هرمزگان  >>  عمومی >> یادداشت سیاسی
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴  ، 
شناسه خبر: ۳۰۸۵۹۲
فتنه ها را باید با روشنگری خاموش کرد. هر جا روشنگری باشد، فتنه انگیز دستش کوتاه می شود. "مقام معظم رهبری"
پایگاه بصیرت / استان هرمزگان/حسین حسینی نژاد
بصیرت سیاسی المان (eleman) و نماد مبارزه با فتنه هاست. المانی زیبا و برخوردار از نظام هندسی و تعادلی پایدار، که به عنصری مستحکم در ماندگاری و مانایی انقلاب اسلامی تبدیل شده است. المانی که در اتمسفر پیرامونی خود، مفهومی عمیق و پرمایه را متبادر می سازد. مفهومی پر از روشنایی و روشنگری که پرده از چهره آرایه های نامناسب وآلوده برداشته و مرز میان انقلابی بودن یا نبودن را شفاف می نماید.
نگاهی زیباشناسانه به معماری و خلق هنرمندانه این نماد، ارزش حفظ و نگهداری آن را بیش از پیش نمایان می سازد؛ زیرا در شرایطی که از در هم آمیختگی استکبار خارجی با نفاق داخلی، غبار و آشفتگی فتنه ها، سینه ملت را تنگ می کند، بصیرت مشعلی می شود که در فروغش تاریکی ها خاموش، و آشفتگی ها به سامان می رسد. تداوم این فروغ منوط به آفرینش هویتی است که آگاهی بخشی، کانون مرکزی شکل گیری آن است، زیرا آنچنان که با روشنگری، نقاب از چهره دشمن بر می افتد با چکاچک شمشیر بر نمی افتد.
امروز گفتمان انقلابی نیازمند «روشنگری پویا» است. «روشنگری پویا» نقطه مقابل «روشنگری ایستا» است. روشنگری پویا به جای روخوانی «آن چیزی که گذشت» به توصیف «آنچه هست» و کشف «آن چه خواهد شد» می پردازد. روشنگری پویا فتنه گذشته را هرگز فراموش نمی کند بلکه از تجربه روندها و فتنه های گذشته به توصیف فتنه های فعلی و کشف فتنه های آینده پرداخته و تلاش می کند تا با درس گرفتن از فتنه دیروز، به فتنه های امروز و فردا رسیده، آنها را شناسایی و توضیح و برای پیشگیری و درمانش تجویز ارائه دهد.
روشنگری پویا برخلاف روشنگری ایستا، محافظه کار و مصلحت جو نیست، بلکه انقلابی و بی پروا است. روشنگری ایستا دایره غیریتش به چند نفر سران فتنه و نوک حملاتش تنها محدود به کسانی است که دیگر قدرت و اعتباری ندارند و لذا حمله برایش هزینه ای در بر نخواهد داشت، اما روشنگری پویا دایره غیریتش و ترکش انتقادش هر آن کسی که از تراز انقلاب و ولایت خارج شده باشد را در بر می گیرد و در این راه حاضر به پرداخت هزینه است.
روشنگری پویا برخلاف روشنگری ایستا محدود به یک زمان نیست، بلکه در فلسفه آن کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا است. فتنه زمان نمی شناسد و روشنگر متوقف در زمان، تنها عکسی تاریخی است اما روشنگر پویا تابلویی جهت نما است که در هر زمان مسیر را، حق و باطل را و دوست و دشمن را نشان می دهد.
روشنگری پویا با توجه به سیگنال های ضعیف موجود، به دنبال درک نیروهای فتنه انگیز نهفته و خفته زمان حاضر و نقش آن در بروز فتنه های آینده است. این نوع از روشنگری، شرایط و اوضاع و احوال امروز را به گونه ای روشن می نماید تا مانع از ایجاد غباری دوباره شود، زیرا تنها در شرایط غبارآلود این امکان فراهم می گردد تا بار دیگر فتنه «با ظاهر دوست و باطن دشمن» وارد میدان شود. روشنگری پویا در موضوع فتنه، علاوه بر کشف و معرفی عوامل فتنه انگیز، ضمن انتقاد از کج روی ها و تقابل با عبوری ها، در رویکردی هنجاری دست به تجویز می زند و جامعه و مسئولین را برحذر می دارد، آلترناتیو و جایگزین معرفی می کند، راهکار می دهد و الگو می سازد. 
البته نباید از مفهوم روشنگری پویا، برچسب زدن و پریدن بی جهت به این و آن و تنگ کردن دایره انقلابی گری برداشت نمود؛ زیرا همانگونه که مقام معظم رهبری می فرمایند:
 «این هم خطا است که ما از همه‌ کسانی که انقلابی هستند، یک نوع عمل انقلابی توقع داشته باشیم؛ یا یک درجه‌ از انقلابی گری توقع داشته باشیم؛ نه. به قول ما طلبه‌ها انقلابی گری مقول به تشکیک است. ممکن است یک نفر نسبت به مفاهیم انقلاب و عمل انقلابی بهتر حرکت کند، یک نفر به آن خوبی حرکت نکند، اما در همان راه دارد حرکت می کند. اینکه ما هرکسی خوب حرکت نکرد یا به ‌طور کامل حرکت نکرد را متهم بکنیم به غیر انقلابی یا ضد انقلابی، این هم خطاست. ممکن است یک نفری صد درجه میزان حرکت او ارزش دارد، یک نفری کمتر ارزش دارد، یک نفری از او کمتر ارزش دارد، اما همه در این راه حرکت می کنند. مهم این است که آن شاخص ها تطبیق بکند. مهم شاخص هاست»
از این رو، روشنگری پویا بین کسانی که به واسطه رسیدن به خواسته های مشروع و به حق خود اعتراض می کنند، با اغتشاشگران، معاندین و سوءاستفاده کنندگان تفاوت قائل است و از گروه اول برای رسیدن به حقشان حمایت کرده و گروه دوم را مطرود می داند. روشنگری پویا توانایی تفکیک میان کسانی که از فقر و بیکاری، گرانی و هزینه های سنگین زندگی، سوء مدیریت ها و فساد به ستوه آمده اند با معاندین، سلطنت طلبان، غرب گرایان، سکولارها و... را دارد.
روشنگری پویا به دنبال توجیه کردن ناکامی ها و ناکارآمدی ها و باز کردن راه فرار نیست، بلکه در پی توضیح واقعی علت هاست. از این رو بهانه بی خودی نمی آورد، به این وآن پاس نمی دهد، از این قوه به آن قوه شیفت نمی دهد، بلکه با جسارت و شجاعت عیب ها را می بیند، مطالبات حقه مردم را درک و پیگیری می نماید و گوش مدیران نالایق را از فریاد پر می کند تا حرکت پیشرونده انقلاب را سرعت بخشد.
روشنگری پویا، امید بخش و امید آفرین است و در این مسیر هرگونه رشد و توسعه، زایش ها و رویش ها و خدمات ارزنده و پیشرفت ها را به خوبی دیده و برای همگان بازگو می کند و به دور از هرگونه سیاه نمایی، تخریب و سیاسی کاری، به امید اصلاح و اعتلا، خواستار رفع کمبودها و نواقص جامعه است.
روشنگری پویا، عامل خارجی را در کنار عوامل داخلی رصد می کند. هرگز از امریکا و انگلیس غافل نمی شود. هرگز دشمنی آل سعود را فراموش نکرده و چنگال های اسرائیل را می بیند. تکفیر و تکفیری را خوب شناخته و از عمق وجودش تفرقه افکنی را فهم می کند. آلودگی دلار را، جیغ رسانه ای وابسته را، دم خروس را، همه و همه را مد نظر دارد.
اما نکته قابل تأمل در این موضوع این است که پویایی نیاز به ملزوماتی دارد، روشنگری پویا نیاز به ارتباط مستقیم با مردم و شناخت دردها و درمان ها دارد. علاوه بر این روشنگری پویا علم می خواهد، قلم می خواهد، هنر می خواهد و از همه مهمتر «استعینوا با الصبر و الصلاه» می خواهد به قول حضرت حافظ :
     در ره منزل لیلی که خطرهاست در آن     شرط اول قدم آن است که مجنون باشی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات