشمنی، از طریق رصد دقیق و هوشمندانه تحرکات دشمن و اقمار داخلی و منطقه‌ای آن و در نهایت واکنش‌های مجاهدانه با توکل بر خدا و امید به تحقق سنن نصرت و یاری الهی شاهراه رشد و بالندگی انقلاب اسلامی و پایه‌ریزی تمدن نوین جهانی بر مبنای تعالیم ناب محمدی(ص) است. انقلابی که در سی‌‌و هفتمین بهار حیات مبارک خود در اوج شکوفایی و بالندگی است و در برابر دشمن پیر و فرتوت در اوج اقتدار و قدرت قرار دارد.

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/1824/12/153786/0

ش.د9406122

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات