تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۰۸۵۸۴
دست‌های عربستان و آمریکا در اغتشاشات ایران رو شد

آل فضول

اشاره: حضور اعتراضی گروهی از مردم در خیابان‌های تهران و سایر شهرها ابعاد تازه‌ای پیدا کرده است. حالا موضوع از اعتراض‌های صنفی و حزبی فراتر رفته و عده‌ای سودجو و ضدانقلاب با سر دادن شعارهای تند علیه انقلاب و نظام اسلامی و همچنین زدن صدمه به اموال عمومی، دنبال اهداف پنهانی از این قضایا هستند که بررسی بیشتر آن می‌تواند به روشن شدن افکار عمومی کمک بیشتری کند؛ به‌خصوص که حالا عربستان سعودی و آمریکا بیش از هرکشور دیگری با ذوق و شوق فراوان چشم به خیابان‌های کشورمان دوخته‌اند و البته ناگفته نماند که آنها یک بار در سال 88 نیز چنین وضعیتی را تجربه کردند اما با هوشمندی دوستداران انقلاب و قاطبه ملت ایران، خواب‌هایشان برای جمهوری اسلامی ایران در حد همان رؤیا باقی ماند.

(روزنامه صبح‌نو - 1396/10/11 - شماره 389 - صفحه 4)

ذوق‌زدگی آمریکایی‌ها

شامگاه جمعه «تام کاتن» سناتور ضد ایرانی که با کمک ۹۶۰ هزار دلاری اسراییل انتخاب شده، در نخستین واکنش به اغتشاشات در برخی شهرهای ایران، با صدور بیانیه‌ای مدعی شد: «حتی با اینکه میلیاردها دلار از لغو تحریم‌ها درپی توافق هسته‌ای، عاید ایران شد، اما بازهم آنها (مسوولان) نتوانستند نیازهای اساسی مردم خود را برآورده کنند چون احتمالاً همه پول را در یمن، سوریه، عراق و لبنان خرج کرده‌اند.» این سناتور ضد ایرانی، که روابط نزدیکی با گروهک تروریستی منافقین دارد، در پایان علناً حمایت خود و آمریکا را از این اعتراضات اعلام کرد.

پس از آن «برد شرمن» نماینده صهیونیست مجلس نمایندگان آمریکا و بانی تمامی تحریم‌های ضد ایرانی کنگره در 20 سال گذشته، با ذوق زدگی تمام از اغتشاشات ایران حمایت کرد و در توئیتر خود نوشت: «خبری خوب از خاورمیانه؛ ایرانیان شجاع برای اعتراض به دولت از جمله ماجراجویی‌های آن در سوریه و یمن، به خیابان‌ها آمده‌اند!»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بامداد شنبه طی بیانیه‌ای مداخله‌جویانه ضمن تکرار اتهاماتی، اعلام کرده اخبار مربوط به «تظاهرات مسالمت‌آمیز» را دنبال می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای شدیداللحن با تکرار مجدد ادعاهای چند ماه پیش دونالد ترامپ علیه ایران، مدعی شده صادرات اصلی ایران، «خشونت، خونریزی و هرج و مرج است». واشنگتن همچنین از «تمامی ملت‌ها» خواسته «علناً» از مردم ایران حمایت کنند.

پس از اینها اما خود رییس‌جمهور آمریکا به میدان آمد و در حمایت از مردم ایران و اعتراض مسالمت‌آمیز توئیت زد! همان که ۷۸ روز پیش همین مردم را «شیطان»، «سرکش» و «تروریست» توصیف کرده بود، در توئیتر خود نوشت: «گزارش‌های زیادی از تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز شهروندان ایران که از فساد رژیم و هدر دادن ثروت این کشور برای تأمین منابع مالی تروریسم در خارج این کشور خسته شده‌اند، وجود دارد. دولت ایران باید به حقوق مردم خود از جمله حق ابراز عقایدشان احترام بگذارد. جهان نظاره‌گر است».

وی شامگاه شنبه مجدداً در توئیتر خود ضمن حمایت از اغتشاشات در ایران مدعی شد سران ایران تنها از توان نظامی آمریکا و مردم ایران می‌ترسند. رییس‌جمهور آمریکا در ادامه ادعاهایش نوشت: «رژیم‌های سرکوبگر برای همیشه دوام نمی‌آورند و روزی می‌رسد که ایرانی‌ها با یک انتخاب روبه‌رو می‌شوند. جهان نظاره‌گر است!» او همچنین نوشت: «آمریکا مراقب نقض حقوق بشر در ایران است.»

برخی کارشناسان می‌گویند جریانی که از تجمع‌های اعتراضی که از روز پنج‌شنبه در مشهد آغاز و از سوی رسانه‌های خارج از مرزها هدایت و پشتیبانی می‌شود، از چند جهت سابقه ریاکاری و خیانت به مطالبات اقتصادی را در سابقه خود دارد. جریان حامی این تجمعات با جریانی که خواستار تحریم‌های اقتصادی شدید علیه مردم ایران برای وادار کردن حکومت به عقب‌نشینی در مقابل خواسته‌های آمریکا بود، مطابقت قطعی دارد.

«سارا سندرز» سخنگوی کاخ‌سفید بامداد یکشنبه در پیام توئیتری با بیان اینکه آمریکا در کنار اغتشاشگران ایستاده، تهدید کرد:« روزهای چشم‌پوشی آمریکا از سرکوب گری در ایران به پایان رسیده است.»

روز گذشته نیز، وزیر خارجه انگلیس درباره اغتشاشات در ایران توئیت کرد: «با نگرانی نظاره گر ایران هستیم. مهم است که شهروندان حق اعتراض مسالمت آمیز داشته باشند.»

کانادا از اغتشاشات در ایران حمایت کرد

همچنین وزارت خارجه کانادا هم با تکرار مواضع آمریکا در قبال ایران، اغتشاشگران را «تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌آمیز» خوانده است. وزارت خارجه کانادا بدون اشاره به اغتشاشگری اخیر در ایران، از مقامات تهران خواسته «به حقوق دموکراتیک و حقوق بشر احترام بگذارند».

انتقال_جنگ_به_داخل_ایران

در حالی که هنوز واکنش رسمی از سوی مقامات دیگر کشورها منتشر نشده اما رسانه‌ها و فعالان خبری برخی کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی، از وقوع این اغتشاشات ابراز خرسندی کرده و خواستار حمایت از آن شدند. سعودی‌ها با هشتگ(#انتقال_جنگ_به_داخل_ایران) و انتشار ویدئویی که بن سلمان از انتقال جنگ به داخل ایران می‌گوید، از اعتراضات داخلی ایران همراستا با صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها حمایت کردند.

هشتگ تظاهرات سراسری از کدام کشورها منتشر می‌شود؟

هشتگ تظاهرات سراسری یکی از پرتوئیت‌ترین هشتگ‌هایی است که در روزهای اخیر با آن مردم را برای حضورهای ساختارشکنانه در تظاهرات دعوت می‌کنند؛ اما سؤال اینجاست توئیت‌های این هشتگ از کدام کشورها منتشر می‌شوند؟ از بعد از ظهر روز شنبه پیرو برپایی چند تجمع در شهرهایی مانند مشهد، تهران و برخی مراکز استان‌ها از میان تجمع‌کنندگان گروه‌های کوچکی از افراد اقدام به حمله به مراکز دولتی، بانک‌ها و تخریب اماکن عمومی کردند.

در این میان اما، یکی از مهم‌ترین ابزارها برای دعوت از مردم به تظاهرات و ایجاد اغتشاش در شهرهای مختلف، شبکه اجتماعی پرطرفداری به‌نام توئیتر بوده است. اکنون تعداد دقیقی از کاربران توئیتر مشخص نیست اما بسیاری، این شبکه اجتماعی را پرجمعیت‌ترین و پرطرفدارترین شبکه اجتماعی جهان می‌دانند.

همزمان با تجمعات اقتصادی در ایران، توئیتر نیز چون برخی شبکه‌های اجتماعی دیگر عرصه بسیار مناسبی برای دعوت مردم به آشوب و تظاهرات بود، چیزی که نتیجه آن شنبه‌شب مشخص شد و عده‌ای ناشناس، از حضور مردم در تجمعات در چند شهر، سوءاستفاده کرده و اقدام به تخریب اموال عمومی و آسیب‌رساندن به مراکز دولتی کردند.

برای اینکه بدانیم چگونه یکی از مشهورترین هشتگ‌هایی که این روزها کاربران بسیاری، مردم ایران را توسط آن هشتگ به حضور در تجمعات تشویق می‌کند، از کجا مدیریت می‌شود، سری به سایت trendsmap زدیم و هشتگ #تظاهرات_سراسری بود. در واقع، شبکه اجتماعی توئیتر با این سایت امکانی را در اختیار کاربرانش قرار داده که کاربران به‌راحتی می‌توانند میزان توئیت با هشتگ‌های مختلف را مشاهده کنند. این امکان در سایت ترند مَپ قابل دسترس همه کاربران توئیتر است. در این صفحه، هشتگ #تظاهرات_سراسری را جست‌وجو که می‌کنیم، آمار بسیار جالبی به دست می‌آید. 27 درصد کسانی که با این هشتگ توئیت کرده‌اند، از مکانی در عربستان سعودی این توئیت‌ها را در توئیتر منتشر کرده‌اند.

کاربران داخل ایران با 26 درصد، کاربران کشور انگلیس با 7 درصد، کاربران کشور فرانسه با 5 درصد، کاربران کشور آلمان با 5 درصد، کاربران کشور امارات با 4درصد در رده‌های بعدی قرار دارند، مابقی را هم کشورهای مختلفی از جمله، کانادا، رژیم صهیونیستی، لهستان، استرالیا، سوئیس، هلند، سوئد و . . . توئیت کرده‌اند.

این آمار که توئیتر در اختیار همه کاربران قرار داده است، نشان می‌دهد که از مجموع توئیت‌ها با هشتگ تظاهرات سراسری، «فقط 26 درصد» از داخل ایران توئیت منتشر شده و «74 درصد» توئیت‌ها با این هشتگ، از خارج از ایران توئیت شده است.

در روز جمعه، 72 هزار و 200 توئیت فقط با هشتگ تظاهرات سراسری در توئیتر منتشر شده که ریاض و مکه با جمعاً 14 درصد از توئیت‌ها، جزو شهرهایی هستند که بیشتر توئیت از آنجا با هشتگ تظاهرات سراسری منتشر شده است. جالب‌تر اینکه 35 درصد توئیت‌ها با این هشتگ، به‌زبان عربی منتشر شده است. این نشان می‌دهد که کاربرانی عرب‌زبان در خارج از ایران که غالباً از داخل کشور عربستان سعودی توئیت کرده‌اند، بدون اینکه زبان فارسی هم بلد باشند با توئیت کردن با هشتگ #تظاهرات_سراسری، سعی داشته‌اند که این هشتگ را جزو ترندهای توئیتر کنند که این خود جای تأمل دارد.

حالا پرواضح است که آمریکا و عربستان سعودی به شدت تمام به دنبال ناآرامی در تهران و سایر شهرهای کشور مانند و نیاز است که در این بین نیروهای امنیتی با شناسایی عاملان حوادث اخیر، آن‌ها را به دست قانون بسپارند. اینکه عناصر ضدانقلاب از اعتراض‌های بحق گروهی از مردم سوءاستفاده می‌کنند یک واقعیت است و باید دستگاه‌های امنیتی در این زمینه ورود کرده و آنها را به مردم معرفی کنند اما این باعث نمی‌شود که دولت و مسوولان به مطالبات اقتصادی مردم بی‌توجهی کنند.

دولت و سیاستمداران دولتی باید این واقعیت را بپذیرند که امروز مردم از وضعیت اقتصادی کشور رضایت کافی ندارند و به همین دلیل باید مسوولان کشور با هوشمندی در این‌باره عمل کنند. امروز اولویت کشور باید تلاش برای رضایتمندی مردم باشد.

http://sobhe-no.ir/newspaper/389/4/15310

ش.د9604249

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات