صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۰۸۵۶۹

از مأمور ویژه تا روش عجیب

1ـ روش عجیب ترامپ در برابر خواست اروپا
«پیتر جنکینز» نماینده اسبق انگلستان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یادداشتی در زمینه بیانیه اخیر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای نوشت: آمریکا برای تغییر مفاد برجام روشی عجیب در پیش گرفته و در حال تهدید کردن متحدان دیرینه این کشور است. وی در این باره می‌نویسد: با خواندن بیانیه ترامپ متوجه رویکرد شوک‌آور آمریکا در قبال متحدان اروپایی‌اش می‌شویم. با وجود آنکه متحدان واشنگتن چند ماهی می‌شود که مرتباً در گوش ترامپ از فواید برجام به منزله یک توافق منع‌ اشاعه‌ای می‌خوانند و به او می‌گویند که حفظ این توافق برای اروپا خیلی مهم است؛ اما در بیانیه ترامپ می‌بینیم که او به بی‌توجهی به گفته‌های اروپایی‌ها اکتفا نکرده و آنها را تهدید کرده است که در صورت تسلیم نشدن در برابر خواسته‌های وی، دقیقاً همان چیزی را سر اروپایی‌ها می‌آورد که خیلی از آن هراس دارند، یعنی مرگ برجام.

2ـ توانمندی‌های دفاعی ما به هیچ وجه قابل مذاکره نیست
سیدعباس عراقچی درباره درخواست آمریکا برای ایجاد پیوند بین برجام و برنامه موشکی ایران و اینکه به نظر می‌رسد این موضوع مشترک اروپا و آمریکا است، گفت: ما با اروپا درباره مسائل منطقه به شدت اختلاف نظر داریم. درباره توانایی‌های نظامی ایران نیز اختلاف نظر داریم. تا الآن موفق شدیم در موضوع برجام اروپا را از آمریکا جدا کنیم، همچنین موفق شدیم برجام را از هر موضوع دیگری جدا کنیم. عراقچی تصریح کرد، اگر اروپایی‌ها درباره برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای ایران نگرانی دارند، جدا از برجام است. اما آمریکایی‌ها از ابتدای برجام دنبال این بودند که برنامه موشکی را وارد مذاکرات کنند؛ که موفق نشدند. معاون وزیر خارجه تصریح کرد: توانمندی‌های دفاعی ما به هیچ وجه قابل مذاکره نیست و ما اجازه نخواهیم داد موضوع برجام با موضوعات دیگر مرتبط شود.

3ـ مأمور ویژه غرب در مسائل ایران
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگوی تلفنی با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، درباره سخنان دونالد ترامپ در زمینه توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 بحث و تبادل نظر کرد. به گفته خبرنگار شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی، نتانیاهو در این گفت‌وگوی تلفنی مدعی شد: «آنهایی که می‌خواهند توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کنند، باید آن را اصلاح کنند.» پیشتر نیز مکرون و ترامپ در گفت‌وگوی تلفنی بر لزوم محدود کردن حضور منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران و توقف برنامه دفاعی کشورمان تأکید کرده بودند. گفتنی است، رئیس‌جمهور فرانسه در میانه دی ماه قصد سفر به ایران را داشت که به بهانه اتفاقات اخیر سفر خود را به زمانی دیگر موکول کرد که این موضوعات در کنار هم نشان می‌دهد، گویا قرار است فرانسه نقش ویژه‌ای را در پیشبرد اهداف غرب علیه ایران ایفا کند.

4ـ خوش‌خدمتی به سعودی‌ها
رضا پهلوی در مصاحبه با رسانه سعودی «الریاض» با بزرگ‌نمایی مشکلات اقتصادی کشور، مدعی شد: این مشکلات به دلیل مبارزه ایران با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه است! وی که پیش از این با افتخار از ترامپ خواسته بود تحریم‌های فلج‌کننده‌ای علیه ایران وضع کند، این بار با وقاحت تمام کشورهای همسایه ایران را به اتحاد علیه جمهوری اسلامی فراخواند و گفت: «ما می‌بایست با یکدیگر برای رویارویی با قضایای سرنوشت‌سازتری در منطقه متحد باشیم و این وعده من است که اگر اوضاع ایران تغییر کند، دست صلح و دوستی به سمت همسایگان عرب خود و در رأس آنها شاهزادگان سعودی دراز کنم.» گفتنی است، ربع پهلوی پیشتر نیز برای خوش‌خدمتی به سعودی‌ها در مصاحبه‌ با یک روزنامه سعودی، از لفظ جعلی برای خلیج‌فارس استفاده کرده بود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات