تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۰۸۵۳۵
دبير شوراي امنيت ملي خبر داد

گشايش تدريجي در حصر

(روزنامه شرق ـ 1396/09/29 ـ شماره 3039 ـ صفحه 1)

حصر و ماجراهاي پيرامون آن باعث شد تا دبير شوراي عالي امنيت ملي در سفر روز دوشنبه خود به کرمانشاه و کردستان در جمع دانشجويان و استادان دانشگاه‌هاي سنندج، در‌ اين‌ زمینه صحبت کند و درباره آخرين وضعيت پرونده حصر، اين‌گونه بگويد: «تصميم اتخاذ‌شده درباره ايجاد گشايش در وضعيت آقايان کروبي، موسوي و خانم رهنورد به‌صورت تدريجي در حال انجام است».به گزارش جماران، علي شمخاني با اشاره به برخي اظهارنظرها و موضع‌گيري‌هايي که با اغراض سياسي و جناحي درباره اين پرونده انجام مي‌شود، گفته: «به‌طورقطع فضاسازي‌هاي رسانه‌اي کمکي به اين روند نخواهد کرد و مراجع مسئول بر اساس تصميمات اتخاذشده اين پرونده را مديريت خواهند کرد».اين دومين موضع‌گيري دبير شوراي عالي امنيت ملي در دو ماه گذشته درباره حصر است. بار پيش در افتتاحيه نمايشگاه مطبوعات در اين زمینه از او سؤال شده بود. شمخاني گفته بود: «واژه حصر واژه درستي نيست و آقايان مدنظر شما در حصر نيستند، آنها هرکس را که اراده کنند، مي‌توانند ببينند؛ کمااينکه به‌تازگي آقاي کروبي درخواست کردند، آقاي دوستي را ببينند و اين ديدار انجام شد».سخنان او با واکنش فرزندان محصوران و کاربران فضاي مجازي مواجه شد؛ تا جايي که نرگس موسوي به نقل از خواهر ميرحسين اعلام کرد که او سه‌ ماه است برادرش را نديده و ميرمحمود هم هفت ماه است که برادرش را نديده است.

ملاقات با محصوران

اما فضا کم‌کم تغيير کرد و دو خواهر ميرحسين با او ملاقات کردند. محمدحسين کروبي، فرزند مهدي کروبي، نيز از ديدار با او خبر داد و به ايسنا، گفت: «اعضاي خانواده کروبي هر زماني که بخواهند، مي‌توانند به ملاقات شيخ بروند.‌ بعد از مرخص‌شدن پدر از بيمارستان، اعضاي خانواده از‌جمله فرزندان، عروس‌ها و نوه‌ها هر وقت بخواهند مي‌توانند به ملاقات او بروند. اين ديدارها انجام مي‌شود و ما هم مشکلي نداريم و هر ساعتي بخواهيم مي‌توانيم به ملاقات پدر برويم».البته پيش‌تر از اين هم مهدي کروبي بعد از عمل جراحي قلب در اعتراض به حضور مأموران امنيتي دست به اعتصاب غذا زد، اما به‌دليل وخامت حالش دست از اعتصاب برداشت. هم‌زمان با اين موضوع، مأموران نيز از منزل او خارج شدند.فرزند مهدي کروبي همچنين درباره سازوکار ديدار فعالان سياسي با مهدي کروبي اين‌گونه گفته بود: «اسامي برخي افراد و زمان ملاقات آنها بعد از بررسي، انتخاب مي‌شود که اولين ديدار هم ديدار آقاي اسماعيل دوستي با مهدي کروبي بوده است».اسماعيل دوستي، از اعضاي حزب اعتماد ملي است که اعلام کرده تا‌‌به‌‌حال چهار بار به ملاقات مهدي کروبي رفته که دوبار او در ابتداي حصر بوده و بار آخر مربوط به مهر امسال بوده است.اين البته تنها ملاقات با مهدي کروبي نبود؛ اواخر آبان بود که فرزند کروبي خبر داد که حجت‌الاسلام مجتبي ذوالنور، نماينده قم در مجلس، نيز به ديدار شيخ‌‌مهدي کروبي رفته است. حسين کروبي درباره اين ملاقات گفته بود: «آقاي ذوالنور در اين ملاقات نقطه‌نظرات خود را مطرح کرده و حاج‌آقا هم به بيان ديدگاه‌هاي خود پرداخته است. او گفت اين ملاقات دوستانه و مفيد بوده است. ايشان از دوستان قديمي پدر است و در جريان اتفاقات بعد از ٨٨ نيز در مرحله‌اي به کمک پدر شتافته است و قبل از حصر هم هر‌از‌گاهي با پدر ديدار داشته است».حسين کروبي همچنين درباره نحوه انتخاب ذوالنور براي اين ملاقات، عنوان کرده بود: «قاعدتا اين انتخاب از طريق شوراي عالي امنيت ملي است؛ چون قبلا هم دبير شوراي امنيت گفته بود سه‌نفر براي ديدار با شيخ انتخاب شده‌اند. تصور ما اين بود که ديدار آقاي ذوالنور با فاصله‌اي يک‌هفته‌اي از ديدار آقاي دوستي محقق شود، ولي حدود يک ماه طول کشید. البته اميدواريم اگر قرار است گشايشي حاصل شود، تعداد ملاقات‌ها بيشتر و با فاصله زماني کمتري صورت بگيرد».او درباره اينکه آيا اين ديدارها براي رد‌و‌بدل پيغام خاصي صورت مي‌گيرد، گفت: «تصورم اين است که اين ديدارها براي اين منظور است که شرايط رفع حصر مهيا شود».

اميدواري به رفع حصر

همان زمان هم، علي مطهري، نايب‌رئيس مجلس، گشايش‌هاي جديد براي محصوران را موجب تقويت وحدت ملي عنوان و ابراز اميدواري کرد که حصر خانگي به‌تدريج از بين برود.او به ايسنا گفته بود: «به نظر مي‌رسد شرايط جديدي براي آقايان ميرحسين موسوي، مهدي کروبي و خانم رهنورد به وجود آمده و ملاقات‌هاي اخير با آنها نشان مي‌دهد که گشايشي در وضعيت آنها حاصل شده و بنا دارند قدري فضا را باز و شرايط جديدي ايجاد کنند».مطهري با بيان اينکه محصوران مصلحت کشور را کاملا درک مي‌کنند، عنوان کرده بود: «هيچ نگراني‌اي وجود ندارد که با آزادي آنها در کشور ناامني ايجاد شود؛ بلکه آنها خودشان دلسوز انقلاب و اسلام هستند و بارها گفته‌اند اصل ولايت فقيه را قبول دارند. بنابراين به نظرم ادامه حصر بيش از اين وجهي ندارد و ما اميدواريم اين روند ادامه پيدا کند تا به‌زودي مسئله حصر فيصله پيدا کند».او همچنين حل‌و‌فصل موضوع حصر را از وعده‌هاي انتخاباتي حسن روحاني دانسته و گفته بود حل اين موضوع مي‌تواند يکي از آثار همراهي و تعامل گسترده آقاي روحاني با گروه مقابل باشد و عدالت حکم مي‌کند آنها نيز مصلحت کشور را در نظر گرفته و تعامل و همراهي متقابل داشته باشند.

http://www.sharghdaily.ir/News/148579

ش.د9604335

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات