تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۰۸۵۸۵
روحانيون اصلاح‌طلب درباره ناآرامي‌ها بيانيه دادند

قوای سه‌گانه صدای ملت را بشنوند

(روزنامه بهار - 1396/10/13 - شماره 349 - صفحه 3)

جلسه مجمع روحانیون مبارز به ریاست حجت‌الاسلام سیدمحمدخاتمی تشکیل شد.

در این جلسه مجمع روحانیون مبارز در رابطه با ناآرامی‌های اخیر بیانیه ای منتشر کرد که متن آن به این شرح است: «بدون شک مردم ایران با مشکلات و دشواری‌هایی در زمینه‌های معیشتی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی روبرو هستند، و حق دارند مطالبات خود را ازطریق قانونی و اعتراضات مدنی اظهار و حتی فریاد کنند و وظیفه مسئولان امر خصوصاً قوای سه گانه است که صدای ملت را بشنوند و زمینه حل مشکلات و تأمین مطالبات به حق آنان را فراهم کنند و در تعامل و ارتباط منطقی و مستمر با مردم و نهادهای مدنی و فعالان سیاسی راه‌های اداره بهتر کشور و جلب مشارکت عمومی را بدست آورده و به مرحله اجرا گذارند. حوادث تلخ روزهای اخیر در نقاط مختلف کشور نشان داد که عناصر فرصت‌طلب و عوامل آشوبگر با سوءاستفاده از اجتماعات و اعتراضات آرام مردمی با ایجاد آشوب، ناامنی، تخریب اموال عمومی، اهانت به مقدسات دینی و ملی، و حتی قتل انسان‌های بیگناه، اهداف پلید دشمنان را دنبال می‌کنند.

در حقیقت با اینگونه اقدامات در مسیر ابراز و تحقق مطالبات واقعی مردم انحراف ایجاد کرده و موجب زیان مضاعف بر کشور و جامعه می‌گردند و لذا هوشیاری و مراقبت عموم ملت شریف ایران و تمامی دلسوزان و علاقمندان به پیشرفت، امنیت و آرامش کشور ضرورتی اجتناب ناپذیر برای گذر از این دشواری‌هاست.بلافاصله پس از بروز اولین تجمعات و اعتراضات مردمی دشمنان قسم خورده و کینه توز ملت ایران و در رأس آنها آمریکا و عوامل زبون آنان همچون تروریست‌های منافق و برخی مزدوران منطقه‌ای آنان به حمایت و تشویق آشوبگران و اقدامات خشونت بار آنان پرداختند و عمق فریبکاری خود در ادعای دموکراسی و دلسوزی برای مردم ایران را به نمایش گذاشتند.مردم فهیم و رشید ایران هرگز جنایات و دشمنی این فریبکاران فرصت‌طلب را از آغاز انقلاب، دوران جنگ تحمیلی، و تحمیل تحریم‌های غیرانسانی و دیگر اقدامات دشمنانه فراموش نخواهد کرد و به خواست خداوند حل مشکلات و تأمین خواسته‌های بحق خود را با روش‌های اصلاح‌طلبانه و با تکیه بر وحدت و همدلی داخلی و ملی تحقق خواهد بخشید.»

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم نیز در بیانیه ای پیرامون اعتراض‌های روزهای اخیر مدیران ارشد کشور را به بازنگری انتقادی در سیاست‌هاي کلان، شنیدن صدای مردم و تلاش در جبران کاستی‌ها و عبور از لجبازی‌هاي جناحی دعوت کرد. در بخشی از متن بیانیه این تشکل روحانی اصلاح‌طلب آمده است: قابل انکار نیست که هر شهروندی بر اساس تعالیم اسلامی و قانون اساسی کشور، حق اظهار نظر در مصالح عمومی جامعه را دارد و مي‌تواند از طریق اجتماعات و گردهمایی‌هاي مسالمت آمیز، حقوق شرعی و قانونی خود را مطالبه نماید. این گونه اجتماعات هیچ نیازی به هیچ مجوزی از هیچ نهادی ندارد، بلکه حق مردم است که دولتمردان امنیت چنین گردهمایی‌هايي را ضمانت نمایند.

بر رهبران و مسئولان نظام جمهوری اسلامی فرض است که حساب دو دسته را کاملاٌ جدا کنند؛ به اعتراض مدنی آنان که به هر دلیل فکر مي‌کنند از سیاست‌هاي خرد و کلان حکومت آسیب دیده اند توجه کنند؛ اینان که حق شان را مطالبه مي‌کنند، هرگز اهل اغتشاش نیستند؛ و آنان که اموال عمومی را تخریب و نظم ضروری جامعه را تهدید مي‌کنند، شاید آشوبگرانی باشند که خود را در اجتماع مسالمت‌آمیز شهروندان جا زده خواسته و ناخواسته ابزار دست دشمنان این ملت مي‌شوند. مجریان امور کشور باید بپذیرند که ریشه این نا آرامی‌ها در ناکارآمدی سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ها و تصمیمات اغلب نادرست دستگاه‌هاي مسئول است.

صاحبان قدرت باید بدانند و بپذیرند که «نا آرامی اجتماعی یک پدیده و رویداد است»؛ مثل هر رویداد دیگری علتی و دلیلی دارد و تا ضرورت نیابد ظاهر نمي‌شود. به جای تمسک به تئوری توطئه، آنان که مسئولیت دارند، به نتیجه اعمال خود بیندیشند و این پرسش را مطرح نمایند که چرا جامعه ما باید در شرایطی قرار بگیرد که چنین ناآرامی‌هايي با فواصل زمانی و شدت متفاوت تکرار شود و کشور را تا مرز بحران پیش ببرد. مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، وظیفه شرعی خود مي‌داند که مدیران ارشد جمهوری اسلامی را به بازنگری انتقادی در سیاست‌هاي کلان کشور، شنیدن صدای مردم و تلاش در جبران کاستی‌ها و عبور از لجبازی‌هاي جناحی دعوت کند؛ در عین حال، شهروندان عزیز را به خویشتنداری و نفی خشونت، و جدا کردن صف خود از فرصت طلبان و دشمنان نظام و ملت فرا مي‌خواند. بر کسی پنهان نیست که از کوره خشونت چیزی به نفع مردمسالاری، توسعه، اشتغال و رونق اقتصادی در نمي‌آید، و تنور آشوب نانی دست بیکاری نمي‌دهد.

ش.د9604248

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات